14 Haziran 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

14 Haziran 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

.. FF P f : Hergün “İngiltere İle Fransa Arasında * İktısadi Harp —M A Avrupada Almanya ile İı—' giltere arasında gizli bir an- laşma teşebbüsleri vardır. Alman Başvekili ile Hariciye Nazırı İngiltereye giderek Che- güers de İngiliz Başvekili ve Hariciye Nazırı ile görüştüler. Bu mülâkatta ne konuşulduğu hakkında ketumiyet muhafaza edilmektedir. Alman nazırları memleket- lerine döner dönmez İngiliz Başvekili ile Hariciye Nazırını Berline davet ettiler. İngiliz Dazırları da bu teklifi kabul ettiler. Bu gizli müzakereler Umum! Harptenberi Fransa ile İngil- fere arasında cereyan eden sadi harbin siyasi sahaya İntikal etmiş hâd bir safhasın- dan başka birşey değildir. * Umumi Harpten sonra Av- tupada milletler arasında müt- hiş bir iktısadi harp vardır. Ru:yı ve Amerika hariç bıra- hılırsa, Avrupa iktısadiyatı ü- Zerinde hâkim olmak istiyen iki devlet vardır: Fransa ve giltere . Fransa, Avrupa milletlerini kendi iktısadi hâkimiyeti altı- ha almak, onları Fransanın ir yarım müstemlekesi haline Betirmek ister. Bunun için de €a ziyade altınlarına ve kuv-. Vetine güvenir. Her İktısadi randan istifade ederek on- ları biraz daha kendisine bağ- 'llnıyı 'çalışır. Şimdiye kadar Para ikraz etmek suretile Le- histanı, Çekoslovakyayı, Yu- #oslavyayı, Romanyayı kendi- #ine bağlamıya muvaffak ol- Muştur. Cemiyeti Akvamda birkaç tenedenberi Avrupada bir ik- tsadi birlik tesisi hakkında |nıillıler Bi issselölne “düçmandedar, .oulı sınaf istihsallerine Av- N ipa pazarlarının kapanmasını P ise — Avrupada FTansanın iktısadi hâkimiyeti- Ctreyan eden müzakerelerde Kep Fransa bu noktadan ha- teket etmiş ve bütün müzake- Teleri akamete uğratmıştır. Nihayet son plân olmak İzere “Avrupa Birliği,, fikrini Ortaya atmış, fakat lizlerin neticesi olarak bu Plân da akim kalmıştır. Rörmiye tahammül edemiyor- k Bu sebeple İütün teşebbüslerini, bilhassa Aörupa Birliği fikrini akamete tmak için hiçbir gayretten Reri kalmamışlardır. * Almanya ile Avusturya ara- Atda aktedilen gizli gümrük Nfı bu noktadan Fransaya Ü Fransanın Avrupa Birliği Fransanın , ine vurulmuş en büyük *'5: idi. Briyan bu darbeye mlıüı edemezdi. — İtilâfın w müteakıp kıyametleri İööwrüı Böyle bir anlaşmıya .:"d- edemiyeceğini — ilân Fakat bu itilâf İngilterenin B* geliyordu. İngiliz Hükü- h * derhal araya girdi. Evvelâ w İtilâfnamenin Cemiyeti Ak- oradan da Lâhi Divanına temine — muvaffak F Alman nazırlarını da, bu meseleye bir - hal Son Reisliğini Dün Yaptı SON POSTA 1 — Hayatında düşmanı olmuyan insan yök gibidir. Fakat bazılarının düşmanı çok- tur. Bunlar Şahsiyet sahibi insanlardır. Et- kaskançlık uyandırır. ve dalka- raflarında lerini kaybdeerler, vukluk etmesini boyun eğmesini bilmezler. BUGÜNÜN TELGRAF HABERLERİ DEMİRYOLLAR Nafıa Vekili Bazı Me- murlara Zam Kararını Tasvip Etmedi Ankara , 13 (H.M.) — Ha- ber aldığıma göre Devlet De- miyollarında tasarruf maksadile memur — maaşlarının kesirleri, yani her memurdan ikişer, Üçer lira kesilmiş, bazı memurlara ise yeniden bir miktar zam yapılmıstır. Nafıa Vekili tasarruf proje- sini esas itibarile muvafık bul- makla beraber yapılan kısım- ları reddetmiştir. Edirnede Futbol pab'lime, 12 (ALA) — Bugün eşaeli ile Edirnespor takım- ları arasında icra edilen fut- bol müsabakasında Edirnespor 3-0 galip gelmiştir. Hicazda Geniş Bir Su Siyaseti Takip Ediliyor İskenderiye, ( Husust ) — Buraya gelen haberlere göre Hicaz hükümetinin su müte- hassısı olarak — Amerikadan getirttiği mühendis Cidde ile ( Vadi Fatıma ) — arasındaki arazide — tetkikat yapmış, buralarda arteziyen — kuyuları açılabileceği hıık-dı rapor vermiş ve kuyular ıplm başlanmıştır. — Bu — ku; vasıtasile Hicaz çöl olmaktan kurtulacaktır. M. Doumerg SAa ÜN airteğ eee siya Paris, 12 (A A.) — Yarın (dün) riyaset vazifasini halefine devir ve teslim ederek alelâde vatandaşları arasına olan Reisicâmhur M. Doumerg son defa olmak üÜzere nazırlar mieclisine riyaset etmiştir. çaresi aramak Üzere, Londraya davet etti. İşte Cheguers müzakeratının içyüzü budur. Hakikatte Fran- sa ile İngilterenin iktısadi bir çarpışmalarından ibarettir. * Evvelce milletler siyasi iti- lâflar ve ittifaklar yaparlardı, şimdi gümrük itilâfları yapı- yorlar. Evvelce siyasi notalar teati edilirdi, şimdi İktısadi müzakereler cereyan ediyor, Evvelce tehdit için top, tüfek, zaırllı gönderilirdi, şimdi para ikraz ediyorlar. Parlâmentolar, bütün bun- lardan bihaber yaşıyor ve göl» gede kalıyorlar. ı Dil Encümeni Etrafında Yapı- * * * lan Müankaşalar Alevlendi.. 2 — Düşmansız insanlardan korkunuz. Bunlar iki yüzlü, riyakâr ve dalkavuk kimselerdir. Herkesin suyuna akar, şahsiyet- mayınız. $ — Hakikati müdafaa etmek, doğruyu söylemek için düşman yapmaktan kork- A Düşmandan — korkanlar, kendilerinden korkanlardır. Ankara, 13 ( Hususi ) — Dil Encümeni azasından sabık meb'us İshak Refet Beyle Çankırı meb'usu Talat B. arasındaki münakaşalar hararetli bir şekil aldı. Talât B. “ Duygu ,, gaze- | gelen haberlere göre, Orta ve tesinin son çıkan nüshasında İshak Refet Beye şöyle bir | Şimali Anadolunun hemen her cevap veriyor . “Sizin Türkçe bilmediğinizi, dil encümeninde tüfeyli oldu- "üy gunuzu, sizin gibi azalarla dil işinin başarılması mümkün olmıyacağını söyledim. Siz Dil Encümeninde kelime uydurarak para çekmiye çalışınız. İshak Bey, eğer namustan zerre kadar nasibiniz. varsa beni Dil Encümenine kimin almadığını ve almak için kime müracaat ettiğimi ilân ediniz. Aksi takdir- | durmadan yağan yağmur büyük de müfteri olduğunuzu her yerde haykıracağım.., Talât B. bu cevabı verirk&n” Dil Encümenine de haylı çatmaktadır. Bununla beraber Dil Encümeninin vaziyeti tetkik edilecek bir mahiyet almıştır. Encümen Üç seneden beri bir lügat yapmaktadır. Fakat bugüne kadar bu lügatın (A) harfini bile ikmal edememiştir. Çözülmesi Müşkül Bir Kördüğüm | vik (Baş tarafı Tinci sayfada ) Karısile birlikte beni büyütüp | kızdı yetiştirdiler. Bugün otuzumu geçkinim. Günün birinde bir delikanlı olduğum zaman Os- man Efendi beni bu Seher Hanımla evlendirdi, nikâhımızı- da Unkapanında Yavuz Sinan mahallesi imamı kıydı. Fakat bir gün Osman Efendi ve zevcesi Emine Hanımla aramız açıldı. Ozaman Emine Hanım bana dedi ki: “— Seher senin karın değik dir. Biz onu oğlumuz Halile nikâhladık. Artık buradan çek arabanı.,, Garip şey... Halbuki biz bu kadınla — evlenmiştik ve gül gibi de geçiniyorduk. Ben bu sözler üzerine Seherin babası Mustafa Ef. ye gittim, Emine Hanımin — dediğini — anlattım. Müskirat İnhisar İdaresi Brükselde açılan beynel- milel bir sergiye burada yaptığı — içkilerden birer nümune göndererek teş- hir ettirmiş. Sergide Türk - rakısı için birçok ticaretaneler bu içkiyi pek beğenmişler ve derhal Müskirat İnhi- sar İdaresine 20 bin şişe rakı sipariş vermişler. İster İnan, İster İnanma! İster İnan, İster İnanmat YAĞMURLAR Bazı Yerler Zarar Gördü, Ankarayı Yine Su Bastı Ankara, 13 (H.M) — Son tarafında — şiddetli maktadır. ağmur en fazla Kayseri, 'orum, Ceyhana ve kısmen le Konya ovasına düşmekte- dir. Şark - vilâyetlerinde kar bile yağınıştır. Dün burada akşama kadar yağmurlar seller halinde Yenişehiri istilâ etti. Alâkadarlardan öğrendiğime göre yağınurların verdiği zarar- lar bazı mıntakada hissedile- cek derecededir. Izmir Maçları Müsabakalarına Dün Devam Edildi yın pederim fena halde R dedi: İzmir, 13 (Hususi) — Birkaç “— şey olur mu hiç? | haftadır tehir olunan lik maç- Ben kızımı sana verdim.,, Biz © gündenberi Seherle karı ko- | ©* cayız ve beraber yaşıyoruz, fakat nüfus kâh kaydi yok. Vaktile nikâ- bımızi kiıyan İmam Halit Ef.- Gd DAR M Z larıa dün devam edildi ve neticeler alındı: Karşıyaka-Buceyi 6-0, Altın ordu Kemalpaşalıları 4 - O, İzmirspor Şarksporu 3-1, Göz- tepe takımı da Türksporu 2-1 mağlüp ettiler. Tahtelbahirden ümit Yok “—Ben Seher Hanımı sana Londra, 12 (A.A) — Çin di lbuki biz sekiz seneden- Halil ile nikâhladım.., sularında batmış olan Posei- don tahtelbahrinin — kurtanıl- beri Seherle nikâhlı bir karı | ması hakkındaki bütün ümitler koca hayatı yaşıyoruz. Bir de | kesilmiştir. yaşında Ş?oldcçık içinden...,, Sakalım bu gn | Fransada Bütçe Kunduracı Süleyman, nüfus | - Açık Miktarı Haylı kâğıtlarında nikâh kaydı ol- da madığı — için çocuğu mektebe yazdıramadığını söylemektedir. * Bu siparişi alınca Müs- kirat idaresi — afallamış. Çünkü değil bu şiparişi yerine getirmek, İstanbu- lan rakı ihtiyacını bile temin etmek inhisarın ka- biliyetinin fevkindedir. 'Bu böyle olduğu balde Müskirat İnhisar İdaresinin hariçte reklâm yapmasına bakarak, kendi kudret ve kabiliyetini bildiğine, Faıl: '_T_ı!tuyor Paris, 12 (A. A.) — Bütçe haricindeki tahsisatların tanzi- mi meselesinin müzakeresi es- nasında Maliye nazırı M. Flan- din ve bütçe nazın M. Pietri 1930 bütçesi açıkları 1931 se- nesi — için der:î: edilmiş olan açığın okadar — kor- kunç — olmadığını, — maamafilr bir takım ıslâhat ve tenkihat lıpılmuıın ieıs ettirecek b.';:ı-ı etmişlerdir. Bulgaristanda Cümrük Resmi Sofya, ( Hususi ) — Hükü- met sardalya — konservesinde kullanılmak ithal olunacak Zıytişyıâık : dıınynlılır için gıüılılecc uzdan Nlıılk resmi almamıya hrı'r ver- miştir. ıı Son Postanın Resimli Makalesi « Düşmandan Korkulmaz » l aa aa aa aa ee gü ae aa aa eee — ”— — ——— ——— — ———0 Sözün Kısası Bir v Dil Münakaşası Çankırı Meb'usu Talât Beyle Dil Encümeni Azasından İshak Rafet Bey arasındaki lisan mü- nakaşası devam ediyor. Ge- çenlerde, yalnız, İshak Rafet Beyin muarızına karşı kullan- dığı bazı kelimelerin münazara adabile münasebetine dokun- muştum. Bugün o bahse ait bazı tafsilât elime geçtiği için, mü- nakaşanın ciddi kısımlarımı ala- cağım; fakat yazımda sonuna kadar — ciddi kalabileceğimi temin edemem. Talât Beyin bir makalesin- den anlaşıldığına göre, kendi- si, “Onay,, müstear ismile bir yazı yazmıştır. ve İshak Rafet Bey ona sormuştur: “Onay da ne demek oluyur.?,, Talât Beyin verdiği cevap - hiç müphem değil: “İshak Ra- fet ne ise, Onay da öyle bir isim- dir, mahlestir; hem İshak gibi İzak, İsak şekilleri yoktur. Halis Türkçedir. “Onay,, Müşteri yıl- dızı, şayanlık, doğru ve müna- sip demektir.,, Diyor. Sonra da bu kelimenin Çağatayca ve Uygurca ağababalarını arıya- rak “Ungay, Onkgay, Ongay,, gibi cedlerini buluyor. (Hay ceddine rahmet!) Münakaşa pek uzundur. Sö- zün kısasına ancak sığdırabil. mek için bir iki misalden faz- la alamıyacağım. İshak Rafet Bey diyorlar ki: *“Gerneşmek sözü Anadoluda pek yaygındır.,, Talât Beyse Anadoluyu pek iyi tanıdığını ve böyle bir söz duymadığını iddia ediyor. Yine İshak Rafet Bey di- yorlar ki: “Böke sözü erkek demek değildir; yeğit, kahra- man, şampiyon demektir.,, Talât Beyss, yine, böyle bir sözü Anadoluda işitmediğini itiraf ediyor. Hulâsa, pusarık, pusmak, pısmak, akışmak sözlerinin kök- leri hakkında da — münakaşa devam ediyor. Ben hiçbir şey ilâve edemem; yalnız, bahse mevzu olan bu sözlerden hâlis Türkçe bir cüm- le yaptım. Bakınız, nasıl oluyor: Onkgay bir — özbökedir. İshak gibi gerneşmez. Amma iki yeğitte pusarık olmayıp ne pıstılar, ne pustular, ne akıştı- lar, ne kakıştılar, yalnız atıştılar. Etem Pertev - İhtifali Ezzacılar dün merhum ceza- cı Etem Pertev Beyin kabrine gitmişler, merhumun hatırasını hürmetle yat etmişlerdir. Açık Konuşalım Çimentolarımızın uzun — zamandan- berl şöhret ve muvaffakiyetine bals olan esaslı ve mükemmel einaleri tağay- yür etmemiştir. Alhtâ edevatımız daha ziyade mükemmel olmuş ve metotları- muz daha fazla terakki etmiştir. Diğer taraftan ecnebi rakiplerimiz kıymetle- vinl düşürmek için bu derece mühlim - terakkiyatın tatbik edilmediğini işaa ve fırsat buldukça kendi mallarını meth ve komşularınınkini zemmetmekten hali kalmazlar; velhasıl kendi mallarının süs rümünlü temin etmek için asılsız şaylar lar çıkarmak, ihracatta Ikramiye ver- mok, zararına satmak ve Türk mahsus Vâtına piyasanın kapılarını örtmek veya bistmkilerine mazaran daha dun kay- mette bulunan kendi mallarının lehiae tazyik etmekten hali kalmazlar, Mimarlar, — müteahhitler ve İnşaat sahipleri, dalma Darıca, Zeytinburnu ve Eskihisar - fabrikalarının sun'i Port» land Arslan — çimentosunu — kullanınız. Neticesiade memnun kalacaksınız. Çüne Kü iyi bir çementodan matlüp bilelimle evsaf ve havassını camidir, S