3 Ağustos 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

3 Ağustos 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Dedi Kodu Ve Manzaralar Ankara —- Ankara pastanesinde du- yulan dedikodu ve görülen manzara- İlardan : — Beyefendi, zatı yine rahatsız edeceğim. — Ha, müsteşara söyledim vedetti, ilk münhalde... Teşekkürler — Efendim. Malümu âlileri dört aydanberi açıkta beklemek.. — Merak etme her halde — yapacaktır. — Arzı minnettari ederim - efendim. — İki gün sonra bir meclise uğrayıver. —Tasdi ederim efendim! âlinizi istersen — Geçen g;n Orman Çift- fiğinin satış yerinde oturuyor- dum. İki Hanımefondi geldi, tam yarımdaki masaya otur- | du'ar. Bir parça sonra şık bir erkek geldi ve aynı masaya oturdu. Ben kulak — misafiri oluyordum. Erkek riyakârlık yapıyordu. —Hanımefendi ise pek yüksekten atıyor, ömrün- de yerli ayakkabı giymediğin- den bahsediyordu. Bir parça sonra Hf.: — Biz galiba bu — sefer Londraya gidiyoruz. Aman hiç İstemiyorum. Fransızcayı, Al- mancayı öğreninciye kadar az mı çektim? Bu sefer de İngi- lizce öğrenmek lâzım. Erkek yaltaklanıyordu: — Aman efendim İngilizce de ne demek. Almancayla Fransızcayı — karıştırdınız. mı olur, r. Zaten Hanımefen- dimizin lisan hosusundaki isti- datları da herksçe ma'ümdur! Hanınıefendi — boşlanmıştı. Hariciye memuru olduğu an- laşılan zata vadetti: —Sir Ankarada çok kaldınız, sizi de Londraya aldırırım: Erkek bu İütfe bin türlü şaklabanlıkla teşekkür ediyor — Velinimet Efendimiz ben- denizi Viyanaya da siz almış- tınız! Diyordu. — Erkeği anladık amma bu kadın kin? — Bilmiyorum! Dondurma- larını yedikten sonra hususi bir otomobile binip gittiler. * — Demin yanınızda oturan züppe kimdi ? O, mühim adamdır o! — Ne iş yapar? — İyi otomobil kullanır, güzel poker oynar, tenis, briç, meraklısdır. argosuna kadar Fransızca bilir, enfes tango oynar, kadının eli nasıl öpülür, bunun çeşidini bilir; daha sa- yayım mı? Peki ama kimin nesi, yapar ? » Beyin oğlu. * — Şu geçen şişman adam erden para alıyormuş! bilir ne meziyetleri var? -— Sorıı mısın kardeşim, he- rifin elinden gelmiyen İş yok! * — Aman yakalayım, allaha ısmarladık! — Bu acele ne? — Müdürü umumi Vekâlete gidiyor. Sabahtan beri peşin- deyim, dairesine gitmişken ya- kalayım bari. * — Canım sıkıldı, caddeden geçen kadın ve erkeklerin İsta- tistiğini yaptım. 350 erkek, 125 kadın geçti. — Sen istatistiği devairin tatil saatinde tut ta bak. Kadın erkek müsavi olmazsa o vakit söyle, Ankarada bu daktilo “bolluğu varken ! 4 R MEMLEKET SAYFASI x— SON POSTA Ağustos 3 Bandırma Belediyesi.. Seyyahlar Rodosa Ayak Basmıyorlar Bu Heyet Bir Saat Gibi Çalışmakta Mısırlılar Hep İstanbula Geliyorlar Bir Nümune Olmalıdır Bandırmanın umumi manzarası ı : Bandırma, (Hususi) — Ban- dırma Belediyesi cidden çalı- şıyor. Bugün, kasabanın man- zarasına baktığınız ve her- hangi şehrimizle — mukayese ettiğiniz zaman bu çalışmayı derhal anlarsınız, Diyebilirim ki bugün — Bandırma, — Avrupat bir şehir mezarası gösteriyor. Üç sene evvel, buranın mesi- relerinde, tek, tük — insanlar göze çarpıyordu. Şimdi bu | yerler, tatil günlerinde dolup boşamyor. Bunun sebebi, bu yerlerde halkın ihtiyaçlarının temin edilmesidir. Denilebir ki Bandırma Be- lediyesi, tesanüt )emıııı 3;.—;— rak dünün köhne kasabasını bugünün şirin bir şehirciğine benzetmek — emelindedir. Bu emelini tahakkuk ettireceği, Üç senelik sâyinin neticesile ispat etmiştir. Şehit Süleyman Bey parkı, Gülhane parkının ikinci bir naziresidir. Diyebilirim ki Bandırma Be- lediyesi, muntazam bir saat rakkası gibi işliyor. Gönül, bu çalışkan heyetin, diğer şehir belediyelerine nümunei imtisal olmasını temenni ederim. Sö- züme herhangi bir itirazı olan- ların kısa bir Bandırma seya- hati yapmalarını tavsiye ede- rim. Bahtiyar Kâmit , | bur adalar, Rodosun sur dahili kısmının umumi manzarası Rodos, (Hususi) — Bir za- manlar bir Türk ülkesi olan Rodos bugün İtalyanların iş- gali altındadır ve| ada, diğer on ikinin — merkezini teşkil ediyor. Umum vali burada oturur. Halkı, Türk, Rum ve Mu- sevidir. Son zamanda epey İtalyan — yerleşmiştir. İtalyan- ların bütün gayreti şimdi Adayı bir seyyah ziyaretgâhı haline — koymak — olmuştur. Çünkü halk, hariçten gelen para ile geçiniyor. Eskiden Anadolu - sahilinin ticareti ile yaşıyordu. Bugün, değişen rıııyet: değişmiş bir Urfa Meb'usunun Oğ-| Bafranın lunu Öldüren Kimdir? Samsunda Bir Cinayet TAKİPTE BİR ÇAVUŞUMUZ VURULDU Urfa, ( Hususi ) — Siverek eşrafından Urfa Meb'usu Mah- mut Beyin oğlu Mehmet Emin Bey, bir hafta evvel kahvede otururken meçhul bir adam tarafından öldürüldü. Bu ada- mın Urfaya sekiz saat mesa- fede Pesik köyünden olduğu haber verilmesi üzerine jan- darma Cemil çavuşun kuman- dasında bir müfreze hareket ettirildi. Köye giderek katilin bir evde saklı olduğunu tesbit etmiş ve evi abluka ederek katile teslim olmasını bildir- miş ise de katil silâhla muka- bele etmiştir. Müsademenin şiddetlice bir devresinde Ce- mil çavuş evin üzerine çıkarak katili kolayca yakalamak ister- ken haydut herif çavuşun bu teşebbüsünü görmüş ve Üzerine ateş etmiştir.. Cemil çavuş aldığı yaranın tesirile derhal vefat etmiştir. Hâdiseyi gören jandarma- larımız, evi tahrip ederek hay- dudu kolayca yakalamak ted- birini almışlardır. Bu tedbir derhal tesirini göstermiş, katil, Üstü başı kismen yanmış, ve —elinde — tüfeği — bulun- duğu halde evden dışarı fır- lamıştır. Kudurmuş bir köpek gibi etrafa saldırarak kurşun atan gerir, jandarmalar tara- fından diri olarak tutulmuştur. Katilin adı Bekirdir. On sekir yaşlarında genç bir de- likanlıdır ve Emin Beyi öldür- ı Şehit Cem' Çavuş mek için kendisinin Şeyh Musa tarafından Adana taraf- larından getirildiği zannı hâsıl olmuştur. Şehit düşen Cemil çavuşun milletin muhabbetine bıraktığı bir zevcesi, dokuz yaşında Rıfat atlı bir çocuğu 'vardır. Bu ailenin yoksuzluk - içinde bırakılmıyazağı tabildir. Maamafih Bekirin, içlerinde Mehmet Emin Beyin katili de dahil bulunan Şeyh Musa ve Cemal Pulat oğullarından mü- teşekkil altı kişilik çeteye mensup olup köy yakininden geçerken evine uğramış bir sı ihtimalleri haber Çetenin dığ:ı bfradı' cenptati bağizla' igeçip firar etmişlerdir. Cemil çavuşa parlak bir cenaze merasimi yapılmıştır. Hayri l tetbir. bulmak — lâzımgeliyor. İtalyanlar, — şimdilik — işte bu çareyi bulmuşlardır. Bura Müslüman — halkının elinde medresei Sülemaniye ismi verilen birl kız, diğeri erkeklere mahsus ilk tahsil için iki —mektep — vardır. Ticaret ise, kâmilen Musevi- lerin elindedir. Şehir ikiye ayrılmıştır: Sür dahilindeki Eskişehir ve bunun haricine — yayılan — Yenişehir. Eskişehir tam kurunu vustai bir manzara arzediyor, sokak- lar, yan yana iki kişiye zor yol veren dar geçitler halinde, (Devamı 7 inci — sayfada) Vazıyetı SAMSUNDA ESKİ BİNALAR YIKILIYOR Samsun, ( Hususi ) — 23 Temmuz Milli Bayram müna- sebetile Samsundan Bafraya kadar bir seyahat yaptım. Samsundan saat on üç buçuk- ta hareket eden otomobilimiz boğucu bir hava içinde niha- yet saat on beşte Bafra kış- laları göründü. Vâsi bir ovanın ortasından geçen Kızılırmak şehrih umumi — manzarasına ayrı bir güzellik veriyordu. Muntazam bir şösenin etrafını çizgiliyen kârgir evlerin görü- nüşü muhiti tamamen değişti- riyor dersem yalan — olmaz. O gün Bafranın pazarına te- sadüftü. Ve çarşı hergünkün- den fazla kalabalıktı. Burada muhim bir de ke- reste fabrikası var. 250 beygir kuvvetinde bir motör, yedi makineli bir tezgâhı işletiyor. Ayrıca kendi istihsalâtından artan mevat ile de yakacak madde vücuda getiriyor. Kızı- hrmak, bu fabrikanın kütükle- rini nakıl hususunda büyük bir G&mildir. Bafrada Gençler Birliği namı altında bir spor teşekkülü var ki Samsun mıntakasına dahil- dir. Güzel bir binaları var. Azasının. hepsi e-miyetleri-e merbut. Reisleri Zihni Beyle ğbıüılun. Bu sene, Belediye ütçesine bir miktar tahsisat koydurmıya muvaffak olmuşlar. İyi” çalışıyorlar. Bafranın diğer hususiyetle- rinden biri de halkının hemen kümilen avcı olmasıdır. Bu eski ve asil Türk sporunun taam- mümüne, bilhassa muhitin mü- Bu bina yıktırılmış, yerine güzel bir mağaza yapılıyor saadesi yardım ediyor. » Samsun Belediyesi, inhida- ma meyilli ve kullanılmıyan eski bütün binaları yıktırıyor. Yıkılan binalarım yekünu şim- diye kadar yirmiyi tecavüz etmiştir. Bu arada belediye reisine ait bir de han vardır. * Samsun Şampiyonu Halk- spor takımı, Gireson futbol şampiyonu ile maç yapmak üzere Giresona hareket et- mişth, Samsunda Bir Cinayet Tütün tüccarı Yusuf Ef., alacağı olan bir köylüyü Sahil Palas ote” civarında yakalıya- rak dövmiye başlamış. O de- rece kışasıya dövmüş ki canı yanan köylü elinden kurtulur kurtulmaz — bıçağını — çekerek Yuruf Efendiyi dört yerinden yaralamıştır. Köylü yakalan- mışlır. Hâmit Hancı Haberler İngilizler De Tasarruf Yapıyorlar R 100 Balonunun Satıl- ması Son Alınan Ted- birlerden Biridir Dünyanın bubhranlı iktısadi vaziyeti hakkında dün gelen telgraf —haberlerinin hulasası ganlardır: Almanyadan sonra vaziyeti bir parça endişeli görülen İn- giltere de sıkı ve manialı ted- birler alarak halini düzeltmiye çalışmaktadır. ve — şimdiden muvaffak ta olmuşa benziyor. Amerika ve Fransız mali me- hafili ile temasa giren İngiliz- ler, kısa vadeli kredilerin uzun zaman vadesine tahvilinde kıs- men muvaffak olmuşlardır. Bu yüzden İngiliz eshamın- da iyilik baş göstermiştir. Diğer taraftan Alman hükümeti, Darmıştater Bankasının iflâsı üzerine aciz haline gelen Dresdner Bankı kurtarmıya karar — vermiş, (80) milyon marklık hisse senedi almayı kararlaştırmıştır. Bu karar, Almanyada tabit banka mua- melâtına dönülmesini çok ko- laylaştırmıştır. İngiltere vazi- yeti daha sağlamlaştırmak için bütçesinde — birçok — tasarruf yapmıya karar vermiştir. Bu cümleden olarak (R 100) ba- lonu satılacaktır. Bu projenin tatbikı neticesi, bazı nazırların çekilmesile bir hükümet buh- ranı çıkacağı zannedilmekte- dir, İktısat Komitesi İngiliz kabinesi, Parlânento toplu olmadığı zaman iktısadi işlerle meşgul olmak üzere ba- zı kabine azalarından mürek- kep bir komisyon vücuda ge- tirmiştir. Bulgar Kıralı Seyyahları Kurtardı Altı seyyahi hâmilbir kayıt Varna önlerinde şiddetli bir fırtınaya — yakalanmış, — kayık batmak üzereyken — sarayının bahçesinden vatiyeti 'gören ve etrafta hiçbir. yardım vasıtası olmadığını anlıyan Bulgar Kı- ralı Boris hemen motörüne al- lamış ve kazazdeleri mıştır. İspanyada Vaziyet İspanya Müessesan Meclisi, Alkala Zamora kabinesini vas zifesinde ipka etmiştir, Ellerinde tabanca bulunat birtakım — adamlar, daki Ürkyö Bankasına girerek 100 bin peçeta almışlardır . İngiliz Başvekilinin Seyahati kurtar- Almanyaya yaptığı sayahat — hakkında Avam K:marcsınd$ sorulan suale cevap vezen İn” giliz Başvekili, evveiâ bir iadel ziyaret - şeklinde başlıyan bf seyahalte iki memleketi a!â kadar eden tesli madenleri * çalışma muddz“ meseleleri görüşüldüğünü, AF | manyanın vaziyetini tamamt? anlamısk için de teminat baff kasınm teşkil ettiği ko-ritenik raporunu beklemek lâzım g€ diğini söylemiş, Almar mill tinden gördüğü hüsnük-buld? bahsetmiştir. Kamara 20 t2f rinievvele kadar tatil edilmi: Barselon: | ve kömüf |