25 Ekim 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 18

25 Ekim 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 18

Ey APRE “Son Posta . Hesap > Veriyor Ecnebi Sermaye “Son Posta, , memlekete gel mek istiyen ecnebi sermayeyi kimlerin istismar ettiğini, ecnebi sermayenin (o Türkiyeden niçin korktuğunu, vesikalarile, vak'a- larile ispat eder uzun neşriyat apmıştır. i GE neşriyatımızda o ecnebi sermayedarlarının otenviri lâzım geldiği noktasında ısrar etmiştik, Sarac oğlu Şükrü Beyin Ameri- kaya gidişi, bu sahada atılmış il'e adımdır. Bu teşebbüs belki neticesiz kalacaktır. Fakat Tür- kiyede çalışmak isteyen serma- yeye vaziyeti anlatması itibarile faydasız da değildir. Avrupa Ricali Dönya mühim ve nazik bir bulran geçiriyor. (Bu buhran uzıktan yakından bizi de alâka- dır ediyor. Dünya vukuatını en salâhi- yettar Avrupa ricalinin gözile görüp takip edebilmek için, “Son Posta, dünya siyasetinde mühim rolü oynayanların yazılarını te- nin etmiş ve şimdiye kadar yirmiyi o mötecaviz makale neş- retmiştir. Türk gazeteciliğinde bu mü- bim muvaffakıyet ilk defa “Son Posta,ya nasip olmuştur, ve “Son Posta, bu hizmeti ile müftehirdir. İrtişa Meselesi Uzun müddet Türk Matbuatı- nı işgal eden, fakat esrarengiz mahiyetini muhafaza eden irtişa meselesinin içyüzünü, bütün ve- saikile ilk defa “Son Posta, neş- relmiş ve bu meseleyi tamamen tenvir etmiştir. Verem Meselesi “Son Posta,,nın en büyük hiz- metlerinden biri de nüfusumuzu çürüten bu facia Üzerine gerek halkın ve gerek hükümetin alâ- kasım tahriketmiş olmaktır. “Son Posta,, veremin tahribatını müşahedelere ve tetkiklere > tenit neşriyatı ile neşriyatile Veremle “Müee mim Cemiyetinin 30 bin liraya yeni bir sanatoryom açmasına etmiş ve çocuklara verem aşısı” nin tatbikına başlanmasını temin etmiştir. Hükümet (Kalmet) aşısı- nın tatbikına başlamıştır. Eski Evrak “Son Posta,,, Bulgarlara okka ile satılan eski kıymetli evrakı arabalarla (o sevkedilirken yaka- lamış, bu satışın hatah oldu mu ispat etmiş ve ülkümetin nazrı dikkatini cel betmiştir. “Son Posta, nın bu neşriyatı Müiet Meclisinde dahi mevzw- balıs o olmuş, hükümet satılan kâğıtları geri getirimiye karar vermiş, ve bu meseleyi ortaya çızaran muharririmize de teşek- küraame göndermiştir. Bu evrakın meydana çıkarık mas, Hazineye yüz binlerce lira “ka andırmıştır. Kuruçaşma Kömür Depoları Kuruçeşi: ne, İstanbulum ve Bo- iridir. Bin kumpanyalar buralarda kömür depoları tesis etmişler ve bu şirin köyü bir harabeye çe- wirmişlerdir. Oradaki vatandaşlar her sene birçok kurbanlar ver- mektedir. i “Son Posta,, Kömür depolarının ora balkının hayat ve sıhhati Üzerinde yaptığı tahribatı, müşa- hedeye, tetkika müstenit neşriyatı ile halka göstermiş, ve Kuruçeş- me sakinleri namına kömür de- 1 kiii iye in Bu davamıza da yakında başla” caktır. Süngercilik Anadolunun Adalardenizi sa- hillerinde dünyanın en güzel sün- gerleri çıkar. Fakat alınan yanlış bir takım tedbirler yüzünden Yunanlılar oradan sünger çıkar- dıkları halde, bizim sahil halkımız bundan menedilmişlerdir. Yunan- lılar bizim sahillerimizden sünger çıkarırken onlar kollarını bağlayıp seyrediyorlardı. “Son Posta, ilk defa bu mese- lenin Oe&hemmiyeti ve yanlışlığı üzerinde durdu. Bizim neşriya- tımız üzerine İktisat O Vekâleti mahalline bir Müfettiş gönderdi, meseleyi tetkik ettirdi ve halkı- mızın sünger istihsal etmesine müsaade edildi. Bu suretle hem osahil hak kına, hemde memlekete büyük mikyasta hizmet edilmiş oldu. Tayyaro Kulübü Amerikalı tayyarecilerin İstan- bula gelişleri münasebetile, “Son Posta,, memlekete tayyarenin ve tayyareciliğin ehemmiyetini anlat- mya çalıştı. Sivil tayyareciliğin ihdas ve teşvikini müdafaa etti. Şehit tayyarecilerimizin hatırala- rını neşretti, Bu neşriyat üzerine tayyre- | iftihar edecektir. Erkekler için Mimi 8"/ lir e İZ 22 Trençkotlar 1317, “ iğ. Cihanşümul marka MANDELBERÜ EMPERMEABİLİZE Pardesüler 27'/. Lira cilerimizin Sivil tayyare klübü açmalarına ve Sivil tavyarecilik yapmelarına müsaade olundu. Klü- bün bugünlerde resmi küşadı yapılcaktır. Bu kulüp, memle- ketet Tayyareciliğin © inkişafına hizmet edecektir. Eski Elbise Kaçakçılığı “Son Posta,, bir takım tüccar- ların Amerikadan eski elbiseleri, paçavra namı altında memlekete sokarak burada sattıklarını öğ- retti. Bu mesele etrafında tetki- kat yaparak büyük bir kaçakçı- lık şebekesinin © yakalanmasına hizmet etti. Ve bu sahada yap- tığı neşriyat ile memlekete bir- kaç yüz bin lira kazandırdı. Hulâsa Hulâsa, “Son Posta;,, pek kısa hayatında çok büyük işler gör- müş, memlekete büyük hizmetler yapmıştır. “Son Posta, nın bir sene içinde çıkıp Obatan gazeteler içinde, ohayatta kalan yegâne gazete olmasına hayret edenler, yukandaki (o izahsu okuduktan sonrâ, gazetemizin niçin oyaşa- dığını ve niçin yaşamıya hak kazandığını : teslim edeceklerdir, ümidindeyiz. “Son Pasta,, halka ve memle- kete yaptığı hizmetle miiftehirdir ve ileride daima bu hizmeti ile Hanımlar için Deri taklidi, mütenevvi renklerde evrilebili e Li 12/ 1 Müflon ile gabardin Yale 211 295 İpekli Muşambalar Çocuklar için me 4'r, ” Trençkotlar 8'/. Pen Yünlü 1 Paltolar 8 İz ” 1 » Erkeklere mahsus par- desüler, paltolar, kos- tümler ve (muşamba- larla (o Hanımefendilere mahsus ipekli mantolar ve muşambaların mün- tahap çeşitleri