30 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

30 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sayfa l lMemIeİcet Manzaraları Şantözlük Yerine .. . Köçeklik! Adana (Hususi) — Yeni Em- | niyet Müdürü İbrahim Bey mem- lekete ayak basar basmez bar kızlarile mücadeleye başladı. Adana, (Hususi) — Seksen bin nüfusu olan koskoca Adana- da topu topu on, on beş bar kızımın bulunuşu; memleketin ik- tisadi ve ahlâki varlığı üzerinde kimbilir ne müthiş ve ne tah- ripkâr izler bırakıyormuş!... Filkakika —Adanada fuhuşla mücadele -her yerde — oldü- ğundan — fazla - lâzımdı. Çünki Adana ayni zamanda yirmi otuz bini bulan bekâr amelelerin de yatağı ve uğrağıdır. Ve burada fubuş, ilâmaşallah hatırı sayılır bir dereceyi bile çoktan aşmış- tır. Mahalle aralarmda Polisin hiç te gözüne çarpmıyan gizli fuhuş alabildiğine yürüyüp gider- ken ve hergün birçok bekârlar ve delikanlılar kötü kötü hasta- hklar alıp durürken; beri tarafta her an muayeneye tabi olan ve göz önünde bulunan birkaç ser- best bar kadınile mücadeledeki manayı bir türlü anlamak müm- kün değildir? Fakat işin garip tarafı bun- dan sonra başlıyor. Şantözsüz ve dansözsüz kalan barlarda ve çal- SON POSTA Geliboluda Hayat Gelibolu (Hu- susi) — Tarihin en eski ve mü- him hâdiselerine sahne olmuş bu- lunan — Gelibolu kasabası havası- nın, suyunun gü- zelliği ve bazı ihracat emtiası İle meşhur, işlek bir Kmana malik bir vatan kö; sidir. T Balıkçılık ve bağcılıkla geçi- nen Gelibolu halkı her iki ti- ticaret şubesinin de inkişafı için elinden. geldiği kadar çalışmak- tadır Gelibolu bağları ve bilhas- sa çavuş Üzümleri pek meşhur- dur. Buna rağmen burada en nefis çavuşüzümünün okkası beş kuruşa satılmakladır. Balıkçılığa gelince; pek meş- hur olan sardalyelerimiz - iptidal gıli gazinolarda kadınların yerini erkekler almaktadır. Yani bu şekildeki — mücadele — köçeklik san'atinin ihyası gibi arzu edi- miyen ve muvafık olmıyan bir ne- tice doğuruyor. Yakında kadın kıyafetinde giyinmiş bir takım delikanlıların bar — sahnelerinde göbek attıklarını görürsek hiç bayret etmiyeceğiz. — D.P. Hayvan" 1n Muayenesi Adana, (Hususi) — Civar vi- lâyetlerden Çukurovaya gelecek hayvanatın muayenesi - için Do- zanti mıntakasında — lâzimgeleti baytari tertibat alınmış v> Mer- sin baytarı Hilmi Bey Bozantıya bir şekilde ve tuzlanarak hazır- Iınmıkiîdır. v Pütürgede Bir Haydut Yakalandı Malatya 29 ( Hususi ) — Bir müddet evvel Siverek Delediye Reisi Emin Beyi çarşıda döğdü- rüp kaçan ve ©o zamandanberi haydutluğa devam ederek birçok cinayetler işliyen Celâlhanlı Ko- ca AÂli Pütürgenin Vanko kö- yünde dört saat süren bir mu- sademeden — sonra ölü olarak gitmiştir. Malatyada Bir Ermeni Kunduracının Garip Şekilde Cinayeti! Malatya ( Hususi ) — Burada şayanı dikkat bir hâdise olmuş- tur. Şehrimizde birkaç Ermeni aile vardır. Bunlardan bir kısmı kunduracılık — yaparlar. — Evvelki gün Bedros isminde bir kundu- racı Şevket isminde bir kundu- racının — dükkânma gitmiş — ve Şevketin yanında çalışan Artin ismiadeki Ermeni kalfaya: “Sen Ermeni olduğun halde Türklere hizmet ediyorsun,, diyerek Arti- ni bıçakla karnından ağır surette yaralamıştır. Bedros yakalanmıştır. Bir îh;i-l—Memuru Ortadan Kayboldu İzmir, 29 (Hususi) — Kemak- paşa kaza merkezinde ikamet eden tahsildar Mahmut Ef. ismin- deki bir zat evvelki sabah bir katıra binmiş; keçilerini berabe- rine alarak otlatmak üzefe ci- var dağlara çıkmış. Katır akşam Üstü boş olarak eve avdet etmiş, bütün inlizarlara rağmen Mahmut Ef. gelmemiştir. Mahmut Ef. dört gündenberi kayıptır. Bir cinayete kurban | gittiği zannediliyor. yakalanmıştır. Çeşmede Sporcular Ve Gençler Faaliyete Başladılar Çeşme ( Hususi ) — Kasaba- mızda sporcular ve gençler yurdu faaliyete geçmiş, —müsamereler ve maçlar tertibine başlamıştır. Mubitin fikir ve cemiyet ihtiyaç- larını tatmin için yorulmak bil- meden ve bir san'atkâr Feragati ile çalışan gençlerimizin şu mu- vaffakıyetleri şayanı takdirdir. Ayasta Bir Cinayet Ceyhan (Hususi) — Buraya merbut Ayas nahiyesi muhafaza memurlarından birisi bir âraba: cıyı öldürmüştür. Katil yakalan- mış ve jandarma karakoluna teslim edilmiştir. Ceyhanda Tren Yolunda Müthiş , Bir Facia Oldu Ceyhan (Hususi) — İstanbal- dan gelen tren gece saat 23,24 te İsmet Paşa geçidinden ge- çerken yol Üzerinde uyuyan iki ameleyi çiğnemiştir. Amelelerin cesetleri parçalanınış bir halde ertesi gün bulunmuştur. Gelliboluda Iç Hlmanın manzarası Yeni açılan bir konserve fab- rikasında Avrupa usullerile balık- çılığa başlanılmış ise de bu, nihayet mahdut bir tekâmül demektir. Gelibolu limanı Keşamn sev- kıyat iskelesi iken son senelerde oktruva vergisi ve şimendifer rekabeti yüzünden bu hususiye- tini kaybetmiştir. Umumi harpte Bu Güzel Kasaba İnkişaf Kabiliyet- lerinin Hepsine Maliktir nÜfusunun yüzde altmışını — kay- beden Gelibolu, bugün Çanakkar lenin bir kazası haline gelmiştir. Gazi Süleyman Paşa ve Yakup Bey idaresindeki Türklerin — ilk evvel Avrupa kıt- 'asına geçişlerin- de pek mühim tarihi — rolü Gelibolu birçok mefabirle doludur. Büyük vatan- perver şair Namık Kemalin türbesi de Gelibolunun sinesindedir. Bütün Gelibolu mü- mevverleri ve muallimleri her sene arabalarla Bolayıra giderek büyük şairin huzurunda merasim yapar- lar. Kasabanın irfan ve umran faaliyeti şayanı memnuniyettir. Yollar ve şoseler iyidir. Kasaba- nın suyu Maarız körfezindeki bir membadan demir borularla geti- rilmektedir. — Mr Dört Yüz Evli Ve 300 Dükkânlı Bir Kasaba Cizrenin umum? görünüşü Cizre (Husust) — Abdülâziz bin Ömer isminde Abbasilerden bir zat tarafından ihya edilen bu kasabanın asıl ismi cezirei ibni Ömerdir. İranlılar - tarafından inşa ve tesis edildiği rivayet edi- len kasabamızın halkı tamamen Türktür. İranlıların inşa ettikleri kale elyevm hükümet konağıdır. ve bütlün hükümet daireleri bu tarihi kalenin içinde toplanmak- tadır. Diclenin coşgun zamanlarında bir ada halini alan kasabamızın bütün evleri taştan, topraktan ve kamiştan inşa edilmiştir. Kurunu vustada burada 360 cami, dört hamam, 500 dükkân olduğu ve binalarile dünyanın en Sındırgıda Doktorsuzluk Sındırgı ( Hususi) — Çorum nabiyesinde on gün evvel şid- detli bir sıtma başlamıştır. Sın- dırgıda doktor yoktur, Belediye doktoru da mezun olduğundan derhal bir doktar gönderilmesi vliğyetten rica edilmiştir. | meşhur şehirlerinden bulunduğu muhakkaktır. Fakat bugün o bina- ların enkazı bile yoktur. Bugün Cizrede 300 dükkân, 30 cami vardır ve bunların bir çoğu harap bir haldedir. Kasaba 400 hane, 7 kahve, bir otel, bir kışla, iki han ve bir hamamdan ibarettir. Kazanın 210 köyü, üç nahi- yesi vardır. Köylerin en büyüğü 150 - 200 hanelidir. Bununla be- raber bundan başka birçok sey- yar aşiretler ve bu — aşiretlerin külliyetli mevaşisi vardır. Kaza Dicle ile diğer çay ve ırmaklardan pek çok istifade et- mektedir. Bigadiçte Bir Kadıncağızı Kalbinden Vurup Öldürdüler Sındırgı (Hususi) — Bigadi- çin Orta mahallesi ahalisinden İzmirlinin Mahmut, Tütün İuhisari odacısı Hüseyin Efendinin evine girmiş ve ailesi Hatice Hanımı | tabanca ile kalbinden vurup öl- dürmüştür. Dünya Buhranı Bitiyor Mu? Bir müddettenberi Avrupa gazetelerinde ümit ve cesaret verici haber ve yazılara tesadüf ediyoruz. “Artık — tehlikeyi — atlattık. Şimdi selâmete çıkan — köşeyi sapıyoruz,, diyorlar. Bu sevinçle- rine delil olarak ta son zamanlar- da fiatlerin yükselmiye başladı- ğanı, borsalarda esham kıymetleri- nin arttığını, bazı senayim tekrar faaliyete geçtiğini gösteriyorlar. Hatta bua iddislarını tevsik için bazı rakamlar da zikrediyor- lar. Temimuz ayındanberi alınan siparişlerle, geçen seneki satışla- rı mukayese ediyor ve bu sene- nin lehine neticeler çıkarıyorlar. Hakikaten — dünya buhram bitmek üzere midir? Hakikaten artık felâketi arkamızda bıraka- cak bir devreye giriyor muyuz ? * Dünya buhranının nihayet bul- ması için birtakım şartların tahas- sülüne ihtiyaç vardır. Bu şartlar, senelerdenberi yapılan tetkikler« den sonra şu şekilde tesbit edil- miştir : 1 — Siyasi borçlar meselesi- nin kökünden halli. 2 — Altın esasının bir şekilde tekrar avdeti. 38 — Serbes ticarete —mâni olan gümrük takyidatının kaldı- rılması, 4 — Devletlerin masraf büt- çelerini varidatları seviyesine in- dirmeleri. 5 — Siyasi ve mali emniyet- sizliğin kalkması. normal * Bu şartlar ne dereceye kadar hâsıl olmuştur? Borçlar meselesi kısmen hak ledilmiş gibidir. En mühim borç işi, Almanyanın borcu idi. Bu borçlar beş sene için tehir edil- miştir. Fakat devletler arasındaki borçlar meselesi olduğu gibi du- ruyor. Altın esasına avdet meselesi Cemiyeti Akvam mali komisyonu ve birçok bankerler tarafından tavsiye edildiği halde henüz hiç kimse bu tavsiyelere riayeti dü- şünmemiştir. Milletler arasındaki gümrük mahiaları henüz kalkmaımnıştır. Yalnız mühtelif milletler arasında gümrük - itilâfları akdine başlan- mıştır. Fakat bu meselenin balli için evvelâ — Lozandı ve geçende Streza'da iktısadi konferanslar toplanmıştır. Yakında bir diğer konferans daha toplanacaktır. Nihayet — son harpte — ve buhranda — âmil — olan dev- letlerin bütçelerindeki — masraf kısınını indirmeleri lüzumu, hem de bütün devletler — tarafından kabul ve tatbik — olunmuştur. Yani lâzım şartlar içinde ancak biri tahakkuk etmiştir. Diğer taraftan bir az kımı- dar gibi olan sanayi, manifatu- ra sanayididir. ve daha çok in- sanların giyinmelerile ve mevsim ihtiyaçlarile alâkadar olan sanayi ygakaleridin. Halbuki sanayiin temeli demir ve çelik sanayiüdir. Bu sanayide ise açılma değil, kapanma ve darlaşma hareketleri görülecektir. Onun için dünya buhranının bitmek üzere olduğu hakkındaki baberler henüz mevsimsizdir. ve acele verilmiş kararlara istinat etmektedir, — Yalçın