25 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

25 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Tozlu Raflardaki Milyonlar risaleler Aargunda milyonlar değrinde eserler — bulunduğu bugün bir hakikattir. Mürsesat ettiğimiz — kimseler — bunların derhal ilmi bir şekilde taanif olunmasını bir menileket barcu telüâkki ediyorları Şefik B. Babılli ceddeti Meserret #teli — İlk devirlerde canlı şeyle- rin resimleri menedildiği İçin İslüm medeniyetinin parlak de- virlerinde canlı resimler yerine hendesi nakışlar ve çiçek resimleri büyük bir terakki göstermiş ve bu hususta çok kıymetli şabeser- ler yaratılmıştır, Maamafih canlı resim de büsbütün ihmal edilme- miştir. Kütüphanelerimiz baha biçilmiyecek kadar mefis minya- türlerle, ince resimlerle doludur. Bunlara garp san'atkârları büyük bir ehemmiyet atlediyorlar. Bun- larm bir araya toplanarak hususi bir müze teşkili san'atimizi tanı- mak ve tanıtmak itibarile çok Kizumludur. * Fikret E. (Takslm Barviler Yi) — Osmanlılar parlak bir 5- lüm medeniyetinin enkazına kon- muşlardır. Bunun için bizim İs- kütüphanelerde meselâ — geçen gün bulunan Kristof Kolombun haritası gibi en binlerce eser ve resim vardır. Fakat bunlar tas- nif edilmemiştir. Kötüphaneleri- mizin (mecmuai risail) sütunla- mında alellâde bir risale gibi gösterilen mice kıymetli resim koleksiyonları — vardır. Meselâ Köprülü kütüphanesinde gördü- ğüm bir resim albümü milyon- lar değerinde bir eserdir. Bunla- rın bir araya toplanması çok âyi oldu. * Bitml Bey (Beşiktap Aharatlerde 71) — Kütüpbanelerimizde ve Müze- lerimizde birçok tarihi tablolar ve kıymetli resimler vardır. Bun- ları ayrı bir müzede teşhir etmek çok muvafıktır. Azizim bizim kütüphanelerimiz esaslı bir tasni- fe muhtaçtır. Kütüphanelerin tozlu raflarında kim bilir ne şabeser resimler ve minyatürler vardır. Kütüphanelerimizin fenni bir surette tasnif edilmemesi yü- zünden bu eserlerin rayi olma- ması ve batta çaldırılması çok muhtemeldir. Bunların ayrılarak mahfuz. bir yerde saklanması çok lâzımdır. GRİP Bazı M;Lîepler Temizlik İçin Tatil Edildi ehrimizde grip hastalığı de- vımş elmekledîıfnglhhiye müdü- riyeti bastalığın sirayct derece- sini mahdut gördüğünden mek- tep, sinema ve tiyatro gibi umu- mi mahallerin tadiline İüzum görmemektedir. Bu noktai na- zar Silhiye Vekili Refik Bey tarafından da muvafik görülmüş- tür. ÜUmumi bir tatile lüzum görülmemekle beraber bazı mek- teplerde belediyece temizlik yap- tırılmaktadır. Şimdiye kadar İstanbul 5 inci Bancı, B İnci, we — 13 üncü Beyoğlunda on beşinci mektepler- de temizlik yapıldığı gibi Sen Benuva kız ve erkek Tiselerinde Zapyon Rum Jisesinde de temiz- lik yapılmış ve bu mmünasebetle bu mekteplerde tedrisat birkaç gün latil edilmiştir. Kabataş, Ka- dıköy Sen Jozef Jiselerile Dam- döslon liselerile diğer bam bü- ük Jeyli liselerde temizlik yapı- caktır. Aksaraydaki Perlevniyal lisesi de temizlik maksadile per- şembeye kadar tatil edilmiştir. Sitihat — Vekületi tarafından meşredilen bir tebliğde Gribin çok vefiyata sebep hak- kındaki haberler tekzip olunmak- tadır. Bayram Yardımı Bir Mektebin Fakir Tale- besine Elbise Veriliyor Beyazıt Altıncı Kız Mektebi himaye heyeti bayramda 52 fakir talebeyi baştan aşağı giydirecek- tir. Ayni zamanda bu talebelerin öğle yemekleri de temin edilecek- tir. Heyet, geçen bayramda da 40 talebeyi giydirmişti. Son Posta, kimsesiz ve hima- yesiz yavrulara karşı gösterilen bu alâka ve hitabının işidilmesin- den mütevellit derin minnetini arzeder, Zahire Borsasında Dün Zabire Borsasında fındık, ;_ıpı'ı piyasası durgun geçmişlir. ik Üzerine ise iş olmamıştır. Yumurta Nizamnamesi Yumarta ticaretini ve ihracını kontrol ve murakabe için bir nizamzame yapılmaktadır. ı Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: : Hasan Bey — Eyvahlar - olsun... Ben “de gribe yakalandım galiba... Bir doktor çağırayım. - & 2: Doktor — Hasan Bey, şey yok — yalaktan — dışarı lefon muhabereleri yapılmamasını ehemmiyetle bildirmiştir. Beledi- ye muhasebesine verilen telefon 'Tayyare Kutusun- dan Para Aşıran Çocuk Adliyede Tayyare —bayramında — rozet dağıtan Kasımpaşa Musevi mek- tebi talebesinden Ropen Ef, oğlu Davit halktan topladığı paraları ya atmadığı ve kutudaki paraları da çikardığı için Müd- deinmumiliğe verilmiştir. Müddek- umumilik Davidin yaptığı işi temyiz edecek kabiliyette oldu- ğunu tesbit ettirmiş - ve çocuk mahkemeye verilmiştir. Telef(îı_ Masrafı Belediye Bu Fasılda Tasarrufa Karar Verdi Belediye (931) biltçesine bir senelik telefon maaralı olarak (15) bin iralık bir tahsaisat koymuştu. Bu tahsisattan teşrini- evvel sonuna kadar beş aylık telefon ücreti olarak (7400) lirası sarfedildiğinden belediye bütün kaymakamlıklara ve şubelere bir tanim göndererek İüzumsuz te- faturalarında mükâlemelerin mü- bim bir kısmının İüzumsuz yere yapıldığı da tesbit edilmiştir. Bir Hanım Mısıra Kabul Edilmedi ikamet etmek ve bir müddet Mısırda kalmak istemişse de Mı- sır Hükümeti bu hanıma müsaade sebebi, bu yalnız olarak etmemişlir. Bunun hanımın — otelde aşının — müsait ikamet İ bılı—ı-îx:. hanım, ayni posta ile İstanbula dönmüştür. Zekât Ve Fı'tre* Her sene olduğu gibi bu sene de aekât ve fitreler Tayyare Cemiyeti teşk'lâtı vasıtasile top- lanacak ve hasılat Tayyare, Hi- mayel Etfal ve Hilâliahmer Ce- müiyetleri uraumda takılm edi- lecektir. Hava kuvvetlerimizin takviye- sine ve hayır işlerine yardıcı için zekât ve fitre en güzel bir fır- sattır. Zekât ve — fitrelerimizi Tayyare Cemiyetine vermek bir vatan borcudur. şimdilik & Doktor — de kurtuldun, Vücudun kuvvetli Seni Allab kurtarmış. HALİÇTE Mali Vaziyeti Tetkik Ediliyor Haliç Şirketi waziyetinin fena- Liğım iİleri sürerek İktisat Vekâ- letine müraeaat etmiş, Belediye- ye verilen verginin alınmamasını istemişti. — Iktısat — Vekâletinin emrile toplanan komisyon şirke- ta vaziyetini teikik etmektedir. Bu kamisyon yarın da bir içtima yapacaktır. Yaptığımız tahkikata göre, Haliç Şirketini Belediyenin satın alacağı şiayası doğru de- gildir. Fakat Belediyeye ait verginin bir miktar tenzil edi- mesi şeklinde bir bal çaresi bulunmasına ibtimal verilmekte- dir. Bu vergi indirildiği takdirde şirketin yeni vapur gelirteceği de söylenmektedir. Muallimlarin B Teşebbüsü Otouz yaşını mütecaviz mektep muallimleri, Orta Mua- lim mektebine kabul edilmekte- dir. Muallimler Birliği bu yış kaydının kaldırılması için teşeb- büslerde bulunacaktır. Üsküdar Kaymakamlığı Polis altma gube müdürü İhsan Beyin Üsküdar kaymakam- hığına nakli hakkmdaki emir dün kendisine tebliğ edilmiştir. İhsan Bey —bugüuden — itibaren yeni vazifesine başlıyacaktır. Yeni Ygîlar Belediye , Bazı Casileleri Yeniden Yaptırıyor İstanbul Belediyesi Tarlabaşı, Boğazkesen ve Rumeli caddele- rini tamamen yeni bir şekilde yaptırmaktadır. Bu sene Beyoğ- kunda Ahmet Bey sokağı, Sirke- cide Ebüssuut caddesi, Kuledibi ve civarı, eski Erkânı harbiyenin önü, ve Beşiktaşta Ihlamura gi- den yol yeniden yaptırılacaktır. Eminönünden Eyübe doğru giden Unkapanı caddesizin istikameti tespit edilmiştir. Belediye bu birkaç sene içinde Hasköy ve Kasımpaşa kısımlarını yeni yol- larla Beyoğluna raptetmeği dü- şünmektedir. Doktor Rıza B. Öldü Bir zamanlar Sosyal Demokrat fırkasi teşkili ile meşgul olan Doktor Riza Bey dün gripten vefat etmiştir. Çü T Günün Tarihi Gazi Hz. Gazi Haz. dün Dolmabahçe sara yındaki dairelerinde meşgul olmuşlar ve bir tağafa çıkmamışlardır. Tevlik B. Ankaraya Gitti Riyaseticümhur Kâlibi umumisi Tevfik B. dün akşam Ankaraya git- miştir. Tevfik B. bir iki güne kadar İstanbula avdet edeceklir. Prinç Kanunu Zirant —vekâleli prinç ziramti hakkında bir “kanun lâyihası ibzar etmektedir. Barut İnhisarında Barut ve Fişek Şirketleri Umuml Heyetleri dün toplanmış- lar ve tasfiye kararı vermişlerdir. Recap B. Adanada Ağdana, 25 (Hususi) — Halk Fırkası Umumi Kâtibi Recep B. dün akşam trenile şehrimize Darülfünün Ku'übü Darülfünun — Spor — Kulübüüün küşat resmi dün Türk Ocağında yapılmıştır. Merasinmde Val Muavin) Fazl, Darülfünun namına müderrls Muslikiddin Âdil, Etem Akif, Yük- sek Muallim Mektebi Müdürü Hâmlt ve Cevdet Kerim Beyler bulunmuş- tur. Kulüp Reisi Muhtar Biyin nut kuma cevap veren Muzlihiddin Âdil Bey teşvikkâr sözler söylemiştir. .. 7 . İran - Türkiye Pürüzlü MeselelerTamamer Halledildi Tabran, 24 (Hususi ) — İran ile aramızdaki budut meselelerini hal ve fasleden muahedenin burada ine zamı, Samimi merasime vesile verdi. İmza metasimi Harbiye Vetiri Emat Hanm konağında cereyan etti, Hariciye Vekili Tevfik Rüstü Bey, iran Hariciye Nazım Furugi Han akşem konağı teşrif ettiler, şerefle- Tina mükellef bir ziyafet verildi. Havalar son derece karlı olduğu için heyet Bağdada hareketini, iran bükümetinin Ticam —Üzerine sahıya teklir etti. H Resmi Tebliğ Bu münasebetle neşredilen bir vesmi tebliğte Iran İle Türkiye ara- sında mualiâk bulunan bütün pürüzli meselelerin — hallolunduğu — bildiril- mektedir. Aşrıca — Başvekil Paşa ile Iran Hariciye mazırı aramında bu vesile ile dostane ve samimi telgraflar teati edilmiştir. Zevcesini Dövmüş Zevcesi İsmet Hanımı döve- rek çocuğunun düşmesine sebe- biyet vermek iddiası ile Küçük pazarda kahveci Cemal Efendi dün tevkif edilmiştir. Tabibi adli kadım — ve —çocuğu — müayene etmiştir. Tahkikata devam edik mektedir. Paz_ar Ola I Hasan Bey Ve Grip Allaha şükret. Üç gün- imiş. 4: Doktor — Bizim parayı vermeden nereye, Hasan Bey? Hasan Bey — Allaha şüikretmek için ca- miye gidiyorum, Beni kurtaran o değil mi?