10 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

10 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

' Dünya Hâdiseleri | ZZ[_. — İstanbul'a Hücum Eden 6İİngiliz Sivri Akıllılığa Dair Leon Nikol isminde Alzas Lo- | ren'li bir Fransir, bundan dört seae evvel, Fransa'nın milit bayramı olan on dört temmuz günü adamakıllı sarhoş olmuş, her tarafın donam dığım görerek aşka gelmiş ve harp sonunda bir Fransız zabiti- | nin — kendisine — hediye ettiği bir. tabancayı alarak havaya sıkmıya başlamış. Silâh, İşe ya- ramaz bir şeymiş. Namlısı patla- miş, ada elinden yaralanmış, dir Pransı- zın açtığı Garip davu | lerden bütün tedavilere rağmen çolak kalınış. Bunun Üzerine mahkeme- ye müracaat etimiş. Demiş kik 14 temmuz bayramımı - silâh atarak tes'it ettiğim sırada elime den yaralandım ve malül kaldım, Tabanca bir harp silâkı olduğuna göre ve benim du bu silâhla malül düşmeme nazaran harp malülleri kanunundan — İstifade ederek maaş almam lâzımdır. Mahkeme, bu davayı gülünç bularak reddetmiş. Adam dava- Bını temyiz eylemiş. Dava, dört #ene temyiz mahkemesinde uyu- muş. Nihayet, bundan birkaç gün evvol neticelenmiş ve bu netice — alâkadara — bildirilmiş, Fransız Temyiz Mahkemesine gö- ve, tabanca bir harp silâbı ise de, hâdise ve mecruh adamın malül düşmesi, doğrudan doğru- ya harple alâkadar olmayıp on- dan çok sonra vukua gelmiş bir kaza eseridir. Binaenaleyh M, Leon Nikol'an iddiası yerinde değildir. Tazminatı, silâhı kendi- &İne veren zabitten İstemesi lâ- gımdır. M. Nikol, gimdi bu da- vayı o zabit aleyhine açacakmış, * Alııııyı'dı siyas! ihtizaslar feci bir gşekil aldı ve gün geçmeden, işlenen politika — cinuyet- lerinin yekânu bir hayli kabarık olu- yor. Geçen gün, yine böyle bir hararetli nümayiş esnasında, on yedi yaşında genç bir lise tale. besi, oturduğu şehrin Belediye Reisini öldürmüştür. Vak'a, Star furt isminde bir kasabada vukua golmiştir. Hitler fırkasının iktidar mevkiine gelmesi münasebetile Milliyetpervor Sosyalistler birta- kım nümayişler tertip etmişler, arada, sosyalist ve komünistlerle bunların arasında kargaşalıklar çıkımış ve sosyalist partisi aza- sından olup şebhrin Belediye riya» aetindeki bulunan adam, birtakım kimselerin tevkifini emretmiştir. Hâdise yatıştırılıp ta herkes evi- ne dönerken, genç bir talebe Belediye Reisine yaklaşmış ve ta- bancasını şakağına — dayayarak demiştir. ki: — Hesap görmek samanı geldi! Ve tetiği çekmiştir. Belediye Reisi derhal yere ye kılmış, oradan hastahaneye kal- dırılarak ameliyat — yapılmış ise de — kurtarılamıyarak — ölmüştür. Katil talebe tevkif edilmiştir. Bu wak'a, bin bir bâdiseden sadece birinin tasvirinden ibarettir. Almanya'da Siyasi Ci- noyetler lerinde Mİ — RERE LLİ KAHRAMANLA SON POSTA RIMIZ Tayyaresile Tek Başına Çarpışan Bir Türk Karialı: Fâzıl Bu sütunlarda evenebi sık tık bahsederiz. Fakat ke tayyareellerimizi gayet aS toniriz. Halbuki bunlar içinde öyle büyük — kabramanlıklar — gösterenler vardır ki, buniarıa menkıbeleri Av- rupa tayyarecilarinla sergüzeştlerini gölgede bıralır. İşte bize bunlardan birini tamıtan Orhan Haydar ve Şakir Hüzım Beyler, cihan barbinde İstane bal üzerinde altı İn İliz tayyarecisile tekbaşına çarpışın Fâzıla ait küçük bir kitap çıkarmış lardır, Bu macerayı « kitaptan nable diyoruz : Büyük dünya harbinin son günlerinde, - bir taraftan ortalıkta mütareke sözleri dolaşırken, — İa- gilizler İstanbula havadan sık sık gelmiye başlamış lardı. Niçin her- kesin ağzında sulb #özü gezdiği halde böyle yas pıyorlardı? Pek tayyarecl- basit, Evvelâ o eirada elimizde | tıkları son İstanbul bulunan — tayyareler — İnçilirlerde olduğu kadar çok süratli değildi. Bundan başka Çanakkale öte- sindeki İngiliz hava istasyonlarını idare edenler, Türk tayyarecile- rinin eline avcı tayyaresi verilme- diğini de pekâlâ biliyorlardı. Ve- rilse bile bunlar herhalde modası birkaç sene evvel geçmiş şeyler olurdu. Her zaman en iyi tayya- releri kendi Ööz tayyarecilerine veren Almanların bu sulh olacağı sıralarda canlarınmı Türkler vo Türkiye için harcamıyacakları da belli idi. Lükin havadan serbest- çe gelecler bile, yerden kuş uçurmıyan Türk topçusu, İngilir- lere yine rahat nefes aldırmıyor- du. Kaç tane İngiliz tayyaresini topçumuz Çanakkalede ve diğer cephelerimizde düşürmüştü. Ingilizler aık sık gidip gel dikçe, ateş açan toplarımızın yerlerini öğreniyorlar ve bunların üzerinden bir daha geçmemiye gayret ediyorlardı. Hulâsa Ça- nakkalenin karşısındaki Bozcas- dada ©o zaman hangarlarını ku- ran İngiliz tayyarelerinin İstanbul uçuşu, yerden gülle ve kurşun saçan top ve — mitralyözlerden korunma talimi gibi bir şey oluyordu. Fakat... İstanbuldaki tayyare kuvvetlerimiz arasına Fâzıl gibi eşi bulunmaz bir. tayyarecl ka- rıştıktan sonra, iş İngilizler için arlık okadar kolay — olamazdı. Istanbulun havadan düşmanlara karşı korunması gibi bir yükü harbin son on beş günü içinde üzerine alan Fâzıl, hemen etra- fına bakınmış, arkadaşlarını bu maksat uğruna yetiştirmek, hem de pek kaa bir zaman içinde lâzımgeldiğini —anlamıştı. Aklı, fikri gece gündüz! korunma İşinl bir yoluna koymaktı. En çok güvendiği bir arkadaşı vardı: Tayyareci merhum Halil, Antalyada, İstiklâl muharebe- Menenjit — hastalığından ölen ve milli savaşta çok uçan Balil Beyin yüksek kabiliyetine, vatanseverliğine Fazıl çok itimat ediyordu. Taşilislern " Fami'la kaiplegı voru kartalı şehit Fâzil uçuşuudan bir hafta kadar evvel, İstanbul korunmasma ayrılan tayyare bö- lüğüne son yapı iki Fokker tayyaresi verdiler. Bu tayyareleri gönüderen makam, ne gariptir ki bunları uçuracak — İki —Alman tayyarecisini de beraber gönder- mişti. Kendi tayyarecilerimiz bu heli yörekleri kan ağlıyarak gö- rüyorlardı. Fakat, kendi tayya- releri kötü de olsa, lngilizlerı karşı koymak onlar için bir bamus borcu idi, İki Alman tayyareci, son günlerini yaşıyan harbin bir an evvel bitmesini bekliyen ve Türk topraklarında — canlarını — değil, bir damla kanlarınmı bile bırak- mamak kaygusuna düşmüş iki zavallıdan başka bir şey değildi. Bunların uçmaları beyhude mas- raf, xzoraki — gösteriş, hulâsa manasız bir hareketti. Muharebe bu kanaatin doğruluğunu gösterdi. On gün sonra işe yaramaz bir hale gelecek ve bir tarafa atılacak olan bu güzel tayyareler, neden Türk tavyarecilerine veri- miyordu? Bunun sebeplerin! Al- manların idare ettikleri bu ma- kamdan bugüne kadar Göğrene- medik. Topu topu beş tayyaresi olan ve "“İstanbul müdafaası tayyare bölüğü,, İsmini taşıyan filodan yu- —— —— L eee e SON POSTA Yevınl, Siyasi, Havadis ve Halk gazetesi İstanbul e Keki İdare: Çalalçeşme .oı.':.’“ e. Telefoni İstanbul - ROZO3 Posta kutusur İstanbul - 744 Telgratı lstanbul SONPOSTA ABONE FİATİ TÜRKİYE ECNEBİ 1400 Kr, 1 Sene — Z7C0Kr 780 » GAyY 1400 , 400 » 3 » 800 , 166 » V &w 300 , Galen evrak geri verilmez Danlardan — mes'uliyet alınmaz gevap için mektupl ara (6) kuruşluk Gul Ükvesl İlzımdır. Adren değiştirilmesi (20) kuruştar. Gazetemlade çıkan rezim ve yamların Bükün hakları mahies ve gaszetemine altllı, karıda ismini söylediğimiz bu Iki tayyareyi de çıkarınca, geride dört kalıyordu. Bu dört taneden birisi de artık İşe yarar maz ve ancak yeni yeti- genler için talim yap- makta — kullanılacak 120 kilometre sür'atinde Hal- berştad isimli köhne bir tayyare idl Bunu da genç bir Avusturyalı za- bit vekili kullan yordu. Bu hesaplara göre işe yarıyan yalnız Üç tane idi. Fanıl, Halil, Vecihi... * 1918 birincl teşrininin 25 inci günü öğleden son- ra saat bir bu- çukta, bir İngiliz filosunun — Ça- nakkaleden geç- tiği haberi Yeşi- köye verildi. Fe- na bir tesadüf, O gün tayyareci Halil Bey de kumandanından izin almış bulur nuyordu. Demek iş beklenecek iki kişi kalmıştı. Fazilın kaidesi, düşman tay- yarelerini gördükten sonra göz- lerile kovalıya kovalıya havalan- maktı. Fakat tayyaresi onun bü- tün istediklerini yapmıyordu ki., Deha evvelden Hhavalanmak - lâe zımdı. Tayyaresi İngiliz tayyare- lerinden daha az süratli idi Da- ha yavaş yükseliyordu. Nihayet İngiliz filosü, Üsküdar Üzerine doğru kıvrılirken, Fanzıl da Beşiktaş Üstünden yıldırım gibi Kızkulesine doğru akıyordu. Topçumuz her taraftan ateş pls- kürüyordu. Patlıyan mermiler ha vada binlerce pamuk yığını top- luyordu. Bunların içinde tayyare- lere dokunanlar da olmuyor de- gildi Havada uçan herşeye ateş eden topçunun havaya gönderdiği bu ateşli hediyelerden Fazıla da hisse düşmüştü. Bir top güllesinin Üstündeki tapalardan birl tayya» resinin bir tarafından girip öbür tarafından çıkmış, gövdede kos- koca bir yara açmıştı. Fakat, gözüne hiçbir tehlike görünmiyen Fazıla bunların tesiri olur mu ? O, biç aldırmıyor, avını gö- zünden — kaçırmıyan bir kartal gibi havalarda dolaşıyordu. Niha- yet Abhırkapıdan evvel İngiliz filosunu yakaladı. Onlardan 200 metre daha yüksekte uçuyordu. Hücumdan evvel, Fanl etra- fına son defa bir göz gezdirdi- ğini söyler... Fazıl, bu vaziyette alnız başına düşmanlara kargı Lııbo bazırlanırken en yeni tay- releri altlarına alan Almanlar aliç özerinde uçuyorlardı. Fakat İngiliz tayyarelerinin burunlarının dibinde uçtuğunu — farketmemiş görünüyorlar. Bu hal karg:sında Fanl kararını veriyor ve çu meşhur tabirle işine başlıyor: — Fisebilillâh iş başa düştü. Ve derbal kumanda sapını ileri sürerek tayyaresinin hızını arttır rıyor ve düşmanın göbeğine doğ- ru dalıyor. Onun maksadı böyle cesurane bir hareket yaparak, düşmanlarını dağıtmak ve dağılan tayyarelerla birer birer uğraşmak ve tepele- mek,.. ( Arkası var ) 'Geçen Bilmece- mizi Doğru Halledenler ( Dünkü nüshadan mabat) | Salihli Altınordu mektebi talebe sinden 480 Türk Ali, İstanbul Dartig: | şyofaka linesi talebesinden 219 Must Kâzım, — İstanbul Kız — Ortamekteki fçüneti sınıltan 241 Fahire, Kadıköy İzmir sokak No, 8 Şinasi, Sarty - İlke mektebi üçüncü sınıftan 988 Zekiyi Halit, Üsküdar Muallim Haşim Boy | oğlu Mehmet Çetin, İslanbüi Kız Ot | tsmektebi talebesinden 200 Macidi Azkara Erkek lisesi dördüncü sımnıf | tan 960 Tevfik, İstanbul Kız İllses | talohesinden 189 Aliye Hasım v | Beylor. Birer kitap alacaekları Salihli Muallim Selâmi Bey Me Yıldız, İstanbul 13 İnci mektep tale: besinden 79 Celâlettid, Dtizce Demiral zade Murat Boy oğlu Selâhattiu, İstaa: bul Kız Örtamektibi talobesindon £08 Nimet, Beşiktaş Köyiçi No, £0 Şevket, Ankara İsmot Paşa İlkmektobi ikincf sınıftan — Nilüfer, İstanbul Birinel İlke | mektep beşinel sınıftan G0l Emin. Divanyolu Biçki Yurdu talebesindez Mülide, Feriköy Bozkurt caddesi No 47 Suzan Adil, Çapa S1 inci mektep talebesinden 359 Mücossem, Salihli Altınordu İlkmektebi beş'ncl sınıftas 417 Cemil Hanım ve Beyler, Birer kart alacaklar İstanbul — 44 üncp mektep be Şincl sınıftan 233 — Hulüsi, Kulel! askeri İisesi talebesinden 909 Kadir. Salihli Altınordu İlkmektebi talebe- sinden 456 İlgit, Çapa Si İnci meks tep talebesinden 78 Burhen, Yodiku: lede Kuyulubakhal sokağında — No. 88 Mustafa, İzmir Halil Rıfat paya cad« desi Hadli bey mokak No, Ğ Sabri, İstanbul Ganci mektep talebesinden 119 Bedia, Beyazıt Gimeı . mektep tçüncü smıf talebesinden £Ğ Fer. bunde Nuri, Aydın fan'at mektebi talebesinden 68 Cemal, Salihli milin: ı ordu İlkmektebi — talebesinden 885 Ayhan, İstanbul 44 üncü mektep lar Tebesinden 309 Barbanettin, Cihangit Kaçakçı sokak No. 45 Sadiye, Balr kesir Mitbatpaşa mektebi beşinci v nıftan 110 Mustafa, Sıvas Kis Ortar mektebi talobesinden 70 Nüzhet Rıza, Elâziz Ortamektebi talebesından 274 Suat, — Salihli altınordu İlxmektebi dürdüncü sınıftan 938 Fiiz, Beyazit altıncı mektep talebesinden 287 Han dan Fevz!, Ankara Hacı Halil mahal- lesi 6 sokak 26 Ferit Güneri, İzmir Kız — lisesi talobesinden 119 Besime Nuri, İstanbul 10 ununcu İlk- mektep talebesinden 484 Muzalfer Hat san, Ankara Gazi İlk Erkek mek* tebl dördürcü sınıftan 191 Muzaffer Ballhli altınorde mektebi dördüncü sınıftan 605 Demirtaş, Kırklareli Ors tamektobl ikincl sinif — talebesindes 15 Rıdvan, Edirne erkek lisesi döre düncü sımıftan 276 Muzâffer, Salihli altınordu. Ükmektebi dördüncü smif tan 489 Gökmen, Ankaşa kız Ortar mektobi İklaci sıiniftan 157 İftet, İs- mir erkek muallim mektebi tatbikat dördüncü sınıftan, 10 Cengiz, Ankar rya postahane, caddesi İnkı âp mektebi talebosinden 68 Huyati, Fatih 11 incl mektep talebesinden — 161 Feruzan, Mudanya İsmetpaşa mektebi beşinci sınıftan Nezih Sadettin, Salihli altın” ordu mektebi dördüncü aınıftan 149 Zümrüt, İzmir Dumlupınar mektebi dördüncü sınıflan 84 Nilüfer, Salihli altınordu. İlkmektebi dürdüncü sımıf tan 181 Ülker, Ankara Işıklar cadde” #i Necatibey mektebi dördüncü mnif tan 902 Eşref, Midye İlkmektep talir besindeş 22 Hasan Busri, Sıvma kif Ortamektebi birinci etnıftan 60 Şerlle, Konya erkek lisesi Ikinel skurftan 29i Muvaffak, Adana Ticaret mektebi tW lebesinden 849 Comal, Kayseri Cum” hüriyet Ükmektebi — besinci —sınıftâf 102 Nazım, Konya asseri Ortamel” tebl sekzinci sınıftan 4841 Baba Yi muz, Babacski İlkmektep — dürdündü gnıftan 198 Turban, Üsküdar ııı:: Hit , Ortamektebl — ikinci sınıftan Mustafa Fahrettin, Balıkosir Tali ifkmektebi üçüncü — sınıf talebesin 104 Kevser Kemal, Salihit altmordi — İlkmektebi dördüncü sınıf talebi den T7T Turgut, Sıvas ae ikinel ( Devyamı 11 inci sayfada )?