30 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

30 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

İktisadi Bahis Dünya Havasını Bozan Buhran WNasıl Düzelir? Bu kadar zamandanberi bütün | dünya buhran ve pahalılıktan bahsediyor. En büyük âlimler, aklın — alamıyacağı — faraziyelere İstinat ederek — türlü sebepler araştırıyorlar. Takat, — bugüne kadar, bu pahalılığın amell çare- sini bulan olmamıştır. x Geçen gün bir ecnebi gaze- tesine göz gezdiriyordum. Gözü- me şöyle bir fıkra ilişti: eelep taciri, son zamanda satış yapamamıya başlamıştı. Ya- hut tümleyi düzelterek diyebiliriz ki: Satış yapıyordu, fakat kâr edemiyordu. Çünki bu adamın çalıştığı şehrin kasapları bir ara- ya gelmiş, Fatleri istedikleri gibl oynatıyorlardı. Bu tacir şöyle *— Bu, böyle yürümez. Hay- wan yetiştiren benim.. Toptan satamıyorsam perakende satarım. Ve dediği gibi yaptı. Bir, sonra bir daha, daha sonra bir tane daha ki cem'an üç dükkân açtı. Yetiştirdiği hayvanları kem disi kestirip kendi dükkânında Satmıya başladı. Netice şu oldu: Kasap dükkânlarında baş dön- dürücü bir ucuzluk başladı. Fa- kat kurnaz tacirin malları da kâ- milen satılıyordu. Bu hal, nihayet kasaplar sindikasını imana ge- Şu ameli tecrübeye göre ha- yatı ucuzlatmak, komisyonculu- ğun insafsızca temin ettiği kârı ortadan — kaldırmakla — kabildir. Bunun güçlüğünden bahsedenlere yukarıki misali ithaf edebilirir. W4 Her Taraftan Reddedilen Bir Adam Adana gazetelerinde okudu- ğumuza göre, otuz seneye mah- küm olduğunu söyliyen ve Fran- sızlar tarafından bükümetimize teslim edilen Ahmet oğlu Mehmet İsminde bir şahıs Kilisten mah- fuzan Adanaya getirilmiştir. Kendi rivayetine göre, bu adam İstanbul Adliyesi tarfından hudut haricine çıkarilmış, Yuna- nistana, Bulgaristana ve sair mem- teketlere gönderildiği halde hiçbir taraftan kabul edilmemiştir. Payaslı olduğunu söyliyen bu dam nihayet oraya gönderilmiş, *kat bu sefer Fransızlar bunun veziyetinden şüphelenerek inde »*mişlerdir. Bu adam Fransızlara o«dana hapishanesinden kaçtığını söylemiş, fakat hapishane kayitle- rinde böyle bir firar hâdisesi görülmemiştir. — | Kırkağağta Bu Sene Çok Lezzetli Kavunlar Yetiştirildi Kırkağaç, — (Hususi) — Ka- sabamızın bütün dünyada büyük bir şöhret kazanmış olan kavun- ları, bu sene de çok güzel yetiş. mişlir. Çiftçiler tarlalarından ka- vun taşımakla meşguldür. Fakat henüz kasabamıza alıcı - tacirler gelmemiştir. Sadece Ankaradan bir kişi gelmiş, tecrübe için bir vagon alarak Ankaraya götür- müştür. Bu sene kavunlarımızın iyi bir fiyatle satılacağı ümit edilmektedir. MEMLEKET HABERLERİ Şarkın Sayfiye Beldesi Sarıkamış, Çamlıklar Arasında Ku- rulmuş Cennet Gibi Bir Kasabadır Sarıkamış, (Hu- susi) — Kasa- bamız, Erzurum Kars yolu üze- rinde — oldukça büyük hir kaza merkezidir. Bin üç yüz elli ev- den — mürekkep olan kasabamız dağınık ve çam ağaçlarile örtülü sırtlara inşa edi- miştir. — Esasen bu havalide her taraf nefis çam hdır. Burada ha- va hafif ve yabis, sular bol ve soğuktur. Bu sebeple kasabamız Şarkm en güzel bir sayfiyesidir. Kasaba ekseriyetle yakın şehir- lerden yaz mevsimini geçirmek Üzere gelen yüzlerce misafirle doludur. Yerli ahali pek azdır. Buraya civar kazalardan bol bol sebze ve meyva gelir ve çok ucuz satılır. En iyi armudun ok- kası on ve eşi hır yerdı bqun— Pü türgede Azılı Bir Şerir İtlâf Edildi Pütürge (Hususip — Bir müd- dettenberi bu havalide türeyen Ala isminde bir şerir birçok cürümler irtikâp etmekte, fakat şiddetle takip edilmekte idi. Köylülerin de alâkası ile yapılan | son bir takip neticesinde bu azılı şerir Ölü olarak yıkılııımışhı ı&:nıxı.d: bir İ li yangın — olmuş, Kalender zade Mustafa Efendiye ait ( 1800 ) tahta kül olmuştur. Yangının, bu zatin düşmanları tar. lan kasten yapıldığı iddia edildiği için tahkikat yapılmak- tadır. Bu işe cüret edenler henüz meçhuldür. Şarkta Spor Umumi Müfettişlik Ku- pasını Kim Kazanacak Bitlis, 29 ( Hususi ) — Birinci Umum! Müfettişlik futbol kupası için şehrimizde müsabakalar ya- pılmaktadır. Van ve Muş sporcu- ları şimdi şehrimizdedirler. Van ve Bitlis. sporcuları arasındaki müsabakayı (1-2) ile Bitlis takımi kazandı. Bitlis ile Muş sporcuları arasındaki müsabakayı da Muş takımı | gölle kazandı. — N. Y. Feci Bir Tecavüz Adanada Saçlıkamit mahalle- sinde Zebra isminde bir genç kızı birkaç şerir birlik -olup ka- çırmış ve kızı berbat etmişlerdir. Karga Mücadelesi Gemlik (Hususi) — Kasabamız civarında karga mücadelesi baş- lamıştır. Ziraate zarar veren bu rmoahlüklar ımhı edilmektedir. Güzel Sarıkamıştan bir manzara mıyan elmaların okkası beş ku- raşa satılıyor. Kazamızın yolları çok muntazam olduğu için asri | makil vasıtalarından hayli istifade ediyoruz. Ayrıca Karstan Erzu- ruma kadar uzanan bir dekovil hattı da vardır ki haftada iki defa iki şehir arasında yolcu ve eşya taşımaktadır. Yalnız tren ücretleri diğer vesaiti nakliye ücretlerinden çok pıhılı olduğu ıwn etamobil ve Mareftede Petrol Mürettede petrol sondajı için vüÜcuda gelirtlen tesisat Mürefte ( Hususi ) — Geçen sene burada petrol sondajı için mübim —tesisat vücuda getiren ve sonra bazı sebepler dolayısile faaliyetini tadil eden Türkiş Amerikan Petrolyum Şirketinin yeniden Müreftede işe başlıyaca- ğı haber verilmektedir. Diğer taraftan mezkür — kumpanyanın Türkiye mümessili şimdiki halde Avrupada bulunduğundan ve şir- ketin vaziyeti maliyesini kuvvet- leştirdiğinden de bahsediliyor, Bu rivayetlerden sonra halkın beklediği bir şey varsa o da memlekette bu mühim sahada biran evvel faaliyete geçilmesini görmektir. — Talât Behçet Afyonda Yeni Bir Kulup Alyon 28 (Hususi) — Kur- tuluş bayramı münasebetile Ko- catepe spor — klübü — parlak merasimle küşat edıHı Adanalı Ziya Üidü Afyon (Hususi) — Şehrimizin en sevimli simalarından olan kıy- metli şair Adanalı Ziya vefat etmiştir. otobüsler trenden daha çok - rağ- bet görmektedir. Dekovil — Erzu- rumdan Karsabir çuk liraya nak- lederken otomo- bil ve otobüsler azami üç buçuk Hiraya yolcu nak- letmektedir. Sarıkamış ve Karsa Erzurum- dan haftada iki muntazam posta geldiği halde İs- tanbul postaları maalesef haftada bir defa gek mektedir . Bunun da sebebi İs- tanbul postası Erzuruma gelme- den Kars posta treninin bir saat evvel hareket etmesidir. Acaba bu posta treninin bir iki saat | sonra, yani İstanbul postasını da alarak hareket etmesinin imkânı yok mudur? Bu güzel kasabaların bu mühim ihtiyacı da nazrı itibara alınırsa büyük bir iyilik yapılmış olacaktır. Vasuk Falk Malatyada İsmeti)aş;ıâa Kanlı Bir Cinayet Malatya (Huıuıı) — Buraya merbult İsmetpaşa — nahiyesinde kanlı bir cinayet işlenmiştir. Tah- kikatıma göre mezkür nahiye zenginlerinden Abdullah isminde birisi, komşusu bulunan Hacı Ahmedin evine girerek on üç altın haraç istemiş, bunun üzerine ikisi arasında bir kavga çıkmıştır. Kavga gittikçe azıttığı için ev sahibi Hacı Ahmet silâbeni çeke- rek Abdullahı ağır surette yara- lamıştır. Abdullah aldığı yaranın tesirile hastanede ölmüş, katil yakalanmıştır. Tavşancılda Yüzlerce Yolcnyu Müthiş Bir Felâketten Kurtuldu Tavşancıl (Hususi) — Tavşancıl ile Dil iskelesi arasında tahminen 2000 senelik asırdide köbne bir çınar ağacı vardı. Bu ağaç geçen gün büyük bir çatırtı ve göğültü ile çöktü ve tren hattının Üzerine , yıkıldı. O esnada 63 numaralı katar Tavşancıl — istikametinden geliyordu. Vaziyet çok tehlikeli idi. Bütün trenin devrilmesi ve kanlı bir hâdisenin çıkması muh- temeldi. Patırtı ile uyanan Vahit isminde bir köylü ve arkadaşı vaziyetin vahametini görünce derbal tren yolunda büyük bir ateş yakmışlar, birkaç el de silâh atmışlardır. | lar | ki çok müessirdir. Zehirli Makinist bu ateşi görür görmez treni durdurdum ve büyük bir tehlikenin önü alınmıştır. Şimendifer İdaresi bu fedakâr köylüleri, on beşer lira mükâfat vermek suretile taltif etmiştir. Zehirli Yılan İsırmasına IKarşı Serum Anadolu yaylâsı, iklim icabı, mümasil yerlerde —olduğu gibi karm Üstü sürünen hayvanların barınmasına müsaittir. Bu hayvan- latın en tehlikelisi ise zehirli yılandır. Yılan, umumiyetle iki nevidir: Zehirli ve zehirsiz.. Zehirli yılan, nev'ine göre, çok defa, ölüm tevlit eder. Onun içindir ki birçok memleketlerde, bu hayvan- ları yakalıyanlara mükâfat r. Yılan ve akrep gibi sokmala- ri Ölümle neticelenen tehlikeli mahlükların ne büyük bir afet haline gelebileceklerini anlatmak için, geçende, yine Son Posta- da intişar eden bir haberi kay- detmek faydalıdır. Hindistanda, ba yözden halkın yevmi nülus zayiatı yüz kişi imiş. Demek oluyor ki zebirli yıddanla mücadele etmek, selâmeti umumiye namıma bir vazifedir. Hindistanda — ve — Avrupanın birçok yerlerinde yılan avcılarına tesadüf edilir. Bunlar, bususl çatal değneklerle ekseriya bir taşın altına tekerleklenen hay- vanın başını bu değneğin arasına sıkıştırır. ve tutarlar. Fransa hü- kümeti, diri, ölü bir zehirli yılan | yakalıyan kimseye elyevm yirmi kuruş mükâfat verir. Bunun için hayvanın bütün vücudunu hükü- met dairesine kadar götürmiye lüzum yoktur. Yalnız başını ibraz etmek kâdlidir. Son zamanda, birçok doktor- tarafından — lâboratuvarlarda zehirli yılanlar üzerinde tetkikat yapıldığından dolayı, yılan avcıla- rınin, bunları diri yakalıyarak lâ- baratavarlara — sattıkları — görü- mektedir. Zehirli yılanların çok çabuk fazlalaştığına bir misal olarak şunu — söyliyebiliriz ki - Fransanın yüksek Luvar mıntakasında, yirmi beş sene yılan avcdığı yapan Kurstol ismindeki adam, 30 bin zebirli yılan öldürmüş ve mükâ- fatinı almıştır. Bu tehlikeli hayvanlara karşı iki tahaffuz çaresi vardır: 1 — Kirpileri imha etmemek, 2 — Aşı yaptırmak. Kirpi, yıdlanın tabil bir düş- masıdır ve — kirpi — bulunan yerde yılan — barınamıyacağına göre kirpiyi yılana karşı bir mu- hafaza kalkamı gibi kullanmak mümkündür. Aşı bahsine gelince; doktor Kalmet tarafından ydan zehrine karşı bulunmuş bir serüm vardır bir yılan tarafından — asırılmış — bir adama, nisbeten kısa bir müddet zarlında bu serum şırınga edilir- se hayatı kurtulur. Bu itibarla Anadolu — sıhhiye — idarelerinin ehemmiyetle dikkat edecekleri mesele, bu serumdan kâfi mik- tarda bulmdurmak, halkım da, böyle bir kaza karşısında hemen Kalmet serumunun - tatbikını is- temek olmalıdır. Adana Ticaret Müdürlüğü İktısat Vekâleti, Adana Tica- ve İktısat Müdürlüğünün ret | Mersine nakline karar vermiştir. Yeni Bir Spor Klübü Tekirdağı ( Hususi ) — Vilâ- yetimizde faal ve — müteşebbis gençler tarafından ( Gençler Bir- Kği) namile bir apor klübü teşkil edilmi