30 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

30 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

N Ağustos ——— Hergün Münderecatımızın çoklu- ğundan tir. dercedilememiş- Almanyada İKtısadi Faaliyet Tekrar Berlin, 30 (A A.) — Hükü- metin ilân eylediği iktısadi pro- gram ile meydana çıkan ümitler Berlin borsasında görülen fev- | kalâde bir hareket kabiliyetile ifade olunabilir. Birçok ecnebiler | al m muamelesi yapılması emrini vermişler ve fiatlar da mahsus nisbette salâh bulmuştur. Ekmek Ucuzladı Belediye ekmek ve francela flatini on para indirmiştir. Yarın- dan itibaren ekmek sekiz kuruş on paraya, francela on üç kuru- şa satılacaktır. Hitler Ve Fon Papen Berlin, 30 (A. A.) — Başvekil M. Fon Papen ile Alman Milli Müdafaa Nazırı Jeneral Fon Şlayşer) dün öğleden sonra nas- yonal sosyalist lideri Hitler ile husust bir mahalde buluşmuş- | lardır. Kok Kömürü Tetkikatı — | Belediye, kok kömüründeki fiat yüksekliği hakkında esaslı tetkikata — girişmiştir. Eski — ve yeni fiatler arasında mukayese- ler yapılmaktadır. İktısat Vekâletinde Ankara, 30 (Hususi)— İktısat Vekâleti memurları arasında mü- him tebeddüller olmuştur. Vekâ- letin Sanayi umum müdiriyeti merkez kadrosu, Umun Müdür ve kalem mümeyyizi müstesna olmak üzere tamamen değişmiş- tir. Yeni vazifelere nakil ve tayin edilenler vazifeleri başına hareket etmişlerdir. İngiliz Hazinesinde Londra, 30 ( A.A.) — Ame- rikadan ve Fransadan hazine ya- | pılan istikrazlara dair olarak 10 eylül — tarihinde bu krediler- den — Fransaya ait — olan his- senin — tavsiyosini mütcakip geçen yaz mevsimi esnasında istisnaf — vaziyetlerin neticesi o mak üzere yapılmış bulunan bü- tün ecnebi istikrazlarının tama- men itfa edilmiş bulunacağı hu- susuna nazarı dikkat — celbedil- mektedir. Yaramazlığın Sonu Fatihte oturan 13 yaşlarında Lütfi isminde bir çocuk başı boş dolaşan bir hayvana binerek gezmek istemiş. Fakat beygir Ürkerek kaçmıya başlayınca Lüt- fi düşerek yaralanmıştır. İş Kavgası Büyükdere Kibrit fabrihasın- da makinist Ahmet Kemal Ef. bir iş meselesinden çıkan kavga neticesinde tesviyeci Zeynel Efen- | » diyi bıçakla yaralamıştır, Bir Gemideki Tayfa Kıyam Etti Londra, 29 — İrandan gel mekte olan — Sabiyotis İngiliz | petrol gemisinde 26 Çinliden mürekkep olan tayfa kıyam et- mişlerdir. Kaptan ağır süretle yaralanmış ve eli tehlikeli suret- te ısırılmıştır. F | Son Postanın Resimli Makalesi EŞEU UK SON POSTA © Kuyuya Düşenler &4 D — Bazı kimseler bulundukları madun — vaziyetten, az kazançtan, gerefsir. mevklden — memnundurlar. Bunlar ilerlemek — istemezler. 2 — Bir kısım insanlar da - var- | dir ki, ilerlemek — isterler. Fakat ya- pamıyacaklarına — kanidirler.! Onun için teşebbüse bile cesaret edemez- ler. Bunlar da oldukları - yerde saymağa mahkümdurlar. 3 — İnsan her vakit bir kuyuya düşebilir. Fakat her kuyuya düşen adamın ilk hareketi dışarı çıkmak teşebbüsüdür. Madun mevkide ya- şamak, kuyuda kalmağa razı ok maktır. SON TELGRAF HABERLERİ Romanyada Mühim Bir Ahlâk Mücadelesi Başladı Zengin Memurların Paraları Alınıyor Bükreş, 30 (Hususi) — Son ınhhıbılı mhıeıkıp iktidar mevkiüne gelen Vayda - Voyvod kabinesi, Romen Meb'usan Meclisine şayanı dikkat bir ka- Bu proje, nun projesi tevdi etmiştir. harbin ilânından bugüne kadar nüfuzlarını sulistimal ederek ve gerek ihtikâr ya- parak zengin olan momurların cezalandırılmalarını hedef tutmaktadır. Bu hususta Romen hükümetine | okadar çok ihbarat yapılmıştır ki, bunların altından | kalkmak ve adi tahkikatla meselenin içinden çık. murları, sıkı Lir | umumi [ gerek mevki ve i yapılan memurun ettiği tahakkuk & iehine müsadere mık mümkün nlııııımştır hükümeti, haklarında bu gibi ihbarat yapılan me- Onun içindir ki Romen tahkikten geçirecektir. Eğer 1914 ten bugüne kadar elde ettikleri servet tabii bir miktarda görülürse ihbaratı yapanlar ağır para cezasına çarpılacaklardır. Fakat hakkında ihbar gayrikanuni olarak servet temin derse, O zaman, bu servet hazine elunacaktır. Ayrıca ihbarı yapan l adama da muayyen miktarda mükâfat verilecektir. Muhakeme Neticelendi İzmir Rıhtım Şirketi Erkânı Hapis Cezasına Mahküm Edildiler İzmir 30 (Hususi) — Şehri- miz rıhtım şirketinde yapıldığı iddia olunan muhtelif suçlara ait muhakeme dün neticelendi. Bu suçlar rüşvet, sahtekârlık, vesika ve defteri imha etmek gi- bi şeylerdı ve muhakeme bir kemesinde rü'yet ediliyordu. Mu- hakeme dün neticelendi ve karar | verildi. İttihaz edilen karara na- zaran şirketin murahhas ve mü- diri rüşvet, sahtekârlık ve evra- kı imha mddılenndm dolıyı 1 müddettenberi asliye ceza mah- bir sene üç ay ve dört gün ha- pis cezasına, mühasebeci bir sene iki aya, şirketin Hukuk müşaviri avukat Gad Franko — Efendi de rüşvet suçunda fer'an methal- dar görülerek üç ay hapse mah- küm edilmiştir. Mutehassıslar Denizli Havalısınde Tetki- kata Devam Ediyor Denizli, 29 (A.A) — Dört gündenberi Buldan, Kadıköy ve Sarayköyde tetkikat yapmakta olan Türk ve Soövyet sanayi mü- tehassısları dün Denizliye gelmiş- lerdir. Gece mütehassıslar şere- fine bir ziyafet verilmiş ve ziya- fette nutuklar irat edilmiştir. Mü- tebgasıslardan bir kısmı bu, Tavas Kızılcaboluka gitm'qlıl:ş: Fransız Cümhur Reisi Paris, 30 (A.A.) — Reisicüm- hur M. Löbrln ile zevcesi bugün Rnmbuyye şatosuaa gidecekler, İhtilâl Hareketi 'Bitmedi Buenos ÂAyres, 29 ( ALA, ) — Porto Allegre'den bildirildiğine göre ihtilâlciler San Pedro'yu zaptederek Santa Marfa şimen- diferlerini — tehdide başlamış- lardır. Diğer taraftan Sao Pualo ihtilâlcileri de bir mukabil hücu- ma geçmişlerdir. İhtilâlcilerin ta- | arruzu — ilerilememektedir. — Rio | hükümeti ihtilâlcilere sulh tekli- finde bulunmuş ise de ihtilâlciler bu teklifi reddetmişlerdir. —— İspanyada Tevkifler Madrit, 29 ( A.A. ) — Müfrit fırkalara —mensup birçok eşhas tevkıf :dılıııı.!lll' Rus Gemılen Sovyetlerin Kırıdeniı Ti- caret Filpıu Kuvvetlendi ÖOdesa, 29 (Hususi) — Karade- niz Rus ticaret filosu, önümüzde- ki eylül ayı zarfında beheri 8 bin tonluk 4 geminin inzimamile ik- mal edilmiş bulunacaktır. Bundan başka petrol nakline mahsus ve beheri 10 bin tonluk iki cesim gemi de ticaret filosu kadrosuna dahil olacaktır. Üzüm Ve İncir İzmir, 29 (A.A) — Bugün borsada 8 kurustan 22 kuruşa kadar 1859 çuval incir ve l1 kuruştan 35 kuruşa kadar 5649 çuvnl fııum nlılmışkır orıdı birk uç zaman kalıukludır sabaka imlihanı yapılacaktır. Yarın Darülfünun konferans salonunda (0 liradan 30 diraya kadar maliye memurluğu istiyenlerin mü- Defterdarlıkta İSTER İNAN İSTER İNANMA’ | miktarı dün akşama kadar (385) kişiyi bulmuştur. Imtihanda kazananlar bir sene zarfında kazandıkları sıralara göre Defterdarlıkta münhal bulundukça tayin münabal iki nîmkuıdınwiw edenlerin ıdıletıklcım 4[ yalnız S Sı'y!ı 3 “Sözün Kısası V Tek Nüshalı Bir Nişan! A E *“Şikago Tribün,, gazetesinden bizimkilere de geçen haberi el- | bette okumuşsunuzdur: — İngiltere Kıralı en büyük nişanını Gaziye tevcih etmiye karar vermiş, Ankaradan istim- zaçta bulunulmuş, muvafakat ce- vabı alınmış! Haberde hakikate tam bir mutabakat var mıdır, yok mudur, bilmiyorum. Fakat bu satırları okurken yıllarca evvel gördüğüm başka bir haberi hatırlıyorum ! * Tam on sene evvel, bütüm ufkun yanıp tutuştuğu bir harp gününün akşamında, ordumuzun bir müfrezesi, düşman kolordusu- nun kumandanını esir etmiş ve karargâha göndermiş! Esirin onlar- — da ve bizde mevcut iki zihniyet arasındaki farkı, ilk olarak anladı- ği yerıyarısı yıkık bir köy evinin damıdır.. Düşman — kumandanı bakmış, bu küçük, çıplak, loş damın içinde üç kişi uydurma bir masanın üzerine eğilmişler, tetkik ile meşguldürler. Ne ni« şanları vardır, ne formaları vardır, ne de rütbelerini gösteren her- hangi bir işaretleri ! * Bu nişansız, formasız, sırmasız üç kişiden bir tanesi esiri istic- vaba başladiğı zaman düşman kumandanı anlamış ki karşısında- kiler zabittir, fakat rütbeleri ne? Evvelemirde kendi hüviyetini anlatarak rütbesini söylemiş: — Ben jeneralim, demiş ve bilmukabele sorduğu zaman ise: — Ben de mareşalım, ceva- bını almış! Filhakika bu nişansız, sırma» sız, apuletsiz üç kişinin biri Tür- kün Başkumandanı, ikincişi Er- kânı Harbiye Reisi, üçüncüsü de Garp cephesi kumandanıdır. * Diyorlar ki: Dizbağı nişanı dünyanın en kuvvetli hükümetinin en kıymetli nişanıdır, dünyada ancak 39 kişiye verilir, ve bunlardan biri vefat etmedikçe başka birisina tevcih edilmez. * Doğrudur: Fakat ben Türke yaşamak bakkını veren zaferin yıldönümünde bu haberi işittiğim zaman düşündüm ki, bizim daha kiymetli bir nişanımız vardır ve bir. tek nüshadır, © tek nüsha da tam on sene evvel bugün —Türk ordusunun başkumandanına: — Ordular ilk hedefiniz Âk- denizdir, ileril emrini verdiği dakikada tevcih edilmiştir, nişa- nin - beratını İğimzalıyan — bizzat kendisidir! Meccani Lisan Derslori C. H. F. Şişli binasında açı- lan meccani Almanca, Fransızca, İngilizce ve İtalyanca derslerine teşrinievvelin birinci günü başla- nacaktır. Kayit için eylül nihaye- tine kadar saat 6 dan sonra fırka merkezine müracaat edilmelidir. Adliyeden Davel İstanbul — Müddeiumumiliğin- den: İstanbulda bulunan ve fakat adresi meçhul olan Van azasın- dan Nami Beyin serian memuri- riyetimize müracaati ilân olunur, *