21 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

21 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

ÇUN AD — ee A A Seyfa Hayatta Hiç Rast .eve « Gelmediğimiz Dostlarımız Korsanlar vardır. Faraza, biz bunları tamırız. Fakat hayatımız- da bir korsan görmüş değilizdir. Bunun gibi hayatta hiç rast- gelmediğimiz ve rastgelmiyeceği- miz ne kadar tanıdıklarımız var- dır. Hayat, hakikatten ziyade se- rap ve hayal ile doludur. Meselâ “Sefalet, i yakından gördünüz mü? “Sefalet,, nedir, tam mana- sile bilir misiniz? Şüphesiz sefalet diyince, hayalimizde beliren bir tip yardır. Yırtık, pejmürde kıyafeti, kartal pençesi gibi siyah, sıska parmakları, kambur vücudü sönük ve fersiz gözleri ile onu hepimiz ftanırız. Fakat siz onu ya kitapta oku- muş veya sokakta görmüş tanı- mışsınızdır. Bizzat karşılaşıp ta- Bışmış değilsinizdir. Belki içinizde | sefaleti yakından görenler de var- dır. Fakat onlar akalliyeti teşkil ederler. İstisna kaide teşkil etmez. Ya milyonerleri! Zenginin pa- rası fakirin ağzını yorar. Sine- malarda, gazetelerde hergün mi- yönerleri görüyor, — milyonerleri işitiyorur. Fakat bir milyonerle yakından tanışıp dost oldunuz mu? Şüphesiz hayatta birçok zen- ginler ve milyonerler vardır. Fa- kat siz bunlardan bir tanesine olsun rast geldiniz mi? Sonra hırsızları, Arsen Lu- pen, Şerlok Holmes gibi birçok mühim hırsızlar veya detektifler tanırsınız. Fakat bunları kitaptan tanırsınız. Hayattan değil. Şairleri, hele şairleril Bunlar- dan kaçını tanımazsınız. Eski yeni bütün şairlerin belki de iamini bilirsiniz. Fakat bunlardan kaçımı tanıyıp el sıkmışsınız? Ka- çının- hayatını yakından bilirsiniz? Daha bunlar gibi bergün isimlerini — işittiğimiz, hayatlarını we yaşayışlarını — bildiğimiz ne kadar kimseler vardır ki, haya- tımızda bir defa da rastgelme- mişizdir. Ve rastgelmemize im- kân da yoktur. Fakat siz yine onları sanırsı- nız. Bu süretle — tamdıklarımız tanıştıklarımızdan daha çoktur. O halde dünyamız, hayatta biç rast gelmediğimiz — ve biç rast gelmiyeceğimiz — insanlarla dolu değil midir? Bizler, hep bu hakikatte tanımadığımız, fa- kat hayalen tanıdığımız insanla- rın tesiri altında — değil miyiz? Hayatımıza istikamet veren, mâ- nâ veren, yol gösteren — onlar değil midir? 4 Silâhlar Meselesi Fransa Kuçuk İtilâfa Ni çin Para Veriyor? zamanda Çekoslovakya, Yugos- lovya ve Romanyaya verdikleri paralardan bahsederek bu para- ların bu devletleri bazı taahhüt altına koyduğunu kaydetmekte ve önümüzdeki Tahdidi Teslihat konferansında bu devletleri ken- disi ile beraber yürümiye mec- bur etmek için bu paraları ver- iüğini söylemektedir. SOR POSTA | WVEMLEKET HABERLERİ Dünyada Neler Olacak? İzmir, (Husust) — Şark filo- ı zofu namile maruf olan Hidayet ! Keşfi Bey, 932 senesi içinde | bütün dünyada husule gelecek hâdiseler hakkında bazı mühim mütalealar serdetmektedir. Şark filozofunun fikirlerinden bazıları kehanet addedilebilirse de baz- ları da akla uygun gelen söz- lerdir. Bu itibarla filozofı « fikir- lerini kaydediyoum: — 930 - 931 seneleri bütün cihan devletleri için felâket ad- dedilebilir. İşsizlik — ve — sefalet 931 senesi ortalarında başgöster- di, Bütün dünyada fikir düzen- sizliği 931 senesi nihayetlerinde hâd dereceyi buldu. Eğer devletler Versay, Triya- mon, Nöyi ve Lozan Muahedele- rine hakkile merbut kalmış olsa- lardı; bugün dünyayı tehdit eden felâketlerden eser — görülmezdi. 932 senesi bütün devletler için ayni akıbeti hazırlar mahi- yette değildir. Fikrimce 932 se- nesi içersinde dünyada husule gelecek — başlıca — değişiklikler 1 — “Asya, istırkabatı düve- Tohumlar — |Islah Ediliyor Ankara 20 (Hususi) — Mem- leketin muhtelif yerlerinde bulu- nan tobum ıslah istasyonları mü- dir. ve mütehassısları yakında burada toplanacaklardır. Bu iç- timada mevcut — istasyonlardan şimdiye kadar alınan neticeler, tecrübe tarlaları ihdası, ıslah edi- len tohumların çogaltılması, istas- yonlar arasında çalışma iştiraki ve buğdayların muafiyet üzerine ıslahı esasları görüşülecektir. To- humların ıslahı çiftçinin çok ve iyi mahsul almasını -temin et- mektedir. Üzüm Bayramı Ve Bir Teşekkür Manisa Ticaret Odası, yerli malların istihlâki maksadile Şeker bayramında şeker yerine üzüm ikram olunmasını ileri sürmüş ve bu teşebbüsten sütunlarımız- da alâka ile bahsetmiştik. Bu va- dideki neşriyatımıza — şu satırlar- la teşekkür edilmektedir: * İkinci Kânun 932 ve 524 numaralı nüshasında ve bunu ta- kip eden nüshalarda Manisa üzümleri hakkında açılan ankete ve gösterilen alâkaya bağcıları- mız pek mütehassis - olmuşlardır. Ankete iştirak eden beyefendi- lerin takdirkâr teşvikleri bizi yo- lumuzda daha ziyade yürümeye ve koşturmağa sevketti. Payansız şükranlarımızın ka- bulile maruzatımızın ilk çıkacak nüsbaya — konulmasını — İstirham eyleriz efendim.., Manisa Ticarst Odası Şark filozofa diye anıları Hidayet Keşfi Bey liye neticesi oldukça tehlikeli bir varta atlatacaktır. 2 — Devletlerin yeni tatbika başladıkları gümrük — tahdidatı Avrupa ve Amerikada birçok fabrikaların iflâsına sebep ola- caktır. Eğer tahdit keyfiyeti uzun müddet devam ederse bu, geri kalan memleketlerde sana- | |Yerlı Sermayenın renin İstihsal i ' | Z İzmirdeki Şark Filozofu Bu Suale Bir Yığın Cevap Veriyor l yiün ilerlemesini temin edecek; binnetice ilerisi için her devletin kendi hayatiyeti ile yaşamasını mucip olacaktır. 3 — Suriyede ahalii mahalli- yenin kıyamları 932 nihayetlerin- de hüsnü neticeye iktıran ede- cektir, 4 — İktısadi buhran 932 se- nesi — ortalarında bir tevekkuf devresi geçirecektir. Bunun buh- ranın izale edildiği şeklinde te- lâkkisi dünyanın daha büyük bir buhrana — duçar olmasına sebep olabilir. 5 — Asırlardanberi dünya ik- tısadiyatını çerçevesinde toplıyan (Altın), yeniden iadei itibar ede- cı:klır Mııhıxı şu da muhak- | Firavunların — hüküm | çişi nedir? ınrdi)ifı devirlerde — halkın altın- İ dan bir öküze taptıkları gibi ak | tına tapmanın zamanı geçtiğini bütün dünya anlamalıdır. 6 — Fransanın Almanyaya karşı takip — ettiği mağrurane siyasetin 932 senesi nihayetle- rinde Fransa aleyhine bir felâ- ket doğurmasından korkulabilir. T — 932 senesinde harp o mmyacaktır. , Kabiliyeti Artıyor Kömür Havzamızda Ciddi Faalıyet Kozluda asri vesaitle teçhiz edilen ( Kasap Tarlası) ocağı Kozlu, (Hususi) — Kömür havzamızda yüksek ecnebi ser- mayeleri arasında yerli Türk ser- mayesinin de canlılık gösterdiği- ni, bilhassa son günlerde yakın- dan görmekteyiz. Ciddi çalışıldı- 1 takdirde Türk sermayesinin vadide esaslı işler yarataca- ğini Ümit edebiliriz. Burada fa- aliyet gösteren kömür ocağı mü- dürleri arasında (Kasap tarlası) ismindeki ocağın müdürü Hafız İsmail Beyin irmini ön safta zikredebilirim. Bu zat (337) senesinde kasap lası ocağına muasebeci olarak miş, dddi faaliyeti sayesinde bugün (42) bissedarlı olan bu ocağın müdürlüğünü deruhte et- miştir. Hafız İsmail Bey, istihsal ve teşebbüs sahalarında nümune olacak bir varlık göstermektedir. Bu xat (Kasap tarlası) oca uvrııdı.kg Gllı'ıı) oıı)gııu | (30 ) sene müddetle kiralamıştır. Şimdi iki kömür ocağını da asri vesaitle işletmektedir. Ocakta — vaktile pek iptidal bir şekilde yapıldığı hal- de bugün su altını işlemiye mah- suş mükemmel ve tam teçhizatlı bir makine dairesi tesis edilmiş- tir. Ayni zamanda bir de asri Mvuar tesisine teşebbüs — olun- muştur. Maden mühendisleri bu iki ocagın kömür miktarını (4) mil- yon ton olarak tesbit etmişlerdir. Eldeki vesaitle ocak bugün yev- miye (300) ton kömür çıkaracak vaziyettedir. 8. SIRRI Bir Köylü Dondu Afyon, (Hususi) — Erkmen köyü lle Çakırköy arasında bir. köylü se- guk yüzünden ölmüştür, ı Kulağımıza Ça ınanlar HS e F T A N Sinema Filimlerinde Harp Kokuları Hemen hiç bir filmi kaçırm- yan dostlarımızdan biri diyordu kb — Hangi sinemaya giderseniz gidiniz, filim gazetelerinde şum- ları daima görürsünüz: Ya Mançuride Japon - Çin kavgasına ait bir sahne; ya başka bir millete ait ordu manevraları; yahut yeni icat edi- miş bir merminin tecrübesi; but ta gittikçe tekâmül İngiliz donanmasının geçit resmi... Dostumuz biraz düşündükten sonra ilâve etti: — Sörzde, bir ay sonra “ Si- Mâları tahdit , konferansı topla- nacak ta bir iş yapacak! Güzellik Kuvvat... Gazetelerde okumuşsunuzdur 1930 da Avrupa Kraliçesi ilân edilen Yunan kızı, Matmazel “Aliks Diplaraki,,, Amerikada güreş şampiyonu “Jim Ludos,, la evlenmiş. Bir mecliste bundan bahsedk liyordu. Biri sordu : Müsa- — Güzellik * Kuvvet.., Başka birisi cevap verdi; — Müsavisi, belki de sıfır. Çünki kadın kocasında kuvvet, kocası da kadında güzellik bırak- mıyacak. Bir Palto Mübadelesi Mahmut Yesari ve Çalbh İb- rahim, gece yarısı bir davetten çıkarken, — farkında — olmiyarakk biribirlerinin ayni renkte palte- larını giyerler, Gündüz gözile bakınca, ikisi de, zarfla mazrı- fun biribirlerine uymadığ nı anlar- ları Yesarinin paltcsu Çallıyı bir mektep çocuğu gibi ufaltmışı Çallınım paltosu da Yesariyi bir Buharalıya çevirmiş, Fakat güm lerce iki dostun biribirlerini bu- ması kabil olmaz . Biri dedi ki: — Belki her gün biribirlerine rast geliyorlar amma, iğreti pak toları ikisini de tanınmaz bir hale getirdiği için selâmlaşmadan ge- çip gidiyorlar. Amerika Feyezanı Sular Yükselmekte De- vam Ediyor Glandorama 18 — Misisipide feyezan devam etmektedir. (1500) metre murabbamdaki saha sular altındadır. ( 7 - 8) bin kişi bü- yük tehlikeler altındadır. Sular yhkıelıızktıie:ı:_ etmektedir. Japonyada Nümayişler Tokyo 19 — Gandinin tew kifini protesto etmek üzere İ giliz selareti civarında küçük bir nümayiş yapılmıştır. Nümayişçiler sefiri görmek istemişler, kabul edilmeyince bağırıp çağırmışlar, sanra çekilip gitmiş'erdir. Siyaset Kavgaları Tuluz, 19 ( Fransada ) ( A. - A. ) — Karallık taraktarı talebe- lerle Cümburiyetçi — sosyalister arasında çıkan arLedeler netice- sinde 20 kişi yoralanmıştır. Bir Eve Tecavüz Salihli (Hususi)— Emin oğiu Hasan ve Mehmet oğlu Osman isminde iki kişi gece yarın Dw rasılh köyünden berber Osman kerimesi Emine İlamımın evine tecavüz etmişlerdir. İki şerir jem darmamız tarafından yakalanarak Adliyeye verilmişlerdir.