2 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

2 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

ARŞ 4 Savfa - SON POSTA — — — e i ktısat Alınanyıa ii / Ve Tür Tütünleri Almanyada Türk tötünlerinde aramlan evsaf hakkında yapılan bir ankete yelen cevaplardan birini tucirlerimizin nazarı itibara simaları İâzim gelen bazı nokta- lara temas etmesi itibarile aşağı ya derç ediyoruz: Bir Alman tütün taciri divor ki: “Türkiye - biribirinden © uzak olan ve gerek ikiim ve gerek toprak itibarile (o yekdiğerinden Farklı bulunan o mıntakalarda pek muhtelif mahiyette tütünler istih- sal eder. Türkiye tütünlerini dört böyük grua tefrik elmek müm- kündür. A) İzmir tütünleri, B) Mar mara <tülümeri, C) Samsun ve Bafra tütünleri, D) Taşova tütün- leri. A) İzmir tülünlerinin istimale ne kadar elverişli (o oldukları umumca tanınmıştır. Ve münazi- Bnfih değildir. Lezzeti, kokusu bu tütünü Almanyada sigara har- manları için elzem bir unsur ha Mne (getirmiştir. Bu nazardan şayam dikkat bir terak- ki müşahede edilmektedir: Eski- | den mabsulün büyük bir kam kalıp usulünde işlenirdi. Bu usul fabrikada © tütünlerin o ayrılması ameliyesini uzattığı ve binaena- leyh omasarifi tezyit ettiği için rağbetie değildir. Makul bir dü- | gönce İle son senelerde hemen bütün omahsul (tonga) olarak işlenmiye başlanmıştır. Bu tonga- larm tamamile temiz olması icap eder. Fabrikacı ancak bu takdir- de miktardan gaip etmeden tü- tönleri işliyebilir. OBu hususta dahi şayanı dikkat Oterakkiler göze çarpmaktadır; eskiden ton- galar kırıntı ibtiva ettikleri halde şimdi bundan ictinap etmiye bik bassa itina gösteriliyor. Bir hususta tütünün manipü- lasyonuna daha fazla ihtimam gösterilebilir: İzmirde daha henüz manipülasyon esasında yeşil ve olmamış genç yapraklar kâfi derecede ihtimamla tefrik edil memektedir. Bu gibi yaprakların daima acı bir tadı vardır. Ve partiye cüz'i bir miktar bile ilâve edilmiş olsalar tekmil yaprakla- rn İçimini bozarlar. B) Marınara mıntakasında ye- tişen tütünlerin, oyani Gönen, Bandırma, Bursa, İzmit, Düzce mahsullerinin yaprakları (o güzel, randımanları fazla, renkleri cazip- tir, Bu tütünlerin Almanyada çok rağbet bulmamasının sebebi içim- lerinin OAlman zaikasına göre fazla sert olmasıdır. C) Bafra ve Samsunda pek muhtelif kıymette tütünler yetiş- mektedir. Maden ve Dere mal- sulleri kokularının nefaseti dola- yısile bihakkin büyük bir şöhret kazanmışlarsa da diğer mıntaka- lar ve bilhassa OBafranın bazı yerlerinde yetişen tütünler pek sert olduklarından o Almanyada makbul değildirler. Hey'eti umu- miyesi itibarila Samsun ve Bafra tötünlerinin istiblâki Almanyada çok gerilemiştir. Âlâ maden ve dere mahsulleri, çok pahalı ol- maları yüzünden Almanya için kabili istimal değildir. Samsun tülünlerine rağbetin azılmasında (o Samsun namı altında fena cins bir çok #ihnldrin Mesasa. sekerle tütünlerin | Slanadniuunuoda — 14 moktal | mahsulü | Şubat 2 —— — e m. a Şit Peygamberin Mezarı Çok Eski Bir Şehir Olan Tarsustaki Mezar, Şit Peygambere Mi Aittir? en böyük camil olan Ulu cami- nin kapısının yanında şayamı dik- kat üç mezar vardır. Şit ve Lok- man peyğamberlerle Abbasiler- den Me'mun haifeye ait olan bu mezarlar bizi Tarsus tarihi üzerinde bir parça tevekkufa sevk eder. Malüm olduğu üzere Şit peyğamber insanların en bik yük babası olan Âdem peyğam- berin oğludur... Eğer bu mezar hakikaten Şit peyğambere ait ise Tarsus çok eski bir şehir demektir. Ve Şit (o peyğamber kavmile burada yaşamıştır. İ Şehrin Fenikeliler taraf ndan tesis edildiği hakkındaki malümatı taribiye bu suretle çürümektedir. Lokman peygamberin mezarına gelince Yunanlıların Esüpyos de- dikleri bu ilk hekim ve hakim peygamberin de Tarsusta yaşamış İ olmas: mubtemeldir. Fakat Beni ? Hamiriye hükümetini kuran Kah- tan veya Yaktan bin Abir kabi- Tarsus (Hususi) — Tarsus'un İ ! I lesinden Şeddadın oğlu Lokma | Tekirdağında Heyecanlı Oldu Tekirdağı (Hususi) — Tayyare İ şehitleri ibtifalı Gazi heykeli önün de yapılmıştır. İbtifal çok heye canlı olmuş, bütün mektepliler, askerler ve ahali ibtifale iştirak etmiştir. Yo- Yo salgını Tekirda- ğında istilâi bir şekil almıştır. Mektep çocuklarından yaşlı başlı adamlara kader herkes Yo- Yo oynamaktadır. Son zamanlarda tilki avıda pek rgbet bulmuştur. Tilki deri- lerinin her biri 3 liraya kadar astılmaktadır. olması ve bunların fabrikalarca bu menşe mallarda aranılan ev- safı haiz olmamaları dahi âmil olmuştur, D) Taşova tütünleri bilhassa i Erbaa ve Tokat mahsulleri sene- lerce Almanyada büyük bir rağ- bete mazbar olmuşlardır. Yap rağın İnceliği, renginin açık altın olması, lezzetinin hafif ve yumu- şak ve ayni zamanda tatlı bulun- ması bu tütünleri oAlmanlara bilhassa sevdirmiştir. Filvaki mez- kür tütünlerin evsafı Alman zev- kine tamamen tevafuk etmekte dir. İstihlâkâtın buna rağmen Almanyada gittikçe Otenakuşu, mezkör tütünlerin çok fena ma- nipüle edilmiş olmasından ileri gelmektedir. o Taşova (tütünleri Samsun usulünde işlenilip uzun balya haline getirilir. Bu balya- ların mubteviyatı Göç kısma ayrılır, A) açım (yani içi), B) mezar (orta tabaka) C) kapak (üst tabaka). Taşova tütünlerini o manipüle edenler açımın etrafına bundan iki botta üç sınıf daha aşağ olan yapraklardan müteşekkil iki üç ve bazen de dört tabaka kapak koymaktadırlar. Ayni xa- manda mezar için de aşağı nevi- den yapraklar istimal etmekte- dirler. Bunun neticesi olarak her balyanın ancak yar sı, ihtiva et- mesi İâzım gelen tütün nev'inden ve diğer nısfı daha aşağı nevi lerdendir, ii Tayyare Şehitleri İhtifali | önül Büyük bir tarihi kıymeti olan Ulucamiln kapısı nın lak ve Mısıra sefer ettiği malümdur. Mezarda medfun olan Lokmanın bu Loman olması da da muhtemeldir. Maamafih dini Merzifonda ! fat kitaplar Oburada medfun clan Lokmanın sahibi zebur Davut peygamber zamanında © yaşamış olan Muvabhitlerden © olduğunu yazmaktadırlar. Me'mun halife herkesçe ma- lömdür. Adaleti ve medeniyete hizmeti çok olan Me'mun son zamanlarda bizans üzerine sefer atmiş ve Tarsusta bizanga galebe çalınca bağdatta kuranın mablök olduğunu tasdik etmiyen Ahmet banbeli ve Mehmet bin Nuhi zin cirlerle bağlı Tarsusa celbeyle- mişti, Zulmün cezasını veren ölüm onu da burada elini koymuştu. Memunun 813 tarihi milâdında halife olduğuna ve 833 te ve ettiğine (göre Ulu e miinin © zaman mescit olarak yapılması ve sonradan da ce mi olması çok muhtemeldir. Binaenaleyh her ne de olsa çok eski ve tarihi bir kıymeti vardır. Bilhasaa menberi Türk sanayii içinde nadide denecek derecede kıymetlidir. — Halis Güzel Bir Bando Teşekkülü Var Merzifon bandosu Merzifon, (Hususi) — Kas bamızın güzel bir bandosu var- dır, Bu bando her sene yapılan şenliklerde, müsamerelerde dal ma hazır bulunur. Hatta ramazan geceleri, başka (memleketlerde sokakları devul sesleri doldurur- ken, Merrifonda, bu bandonun sesi duyulur. Bando suf bir şabsın teşebbüsünden meydana gelmiş; ve birçok mahrumiyetlere rağmen devam ettirilmiştir. 926 senesinde o küşst edilen İdman Yurdundaki (o gençlerin o maddi ardımile mubitin derin bir alâ- Gn dayanarak meydana gelen bando Fazıl çavuş isminde bir za- tın himmetile mükemwel bir hale gelmiştir, Fazıl çaveş bu san'atı askerlikte öğrenmiş; ve beşinci Kafkas fırkasından da bir mandal Kastamoni'de Kar Yağıyor Bayram Neşesiz Geçti Kastamoni ( Hususi ) — Şehre mebzul miktarda kar yağmakta- dır. Havalar soğuk ve karlı olduğu için bayram sönük ve neş'esiz geçmiştir. Tayyare şehitlerinin ha tıralarını taziz için yapılan ibtifal çok parlak olmuş, bütün Kasta- monililer ihtifale iştirak etmişlerdir. almak şerefine nail olmuştur. Bu değerli adamın bandosu ihmal ediliyor. Bir zaman Türk Oce ğının, bir zaman belediyenin himayesinde bulunan bu varlık bugün de, Tayyare cemiyetinin himayesindedir. Halbuki bu işler ve bunların korunması doğrudan (doğruya Halk Evlerine aittir. Kasabamızda çok özlü bir gençlik bulunmasına rağmen ma- attesss0f henüz bir Halk Eyi açılamamıştır. Bahemehal gerek bu bando- nun ye gerekse memlsket gençli- ginln cümburiyet ümdelerine uy- gun bir şekilde şuurlu bir ham- le ile yükselmesi için Halkevi teşkilâtının Merzifon'a da teşmil edilmesi lâzımdır. — Çagatay | Tavşanlı'da Feci Bir Kaza Oldu Tavşanlı, ( Hususi) — Arefe- den bir gün evvel sahur topu atılırken bir kaza olmuş, topu atmıya memur iki genç koyduk- ları barutun ateşlenmeden evvel infilâkı neticesinde © yaralanmış- lardır, Gençler Otedavi o altına alınmışlardır. | sulh hukuk mahkemesinde Memleket Manzaraları Edirne'de Kış Ve Fakirlere Yardım Memleketin Oher (tarafında olduğu gibi Edirnemizde de dör beş Ogündenberi çok şiddetli soğuklar hüküm © sürmektedir. Kar durmuştur. Hararet derecesi sıfırdan aşağ. ona kadar. inmiş, Tunca donmuştur. Avrupada ve bilhassa Ak mauya İle Romanyade hararet derecesi sıfırdan aşağı 32 ye kadar dilşmüştür. Onların adedi pek çoktur. Şiddetli soğuklar o dolayısile Himayei Etfal Cemiyetinin kömü tevziatına başladığın memnun yetle haber aldık. Diğer taraftan Halk Evi içtimal yardım şubesile fırka idare heyetimiz de elden geleni yapmaktadır. Fırka reisi miz İbrahim Bey geçen akşam fırka ocak reislerini toplıyarak Hilâliahmer ve Himayel Etfal gibi hayır cemiyetlerinden ma ada her ocağm fakir ve yare dıma muhtaç zavallılara bu mevs simde elden gelen yardımın ye pılması lüzumunu © anlatırıştır. Bunun Üzerine ocak idare heyet: leri faaliyete geçmiştir. Bozdoğan'da Bir Senede Ne Kadar Dava Görüldü Bozdoğan, ( Hususi ) — Box doğan asliye hukuk mahkeme sinde son altı ay zarfında 245, 333, asliye ceza omahkemesinde ii sulh ceza mahkemesinde dava intaç edilmiştir. Jstintak dairesinde 57, müddeiumumllikte 397 muamele görülmüştür İcra dairesinde 259 ilâmsız icra, 83 ilâmlı icra yapılmış, 269 da ceza ilâmı infaz edilmiştir. Bozdoğan Hilâliahmer Kongresi Bozdoğan, (Husvsi) — Hilâl ahmer kongresi yapılmış, yeni idare heyetine maarif memurd Osman, muallim Mustafa, orman muamelât memuru emin, sandık emini Nurettin Beyler seçilmişe lerdir. Heyeti idare reisliğine hâs kim Sabri Bey intihap edilmiştir, , Muş'ta Halka Faydalı Konfe- ranslar Veriliyor Maş, ( Hususi) — Muhasebel hususiye © bütçesinin yollar ve müessesat inşaatına daha müsait bir şekilde tadili için umumi vilâyet meclisi valinin emrile içti maa davet edilmiştir. | Valimiz gerek şehrin imarına, gerek abas linin tenvirine büyük ehemmiyet vermektedir. Eski Türk Oc binası gazino haline ifrağ edi miş; Maarif Müdürlüğü tarafıne dan valinin emrile burada kon- feranslar tertibine başlanılmıştır. Balk konferanslarla çok olâkndap olmaktadır. Kırkağaç, Akhisar Ve Soma Wuallimleri Kırkağaç, ( Hususi ) — Kırk ağaç, Akbisar, Soma Muallimler Birliği senelik konsresi toplam mış, memleket (omaarifini pek yakından alâkadar eder bahisler Üzerinde müzakereler ve müns“ kaşalar yapılmıştır, ge için gelen o muallimler e kasabamızda ü ön kalınışlardır. Kom;reye iŞ emeği? ik tedrisat müfettişlerin Orhan Bey riyaset etmiştir. |