14 Ağustos 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

14 Ağustos 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

M4 Ağustos 1931. İDARE, ISTANBUL NURUOSMANİYE ŞEREF SOKAĞI HERGÜN NEŞROLUNUR İzmir Bl Gazetecilik Edemiyecek? İzmir, 14 ( Hususi) — Yeni tbuat © kanunu mucibince #ehrimizde gazetecilikten ayrı- olanlar cumartesi günü belli olacaktır. Vilâyet dün akşama kadar bu hususta tetkikat ile meşgul oldu. Şimdiden baz isimler söylenmektedir. Fakat hakiki vaziyet ancak yarın anlaşıla- caktır, Şehrimizde Vaziyet 8 ağustosta Ankara (Resmi gazete) de çıkan yeni Matbuat Kanunu dün de İstanbul Vi- lyet gazetesinde neşredilmek suretile burada da meriyet sa- basına girmiştir. Vilâyet dün (Devamı 3 üncü sayfada) —— Beygirler Ürkünce Arabacı Yere Düştü Ve İki Ağır Yara Aldı il, ml Dün Topanede bir araba kazası olmuştur. Zekeriya İs minde bir arabacı Topaneden arabasi ile (o geçmekte iken beygirler o ürkerek (o kaçmiya başlamışlar. Bu sırada arabacı Zekeriya da arabadan düşerek başından ve yüzünden ağır su- Tette yaralanmıştır. Bir Çocuk Tramvay Altında Ezildi Sirkeci - Edirnekakı hattında İyen 426 numaralı Tramvay, dün Fatih civarında Atikalipa- tadan geçerken 11 yaşinda ve Mustafa isminde. bir çocuk tramvaya atlamak istemiş, fa- kat ayağı kayarak tekerlekle- altına gitmiştir. Neticede vocukcağız. feci surette ezil- miştir, TELEFON: © SA Vk if MÜDÜRLÜK — 20203 NÜSHASI HER. YERDE :5 Kr. / vi 47 ç a i if / fi o. 4 UMA ..N | HALKI TİFODAN KORUYAN MÜHİM AMİL | Umumi Harpte Herke- sinAşılanmış Olmasıdır Sıhhiye İdaresi, Vak'aların Azlığını Böyle Dün Ankaradan bir haber geldi. Sıhhat Vekâleti şebri- mizdeki tifo vak'alarının sık- laşmasını nazarı dikkate ala- rak tifolu semtlerde mecbur! aşı tatbikini ve oralardaki evlerde hastalık taharriyatında bulunulmasını kararlaştırmıştır. Biz İstanbul Sıhhiye Müdürü Ali Rıza Beyden bu hususta malüömat almak istedik. Mü- dür Bey muharririmize şunları söylemiştir: — Bu haberi ben de gaze- telerde okudum. Bize henüz böyle bir tebliğ yapılmamıştır. Biz vukuatı günü gününe Ankaraya bildirdiğimiz için Sıhhat o Vekâleti | İstanbulun sıhhi vaziyeti hakkında kâfi malümata maliktir. Bu hususta bizden yeni bir şey soracağını tahmin etmem. Yalnız alınacak tedbirler hak- kında emirler verebilir. İstanbulda tifo daima var- dır. Su ve ldğım işlerimiz bal ledilmedikçe bunu tamamen ÜÇ GÜNDE ALTM İzah Ediyor. Hastalıklı Yerlerde Tifo aşısı tatbik ediliyor yok etmek imkânsızdır. Temmuz ayında, merkezi olmamak şar- tile tabilnin fevkinde olarak Kurtuluş semtinde 4 tane; faz- la tifo vak'ası müşahede edir di. Derhal hactalığın çıktığı evler halkile civardaki evlerde bulunanlara. aşı tatbik ettik. ( Devamı 6 ıncı sayfada) IŞ BİN ZİYARETÇİ | Sergiye Karşı Gösteri- len Rağbet Büyüktür Satış Vaziyeti De Çok İyidir ii Yerli mallar sergisinden zarif bir köşe Bu seneki yerli mallar ser- gisi tahminin ( fevkinde bir rağbet gördü Bugün sergi açılalı dördüncü gündür. Fa- kat dün akşam kapanma saati olan dokuz buçuğa kadar ser- giyi ziyaret edenlerin adedi altmış bini geçm iştir. Memleket malları bilhasse ecnebilerin nazarı (dikkatini celbetmektedir. Hergünkü Zi- yaretçiler arasında ecnebiler de mühim bir yekün tutmak- tadır. Sergide satışa hararetle devam (edilmektedir. £ Satış rağbeti, dün birçok pavyon- lara fabrikalardan yeni eşyalar getirtmek mecburiyetini hâsıl ettirmiştir. Harikzedeler Namına Terkos (o Şirketini Adaletin Karşısına Çağırıyoruz. Geçenki yangın faciasının sebepleri arasında Terko- sun mühim bir yer aldığını kabul etmiyen yoktur. Birçok a şirketleri (Terkos aleyhine dava açmışlardır. sız ve dava açmaktan âciz olan bina sahipleri na- mına da “Son Posta, dava açıyor. Yangından zarar görenler, her gün Galatada Dördüncü Noter Mithat Cemal Beye müracaat ederek namımıza imzalanmış O vekâletnameyi imza etsinler ve zararlarının miktarını bize lütfen bil- dirsinler. Avukatımız vası- tasile bu davayı takip etti- receğiz ve adaletin harik- zedeler lehine tecelli ede- eğine kaniiz. Bugünkü Spor Hareketleri Deniz Birincilikleri Mü- sabakaları ve At Ya- rışları Yapılacak Bugün öğleden sonra Bü- yükderedeki yüzme havuzunda İstanbul Spor mıntakası yüzme, atlama ve sutopu birincilik müsabakaları yapılacaktır. Müsabakaların çok zevkli ve hararetli olacağı anlaşıl- maktadır. Amerika Sefiri Mis- ter Grovv Cenapları yarışlarda birinci gelene verilmek üzere Denizçilik Heyetine zarif bir kupa bediye etmiştir. Bugün yine öğleden sonra Veliefendi / yarış - sahasında üçüncü hafta at koşularına devam edilecektir. Bugünkü koşular (arasında (© handikap yarışının çok zevkli geçeceği anlaşılmaktadır. Iş Kadınları Gitti Beynelmilel iş ve meslek kadınları birliği azası dün şeh- rimizden Viyanaya hareket et- mişlerdir. Mecliste Gazete Müzakereleri (Dünkü nüshadan Devam ) Efendiler; bize bir inkılâp matbuatı lâzımdır. Çünkü im kılâp henüz vazifesini ikmal edememiştir. Vazifesini ikmal için büyük bir feragat, yüksek bir imanla o hedefe doğru azimle yürünmesi lâzımdır. (Devamı 7 inek sayfada ) ZE m TA Halkın TA Halkın özüdür: fu Halk bununla görür, lağıdırı Halk bununla İşitir. 'TA Halkın dilidir; Halk bununla söyler. Dil Anketi Ali Canip Bey Fikir- lerini Anlatıyor... “Istılahlarımızı o Arapçadan Ve i Acemceden Almak, Şam Kumaşile Frak Dikmek Demektir.,, Maarif Omüfettişlerinden Ove edebiyat O muallimlerinden © Ali Canip Bey, anketimizin birinci sualine cevap vermedi. Alfabede, imlâ ve gremer kaldelerinde bazı tadilâta taraftar olup olma» dığı hakkında birşey söylemiyor. Sade lisan cereyanında kendine göre birrolü olan Ali Canip Beyin öteki dil meseleleri hak- kındeki fikirleri şunlardır: — İlmi ıstılahların arapça ve acemceden mi, yoksa lâtince- den mi, yunancadan mı alınma- sına taraftarsınız? — Her millet mensup oldu- ğu beynelmilel medeniyet ai- lesinin ilmi lisanını kullanmağa mecburdur, Türk milleti ma- demki bilâkaydü şart Garp medeniyeti dairesinde yer al- mağa azmetmiştir, ilmi ıstılab- ları o medeniyetin icap ettir- diği şekle ifrağ etmesi bir za- rurettir. Bu zaruretin içtimal hayatımızdaki “başlangıcını halk lisanında bile (o sezebilirsiniz. Uzağa gitmeğe hacet yek, $0- förleri konuşurken dinleyiniz, bütün teknik tabirleri olduğu gibi kullanmıyorlar mı? Demek, bu zaruret halk kütlesine Okadar dal budak salmıştır. Daha yukarı baka- lum, iki doktor konuşurken vaktile konmuş olan arabi terkipleri asla kullanmıyorlar, bu terkipler ancak resmi ra- porlarda » yaşıyabiliyor, “canlı Ali Canip bey ilim lisanında asrın ıstılahları hâkim. Zaten şimden sonra ilmi ıstılahlarımızı arapçadan, ace- ceden yapmağa kalkışmak, Şam kumaşından frak dik- meğe çabalamak kadar tuhaf olur. — Çağatayca, Uygurca gibi lisanımıza (o kelime ; almak lâzım ve mümkün müdür? — Lisan içtimai bir mües- dillerden sesedir. Şu, bu, aklına gelen kelimeleri “Lancer, edebilir, milletin Jisani vicdanı isterse kabul eder, istemezse etmez. Devamı 7inci sayfada) | Çare | Hanım — Nişantaşı yangınından pek gözüm korktu. Hizmetçi — Siz de benim gibi yapın: Bir itlaiye neferi” nişanlanın. A ğe