31 Mayıs 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

31 Mayıs 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

% a ”” Ş Na çe Bikkcissse 4 Sayfa -— Tarihi Fıkra Ayas Paşanın Varisleri Ayaspaşa mezarlığı, mufassal bir dava zemini oldu. Bir taraf- tan Belediye ile Evkaf, mezarlı- gn kendilerine ait — olduğunu iddia ediyor. Diğer taraftan o ölüler aşiyanının tasarruf hakkını benimsiyenler çırpınıp duruyor. Mezarlığın tarihini — tesbit için Babhiâli sicillerini karıştıran mü- verrihlerle Şinasi merhumun ©o mezarlıktan atılmış olan kemik- lerini arıyanlar da başka !... Mezarlığı apartımanlarla süs- liyenler bana kalırsa: Makberleri mahveylemese girdişi devran Bic ev yapacak yer bulamas hancelşinan Hakikatinden mülhem olmuş- lar, cüret almışlar ve tu kârlı işi yapmışlardır. Onlar, her evin bir mezar üzerinde yükseldiğini iddia etseler hak kazanabilirler. Çünkü üzerinde yaşadığımız toprak diri- lerden ziyade ölülerle meskündur. Fakat Belediye ile Evkaf, mezar taşlarından ev yapmak ve yaptır- mak hakkını kendilerine münhasır biliyorlar. Bu telâkkide de onlar haklıdır! Benim merak ettiğim nokta, Ayaspaşanın torunu - olduklarını söyliyenlerin bu iddiayı nasıl tev- sik edebilecekleridir. Malüm ol- duğu Üüzere Ayaspaşa, Kanuni Sultan Süleymanın sadrazamla- rındandı. Üç kardeşi papastı, Avlunyada oturuyorlardı. Bu pa- paslar nakus çalıp incil okurken Ayaspaşa da, kiliseleri camiye tahvil ettiriyor, ve Macar ovala- rında Müslümanlık namına pala oynatıyordu ! Paşanın — cesaretine, — asker! liyakatine, hakşinaslığına ve is- tikametine toz — kondurulamaz, Yalnız cahildi ve.... kadına düşkündü. Gün olmuştu ki ko- nağında kırk beşik birden sal- lanmıştı ve bütün bu beşiklerdeki | çocuklar baba olarak Ayas Pş.yı tanımışlardı!. Memleket nüfusunu oğaltmak için yedi asırdan beri | listesi üzmeti — sebkedenlerin 'apılsa en başa merhumun ismi ıoııulınık ve o gibiler için âbide dikilmek icap etse yine ona tahsis etmek lâzımgelir. Ayas Paşa, 13-temmuz-1539 tarihinde öldü ve cenazesini teşyi ğ:' tam yüz yirmi evlât bıraktı. ların hepsi babaları gibi üre- tici bir kudrete malik olup ne- silden nesile de ayni kudreti devretmiş iseler, bugünkü dava- gılar bir değil, yüz değil, bin ve ::I: on bin kişi olmak iktıza İşte merhumun torunu olduk- larını söyliyenlerin izah etmiye mecbur bulundukların: zannetiğin nokta budur. Neseplerini usulü dairesinde Ayas Paşaya iltika ettirebiliyorlar mı ve - biri ba- baları olarak çıkarıldıktan sonra geri kalan-yüz on dokuz am- ca ve halanin isimlerini saymak ellerinden geliyor mu? Ben mahkeme reisi ilkin bu ciheti araştırırdım! Silivride . Spor İşleri Silivri (Hususi) — Kasabamız- da bir müddet evvel beş spor klübü teessüs etmişti. Fakat bun- Tarın bir kısmı gayelerine firişmiye muvaffak — olamadan dağıldılar. imdiki halde burada faal olarak klüp vardır. Bu klüplerin futbol takımları kendi aralarında idöialı müsabakalar yapıyorlar. Ayrıca civar kasabalara da gi- derek maçlar tertip ediyorlar. olsam SON POSTA Van (Hususi) — Bu havalide kış mevsiminin şid- deti o kadar faz- | © ladir ki yollara — ve her tarafa dağlar gibi bi- riken kar yığın- ları — nakliyata sekte verir. Bu sebeple senenin mühim bir kıs- mında otomobil- ler işliyemez olur. Bu sene kışın şiddeti yü- zünden yedi aydanberi otomobil hasreti çekiyorduk. Fakat ilk otomobil dün bin müşkülâttan sonra Diyarbekirden — şehrimize geldi. Bu suretle kışın artık ta- mâamen uzaklaştığına ve yaz mev- siminin başladığına kanaat getir- dik. Kış mevsiminde nakliyat hu- susunda çok işe yaryan ve —- ——— ——— < Vanda bir bayram günü halkın Tezahüratı bizim kış otomobilimiz olan kızaklar ve develer - istirahate çekildiler, Bu sene burada bahar ve yazın ilk modası, gençlerimizin şiir yazmak modasile başladı. Bu şairlik modası bugün şehrimizde salgın bir haldedir ve memleketin her tarafımı istilâ etmiş gibidir. Şiir Yazmak Hastalığı Vanda Yeni Bir Moda Çıktı, Herkes Durmadan Şiir Yazıyor Genç ve münev- verler, hatta yaşlır lar bile boş va- kitlerinde derhal kaleme sarılarak ş Şiir yazıp nazım Ş — düzüyorlar. Okadar ki iki genç biribirine tesadüf ettiği za- man ilk sual ola- rak yeni bir şiir yazıp yazmadığım soruyorlar. Buna şiir hastalığı da diyebiliriz. Bu moda veya bu hastalık bir müddet daha devam ederse şehrimiz bir ( şiir beldesi) olacaktır. Nmumi yerlerde, hatta ticarethanelerde — müşteriler ve dükkân sahipleri boş - vakitlerini silr yazmak ve şiir okumakla ge- çiriyorlar. VANİK ö cig Elâzizde Bir Şeririn Cinayeti Elâziz (Hususi) — Burada Çarşı ortasında bir cinayet olmuş ve Mazgirtli Aziz ağayı, Kamber isminde bir adam yaralamıştır. Haber aldığıma göre hâdise şöyle cereyan etmiştir: Mazgirt —ağalarından birisi | bundan üç dört ay evvel çarşıda bir çocuk tarafından öldürülmüş- tü. Rivayete göre bu adamın | öldürülmesinde Aziz Ağada met- | haldarmış. Maktualün akrabaları da Aziz ağadan intikam almıya ka- rar vermişler. Dün öğleden evvel Aziz Ağa Odun — pazarında — duruyormuş. Yukardan Kamber - gelmiş ve tabancasını çıkararak Aziz Ağaya ateş etmeye başlamıştır. İlk kurşunu yiyen Aziz Ağa hemen yere düşmüştür. Fakat bu sırada orada bulunanlar|) Kamberi J Antalya, Eskışelıı; Ve Çankırıda de memleketin her tarafında jimnastik | şenlikleri icra edil- di. Binlerce kız ve erkek talebe hep bir arada idman tezahürleri yaptılar. Muhabirlerimizin gönderdiği bu re- simlerden yukarıdaki Antalyada yakalıyarak yetişen polislere teslim yapılan idman şenliğinden bir etmişlerdir. Aziz Ağa üç yara almıştır. Mustafa İzmirde Vali, Belediye Bütçesini Tasdik Etmedi İzmir, ( Hususi ) — Şehir Meclisi geçen içtimamda Belediye bütçesini kabul etmiş, fakat ev- velce Belediye tarafından istikraz edilen iki milyon liranın öden- mesi için bütçeye tahsisat kon- mamıştı. Vilâyet bu şekilde ha- zırlanan bütçeyi tasdik etmemiş ve tekrar meclise iade etmiştir. Bu sebeple lâzımgelen teşebbüs- lerde bulunmak üzere Belediye Reisinin riyasetinde bir heyet yakında Ankaraya gidecektir. Darülbedayi Malatyada Elâziz ( Husust ) — Diyarbe- kirde bulunan İstanbul Darülbe- dayi heyeti şehrimize gelmiş ve burada üç temsil vermiştir. — Ve- rilen temsiller büyük takdirlerle karşılanmıştır. Heyet bugün Ma- latyaya hareket etmiştir. intibadır. Ortada Eskişehir mek- teplerinin kız talebelerini görü- Marmarada Adanın Kâyî;dnde Fiatler Çok Pahalıdır Bandırma, (Hususi) — Mar- mara adasında bulunan karyeler- de dehşetli surette ihtikâr yapıl- maktadır. Nahiye olan Marmara- da belediyenin bulunmaması ha- sebile bakkallar gıda maddelerine istedikleri gibi fiat koymuşlardır. Ekmeğin tanesi nahiyede 10 ku- ruşa, köylerde ise 15 kuruşa sa- tılmaktadır. Adanın köylerinde ziraat ol- madığından köylü ekmeğini köy bakkallarından 15 kuruşa almak- tadır. Zaten köy halkı tamamile taşçılıkla iştigal etmekte ve ame- le olarak yevmiye elli kuruşla çalışmaktadırlar. Yakalanan Şerirler Adana (Hususi) — Birkaç gün evvel Kozan civarında SoEık köyünü basarak Yusuf isminde birinin paralarını alan - herifler yakalanmıştır. yorsunuz. En alttaki resim de Çankırı ortamektep - talebesinin idman tezahürüdür. Muhabirleri- miz şenliklerin çok mükemmel ve muntazam olduğunu — söyle- mektedirler, Balıkesirde Bir Ehli Hayvanlar Sergisi Küşat Edildi Balıkesir (Hususi) — Hayvan yetiştiricileri teşvik — maksadile idarci hususiye namina tertip edilen “ Ehlt Hayvanlar Sergisi ,, cuma günü açıldı. Sergi diğer senelere nazaran daha çok rağbet kazanmış elliye yakın tay, taylı kısrak, boğa, dü- ve, tosun iştirak ettirilmiştir. İhracat Başladı Bitlis ( Hususi ) — Şehrimiz- den kamyonlarla yün ihracatına başlanıldı. Ayrıca bir miktar da ham deri ihraç edilmiştir. İ Mahkeme Salonunda Ölüm Mersin, ( Husust ) — Şehri- miz avukatlarından Şevki Bey | dün saat on bir raddelerinde mahkeme salonunda sektei kalp- ten vefat elmiştir. Maya 3 | — Ev Doktoru /Solucan Hastalığı '“ Askarit,, Mevsim — yazdır: — Hararetin tesirile en çok su içilen bir mevsim, Birçok hastalıkların su vasıtasile intikal ve sirayet ettiği düşünülürse içeceğimiz suya fev- kalâde dikkat etmemiz lâzımdır. Su vasıtasile kapılan hastalık- lardan biri de solucan hastalığı * Askırit'. tir, Alâmetleri— Eğer su vasıta- sile fazla mıktarda solucan yu- murtası veya solucan yutulmuşsa da, karında ağrılar hasıl - olur, iştahasızlık başlar, bulantı, baş ağrısı, hatta baş dönmesi bile husule gelir. Çocuklarda ıspazmoz bile ya- pabilirler. Bilhassa ağızdan salya akması burun ucunun kaşınmasi, burun kanaması, solucanın vücudüne de lâlet eden başlıca arazdır. Maamafih daha kat'i bir teş- his temin etmek için aşağıdan vukua gelen ifrazatın, pisliklerin hurdebin ile muayene edilmesi maksadı temin eder. Çünki bur- debin derhal solucan yumurtala- rını görür. Tedavi — Bu hastalığın te- davisi için birçok şekillere müra- caat edilir. |Fakat başlıca ilâcı santonindir. Yalnız bu ilâç, üç yaşından aşağı çocuklara verilme- me! . O yaştan itibaren her yaş başına bir santigram santonin maksadı temin eder. Büyüklerde ise on — santigramdan — fazlası alınamaz. Bu ilâcı almak için bir gün evvel bir şey yememeli, ertesi sabah yarım fincan süt içmelidir. Bu suretle solucanlar harekete getirilmiş olur. O zaman, on santigramı geçme- mek ve beher yaşa bir santigram isabet eylemek şartile ilâç alınır ve bu, iki defada içilir. Evvelâ —yarısı yarım bar- dak şekerli süte — karıştırılır, ikinci kısım da yarım saat sonra yine yarım bardak şekerli üste karıştırılarak içilir. İki, ç saat sonra da müessir bir müshil ve tahsisen hintyağı almalıdır. Defi hacat edildiği zaman sı- cak su konulan bir İlâzımlı istimal etmek, vaziyeti tetkik için faydalı bir tedbirdir. Bitliste Bir Müsamere Bitlis (Hususi) — Şehrimiz ortamaktep talebesi güzel bir müsamere — verdi. Müsamerede Vali Bey, talebe velileri, zabitler ve memurlar hazır bulundular. Talebelerimiz bir — hayli alkış topladılar. Kayseride Bayram Kayseri, 29 ( A.A ) — İdman şenlikleri dün Lise ve Köy Mua- lim Mektebi talebesinin iştirakile ve binlerce halkın huzurunda yapıldı. Talebenin cimnastik hare- ketleri ve resmigeçidi çok güzel oldu. Malatyada Kuraklık Malatya (Hususi) — Vilâyeti- mizde mahsulâtın su ihtiyacı çok fazladır. Hatta bazı yaylâlar bu sene kısmen otsuz kalmıştır. Yak nız Beydağı civarında ot meb- zuldür.