17 Temmuz 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

17 Temmuz 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Cazda;ı Alınacak Ders Yazan: Alfrede Kazella Harp sonu devresi, büyük bir tağbet gören Üç yenilikle tema- yüz ediyor. Kısa etek, kısa saç ve cazbant. Kısa etekle, kısa saçın, gün geçtikçe uzamak istidadımı göster- diklerini kabul edebiliriz. Fakat dünyanın üzerine, birdenbire bir ihtizaz tufanı ve şayanı hayret bir ses ihtilâlcı halinde çökü ve- ren ve kendisinden evvelkilere hiç benzemiyen cazbandın tevec- cühten düştüğünü ispat edebile- cek hiçbir delil göze çarpmıyor. Ara sıra, bazı . gazetelerin cazbandı öldürdüklerini okuyoruz ve bir kısım memleketlerde de, cazbantla mücadele etmek lzere büyük sermayeli şirkellerin teşek- kül ettiklerini haber alıyoruz. Fakat bu şirketler, şimdiye ka- dar, Bolşevizme karşı çıkan Va- rangel ve Kolçak ordularının elde edebildikleri muvaffakıyet dere- cesinde bile bir netice elde ede- memişlerdir. Cazbant yaşıyor. Bu —muvaffakıyetin — hikmeti yardır. Şunu da kabul etmek mecbu- riyelindeyiz ki, cazbant şimdiye kadar misli pek görülmemiş bir rağbete marhar oluyorsa, bunun sebebi, beşerin mutlak bir ihti- yacına mukabele etmekte olma- sındandır. Caz, hakiki bir müziktir, bir dans muziğidir. Fakat öyle bir muzik ki, sadece tekniktir ve his tarafı yoktur. Halbuki bu isme lâyık olan her eser, manevi bir kıymet ve esasa istinat eder. Cazbant ta tekniğe istinat ettiği | İçin ayni mahiyeti haizdir. Maamafih, bir Afrika - Ame- rika san'ati addedilmek lâzım gelen cazın rağbetten düşmemesi- ni mucip olan asıl hakikat şudur: Ciddi müzik denilen eserler, son elli sene zarfında halkı usan- dırmıştır. Romantizmin inhitata başlaması, öyle can sıkıcı bir Httrat havası hâsıl etmiştir ki ni- hayet umuümi alâkasızlığı intaç etmiştir. Fikrimi daha sarahatle ifade edebilmek için oda müziği ve müzik senfonikin inkişafları üze- rinde bir parça duracağım: Bunların her ikisi de, son elli sene zarfında dans motiflerinden yâsi mikyasta istifade etmiş ve Freskobaldi, Bah, Hayden, Mo- zart, Betofen, Şübert, Şopen gibi Ustatlar, “Ciddi,, addolunan mü- ziklerinin ilhamını hep bu motif- lerden almışlardır. Şu hale göre, dünün üstatları dans müziğile — nasıl alâkadar oluyor idi iseler bugünün musi- kişinasları da caz müziğini nazarı dikkatte tutuyorlar. Cazbant, yirminci asrın yeyâne hususi vasfını haiz müziğidir. Bir- çok musikişinaslar, kendi eserleri- ni asrın en mükemmel bir musiki ifadesi — olarak göstermek - isti- yorlarsa da — cazbanttaki ahenk ve usül, muhakkak, — bugünkü beşerin — zihniyetini ea iyi ifade edebiliyor. Şu hale göre san'at- kâr, beşerin bu meylini — ve bu ruhi haletini mazarı dikkate al- mıya — mecburdür. Bu - süretle san'atte — bir kıdem ve derece olmadığı öğrenilmiş olur. Çünkü Ban'at birdir: O da, Ferdi san'at | liyiz. | Nevzat Beyin | mektep inşaat bitirilmiştir. Bu sene | Jannaştır. Dinar - Denizli yolu da Afyon Nasıl Yerdir? Bu Sualin Cevaplarını Bizzat Vali Fevzi Bey Veriyor Afyon Karahi- sar, (Hususi) — Vilâyetin. umu- m! vaziyeti ve yeni işler hak- kında Vali Fevzi Beyle bir. mülâ- kat yaptım. Vali Bey bana şu izahatı verdi: — * Vilâyet merkezinin, yani Alfyon kasaba- | sının nüfusu 21 bindir. Vilâyetin beş kazası var- dir, bütün - vilâ yet dahilinde de 118 mektep mevcuttur. Bu mekteplerin 18i merkez- de, geri kalanı köylerdedir. Ye- niden 16 mektep dzha açılmak- tadır. — Köylerdeki — mekteplere 8000 talebe devam ediyor. Ay- rıca beş tane de Halk Okuma Odası vardır. Maarif — Müdürü irfan — işlerinde gösterdiği faaliyeti bilhbassa zik- rederim. Bu faaliyet neticesidir | ki Millet Mekteplerinde üç sene- de - 16409 erkek — ve baharda köylerde yeniden 15 inşasına başlanmış — bu 10 mektep daha yapılacaklır. Yollar: Anadolunun hemen en iyi yolları vilâyetimizdedir. Devamlı şekilde tamirat ile meş- gülüz, Afyon-Gazlı göl arasında 3126 | hanım şahadetnamc almıştır. İlk- | yeniden bir yol yaptırılıyor ki 13 | kilometresi bitirilmiştir. Köy yolları da tamamile biti- rilmiş gibidir. Şimdi bütün köy- ler biribirine temiz yollarla bağ- Ceyhanda ]Birr—!%d_d_ı;u Bir Haydudun İşlediği Cinayet Adana (İ';ıq_us!_) — Ceyhan- da bir cinayet — olmuş, bir jan- darma şehit edilmiştir. — Hâdise hakkında aldığım malümata göre Kırmıt nahiyesi karakol kuman- danı Abdullah efendi firar halin- de bulunan — bir katili — taharri için emir almıştır: Abdullah Ef. nihayet şerir herife tesadüf etmiş ve karakola çağırmışlır. Haydut adam yaka- lanmamak maksadile silâhı çek- miş ve jandarmamıza ateş etmiştir. Abdullah Efendi aldığı yara- nın tesirile hastanede — velat et- miştir. Haydut herif yakalanmak üzeredir. — D. U, ea san'a tlir. lacağımız değil, cem'i ve umumi Bizim — cazbanttan hakiki ders işte budur. Bu müzik, hernekadar melodi yerini tutmuyorsa da ciddi musiki- şinaslar için en ciddi ders yerine geçebilecek bir mahiyel arzediyor. Halkın ihmaline uğramak istemi- yorsak bu hakikat üzerinde bir parçacık olgun durup düşünme- Afyonda istasiyon bhulvarı (Köşede: Afyonun çalışkan Vallat Fevzi Bey) vilâyetin hududuna kadar tama- mile yapılmıştır. Umran: Kasabamızın imarı hu- susunda belediye ile vilâyet ele- le vermiş bir haldedir. Şehir yeni ve eski olmak üzere iki kı- sımdır. Yenişehir tarafı munla- zam bir plân dahilin de yapıl- maktadır. Eski şehir için de bir harita ve plân yaptırılmıştır. Bu sene de tatbikata geçilecektir. İs- tanbol istasiyonu ile şehir arasın- daki bulvarın en güzel bir yerine Gazi abidesi rekzolunacaktır. 50 bin liraya M. Kripele ısmarlanan abide iki buçuk sene sonra bitecektir. Abide çok mükemmel olacak ve Türkün, düşmanı her zaman ezmiye muktedir bulundu- ğgunu anlatacaktır. Ticaret: Afyon Ticaret Oda- sıın 3Sİ azası vardır.. Oda- Reisi, Belediye Reisi Hüseyin Ha- şim Beydir. Geçen sene 17, 711623 | kilo 10,843,372 — kilo buğday, arpa, 43,304 kilo afyon, 203,172 | kilo tiftik, 184261 kilo yapağı ve 57,256 kilo mubtelif hayvan t edilmiştir. İhracat !'Dinamitle !h Öldürdüler T Zonguldak civarında Çaycu- ma nahiyesi tüccarlarımdan Ka- laycı oğlu Hakkı ef.min hemşiresi geçen akşam eniştesinin evinde misafir kalmış; yatarken odasına üç dinamit konulmuştur. Dinamitlerden ikisi patlamış, ancak zarar vermemiştir. Gürül- tü ile uyanan kadın, üçüncü di- namitin yandığım görmüş fakat ateş zannederek tutüp dışarıya almak isterken dinamit elinde patlamış ve zavallı kadın iki elini ve bir gözünü kaybetmiştir. Yaralı derhal Zon- guldak hastanesine götürülmüş, fakat kurtarılamıyarak ölmüştür. Hidisenin faili olarak ev sa- hibi Mehmet Beyin kardeşinin oğlu zan altına alınmış ve tevkif gece edilmiştir. Havalar Çok Sıçak Edirne ( Hususi ) — Havalar ğer şu günlerde yağmur yağ- mazsa bestan mahsulünün geçen senekinden bir miktar az olaca- ğt Haber veriliyor. Pancar mah- sulü çok iyidir. Yakında topla- nacaktır. kaç gündüz cehenmem gibi gidiyor. kapılarımız İzmir ve İstanbuldur. Bütün zahirele- rimiz çalkalama ma ki ne lerinden geçirilerek temiz bir şekilde sev- kolunur. Buseneki kış muhammen — ze- riyatımız 142,695 dönüm buğday, 7,175 — dönüm arpa, — 15,786 dönüm haşhaş, ve yazlık muham- men zeriyatımız ise 76,894 dönüm buğday, 120,858 dönüm arpa, 8,357 dönüm haşhaştır. Bu zeri- yatımıziçin yazlık kısmına kurak- hık biraz tesir yapmıştır. Afyonda ziraat, İş ve Osmanlı Bankalarının şubelerinden başka 200 bin lira sermayeli Belediye Reisi Hüseyin Haşim Beylere ait (Terakkii Servet) namında mevzii | bir banka daha vardır, Vilâyetin 70 - 80 bin İira sarlile vücuda getirdiği güzel bir fidanlığı — vardır. - Fidanlık iki yerdedir, Birisi şehrin hemen 3 kilometre yakınında, diğeri de (Gecek) hamamlarının yanındadır. züh mahallidir. Cuma günleri şimendifer ida- resi buraya busust katarlar tah- rik eder. Bu sene fidanlıklardan halka (13,000) meyvalı ağaç tevzi olummuştur. Fidanlıkta güzel bir | aşıhane yapıldı. Bugünlerde tesel- lüm muamelesi yapılacaktır. Fi- danlıklarımız her seve (100) bin meyvalı ve meyvasız ağaçla (100) bin Amerika asma çubuğu ye- tiştiriyor.,, —A, C. | Bartında )Kardeş;îni_ Öldüren ’ Bir Adam Bartında Kutlubey Dabağlar | köyünden İbrahim isminde birisi | geçenlerde kardeşi Veysiyi ök- dürmüştür. — Bu kardeş katilinin Barlın — mahkemesinde — muha- kemesi hitam bulmuş, — Müd- deiumumi, ahimin, — karde- şini kasten öldürdüğü hakkındaki delâili birer birer izah ederek, mazaunun ceza kanununun 449 uncu maddesine tevfikan tecziye- sini istemiştir. Heyeti hâkime, kardeş katili İbrahim hakkında 18 sene ağır hapis kararı vermiştir. Zafranbolulu Osman - isminde bir şerir de on beş seneye mah- küm edilmiştir. Aydın Mektupçusu Aydın (Hususi) — İzmir Mem- leket hastahanesinde tedavi edil- mekte olan Vilâyetimiz mektup- çusu Kemal Bey vefat etmiştir. Memlekt Haberleri Burada bitme.' . Lütfen Yuncu sayfada o-uyunuz. (Gecek) hamamları halkın tenez- | Memleket Manzaraları Bitliste Bir Tip Bitlis. (Hususi) — Hemen her şehrimizde hususi bir tip vardır ki o şehirdeki kalabalık kütlesi arasında sivrilir ve meşhur olur, Bizim Bitliste de böyle meş- hur tipler vardır. İşte —“ Nerkis ,, — ismindeki kadın da bizim Bitlisin meşhur tipidir. Nerkisi herkes sever. Akıl ve fikir seviyesi itibarile hayli zayıf olan Nerkis, koca şebhirde hiç kimseye zarar ver- meden halk - tabakaları arasında dolaşır. Burada herkes tarafından sevi« len, sözleri ve hareketleri daima tebessümle karşılanan “Nerkis, in bizden temennisi yalmız şudur: “— Kırk para nikel ver kare Ve nerkis bu bir kuruş nikelleri senelerdenberi mütema- diyen toplar. Burada — kâğıt para 28 kuruşa ve bir müd- det sonra 38 kuruşa geçerken herkes bu kanaatkâr fakire kırk para nikel veriyordu. Nerkis bugün de durmadan kırk parasını toplamakla meşguk dür. Nerkise para veren herkes mutlak bir kere güler. — Çünktü hareketleri güldürücü ve neşe Nerkise oyna deyiniz. O derhal oynar. Fakat ona “ perşembe ,, dediğiniz vakit size şu garip cevabı verir: “— He kurban ,, Bu garip kelim2 Nerkisin se- vindiğine delâlet eder. Burada | dilenci çok değildir. Hele yerli- lerden yok gibidir. Ara sıra köprü — başlarında — civar köy ve kasabalardan gelen dilenci- lere tesadül edilir. Fakat bun- ların içinde birçokları çok —ki- bardır. Az para verirseniz ale mazlar. Halbuki Nerkis böyle değil dir. Kırk parasını alırken - hiç itiraz etmez. Hatta yirmi para ve en para bile onun için mak- buldür. Bazan kendisine sorarız : “ — Nerkis, bu paraları ne yapacaksın ? Bize şöyle cevap verir: “— Hamama gideceğim. Nerkisi dün yine yakaladım ve bir fotoğrafını almak istedim. Zavallı kadıncağız hemen ağla- mıya başladı. Ben de vazgeçtim, Burada bu kadına rakip olan Lütfi ismninde bir erkek vardır. Akıl hafifliği bütün hare- ketlerinden belli olan bu adam tembellik rekorunu kırmıştır. - İş verirsiniz, fena halde canı sıkılır ve hemen kaçar. Vakitlerinin çoğunu namaz kılmak ve Kuran okumakla geçirir. Egey şişman olduğu için yavaş gezer. — Ni. Yıl Beypazarında Bir Kövlü—y;'i- Öldürüp Ce- icesedini Kuyuya Atmışlar Beypazarı, (Hususi) — Birkaç meçhul adam, — bu taraflardaki Kuyucak köyünden otuz yaşla- rında tekkeli deli oğlu Seyit is- minde birisini üç kurşunla öldür- erek cesedini dereye atmışlar ve kaçmışlardır. Cesedin muayene- sinde kurşunların mavzer kur- şunu olduğu anlaşılmıştır. — Jan- darmalarımız — meçbul - katillerin izleri üzerindedir. — 5. İ.