16 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

16 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

ÜAYKIN GĞÖZÜ HALKIN SRULAĞI BALEINDİLİ î'crı 3—Noa 771 ni Yan işleri telefonu: İstanbul « 20203 (S ' — GUNA — Gazi Hz. İle Başvekil Paşa Arasında Mülâkat Tayyare İle Şehrimize Gelen İsmet | Eski Paşa Bugün Avdet Ankara, 16 ( Hususi ) — Dün tayyare ile ani olarak İstanbula giden Başvekil İsmet Paşanın R eisicâmhur Hz. ne mülâki o- duktan sonra bugün İstanbula- dan avdet etmesi muhtemeldir. İsmet Pş. İstanbulda Başvekil İsmet Pş. dün ani olarak Ankaradan şehrimize gel- diler. Başvekil Paşa bu seyahatte hava yolunu tercih etmişler, An- karadan pilot Zeki Beyin idare ettiği bir tayyareye binmişler, saat iki buçukta oradan kalkan tayyare, Başvekil Paşayı saat beşte Yeşik köye getirmiştir. İsmet Paşanın bindiği tayyareye iki tayyare da- ha refakat ediyordu. Bunlardan birinde Başvekâlet Hususi Kalem Müdürü Vedit B. vardı. Başvekil Pş.yı Yeşilköy mey- danında bizzat Gazi Hazretleri karşılamışlardır. Gazi Hazretleri dün akşam saat — dörtten son- ra — Dolmabahçe sarayından tomobille ayrılmışlar ve doğru Yeşilköye giderek Başvekil Pa- şayı getirmekte olan hava filo- suna — inlizar — buyurmuşlardır. Filo tam saat beşte gelmiş ve tayyareler -Yeşilköy meydanına inmişlerdir. Başvekil Pş. tayyareden gü- lümsiyen bir çehre ile inmiş ve Gazi Hz. ni selâmlamışlardır. (Davamı 3 üncü sayfada) Bize Kabaha l ; Edecek " Dün Ankaradan tayyare lle gelen Başvekli İsmet Paşa Hayret Ediyoruz İstanbul Gümrük Başmüdürlüğü binası Evvelki günkü “Son Posta,, yı okuyanlar şeker, kahve ve çay ithali hakkında yeni bir kararna- me haberi gördüler, bunda bu maddelerin serbest olarak ithal edileceğini okudular. Fakat bir gün sonra çıkan gazeteler bu kararnamenin eski ve haberin de yanlış olduğunu yazdılar. Filhakika ortada bir püf nok- tası vardır. Fakat bunu bizim yanlışlık — yaptığımıza — hamlet- mek doğru değildir. Çünkü bu malümatı veren salâhiyetlar ma-?) kam da ayni sözleri söylemiştir ve ayni fikirde bulunmuştur. Anlatalım: Bu ayın altısında 13141 mu- marali ve 10 - 7 - 932 tarihli bir kararname neşredilmiştir. Bu kararname 31 mayıs 932 tarihine kadar sipariş edilmiş olup ta 1 temmuzdan sonra gelecek olan şe- ker, kahve ve çayın gümrüklerden nasıl çıkarılacağını ve bunların dövizlerinin ne zaman verileceği- ni tespit etmektedir. Bu kararname evvelki gün şe- ker, kahve ve çay tacirlerinden | temmuzdan | bazıları — tarafından sonra gümrüğe gelecek şeker,çay ve kahvenin serbestçe çıkarıla- cağı şeklinde tefsir edildiği gibi (Devamı N1 inel sayfada ) t Bıflâîılara İzmirde Bir Cinayet İzmir, 15 (Hususi) — Dün gece sabaha karşı saat dört sularında İzmirin Kahramanlar mahallesinde feci bir cinayetoldu. Mümin oğlu Ramazan isminde bir gazino ke- mancısı, — Malatyalı - Halil — oğlu Bayram tarafından öldürüldü. Ka- Hi cürmünü iliraf etmiş, fakat tecavüze maruz kaldığı cihetle 16 Eylâl 1032 — İdare işlert telefomur İstanbal — 20203 anzn O Fisti 5 küral l Bugünün Mese—lelerı'nden _ı !Türkçe Çok Eski Ve Çok Zengin Bir Dildir Türkler İk_t'ısat Ve Ticaret Sahasında toplunacak y viş olan Türkiyat Ünstitüsü asistanlarından kadir Beyin fikirlerini yazıyoruz. * Bbdülkadir Bey diyor ki: — “ Türk kavminin, bilhassa maddi ve manevi kelimeleri pek eskidir. Fakat bu kelimelerin bizim eski lisanımıza ait olup olmadığını tayin edemem. Meselâ: en eski Mısırlılarda Kiya kelimesi vardır. ki ruh manasınadır. Bizde İse bu kelimenin Kiya şekli yine vardır. Bu kelime bizde ruhu mukaddes, yahut mutlak olarak mukaddes manasına kullanılıyor. Meselâ şu mısraa bakınız : Han suyo ki « kiye » dip Hanları koygan — Saraycık Bir İnfilâk Bir Çobanı Parçaladı kaza olmuş, Mehmet oğlu Abdu- lah isminde bir çobanın kolları ve elleri parçalanmıştır. Çoban Abdullah dün Çamlıca ile Burha- tırken yerde yuvarlak bir demir parçası bulmuştur. Abdullah bunu yerden almış, oynamıya başlamış ve bir aralık Üzerine taşla vurmuştur. Bu sira- da yuvarlak cisim şiddetle pat- lamış, zavallı çobanın kolları ve elleri parçalanmıştır. Derbal bayılan Abdullah ümit- siz bir halde hastaneye kaldı- rılmıştır. Zavallının bulup oynadığı cismin eskiden kalma bir Alman bomabası olduğu anlaşılmıştır. —< kendini müdafaa için böyle hara- ket ettiğini söylemiştir. — Adnan Patlıyan Bir Eski Bomba | Dün Üsküdarda çok feci bir | Istılahlar Yapmışlardır Türk dili kurultayında çok mühim » Biz bu kararlara intizarca müte- mokteyiz. Bugün de Türkiyat sahasında kültüre —it | Bu: “ Hânın kemikleri mukad- niye arasında hayvanlarını otla- | Abdül adi ! Devamı 11 inci sayfada ) İngiliz Filosu Limanımızda İngilterenin Akdeniz donan- masına mensup dört kruvazörle bir tahtelbahirden mürekkep bir filo bu sabah yedide liman- mıza gelmiş, şehri top endahatile selâmlamış ve bu selâma Selimi- yeden mukabele edilmiştir. İngiliz filosu Guraçav, Colom bo, Ceres, Curlev kruvazörlerile Rover tahtelbahirinden — mürek- keptir. Filo Kumandanı Amiral Tot- tenham bugün vilâyet ve Kolor- duyu ziyaret edecek, bu ziyaret- ler iade olunacaktır. Filo bu akşam Karadenize çıkacaktır. İki Kişi Yaralandı Liman Şirketinde müstahdem Ali vo Hüsntü isminde iki şahıs Ayvansarayda — kahveci Osman ve kayıkhane sahibi Yakup efene dileri — tehlikeli surette yarala- mışlardır. Dün, Askert Harp Akademisini bu sene nuvıHıhJotlı bitiren Erkânı Harp ve Yüksek Levazım sınıfı sabit- aj lerine diploma tevzli merasimi yapılmıştır. Merasimde arif Vekili Esat Boy, Birinci Ferik Cevat, Ali Salt, Fah- rettin, Rüştü, Basri Paşalarla diğer yükek rütbeli zabitlerimiz, matbuat erkânı ve diğer davetliler hazır - bulun- muşlardır. Evvelâ güzel nutuklar söylenmiş, sonra bu sene mezun olan 50 zabitimize diplomaları verilmiştir. Re- simlerimizde akademinin yoni mezualarile, nutuk İrat eden Cevat Paşayı görüyorsunuz.