15 Eylül 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

15 Eylül 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

— REATŞT SKTT TP Memleket Manzaraları Erciş'te Meyva- lardan İstifade Edilemiyor | Erciş ( Hususi ) — Bu sene | erik ve kayısı mahsulü geçen senelere nisbeten haylı boldur. Fakat maatteessüf henüz bunlar- | dan fenni bir şekilde istifade | edilememektedir. — Üzümlerden ancak korava tabir edilen Üzüm Şırası yapılabilmektedir. Yalnız bağ sahipleri yaş üzüm | ve pekmez - ihtiyaçlarını temin edebiliyorlar. Bütün temennimiz muhitimizde ziraat mektebi gibi bir öğretme yurdunun açılmasıdır. Bu sureti- daha iyi neticeler alınması ve fenni — esaslar göz önünde tutularak çalışabilinmesi | mümkün olabilecektir. Aksi tak- dirde istihsalât mahalli ve lüsumsuz | bir istihlâkle heder olmakta devam edecektir. Rize Maarifinde Mühim Tebed- düller Oldu Çoruh (Hususi) — Rize orta- mektep müdürü İsmail Oğuz Bey Çankırı ortamektep müdürlüğüne, riyaziye muallimi Sami Bey Kas- tamonu lisesi riyaziye muallimli- gine, Artvin ortamektep müdürü Recai Bey, Rize ortamektep mü- dürlüğüne, Giresun ortamektep müdürü Safa Bey, Artvin orta- mektep müdürlüğüne, — İstanbul ilkmektep — muallimlerinden Veli Orhan Bey, Hopada yeni açıla- cak ortamektep — müdürlüğüne, Adapazarı muallimlerinden Kemal Bey de Hopa ortamektebi türkçe muallimliğine nakil ve tayin edi- mişlerdir. Antalya'da Barut Deposuna Hırsız Girdi Antalya, (Hususi) — Camii cedit mahallesinin Hızırlık mev- künde inhisar idaresinin barut ve fişenk deposunun damını de- lerek hırsız girmiş ve 3750 adet fişenk çalmıştır. Vak'aya muttali zabıta kuv- veti derhal faaliyete geçerek tahkikata — başlamıştır. İki üç saat gibi kısa bir müddet zar- fında hırsızlığın evvelce depoda bekçilik yapan Aksekili Ahmet Ali oğlu Şükrü tarafından yapıldığı anlaşılmış ve hanesine gömdüğü fişenkler tamamen elde edilerek adliyeye teslim edilmiştir. —İ, S . * Mardin'de Bir Orta Mektep Tesisine Karar Verildi Mardin, (Hususi) — Maarif Vekâletinden vilâyete gelen bir emirde ortamektep tesisine ka- rar verildiği Beyoğlu 39uncu ilk- metep müdürü Fazıl Nermin Beyin müdür muavinliğine, Diya- ribekirden muallim şerif Beyin de tarih ve coğrafya muallimliğine tayin edildiği bildirilmiştir. Halk mektep açılması baberine çok sevinmiştir. Hapishanede Esrar! Muğla (Hususi) — Katilden 12 seneye mahküm bulunan Osman oğlu Hasanın üzerinde 26 parça esrar bulunmuştur. Hasanın ağır cezası 13 seneye çıkarılmıştır. SON:POSTA : Kars Havalisinde Külliyetli Miktarda Altın Bulunuyor Sarıkamiış (Hu- susi ) — Altn arama heyetleri faaliyetlerine de- vam — etmekte- dizler. — Tetkik heyetleri Darp- hane, Kazıkkaya köylerinde — işe başlıyarak Ka- | gızman ve Kulp kazalarına doğru ilerlemiye başla- mışlardır. Bu ha- valide — umumi harpten — evvel Ruslar — tarafın- dan altın madeni bulunduğu ve işletildiği, külliyetli miktarda da cevher çıkarıldığı an- laşılmıştır. Maamafih Ruslar araya Sarı kamışta altın istihsal edilirken harp girdiği için madenden hak- kile istifade edememişler başla- dıkları altın çıkarma işini yarıda bırakmışlardır.Bur rada Osmanlılar zamanında ve da- ha eski tarihlerde de altın maden- leri işletilmiş, hat- ta Osmanlılar ta rafından — bir de darphane tesis e- dilmiştir. Darpha- ne köyünün ismi de buradan kal- mıştır. Tetkik he- yetleri bu hava- Hde külliyetli mik- tarda altın istihsal edilebileceği ka- naatini hasıl etmiş- lerdir. Altınlar kumlar arasından elenmek ve bilahare yıkanmak şuretile istihsal edilecektir. Bir Otomobil Uçu- rumda Parçalandı İki Ölü, Dört Ağır Yaralı Var Bolu, 14 — Evvelki gün Bo- lu - Adapazarı yolunda tüyler Ürpertici bir otomobil faciası ol- du. İçinde birkaç yolcu bulunan bir otomobil buradan Adapazarına hareket etmişti, fakat yolun ye- dinci kilometresindeki derin uçu- ruma gelindiği zaman şoför ça- kır Mehmet Ef, otomobilin yolu- nu görmedi, ön tekerleklerden biri yoldan uçuruma kaydı, kısa bir müddet boşlukta döndü, mü- teakıben koca otomobil, içindeki yolcular ile müthiş bir gürültü çıkarak uçuruma yuvarlandı. Bu yuvarlanma çok feci oldu. Şoför çakır Mehmet Ef. ile posta mu- temedi Hüseyin Ef. parçalanarak öldüler. Yolculardan dördü çok ağır surette yaralandılar ve diğer yolcular da hafif yaralar aldılar. Yaralılar buraya getirilerek has- tahaneye yatırıldılar. Eskişehir Belediye Reisliği Eskişehir (Husust ) — Münhal bulunan Belediye Riyasetine şeker fabrikası müdürü Kâzım Beyin intihap edileceği söylenmektedir. Vaziyet bir iki güne kadar te- vazzuh edecektir. Konya Halkevinde Temsiller ) Cengiz pigesinden bir sahne Konya (Hususi)— Halkevi gençleri, Muharrem ve N. Kemal Beyler tarafından yazılan “Cengiz,, adlı piyesi iki gece üstüste büyük bir muvaffakiyetle oynadılar. Raif, N. Kemal, Fuat, Akif, Ziya, Zeki, Muzaffer Beyler tem- silde çok muvaffak oldular. Burhaniye'de Vapur Seferlerinin Sıklaş- tırılması İsteniyor Burhaniye (Hususi) — Kaza- mızda üzüm ve incir mahsulünün sür'atle nakli mümkün olmıyor. Çünkü iskeleye vapurlar haftada ancak'idi defa uğrıyorlar. Yeni yapılan vapur tarifelerinde ise iskelemize haftada yalmız bir defa vapur tahsis edilmiştir. Bu vaziyet tacirlerimizin işlerine sekte vur- dııS: cihetle Ticaret Odası alâ- kadarlar nezdinde teşebbüsatta bulunmuştur. Malatya'da Ortam—ek;; Liseye Tahvil Edildi Malatya (Hususi) — Ortamek- tebimizin liseye çevrildiği bir telgrafname ile Maarif Vekâle- tinden — Vilâyete — bildirilmiştir, Ayni zamanda tebliğ edilen yeni kadroda hiçbir değişiklik yoktur. Yalnız türkçe muallimliğine İz- mirden Melâhat Hanım tayin edilmiştir, arl Memleketin dört köşesindeki muhabirlerimiz Zafer ve Kurtuluş bayramlarına ait intibalarını gön- dermekte devam ediyorlar. Resimlerimizden 1 ve 4 Tirede. 2 Menemen'de, 3 Devrek'te, 5 Akhisar'da 6 Rize'de yapılan Zafer ve Kurtuluş bayramlarından birer safhayı göstermektedir: ) 'VCH— ) 0'&3“_ u Havat Müsahabe Beynelmilel Yahudi Konferansı?! Tabii duymuşsunuzdur, dünya Yahudileri aralarından mahsus heyetler seçerek beynelmilel bir konferans yapmışlar. Beynelmilel sayılan her toplantı gibi bu kon- ferans da Cenevrede birkaç gün evvel açılmış. Konferanstan maksat bütün dünyadaki Yahudilerin haklarını muhafaza etmek yollarını konuş- mak Üüzere çağınlacak yine bey- nelmile) Yahudi kongresine ha- zırlanmak imiş. Şurasını hemen kaydetmeliyim ki, beynelmilel Yahudi kouferan- sın da bizim memleketten gönde- rilmiş bir heyet yoktur. Bundan dolayı Yahudi vatandaşlarımızı çok samimi olarak tebrik etmek isterim. Onların toplantıya karışma- maş olmaları bize de konferans hakkında — serbestçe konuşmak için fırsat veriyor. * Bu Yahudi toplantısına bey- nelmilel denilmesi ilkin insana pek tuhaf geliyor. Vakıa, bütün dünyada — ve muhtelif milletlerin aralarında ya- şıyan Yahudiler kendilerini hep ayni millet gibi tanıyorlarsa Ce- nevredeki toplantıya milli Yahu- | di konferansı demek daha doğru olurdu ve zaten buna kimsenin diyeceği de bulunmazdı. Halbuki toplantıya beynelmilel denilmesi ayrı ayrı memleketler- den gelen Yahudilerin kendilerini | ayni millet olarak tamımadıklarını gösteriyor. Bu tabire göre insa- ) nın, her memleketteki Yahudile- rin kendilerini o memleketin mil- letinden saydıklarını hühmedece- ği geliyor. Fakat o halde de, yani Yahu- diler kendilerini aralarında yaşa- dıkları milletlerden sayıyorlarsa, ne diye o milletlerin Yabudi o- miyan — insanlarından ayrılarak yalnız yahudiler arasında toplantı yapıyorlar? Dünyadaki Yahudilerin hak- ları müdafaa edilmek lâzım ge- liyorsa, her memlekette Yahudi olmıyan insanlar arasında da aklı başında kimseler bulunabilir. Bu halde Yahudiler hakiki manasile beynelmilel bir konferans isteye- bilirlerdi. * Yahudiliğin en yüksek seci- yesi, her Yahudinin kendisini da- ima karşısındakinden daha kur- naz ve her dediğine karşısında- kini — kandırabileceğini — zannet- İşte k düşü- bu seciye nülünce, Ceyıı'::edeh toplantıya da niçin Beynelmilel denildiği Hakikatte bütün — Yahudiler bir tek müllettir. Şopenhauer'in dediği her Yahudide hususl: fakat hepsinde aynı, bir kokü | anlaşılabilir. | vardır. Bu kokuya göre biribir- lerimi — bulurlar bir arayâ lirler. SŞ Şu kadar ki bu bakikati ulu- orta söylemek yakışık —almaz- Çünkü her memleketteki Yahır diler © memleketteki millettef sayılır. "Onun için Cenevredeki toP” lantıya hem Yahudi lıonf;;:ı:.' Yi ketlere göre, ayrı ayrı den olduğuna inanıverir”