1 Haziran 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

1 Haziran 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

HALKIN “GÖZÜ HAFPKINRSKUFAĞI HALKIN DİLİ - 66: 4 Sene 2 — No: B D Z Son Posta Yazı içleri telefi —— ranaram — ÇARŞAMBA — | Haziran ı932 Kare işleri telefoönu; Iıııubuı - .:0203 Fiıtı 5 kumı Hükümet, hayatın ucuzlatık masını esas bir. umde olarak kabul etmiş ve moeşgül — olmıya karar vermiştir. Ayni zamanda B:ledıyelerııı de bu maksadı te- min etmeleri için faaliyetlerini artırmaları bildirilmiştir. Şu hale göre, bütün Türkiye Belediyele- rine mühim bir vazife düşüyor, demektir. Vaziyeti kendi Beledi« yemizin faaliyeti, çerçevesinden tetkik — edersek, - gördüğümüz Şudur : — Fiatlerin on beş günde bir kontrolü. Buna mukabil, birtakım eşya vardır ki; fiatlerinin yükselmesin- de Belediyenin hiçbir tesiri olmu- yor. laması, müşteri kadar (esnafnı dahimayesile mümkün olur Pirinç, şeker, kahve, çay ve manifatura eşyası.. Mesken bedelleri de bu sınıfa dahildir. Maamafih son karara göre ve eldeki talimatnameye istinaden Belediye, muhtelif eş- yaya narh - koyabileceği — gibi, mesken — bedelleri de, — eylülde gözden geçirilecektir. Diğer taftan iktısat işlerile meşgul zevat bu mesele hakkın- da şu fikirdedirler: Esnaf teavün sandıklarinı bü- yülterek bunlarla Esnaf Bankası arasında irtibat tesis etmek ve bundan sonra bu Bankaya istih» lâk kooperatifleri tesis ettirmek. İktxntçılırımıı, hayatı ucuz- latmak için, bu yolu, en kestir- me olarak görüyorlar. Yapılan son istatistiğe göre, İstanbul bir senede ( 310.073 ) T ton memba suyu içmiştir. Ayr- Üsküdar Su Şirketleri gibi imti- yazlı şirketlerin suyunu kullan- mıştır. Şu balde bir senelik İs- tanbulun su sarfiyatı ( 9.100.073 ) |tondur.Memba sularının en fazla is- tihlâk edildiği ay temmuz ay- dır. Bu ayda İstanbulun memba suyu istihlâki (30) bin tonu geçmektedir. ca da (6) milyon ton Terkos ve |- Yenı Yunan Kabinesinin Eskisinden Farkı Nedir? Dahili Ve Harici $ Siyasette Hiç Te- beddül Olmıyacağı Temin Edılıyor Atina, 30 (Hususi) — Geçen mektubumda M. Venizelos kabine- sinin istifası sebeplerini ve bütün içyüzünü bildirmiştim. Bunu, an- cak yeni Papanastasyu kabinesinin teşekkülüne ait tafsilâtı vermekle tamamlıyabilirim. Binaenaleyh bu mektubumda ondan bahse. deceğim: M. Venizelos, kabinenin isti- fasını verdi, verdi amma memle- ketin de muakadderatını, isteme- diği, hazetmediği — veya fırka menfaatlerine muvafık görmediği şu veya bu zatit elinde bırak- mayı da arzu etmedi. M. Venizelosun istediği bilâ istisna bütün fırkaların iştirakile milli bir kabineye mevküni b- rakmaktı. Bu takdirde, — hiçbir fırkanın vaziyeti maliyenin fena- lığından terettüp edecek manevi bir mes'üliyetten kendisini — kurtar- ması imkânı olmyacak, bu kabi- neye kendisi de dahil buluna- caktı. Çaldaris buna yanaşmadı. O, daha çok fırkasını düşünü- yordu. İkinci şık; yalnız cümhuriyet- çi cephenin rüesasını mevkiüi ik- tidara getirmekti. Halbuki bu rücsa kunda da itilâf edemediler. Yunan buhramımın hallinde mücesir olanlardan Cümhur Relsi M. Zalmis Çünkü hepsi de yine M. Venizelo- sun (Veto) suna tâbi olacaklardı. Tahakkuk etmesi icap eden üçüncü şık bir Papanastasyu kabinesiydi ve öyle oldu. Bu kabine gerçi Papanas- tasyu ismini taşıyan bit kabinedir. fakat bu kabine ancak, M. Ve« nizelosun harici, mali ve dahili siyasetlerini aynen takip edece- (Devamıi 11 inci ı.y&.dı) Muamele Vergısı On Kuruşa Yukseldı Bugünden itibaren Muamele Vergısı altı kuruştan on kuruşa çıkarılmıştır. Bu suretle Muamele Vergisine tâbi olan eşya fiatlerine de dört kuruş bir artma olacağı tahmin edilmektedir. Tacirler on kuruş üzerinden muamele vergisi vermemek için gümrükteki "malla- rını derhal çekmişlerdir. Bundan dolayı dün piyasada muhtelif eşya üzerine epey alım ve satımlar olmustur Fakat, Parası Olup Borcunu Vermi- -_Ş;ı;kta Bir îâyauf Çetesi İmha Edildi Y 1- Hüseyin, 2 - Ramazan, 3 - Mecit, 4-Şeyho. 5- Abdülkerim X işarotli Baha Beydir.| IMubabirimizin gönderdiği tafsilât V1 inci sayfamızda| Ankara, 1 (Hususi) — Millet Meclisi dün Kâzım Paşanın riya- setinde toplandı, Muaddel İcra ve İflâs Kanunu lâyihasının mü- zakeresine başlanıldı. Bu münase- betle Adliye Vekili Yusuf Kemal B. söz alarak lâyihanın esaslari üze- rinde hâkim olan hbükuki ve ilmi kanaatler etrafında izahat verdi. Şunu hemen kaydedeyim ki yeni l.ıulı.ıua borç için mutlak surette hapis usulü kabul edilmemiştir. Fakat hali vakti yerinde olup borcunu vermiyenler hâakkında lâyihaya şiddetli ceza maddeleri konulmuştur. Borçlunun mal - kaçırmasına firsat vermemek için de haciz ihbarı usulü kaldırılmıştır. Adliye Vekili Yusuf Kemal Bey lâyiha hakkında izahat verirken ezcümle şunları “söyledi : *“Adliye Encümeni, komisyon Mecliste mühim izahat veren Adliye Vekili Yusut Kemal Bey yenler Şiddetli Cezalara Çarpacakl: r tarafından bazırlanmış olan tadil lâyihası — üzerinde — tetkikıtta bulunurken — kanunun şu — ve bu maddelerinin tadiliâden ziya- de baştan nihayete kadar göz- den geçirmeyi ve buna göre bir kanun lâyihası ihzarını muvaf.k j gördü. Bu esas üzerinden yapı- lan tetkikat neticesinde hazırlanan proje — tabedilerek alınmak üzere darülfü lar ve Ticaret o lere, mali müec ere ve mütaleaları soruldu. Buralardan gelen cevaplara erine bir defa daha tetkikatta bulunularak bugün tas- vibinize arzedilen kanun lâyihası şekli kat'isini aldı. Bilhassa şunu kaydetmek is- terim ki bugünkü kanun, hiç şüphe yok ki mükemmel bir ( Devamı 1linci sayfada ) mütaleaları e, hâkime gönderildi göre proje