13 Ağustos 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

13 Ağustos 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

TELEFON: S İi MÜDÜRLÜK — 20203 ; NÜSHASI HER YERDE .5 Kr. Z 13 Ağustos 1931 PERŞEMBE No. 377 TERKOS, TAZMI İDARE: 1STANBUL NURUOSMANİYE-ŞEREF SOKAĞI HERGÜN NEŞROLUNUR SİVİL TAYYARECİLİK YAPILAMAZ MI? | Neşriyat Davası |Bir Avukat Tayyare Cemiyeti De Fikrini Anlatıyor Günün İhtiyaçları Bu Teşkilâtı Bir Zaruret Haline Getirmiştir Amerikalı tayyareci Bord- man ile Polandonun Nevyork- tan bir uçuşta İstanbula geliş- leri — etrafında ıöyloığuı ve m birçok şeyler bize öğ- !::tıilıki Târk :ıîuldan içî:ğe cidden cesur ve kabiliyetli insanlar vardır ki buna benzer uçuş rekorları tesis edebilecek kudrettedirler, fakat bu gibi teşebbüslerin muvaffak netice verebilmesi —için ayrıca bir avacılık sanayli tesisi zaru- Teti vardır. Yoksa bir İngi- liz. motörünü —bir Fransız ftayyaresine yerleştirmek veya bir Alman tayyaresine bir Ja- Pon motörü koymakla iş yapı- lamaz. Yine bu arada, bu meslekte — vücudü — yıpranmış arın havacılığın İ için tavsiye ettikleri şey, res- Hİ tayyareciliğin yanında sivil tayyarecilik — teşkil da mevki verilmesi İlüzumunu bil- Tayyare Cemiyeti Reisi Fnat B. * Tayyare Cemiyeti bugün yenin takviyesine tahsis etmiş- tir., Cemiyetin tavazzuh eden 8 Ay İşten Menedildi Akşam —Aleylıine Bir Dava Daha Açıldı Müddeiumumilik - tarafından Akşam gazetesi aleyhinde yeni bir dava açılmıştır. Bu dava, mezkür gazetede naşredilmek- te olan “Rahip ve rahibeler arasında,, unvanlı - tefrikadan doğan ve muharririle Akşam Mes'ul Müdürünün mahkümi- yetini icap ettiren karar mü- nasebetile Muharrir Valâ Nu- rettin Bey tarafından yazılan ve matbuat davalarında Joriye ibtiyaç bulunduğunu iddia ve müdafaa eden yazıdan doğ- muştur. Müddeiumumilik bu yazıyı, karar veren mahkemeyi tahkir edici mahiyette bulmaktadır. Hafız Huülüsi Bey İstanbul barosunun 448 sicil numarasında — kayitli Avukat Yangın Hafız Hulüsi Böyin avukatlık K oZ kanununun beşinci ve dahili Kulelerinin ea kzsnle. &T incimadder Sahibi Kimdir? Müteşebbis bir heyet Maliye | Vekâletine müracaat ederek Galata ve Beyazıt yangın ku- lelerine asansör kurmak tekli- /İe avukatlıktan men'i hakkın- Baro İnzibat meclisince 'Karar verilmiştir. Bir İstifa "Bahçe Fırka Reisi İstiîıı Etti arada bir de mukavele projesi lerine tevfikan sekiz ay müddet- 'ordu. ğ Bu münasebetle ismi geçen Ve büyük bir uçuş için İâzım- gelen vesaiti temin edebilecek Mmevkide olan Tayyare Cemi- 'etinin de fikrini almak e- tte kl faydalı olurdu. Bundan dolayıdır ki elyevm Yalovada bulunan — Tayyare Cemiyeti Reisi ve Rize meb'u- su Fuat Beye müracaat ederek temiyetin Türk tayyarecileri ta- rafından bir İstanbul - Nevyork hava ziyareti hakkında düşün- cesini sorduk. Fuat B. bize şu cevabı veriyor: oldu. En büyük resmi Şirketin —şehri diyor. Birçok sigorta karar vermişlerdir. bu gibi kimseler namına karar vermiştir. takip ettirecektir. Gazetemiz, bu davanın Acele ediniz ve Notere hazırlanmıştır. Bahçe, ( Hususi ) — Bahçe Terkos Şirketi Harikzedelerin Zararlarını Ödemelidir Geçenki yangın faciasında Nişınk;şı_ semtinin en mühim beye döndü, yüz kadar ev ve dükkân kül Z Ra ti makam olan Vilâyetle polis ve bu fikri önüde akla cek şey şudür: Tayyare, İstikbalin her saha- da istifade olunabilecek çok faydalı bir vasıtasıdır. Bu vasıta ile halk ne kadar evvel istinas eyda ederse o nisbette mem- rıket istifade etmiş olur. Şu halde ya Tayyare Ce- miyetine mülhak bir — şube halinde veya ondan ayrı, fa- kat murakabeye tabi bir sivil havacılık — teşkilâtına — başla- makta mahzur olmasa gerektir. gelebile- (Devamı 3 üncü sayfada) kazası Cümhuriyet Halk Fır- kası İdare heyeti Reisi Ali Efendi riyasetten ve idare aza- lığından istifa etmiş, istifası kabul olunmuştur. Müthiş Facia Çin Feyezanında 8000 Kişi Boğuldu Şanghay, 12 (A.A.) — Han- keou feyezanları yüzünden te- lef olanların miktarı 8,000 i geçmiştir. Ecnebilere kolera aşısı yapılmıştır. Ziraat Bankası İdare Meclisi Sık Sık İçtimalar Yapıyor Galatanın Meşhur Kulesi Halbuki İstanbul Belediyesi azeteler şu noktada ittifak etti: Yangının bu feci şekli :İmııııın ;:Iıiki müsebbibi Terkos Şirketidir. susuz bırakmakta gösterdiği bu inat, artık bu şirketin cezasız bırakılmamasını şiddetle emre- girketleri, şirket aleyhinde dava açmıya Fakat birçok evler sigortasızdır. Sahip- leri dava açmaktan üciz Yangından zarar görenlerd cü Noter Mithat Cemal Beye hazırlanmış vekâletnameyi larının miktarını bildirme harikzedelerin bu davalarını ken ve ziyanlarının tazmin ettirileceğine kanidir. bize zarar ve ziyanınızın mikt bu iki kulenin kendisine ait olduğunu ve kendisi ıııııör“ işleteceğini ileri sürdüğü için mukavelenin imzası 'geri kab ar. ıı“'I-Eıkıt grup mümessilleri dün Tapu idaresine müracaat ede- rek kulelerin kayıtlarını bul- durmuşlar ve bu kayıtlardan kulelerin Maliyeye ait olduğu anlaşılmıştır. Bu vaziyete na- zaran Maliye ile yapılan mu- kavelenin imzalanmamasına se- bep kalmamıştır. Bir Hava Mucizesi Lizbon, 12 (A.A) — Bir yüzbaşının kumandasındaki bir tayyare düşerek parçalanmıştır. Pilota bir şey olmamıştır. bir vaziyettedirler. Son Posta şirket aleyhine dava açmıya ve en, hergün Galatada Dördün- müracaat ederek namımıza imza etmelerini ve bize zarar- lerini rica ederiz. Son Posta, di avukatları vasıtasile kazanılarak harikzedelere zarar gidip vekâletnameyi İmzalıyarak tarını bildiriniz. Ankara, 13 (Hususi) — Zi- raat Bankası İdare Meclisi bugünlerde içtimalar aktede- rek köylüden borcuna mahsu- ben alacağı ö milyon liralık buğday işi hakkında kararlar ittihaz etmektedir, MeclisteGazete Müzakereleri (Dünkü nüshadan Devam ) Şu halde vazifenin en bü- yüğü verilen kararı sonuna kadar götürmek ve sonuna kadar yürütmek ve rejimi muhafaza — etmektir. Nihayet efendiler; — Devlet otoritesini bütün mana ve şumulile mem- lekette tatbik etmektir. Yoksa (Deovamı 6 ıancı sayfada ) on SON POSTA Halkın SON POSTA Halkın : SON POS özüdür: Halk bununla görür, ulağıdırı Halk bununla İşitir. TA Halkın dilidir: Halk bununla söyler. Dil Encümeninin sabık bir mzvu olmak itibarile Reşat Nuri .Beyin sözleri iki kat ehemmiyetlidir. Verdiği cevap- larda “müteveffa Encümenin müdafaasına ve dirilmesi te- mennilerine tesadüf ediliyor. Bu, bir nevi müdafaai nefistir ki tabil görülmesi lâzımdır. Reşat Nuri Bey, “alfabede, imlâ ve gramerde bazı tadilâta taraftar olup olmadığını,, şöyle izah ediyor: — Alfabemizin bence bir iki ehemmiyetsiz kusuru var; fakat bunlar yeni bir tadil/ külfetine değecek kadar mühim şeyler değildir. Halbuki imlâda esaslı ıslahata lüzum vardır. Bunlar için uzun bir hazırlık lâzım. İmlânın düzelmesi ve kat'i bir alması demek, bütün pürüzlü dil davalarının halle- dilmesi, bu prensiplere göre her kelimenin ayrı ayrı tetki- kile bir imlâ lügati meydana getirilmesi demektir. Şuü halde daimi bir Dil En- “ümenine ihtiyaç vardır. Reşat Nuri B. bu encümenin meşgul olacağı meseleleri şu şekilde tesbit etmektedir : — Anadoluda söylenen ve belli başlı muharrirler tara- findan istimal olunan kelime- leri toplamak suretile bir Türk lügati vücuda getirmek, Av- rupanın ilmi ve medeni mef- humlarının karşılıklarını tesbit bu malzemeden i: M ae ——— —— ——— NAT VERMELİDİR Reşat Nuri Bey Fikirlerini Söylüyor “Büyük Bir Ekseriyet Tarafından Kullanılmıyan Kelimeleri Dilimize Sokmıya Çalışmak Nafile Bir Gayrettir.,, , — Dilimizin ıslahı için çare nedir? — Ağıımızı bozmamak kâfi. 5 Reşat Nari bey de ederek Fransızca, Alman- ca, İtalyanca gibi dillerden Türkçeye Ilügatler yapmak.. — Encümen ayrıce imlâ ve gra- — mer meselelerinin tetkikile de — uğraşmalıdır. Reşat Nuri Beye — göre memleketin büyük bir sında — yaşamıyan, bnym ekseriyet tarafından kullanıl. — mıyan kelimeleri bugünkü dile sokmıya çalışmak beyhude bir gayret olacaktır. Hele dilde mevcut — müradifleri — varken bunları istimale kalkmak lü- zumsuzdur. — İlmi ıstılahlarla lâtince ve yunancadan mı, — yoksa arapça, acemceden mi alın- — masına taraftarsınız ? Üi (Devamı Süncü