19 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

19 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzaraları Nazilli'de Muhtar İntihabatı Nazilli, (Hususi) — Anadolu nun her köyünde şimdi humınalı bir muhtar intihabı faaliyeti var, Bir sene sessiz, sadasız va harer ketsiz görülen köy balkı, muhtar intihabı başlayınca birden hare- kete geçer ve her köylü bu inti- hap içim coşar, taşar, reyini di- lediği gibi İstimale koşar. Ea ufak bir köyde bile muhtar İnti- habı bir hâdisedir. Köylü hiç olmazsa iki partiye ayrılır, müca- deleye başlarlar, Hatta bu cidal bir aralık çetin bir şekil alır, in- zibat! tedbirler zarureti — bile hasıl olur. Nazilli mıntakasında Piribey, Hacıbeyli, İsabeyli köyleri inti- hapları en gürültülü olan köyler- dir ve bu köylerde intihap mw hakkak birer hafta ara ile birkaç defa bozulur. Köy muhtarlarının - vazifeleri şimdi çok şamildir.. Okur yazar olmak muhtar olmak için kâfi değildir. Muhtâar hiç olmazsa ilk tahsilini bitirmiş olmalıdır. Bunun için de köy muhtarını hükümetin nasbetmesi çok faydalı olacaktır. Aksi takdirde köylüleri bu intihap gürültüsünden kurtarmak, iş bilen, köylünün —menfaatine kendi — menfaatini —feda — eden muhtarlar bulmak kabil olabile- cektir. Aksi takdirde bu bal böyle devam edip gidecektir. Nazilli'de Köylere Yapılan Telefon- lardan İstifade Edilemiyar Nazilli (Hususi) — Köylerin telefonlarla nahiye ve kazalara raptı ikmal edilmiş gibidir. Am- cak yapılan tesisat icabettiği şe- kilde yapılmadığ ndan köylü bu tasisattan İslifade edememekle, misafir odasında duran telefon makinesi toz topraktan bozul- makta, çürük çarık ağaçlardan istifade edilen tellerde bir haf- tada yıkılarak yerlere sürünmek- ta ve muhabere temin edileme- mektedir. Bunun için köy telefonlarının köy mektebine konulması, hatla- mın posta ve telgraf idaresine devredilmesi çok faydalı olacak- tır. Çönkü bu takdirde muallim- | hat çavuşları da | ler makineye, telefon tellerine daimt bir itina göstereceklerdir. Nazillide Dokuma Fabrikasının İnşasına Başlanıyor Nazilli (Husust) — Burada te- #isi takarrür eden dokuma fabri- kasının inşaatına yakında başla- nacaktır. Makineler Rusyadan getirilir getirilmez binaya yerleş tirilebilecektir. Malatya'da İtfaiye Teşkilâtı Kuv- vetlendiriliyor Malatya, (Hususi) — Şehrin bütün binaları ahşap ve kerpiç- ten olduğu için belediye itfaiye teşkilâtına ehemmiyet vermekte- dir. Mevcut ilfaiye vesaitinin ik- l için yeniden bir motopomp, bir de tahrip ve nakliye otome- bili getirtilmiş, yeni bir takım gdaba yapılmıştır. SYATFUDLA Üzüm İncir Ve Afyon yan İzmir (Husnst Üzüm tüccarları, borsada — kendi aralarında — bir içtime — akdetti- ler. Bu İçtimaın mevzuu — (Üzüm fiatlerinin ) dü- şüklüğü meselesi idi. Bu sene, re- koltenin çok kuvvetli —olması üzüm fiatlerinde müthiş bir sukut husüle — getirdi. Dokuz aumara- ya kadar olan üzümlerin — fiatı y 14- 14 buçuk | kuruştur. Müstahsilin ve tüccar- ların elinde mevcut olan üzümle- rin İnhisarca mübayaası tüccarlar tarafından rzarur! görülmektedir. Eğer Müskirat İnbisar İdaresi piyasadan Uzüum almazsa, gele- cek sene Üzüm fiatleri bu seneki fiatlerden fazlasına — satılamıya- caktır. Bunun daha fenası, fiat- lerin nisbetsir bir şekilda düşkün olması, tüccarların Alivre satış yapmasıma mahidir. Avrupa tüc- rarları, mahsulü ucuza elde et mek iİçin alivre satış yapmaktan kaçınacaktır. İncir İncircilerin dertleri tamamen ayrı mahiyettedir. Bu sene yeti- şen incirler tamâmen — satılmış olmakla — beraber, müstahsil, ne de tüccar memnun değildir. Çünkü Fiatler çok dü- şüktür. K Tüccarlar, fiat düşkünlüğüne sebep olarak, Amerikadan bu Gemlik'te — İElâzizde Kimsesizlere Ku- cağını Açan Bir Mektep Söz Derleme İşi Alâka Uyandırdı Gemlik (Hususi ) — Sös der- leme işi alâka uyandır.cı bir fa- aliyetle ilerlemektedir. Yeni bir çok güzel aözler bulunmuştur. Bunlardan bazıları şuulardırı Şok: Fena- Hasta şoklaştı. Emek: Gerdan. İmansız: Yağsı, Imansız pey- nir - yağsız peynir, Elif kuyruk: Bembeyaz, fakat kuyruğunda tek siyah tüy bulu- nan güvercin, Gavram : siyab karga. Taraha: Tahta parmaklık, »d Ciyak: Tiırnakların kenarla- mada ç kan ince et teli, Fiska: Vücutteki et kabar- cıkları. Baymak: İğri bacaklı. Kataş: Alışarak iasanın arkâ- sından gelen bayvan. Cayhanda 18 Yaşından Küçük- ler — Çalıştırılmıyacak Ceyhan (Hususi) — Belediye 18 yaşından aşağı kız ve erkek gçocukların çalışmalarını menet- miştir, Emre muhülefet edenlerin ce- zalandırılacağı dellallar bagırtılar rak ilân olunmuştur. Bir. nevi büyük İzmirin nefta İncirleri ı sene çok az sipariş aldıklarını ileri sürmektedirler. Amerika'da (Bisetlit) müessesesi bu sene he- men hiç incir çekmemiştir. İncirlerimizi daha iyi fiatlarla satmak İçin alcı devletlerle an- laşmalar yapmak icap etmekte- dir. Bundan başka incirlerin da- ha iyi işlenmesi ve incir müstah- silinin —incirleri cinslere tefrik etmesi İâzımdır. Müstahsilin in- cirleri tefrik etmeden piyasaya sevketmesi kendi aleyhine çık- maktadır. İncir mezelesinin halli için ciddi tedbirler ittihar etmek icap ediyor. Alyon Ankaradan akseden son he- berlere nazaran afyon ticareti memleket dahilinde serbest ka- lacak; Avrupaya yapılacak ihra- cat bir elden idare edilecektir. Bu şekil başlıca afyon tüc- çarları tarafından eyi karşılanmış değildir. Tüccarlar, afyonun bu şekilde para etmiyeceğini ve dü- — Mallarını Satamıyan Ve İyiFiat Bulamı- mir Tacirlerinin Şikâyetleri şük fiatla satık mak ızrarile kar- şı karşıya — kalr- nacağını ileri sü- rüyorlar. Büyük tüccarlar, — ser- mayelerile afyon birliğine İştirak etmek ve münase-| üçyüz bet tesis ettik- leri alıcı firmaları bu (birliğe ciro etimek niyetinde- dir. İzmir afyon tüccarlarının bu tekliflerinin İk- tısat — Vekâleti tarafından kabul edilmediği de söyleniyor. — © Keresteciler Kooperatifi Şehrimiz — kerestecileri, arala- rında 200000 lira sermayali bir kooperatif tesisine karar vermiş- lerdir. Keresteciler. her türlü ihtiyaçlarını bu birlikten temin edecektir. Manlfaturacılar Birllği Manifaturacılar da bir birlik tesis etmişlerdir. Manifaturacılar bizliği, İzmir manifaturacılarının bukukunu ve isteklerini yerine getirmek için daim! bir şekilde faaliyet gösterecek ve Avrupa tüccarlarile temas balinde bulu- nacaktır. Şehir Kutübü En tanınmış zevat tarafından bir şebir. kulübü tesisine karar verilmiştir. Şehir kulübünü teşkil edecek olan fa'al heyet, munta- zam bir surette içtimalar yap- maktadır. Kulübün yakında faz- liyete geçmesine intizar edilmek- tedir. — Adnan , Elâziz yatı mekteti ve müdürü Mevlüt B; Elâziz, (Hususi) — Elâziz yatı mektebi geniş bir — mmtakada kimsesizlere şefkat kucağımı aç- mış bir irfan müessesesidir. Mektep güzel bir binadadır. 153 talebesi olen mektebin sene- lik tahsisatı 50 bin liradır. Mek- tep talim heyeti ikisi hamın olmak Özere yedi kişiden mürek- keptir. Mektebin müzesi, iş atek yeleri ve imalâthaneleri de var- dır. Mektebe her sene Urfa, Diyarbekir, Sürt, Mardin, Muş, Hakâri, Van, Beyazıt, Erzurum, Erzincan, Kars, Artvin, Şibinka- rabisar ve Rize vilâyetlerinden talebeler gelmektedir. Mektep beş sınıflıdır. ve senede 40 - 50 mezun vermektedir. Bu mektepten feyiz alan yax ruların «cı bir endişeleri var — Bu mektebi bitirdkten gideceğimizi bilmk yoruz, Bundan sonra bir başka mektebe daha giremeyiz. Kim- miz, kimsemiz yok. İş bulmak ta müşkül, mektebi bitiren birçok arkadaşlarımız şurada, burada sefil ve perişan bir balde dolaş yorlar. Diyorlar. Bu endişe 16 yaşında mek- tebi bitiren bu yavrulardan ziyar de bizi düşündürmeli. Avuç do- lusu para sarfedilerek yetiştirilen bu körpe dimağlardan matlüp randınanın alınmaması da - bir ziyandır. — B. Turgut | parenciyelik, | usülleri, zirai — letlerin - kullanılması Dahili İktısat . Haberleri Türkiyenin Üç Senelik Harici Ticareti Yapılan istatiztiklere göre mem- leketimize 1920 senesinde 147,553,703 Hrahk, 1934 de 126,659,693 liralık ve 1933 te 85,083,723 liralık mal girmiş ve buna mukabil 1930 da 151,454,371 Hiralık, 1931 de 127.274,807 liralık ve 1932 de 101,205,650 tiralık mal ihraç edilmiştir. İthalât ve iİhracat müva- zenemiz — 1930 senesines — oldukça aleyhimize iken 1938 — sonlarında tatbikina — başlanan kontenjantman ile kısmen — telâfi edilmiş ve soa 1932 senesinde ise on beş milyon yirmi üç bimn lira kadar lehimize bir fark kaydedilmek mu- vaffakiyetl gösterilmiştir. Tavukçuluk Kursu Tavukçuluk enelitüsü tarafından martta bir kurs açı acağı gibi hazl- randa ziraat ve baytar memurlarile köy muallimleri ve şimendifer lstase yon memurlori İçin ayrıca birer ay sürmek üzere birer tavukçulu'c kursu tertip olunacaktır. Bu suretle her yakit köylülerle temasta bulunan muallimler köylüyü tavuk beslemek ehetinden tenvir edecekler, xziraat ve baytar memurları da ha ka daba müf.t vesayada bulunabileceklerdir. Hemen bemen her İstasyonda şimen- difer memurlarının — bahçeleri ve tavukları bulunduğundan — bualarım kuracakları fenni kümesler civarında ki köylüler için birer unümune ola. caktır. İpek Fabrikatörlerinin Mücadelesi Sanayl birliğinde toplanan ipek mensucat — fabrikatörleri — bugünkü ipek sanayii buhranımıa vücut bulk masına sebebiyet veren mutavassıt- Ların spekülâeyonuna karşı alınacak tetbirleri müzakere etmişler ve ipek fiatlerinin lstikrarı için kozanın bir elden satın alınarak satılmasında bu vadide milli bir banka müzaberetile bir teşekkül vücude gelicilmesinde mutabık kalmışlar ve bu bususta İktısat Vekâletine müracaata karaz vermişlerdir. Adana'da Ziraat Kursu Adana'da martın 00 beşinde on beş gün devam etmek Üzere bir ziraat kursu açılacaktır. Kurala tae vukçuluk, bağcılık ve — şarapçılık, pamukçuluk, limca, portakal, man- dalin ve saire gibi — işlere ait haşeratla — müendele dersleri — verilecektir. Halk bangi dersi arzu ederste ona devam ede- bilecektr. Adana Ziraat HWsesi mu- allimlerinin yaptıkları bu teşebbüs cidden şayanı takdirdir. Emlâk Bankasının Yeni Şartları Emlâk Bankası f.lzi ozaltmak va Ikraz müddetini geniş'etmekle mems leketin iş hayatına pek büyüuk yare dımlar yapmıştır. Banka heyeti umus m'yesi 6 şubatta toplanarak beşinci hesap senesine ait idare m:clsi ra. poruna muttali olmuştur.İdare meelisi reporunda bankanın senelik muame- Jâtından — babsettikten voara Büyük Millet Meclisi , tarafından soa defa kabul edilmiş: bir çanunla Maliye Vekâletladen iki buçuk wllyon lira ikraz etmek vuretile Başveki'et ve bir temyiz malkemesi ve bir mi'yon Hra e bir hapisahane binasının inşa- atına yardım etmek gibi şerefli bir yazifeye iştirak etmekte olduğu tas- rih olunmuştur. eyni xas manda heyeti umumiyenin 1932 se- mesinla son ayı İçindeki fevkalüde içtimarda ikraz müddetinin 15 sene- ye kadar *temdidi ve faiz n yüzde 9 ye komisyonun yüzde yarıma İndiri- mesl suretile aldığı kararın büyük bir ehemmiyeti halz olduğu ve bu- nun — tatbiki senesinde Bankanın memleketin İmarına geniş bir suret- te yardım — edeceği — serdo unmuş- tur. Ruznamede müzakeresi mev- (Devamı TU uncus aylada |