7 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

7 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Nazilli'de Gencer Günü Nazilli ( Husust ) — Günlerce süren yağmurdan soora berrak bir güneş... Ne toz var, ne çamur.. her taraf yemyeşil.. sadece etrafı kaplıyan dagların tepeleri beyar.. hava bir sonbahar günü kadar mutedil... İşte Nazillinin Şeker bayramı böyle bir günde başladı. Bu senc bayramda, yenilik olarak Avrupanın cicili şekerleri yerine nefis incir, Üzüm, fındık ikram edildi. Burada bayramın ikinci ve mütebaki günleri ( Gen- cer ) ismini alır -ki bunun “ Genç- | lik , mastarından “ Gencel , olması daha — muhtemeldir. - Bu (Gencer) şenliği hergün kasabanın Bir semtini ve daha sonra civar kasaba ve köyleri dolaşarak Bir hafta devam eder gider. Ve gencer, nerede ise o gün bütün © semt te bayram yapar, sabah- leyin evinden çıkan çocuklar, gençler ve gönlünü Fferahlamak fsteyon ihtiyarlar.. Hep (Gencer) yerine |(koşarlar, Yakın kasaba ve köy gençleri de gencere gelir- ler. O gün yerli malından ipekli Gstlük ve poştamala bürünmüş kız ve kadınlar caddenin kenar- larını doldurur. Müuhtelif satıcılar, oyuncaker har, salıncaklar, otomobil ve ara- balar faaliyettedir. Gençler, bu | kesif kalabalık ortasından bir sel gibi akar dururlar, Bir renk dak- gası bâlinde kaynaşan çocuklar bütün gün eğlenirler... Ve bu neşeli hercü merç akşama kadar devam eder. Gece her taraf sakindir. S- momanın motöründen başka gi- rültü duyulmaz. Bu defa verilen bir kararla kadınların geydiği Üstlük peşte- mala nihayet verilmiş; bundan sonra kadınlarımız. meden! kiya- fete bürüneceklerdir. . , Gönen'de Belediye Muhtaçlara Mua- venette Bulunuyor Gönen (Hususi) — Belediyeye iki kişi müracaat ederek ziya- desile yardıma muhtaç oldukla- rından bahsetmişler, yardım iste- mişlerdir. Belediye tahkikat yap- mış, müracaat edenlerin ekmeksiz kaldıkları anlaşılmış ve ye edi'miştir. Gönen'de böyle bir müracaat ilk defa vukubulmak- tadır. Balıkesir'de Kahvelerrde Çalgı Çalın- ması Yasak Edildi Balıkesir (Hususi) — Kahve- lerde saz çalınması menedilmiştir. Artık hiç bir kahvede muganni- yeler ve sazendeler icrayı faaliyet edeniyeceklerdir. Bunun sebebi | idari bazı mahzurlardır. Halkın büyük bir kısmı bu tedbirden memnun olmuştur. Bereket Yağmurları Uşak ( Hususi! ) — Kazamız ve civarına bir haftadanberi yağ- mur yağmaktadır. Çiftçiler se- vinç içindedir. Kuraklık tehlikesi geçı Uşakta Bir Müsamere Uşak — (Hususi ) Müjde Hikmektebi yavruları bir müsamere vererek halka iyi bir gece ya- şatmışlardır. Yavrular muvaffak olmuş ve şiddetle alkışlanmış- lardır. Yeni Sene Tütün Fiatleri .Göneı.ıdcî_ 40 -70 Kuruş Arasında Gönen (Hu- — sosl! ) — Kaza- — mızda tütün mü- / bayaası — başla- A mıştır. Bu sena fiatlar 90, 70, 60, 50, 40 ku- ruş Üzerinde ta- havvül — etmek- tedir. Tütün İn- hisarının aldığı tütünlerin mik- darı 60 bin ki- / lodur. Tütün İn- |£ bisarı — Müdürü Mehmet Ali Be yin bana verdi ği malümata gö: re: Tütünlerimiz yukarda bildir- diğim fiatları muhafaza edecek | ve düşmiyecektir. En ziyade alr- | nan tütünler 70 - 90 kuruş ara- sındadır. — Ancak birkaç kalem de fena cinsten 40- 50 kuruşa almmıştır. — Geçen seneki fiat 20 - 30 kuruştu. Bu sene tütün- lerin para etmesi yeni sene malhr- sulünün fazla ekilmesi ihtimalini Ereğli'de |Çok Feci Bir Cinayet Ereğli ( Husust ) — Bir kaç gün evvel şehrimizde feci bir einayet olmuştur. Moydan başında oturan merhum mütekait binbaşı Hüsnü Beyin refikası, Iki gün- dönberi dışarıda görülemiyerek #üphelenilmiş ve zabıta marifetile evinin kapısı açılmıştır. Fakat kendisi içeride çarşafa sarılı ve boğulmuş bir halde bulunmuştur. Cinayetin hırsızlık maksadile yapıldığı anlaşılmıştır. Katiller araştırılmaktadır. : , Biga'da Bir Baba Tabancasile Oy- narkenÇocuklarınıYaraladı Biga, (Hususi) — Karahamza- lar mahallesinde Mustafa Çavuş | tabancasını karıştırırken tabanca ateş almış, çıkan kurşunlar Mus- tafa çavuşun 17 yaşındaki oğlu- | na ve 12 yaşındaki kızına isabet ik —yaralamıştır. Mecruhlar © Çanakkale millet hastahanesine kaldırılmışlardır. Sıvas Ticaret Odası Sıvas, (Hususl) — Ticaret O- dan senelik kongresini yapmış, reksliğe Rahmi, ikinci — reisliğe Karılı zade Rıza, aralıklara da Sarıca zade Rıza, İbrahim, Nazır oğlu Mehmet, Hoca oğlu Asım, Sıvaslı oğlu Naci Beyler seçik mişlerdir. Himayei Etfalin Yardımı yei Etfal Cemiyeti, yeniden 150 çocuğun İaşesini teahhüt etmiştir. Himayei Etfalin, faaliyeti her ta- rafta büyük bir şükranla yade- dilmektedir. Rels Doktor Kâmil B. başta olmak üzere idare he- yeti, fakir çocukları memnun etmek için azaml gayreti göster- mektedir. Gönende tütünlar muayene yaat Yapılıy akla getiriyor. Fakat umumt! buh- ran dolayısile tütün zer'iyatı için çiftçilerimizin para sarfedemiye- ceklerini de söyliyenler vardır. Şurası da nazarı dikkate alım- malıdır ki, geçen sene bir mib yon, — 928 de 2 buçuk — milyon kilo ve daha evvelce daha fazla tütün yetiştiren — Gönea'in bu sene yetiştirdiği — tütün ancak Evreşe ( Hususi) — Burada 1928 senesindenberi görülmemiş bir kış büküm sürüyor. Uzum- köprü ile Keşan arasında karın irtifar bir buçuk metreyi bulmuş- tur. Bu yüzden postalar iİşliye- memektedir. Yolun açılması için Balıkesir ( Husust ) — Hima- | büyük bir gayret — sarfetmek- tedirler. çi Kış münasebetile Sıvas'ta Bir Cinayet Sıvas, (Hususi) — Sıvasın Sa- | rıkaya köyünde çok feci bir. ci- nayet olmuş, Naip Çavuş leminde bir adam on sekiz yerinden ya- ralanarak öldürülmüştür. Tahki- kat devam etmektedir. Cinayet on sene evvel kaçırılan bir. ka- dın yüzünden olmuştur. Zeytin -Kurdu Aydın ( Husus! ) — Şehrimiz ve havalisindeki xeytinlere son günlerde Daküs İsimli bir ba- v faaliyeti ee edilirkan 400 bin kilo tut- maktadır. Bu —yeküna kaza mülhakatı da dahildir. Geçen sene ! çiftçilerin büyük birkısmı büyük zorarlarla tütün- lerini - sattıkları gibi bilâ bedel inhisar idaresine terk muamelesi yapanlar da var- dı. Şimdiki in- hisar — müdürü Mehmet Ali Bey memleketimiz tütün ve tütüncü- lerinin memnun — oldukları bir şahsiyettir. Bu sene tütün mahsulünün ax olmasının. en mühim — sebebi, geçen Gseneler — zarfında tütün fiatlerinin düşkün gitmiş olması ve bu yüzden tütün çiftçiliğine betin eksilmesidii A, Cevdet Rumeli'ci;_lîfa—kiş Yollar Kap Münakalâtı Durdu andı, Posta Evreşa Nahiye Müdürü ve Jandarma müfrezesi artmıştır. Barutun ve saçmanın pabhalılığına rağmen domuz - ve tilki avı pek hararetlidir, bu sene mahsulün pek bereketli olacağı tahmin edilmektedir, köylü geçen seneye nisbetle bir misli fazla tohum saçmıştır, bu fazla ekinde Ziraat Bankasının ikrazat husu- sunda gösterdiği kola: da büyük yardımı ğllm ı:nı’hm Antalya'da Bir Yangın Antalya, (Hususl) — Ahiye- suf mahallesinde Mermerli mev- künde bastahaneden yangın çık- mış, yalnız bina dahilindeki oeşyalarla eczahane — yandıktan sonra — söndürülmüştür, — yangın elektrik tellerinin kontak yapma- gından çıkmıştır. Nüfusça zayiat yoktur. F şere arız olmuştur. Mücadele tedbiri alınmıştır. Ev Doktoru Kazıklı Hümma “Tetanos,, Tetanos “Nikolayer ,, tarafın. dan 1885 tarihinde keşfedilmiş husus! bir mikrobun İnsan ve bayvanlarda busule getirdiği teh- likeli bir bastalıktır. Bu mikrobun yumurtaları toprakta ve bilhasaa hayvan gübrelerinde pek çok seneler yaşayıp kuvvetini muha- faza eder. Her hangi bir kaza, bir yaralanma neticesinde toprağa dokunarak yaraya dabil olan bir mikrop kana geçer ve bir zehir ( Toksin ) ifraz eder. Bu Toksin bütün vücude ya- yılarak tetanos hastalığını vücude getirir. Vücut mikrobu aldıktan 3-20 gün zarfında hastalığın Arâzı meydana çıkar, Bu müddet (tefrih devri) ne kadar kısa olursa hastalığın şiddeti o kadar fazladır. Tetanosa tutulanların bütün vÜcudü sert bir hâldedir. Hasta agını açıp yutkunamaz, boynunu çeviremez. Hastanın ayağı tatus lap kaldırıldığı zaman bütün vücudü birlikte kalkar. Şiddetli ağrılar mevcuttur. — Hararetinin derecesi 30- 41 dir, Hasta zekâsını daima muha-» faza ettiğinden en küçük bir ses ve gürültüyü duyar. Ve bundan fevkalâde rahatsız olur. Hastalık geç olarak yani yaralandıktan 15-20 gün sonra başlarsa görü- len araz nisbeten daha hafiftir. Kaza neticesinde vukua gelen bütün pis yaraları antiseptik ilâç- larla temizliyerek muntazam pan- sıman yapmalıdır. Yara nekadar küçük olursa olsun mikrobun sirayotino vasıta olacağını unutmıyarak — tetanos seromu — tatbik edilmelidir. Bu serom sayesinde mikrop vücude dahil olsa bile tetanos hastalıği vücude gelmez. — Yalnız serom yaralandıktan mümkün olduğu — kadar çabuk yapılma» hdır. — $ K. Garbi Tra_k_ya'da sonra Türkiye Matrutlarının Yeni Fesatçılıkları Türkiye — matrutlarından ve irtica alemdarlarından hafız Reşat iamindeki malüm ve mabut hoca Yassıören halkınmı, ötedenberi ta- kip ettiği politikaya ittibaan tek- rar tefrikaya düşürmek İstemiş ve YassıBren imamının şapkalı insan- larla düşüp kalktığını, onların meclislerinde buluduğunu, nikâh ve cenaze cemiyetlerine iştirak ettiğini veya edenlerle ülfet etti- gini ileri sürerek böyle bir adama müsliminin iktida edip edemiye- ceğini Gümülcine müftüsü Nevzat hocadan sormuş, Gümülcine müf- tisi de uzun bir fetva isdar ede- rek böyle bir İmamın arkasında namaz — kılınmıyacağı bükmünü vermiştir. Garbi Trakyalı olmıyan, etapli vesikası da mevcut bulunmıyan ve birçok edebsizliklerinden dola- yı ehalinin şikâyeti Üzerine mesele ta Başvekâlete kadar aksettikten sonra — muallimlikten — menedilin bu hafız Reşat ismindeki herifin şimdi de İmamlık yapmıya çalışa” rak teceddüt yolunda yürümek istiyen Yasmören gibi büyük bif köy halkını zehirlemiye kalkmi” #na müsaade etmek bilmeyiz Türkiyenin Atina sefiri Enis Beyif nazikâne beyanatına karşı Yunaf hükümeti — tarafından — veril (1 münasip bir cevap teşkil eder ”