11 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

11 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Ayaş'ın Yeşil Bağları Ayaş (Hususi) — Şehrimiz Cümhuriyet merkezi yeni Anka- ra'nın en güzel kazalarından biri- dir. Ayaş dört bin nüfuslu bir kaza merkezidir. Cümhuriyetten evvel İstanbul yolcuları buradan geçerler, Ayaşa bir miktar servet yığarlardı. Eski şosa yolcularının konak mahalli şimdi kuş uçmaz, kervan geçmez bir haldedir. Yalb nız Beypazarı, Nallıhan yolcula- rının uğrak noktası olarak kab mıştır. Ahalisinin kısmı küllisi okur yazar. Okur yazar olmayan pek az gibidir. Ayaşta memur, muabk- lim, san'atkâr -bütün Ankara kazalarınd- daha çoktur. Bunların Ççoğu memuriyet yüzünden başka memleketlere gidiyor. Ba suretle şirin belde gittikçe tenhalaşıyor. Ayaşın yeşil bağlarında birer asprin havası dalgalanır, Ankarar da kedere, eleme, başağrılarına uğrayanlara yazn Ayaş bağlarını tavsiye ederim. Buraya gelen çe- lik gibi kuvvet kazanır. Kükürtlü, çelikli — kapl casında yıkananlar şifa bulurlar. Kasabanın dört tara- fında meyva bahçeleri, üzüm bağ- ları vardır. Cenupta Kirarzdibi bağ- ları ergenegonu, şarkta Karadere Boğaziçini, garpte Ovabağları Bzüm diyarı İzmiri, şimalde Arık- lar Orijinal dağların perisini, efsa- nevi aşk kahramanını tabayyül ve tasavvur ettirir. Bu bağlarda ya- gaıyan acısını, ağrısımı unutur. Ayaşlı: Mehmet Necati Gelibolu'da Şehre İyi Su Getirilmektedir Gelibolu (Hususi) — Gelibola içecek su itibarile bahtiyar şehir- lerimizden biridir. Kasabaya üç Saat mesafede “Su anası,, denilen mahalden demir borularla şehre getirilip bir depoda toplandıktan sonra çeşmelere tevzi edilen su © kadar mebzuldır ki yazın bile şebirde su sıkıntısı çekilmemek- tedir. Belediye yeniden beş yüz lira sarfederek mevcut depoyu tamir ve islâh ettirmiştir. Şimdi en mürtefi mahallerdeki çeşmelere bile su çıkmaktadır. Kasabaya iki saat mesafede bir su daha var- dirki bu. su - İstanbulun en iyi memba sularına muadildir. Tene- kesi kasabada 12,5 kuruşa satıl- makta, vaktı hali yerinde olanlar bu suyu içmektedirler . Cobeliberekette Tüyler Ürper- tici Eir Kaza Oldu Cebelibereket, ( Hususi ) — Burada feci bir şimendifer kazası olmuş, posta troni Fevzipaşa is- tasyonuna girmek üzere yarmadan geçerken — karları temizlemekte olağ bir ameleyi çıînumi.ıü. Ame- le ortasından ikiye biçilmek sure- tile ölmüştür. M. Kemalpaşa'da Bir Soyguncu Urlada Yakalandı M. Kemalpaşa, ( Husust ) — Geçen temmuz ayında Bursanın Ahi dağında yol keserek otamo- bil soyan ve kaçan İnegöllü kü- çük Hüseyin bundan üç ay evvel yakalaamış, kazamıza getirilirken yolda jandarmaların elinden kur- tulup kaçmıya muvaffak olmuştu. Bu kaçak yol kesicisinin Ur- lada bir kahvede — garsonluk KöprüSiyaseti Ve Semereleri?? , SON POSTA İzmir'de Gediz Üzerinde Altı Gözlü Muhteşem Ankara, (Hw sus! ) — Nafa Vekâleti, köprü siyasetine devam etmekte ve bu faaliyetinin — se- merelerini — top- lamaktadır. Bir- kaç sene evvol IN a Bir Köprü Yapılıyor ve uzun emekler sarfını — istilzam edan betoh arme köprünün inşaatı çok ilerlemiştir, bir aya kadar ik- mal edilecektir, Bu köprü Antal- ya * Serik yolu başlanan muaz- ü:.e;i':do yapılmak. * l 'e zam köprülerin İhale Edilen Yeni Plf kısmının Köprüler inşaatı bitmişti. Gaziantep vi- Diğer — mühim lâyeti dahilinde bir - kısmı da ve Behisni- Adır ikmal — edilmek yaman — yolunda Üzeredir. Münm- Göksu nehbri üze- hasıran — Türk rinde yapılacak mühendisleri ta- Çanakkale-Balıkesir yolu Üzerinde Inşası İkmal edilen köprünün — iha- rafından yapılan Nişan Kaya köprüsü lesi bugünlerde köprüler cidden birer şaheser İkmal! Edilmek Uzere olan yapılacaktır. Bu köprü 100 metre kiymetindedir. Çanakkale - Balı« kesir yolunda yapılan Nişankaya köprüsü ikmal edilmiştir. Bu köprü —tamamile beton arme olarak yapılmıştır. İzmirdeki Muazzam Köprü İzmir vilâyeti dahilinde çok muazzam bir köprü yapılacaktır. Bu köprüde altı göz vardır. Beher göz 32 metre açıklığında- dır. Köprü İzmir - Bergama yolu Üzerinde ve Gediz Üstünda inşa edilecektir. Bu muazzam ve muh- teşem köprünün münakasasi bu- günlerde yapılacaktır. Mengen'de İnşası İcap Eden Bir Yol Var Mengen, ( Hususi ) — Sekiz sene evvel Bolu-Devrek- Ankara - Zonguldak şosesinin mükemmel bir bale ifrağı için bütün tarik bedeli mükellefleri seferber halim de çalıştırılmış, bu yolun pek mühim bir kısmı da inşa ve ikmal edilmişti. Ancak Mengen kısmı olduğu gibi durmaktadır. Şosenin tamir ve İnşası için hazırlanan, kırılarak yol kenarına yığılan taşlar da zamanla azalmıya, işe yaramaz bir halde ufalmıya baş: lamıştır. bu kısımın da bir an şosenin kıymetini bir kat daha arttıracaktır, Bayındır'da Himayei Etfal Cemiyetinin Çocuklara Yardımı Bayındır, (Hususi) — Himayel Etfal Cemiyeti bayram münase- betile burada 19 fakir ve kimse- siz mektep çocuğuna elbise, ayak- kabı ve sair giyecek vermiştir. Büyük bir feragatla çalışan Hima- yel Etfal şubesi idara heyetinin hayırlı faaliyeti şayanı takdirdir, Hüökümetimizin bu teşekküle karşı gösterdikleri — verimli yardımlar şubemizin faaliyetini her seno bir az daha arttıracaktır. Çorumda Kış Çorum, ( Hususi ) — Buraya mebzul mikdarda kar yağmıya başlamıştır. Azamt hararet (4-7), esgari hararet (—5) dir. sarca z yaptığı anlaşılmış ve yakalanmış- tır, Elyevm kazamızda bulunan küçük Hüseyia Bursaya gönde- rilecektir. Köprüler Sinop * Kastamonu — yahut Boyabat - Kastamonu yolu üze- rindeki Fevzipaşa — köprüsünün kabul — muamelesi — bugünlerde yapılmıştır. Köprü — yakında seyrüsefere açılacaktır. Adana - Mersin yolu üzerinde yapılan büyük beton arme köp- rünün inşaatı da bugünlerde bit- mek Üzeredir.. Bu köprünün kısa bir müddet sonra kabul muamelesi yapilacak ve bir müd- det sonra seyrüsefere açılacaktır. Antalya vilâyetinde — yapılan Tarsus'ta Ulucami Oymacılık San'a- evvel ikmal ve inşası bu büyük ' tının Bir Şaheseridir Ulucami mihrabı Tarsus (Husüusi) — Tarsustak! Ulucamiin tarikinden geçen mektw- bumda bahsetmiştim. Bugünde ca- mün mihrabından bahsedeceğim. Bu mihrabın Mimar Sinanın şakirt-e lerinden biri tarafından yapıldığı söylenmektedir. Türk san'atının bütün inceliklerini ihtiva eden bu mihrap heyeti mecmuasile oyma- cılık san'atinin bir şaheseridir. Mihrap sert mermerdendir ve oymalar çok ince, çok san'atkâ- ranedir. Büyük bir itina ile işlen miş olan oymalarının bugün bir eşini daha — vücude — gelirmek imkânsızdır. sz İkiılu&ğ K boyunda olacaktır. Bunlardan başka Artvin vilâ- yetinde Kars, Ardahan ve Artvin havalisini sahile rapteden yol üzerindö Çoruh nehri üzerine muazzam bir köprü yapılacaktır. Kızılırmak üzerinde de diğer bir köprü yapılacaktır. Bu köprü- ler de bugünlerde münakasaya konacaktır. Ayni zamanda Elâriz, Malatya vilâyellerinde — Elâziz « Erzincan yolu üzerinde Fırat nebhri üzerine dört köprü daha yapılacaktır. 4 Mersin'de Toroslarda Eir Sanatoryom Yapılacak Mersin ( Hususi ) — Sıhhat İçtimat Muavenet Vekâleti Torosların münasip bir yerinde asr! bir sanatoryom yapılmasına dair svvelce vilâyete bir tahrirat göndermişti. Bu tahriratta sana- toryom için Mersin, Adana, İçel ve Cebelibereket - vilâyetlerinin müşterek yardımları ve bütçeye tahsisat konulması bildiriliyordu. | Umum! Meclis evvelki gün top- lanarak bu meseleyi müzakere etmiş tetkikine karar vermiş- lerdir. Adana'da Kadın Oynatan Ehlike- yifler Yakalandı Adana ( Hususi ) — Şehrimiz ve mülbakatında kadın oynatma adeti el'an bırakılmamıştır. Bu meyanda “#ivelki gün Ağ Meh- met mahallesinde oturan İbrahim oğlu Mehmet, Hamza oğlu Mah- mut, İbrabim oğlu Veli, Kâmil oğlu Âdil ve Nuri oğlu Ali Rıza isimli beş arkadaşlar evin birinde kadın oynatırlarken — yakalanmış- lardır, Adana Mezbahasında Ne Kadar Hayvan Kes.ldı Adana ( Hususl ) i— Şehrimiz mezbahasında bir ay İçinde 1929 erkek 39 dişi koyun, 804 erkek ve 786 dişi keçi 170 inek, 42 Löküz, 36 dana, 50 malak hayvan kesilmiştir. Bunların mecmuu 3866 olarak tesbit edilmiştir. Şaba ır O Ç Semlei | Nadir Narullak Ata Bazı mevzular adeta teneffüs ettiğimiz havanın içinde; birkaç muharririn birden hatırına geli» | yor. Meselâ geçen çarşamba gü- nü, aramızda — sözleşmediğimiz bâlde, Valâ Nurettin de, ben | de, vakıa başka başka kelimeler kullanarak, fakat hep bir gayeyi düşünerek, arkadaşımın “enfüsi, dediği şür tarzından bahsettik. Ondan, ikimiz de şikâyet ediyo- ruz. Şu kadar ki ben: “Doğrusu, yalnız şairin dahili âleminden bahseden şiir pek müptezelleşti,, diyordum; bu, o nevi şiirin dai- ma fena olmadığını, hattâ bazan müptezelliğe karşı bir aksülamel olduğunu söylemektir. Valâ Nu- rettin ise, sözlerini iyi anladımsa, © tarzın şifa bulmaz bir madun- | luğa müptelâ — olduğunu lddhl ediyor. Hattâ bir yerde “afaki,, tarzın daha zor olduğunu söye lüyor. | Birinin ötekinden daha zof olduğun zannetmiyorum; — battâ | bu mesele üzerinde birtakım tas | mamile nazari mülâhazalara gi- rişirsek bir şairin, sırf kendi benliğinden bahsederek etrafıni | alâkadar etmesinin, bizi harici âlemin hadiseleri ile müteessir etmesinden çok daha nadir, de« mek ki daba müşkül olduğu ne- Hcesine varılabilir. Mamafi asıl mesele bu değildir. ve ben hers | bangi bir arkadaşımla bir fikirde olmak fırsatımı, elime pek nadi- ren geçen bu fırsatı, kaybetmek istemiyorum. Enfüst şilir niçin müptezelleşr H? Çünkü enfüsi şür bir rub hâletinin ifadesidir. ve insan oğ* lünun rubunda — yeni - hâletler uyandırmak — ancak pek - bi yük san'atkârlara vergidir. Bawr delalre İnsanın içinde, kendir sinden evel gelenlerin bilmediği, nihayet bazan sezebildiği birtakırtf “havaliler,,, “iklimler, keşfettii bunun için sözlerin de yepyenl akisler vardı. Her insan nihayet biribirinin ayar olduğu için © Fransız şairinin kendinde bulduğU hâller herkesi alâkadar etti.. Fa' kat, Baudelaire'i taklit edenlerit şüirleri, yine o ayniyet dolayısilör tazelikten mahrumdur ve kimseyİ alâkadar edemiyor. Kendisindeli Bahseden şair, etrafına - şiiri dinletebilmek için, biç olmazst dahi! olmalıdır. Bittabi iu sözlefi güzelden hakikaten anlıyan kari” ler düşünülünce doğrudur; yoks ekseriyetin asıl öbür şairleri, yı mukallitleri beğendiği aşıkârdır. Harici âlem, dabili âlemimif” den daha zengindir, bunun içif “afakt edebiyat,, mümessillerini? bizi alâkadar etmek — vas:talaff daha çoktur. Hem dahili hayatf' mızın hiç değişmemesine veyi pek ağır değişmesine rığı, harici âlem mütemadi bir taha” vül hâlindedir. Onu tasvir V tasavvur hususunda da yenl bi eda, yeni bir “usul,, getirmek ancak büyük şairin harcıd.r; tatbik sahası geniş olduğundam ğ « Proscüd& ,, leri taklit edenlii ine bir nevi alâöka uyınv Fakat “geniş,, demek, “hudutsti” demek değildir. Original “afakli şairin beş, on, yirmi kopy/' tahammül edilir, seri hâlinde meklerine değil. ’ “Enfüsi,, çalr İse A“_.:M Lrî— gibi tak olmağa ü