24 Eylül 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

24 Eylül 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Anahtarları Bele-|* Muştan Erzuruma ilk Defa diye Reisinin Ce- binde Duran Şehir Sinop, ( Hususi ) — Osmanlı hükümeti zamanında siyasi müc- rimlerle beraber birçok günahsız adamlara da verilen nefyi ceza- larının mahalli tatbiki olan Sinop bugün artık menfa olmaktan kur- tulmuş, bilâkis her türlü istirahat ve eğlence vasıtalarını bir araya toplıyan bir gezinti ve eğlenti şehri olmuştur. Bir vakitler halk dilinde pek şöhreti olan Sinop kalesinin bir hususiyeti de bu kalenin kapıla- rının her akşam kapatılması ve anahtarlarının belediye — reisine teslim edilmesi idi, Belediye reisi uyanıp Sinop kalesinin kapılarını açmayınca şehre kaza ve köyler- den gelen kimse giremezdi. Şimdi bu usul de kalkmıştır. Sinop bir istihsal şehri olma- dığı için iktısadi vaziyeti biraz bozuktur. Yapılan kibrit fabrikası da matlup rısaneti haiz olmadığı için işlememiş, uyandırılmak iste- nilen sınai hareketi de bu yüzden meticesiz kalmıştır. Sinop Karadeniz — limanları içersinde en hareketsiz olanıdır. Bu- mya ancak haftada bir vapur uğra- makta, bunun haricinde Sinoplu- lar etraflarile rabıtasız kalmakta- dırlar. Sinop limanında gayet mebzül balık vardır. Fakat her nedense burada balıkçılık rağbet bulmamış ve bu gayet mebzül balık tarlalarından istifade edi- lememiştir. Sinopta balıkçılık ve balık istihsal sahasında yapılacak ciddi bir teşebbüs Sinop için bü- yük yekün tutacak bir servet — Mmemba! olacaktır. | Rize'de Bir Kabak Yüzünden Bir Adam Öldürüldü Rıız (Huıuıı) Veli İıbyan- j le bir genç, yine okbydcıı tanidığı Ali isminde birisine gider. Alinin bahçesinde karayemiş denilen meyva varmış, mer bu meyvadan biraz yemek istemiş. Ali buna razı olmamış. Ben o meyvaları kendim bile yemiyor- dum da — kuşlara — saklıyordum. Onlara kuşlar konuyor. Ben de kuşları avlıyordum ve bu suretle eğleniyordum — demiş. Ömer bu sözleri dinlememiş, karayemişlere uzanmış. Karaytı ağacına sa- mılmış bir de kıybm“kökuenî varmış. Ömer karayemişe saldırınca bu kabağın kökenini kazara ko- ış. Hane sahibi bulunan Ali, smıımıı' bu hareketine öfkelenmiş ve yaşı Ömerden' büyük - olduğu için bir ağabey sıfatile Ömere birkaç tokat aşketmiş. Bu havali er bu tokatları hazmedeme- miş hemen silâhına sarılmış ve Aliyi cansız olarak yere — sermiş- o für, Ömer tabii yakalanmış ve “mdaletin pençesine teslim olun- — muştur. . < Biga'da İtfaiye Teşkilâtı İkmal Ecildi Biga (Hususi) — Biga beledi- yesi asri ilfaiye teşkilâtımı ikmal Detmiş, bir de yeni bir areröz | getirtmiştir. Beledıye elyevm şehre iyi su getirmek için uğraşmaktadır. Bi- B Ennın kurtuluşu pek parlak teza- üratla tes'it edilmir. Otomobil Gıdıp Geldi Muş ( Husu- si) — Ticaret W noktai nazarın- olmuşlardır. V için bir can da- | “îâ(' e marıdır. Bu iki vilâyet arasındaki mesafe — yalnız ( 150 ) kilametre iken Erzurum hu- dudundaki yolların bozukluğu yüzün- den otomobiller Bulanık, Malaz- girt, Tutak, Ka- raköse, Hasan- kale — üzerinden 350 — kilometre gibi —uzun ve ynrutııı l;r yü- rüyüşle il ün- dey?nnlı l'ş:ı- ruma gitmiye mecbur oluyorlar. Valimiz Mithat Beyin bu çok lü- zumlu yere — verdiği fevkalâde ehemmiyet ve faaliyet neticesin- de ilk defa olarak iki kamyon Muştan Erzurumı altı saat ıçmde Gerede'de Kış Başladı Gerede, (Hususi) — Burada bavaların birdenbire soğuması ve yağmurların başlaması rençber- lerin işini hayli güçleştirdi. Henüz harmanlar kalkmamış olduğu için yağmurun devam etmemesi te- menni edilmektedir. Havalar o kadar soğumuştur ki sabah akşam evlerde soba yakmadan oturmak kabil olama- maktadır. Mapavri'de Bir Amca Kaza İle Yeğenini Öldürdü Rize (Hususi) — Mapavri na- hiyesinin Hayret köyünden Ömer oğlu Mehmet, biraderi Mustafanın mahdumu dokuz yaşlarında bir ço- cuğun mısır beklemek üzere kır- daki kulübesine götürmüştür. Bir- gün — Mehmet, kulübede silâhımı temizlerken kazara ateş almış ve çıkan kurşun - biçareye — isa- betle öldürmüştür. Zabıta tara- fından yakalanıp adliyeye teslim olunan bu dıkcıtıu amca, cür- münü kemali teessürle ikrar ve itiraf etmiştir. — H. Ş. Askerlerimizin Muvaffakıyetli * Blir Müsameresi İzmit (Hususi) — 31 inci alay efradı tarafından muvaffakiyetle ve coşkun alkışlarla karşılanan çok güzel bir müsamere verilmiş, karahman askerlerimizin göster- dikleri yüksek kabiliyet hazır bu- lunanlar tarafından takdir çdilmiş- tir. Müsamereden sonra askeri hastane m:nhıhı:. mi“üı edilen eşya pıyangosu miş taliü olanlara muhtelif, kıymetli hedi- yeler isabet etmiştir. Hopa Kaymakamı Vefat Etti Rize (Hususi) — Geçen hafta hastalanarak Rize hastanesine yatırılan ve röntken olmadığı için hastalığı teşhis edilemiyen Hopa kazası kaymakamı tecrübeli mül- kiye memurıarından Numan Sabit Bey tedavi için İstanbula nakledi- lirken Zonguldak önlerinde va- purda vefat etmiştir. Mumaileyin ölümü Rizede derin bir teessür tevlit etmiştir. Muştan bir manzara ve Erzurum kalesi | doğrudan doğruya gidip yine o kadar saatte dönmiye muvaffak Gidip gelen şoförlerle Üş- dan Erzurum, Muş | tüm. Dediler ki Erzurum d::hıı deki Aras nehri üzerinde bir köprü bulunursa kıştan gayrı mevsimlerde otomobiller Erzuru- ma muntazam gider ve gelir. Fakat şimdilik bu köprü yaktur. Su pelı azdır. makinelerle suyu —— geçebiliyoruz yak nız. Hınis kaza- zından sonra Taş- kesen yolu üze- rindeki cüz'i bir arıza ile Palan- döken dağı al- tında Erzuruma pek yakın bir yerde dağdan yol verine düşen bir ç büyük taş kaldırılırsa mevsimlerde oto- mobiller munta- zaman işliyebilir. | Bu iki yerdeki arızaları da yir- | mi amele bir gün- l de itmam ede- bilir. Muş hudu- dunda ılı:ıkmeyı ecel ;âu:nn yohııı' İki vilâyet merkezini biribirine rapteden ve altı saat gibi çok kısa bir müddette yolcuları yer- lerine yetiştiren bu yol üzerinde- ki iki küçük arızanın bertaraf edilmesi de kırırhşhrılmışhr Antalya (Hususi) — Büyük Erkânıharbiye Reisi Müşir Fevzi Paşa Hz. refakatlerinde Fahrettin, Cemil Cahit, Ali Fuat Paşalarla maiyyetleri olduğu halde Antalyayı teşrif buyurmuşlardır. Paşaları- amızı getiren ve Antalyayı ilk defa ziyaret eden donanmamızla do- nanmadan bir gün evvel gelen tayyare filomuz için Antalyalılar pek parlak istikbal merasimi yapılmıştır. Şehir baştan başa donan- mış, mühtelif taklar yapılmış, bütün teşekküller ve halk donan- mamızı denizde ve sahilde karşılamışlardır. O gün Antalya limanı görülecek bir hal almış, Deniz üstü mahşer gibi kalabalik olmuş- tur. Misafirler şerefine muhtelif ziyafetler verilmiştir. eşrif etmişlerdir. — Seyfettin Mür&te'den belediyede, ğışılır Zafer torpidosile Alâiyeyi de Kınah Yapıncak Gönde- | rilmiye Başladı Mürefte ( Hususi ) — Üzüm mahsulümüz yetişmiş, pek nefis olan yapıncak üzümlerinin bula sevkine başlanmıştır. Nakli- yat motörlerle yapılmaktadır. Bu suretle üzümler bırpalanmadan ve günü gününe İstanbula teslim edilebilmektedir. Üzüm fiatı İs- tanbulda teslim 14 - 15 kuruştur. Burhaniyede Bir Hâdise Burhaniye, (Hususi) — Ansı- zın dağıldığı yazılan Burhaniyenin Reşit namındaki köyü haneleri sekeneden mahrum kalınca, civar köylerden mürekkep silâhlı bir kafile tarafından yıkılmış, ankazı yağma edilmiştir. Evleri yıkılan köylüler — Dahiliye Vekâletine, Cümhuriyet — müddeinmumiliğine | telgraflar çekmişlerdir. fırkada, alay karargâhında Edirne'de Su Tesisatı Bir Senede Bitirilecek Edirne (Hususi) — Şehir da- hilinde yapılacak su şebekesi 35318 metre uzunluğundadır. Bu tesisat yeni baştan yapılacak, eski tesisattan istifade tarafına gidilmiyecektir. Su —yolundan —maada biri 1,200,000 kiloluk, diğeri 400,000 kiloluk 2 su bazinesi yapılacaktır. Bir de pompaj istasyonu vücude getirilecektir. Taşlı Müsellem ile Edirne arasındaki kanal tamir edilecektir. İnşaat bir sene zar- fında ikmal edilecektir. Andfilide Bir Örüm Andifili ( Hususi ) — Sidek kariyesinde Mehmet karısı Medine üzüm toplamak Üzere ağaca çık- mış ve her nasılsa düşerek hemen ölmüştür. bu | laşıldı .. KomşuMemleketlerde Museviler Arasın- da Da Faşistlik Kavgaları Başladı Alman Faşistleri yahudileri tazyik ediyor ve onları, Alman- yadan - uzaklaşmağa, başka başka yerlerde yurt aramıya mecbur kılıyor. Onun için Prağda topla- nan Siyonistler ve Cenevrede toplanan musevile kongresi Al- manyadaki yahudileri Filistinde yerleştirmek — işine en büyük ehemmiyeti verdiler. Tam bu sırada Museviler ara- sında — Faşistliğin kök saldığı an- Yahudiler arasında da Soayalistlik-Faşistlik kavgası baş- ladı. Filistini tam bir Milli yurt yapmak istiyen Siyonistlerin çoğu orada Sosyalist bir cemiyet vücu- da getirmeyi ve her şeyden fazla verimli işlerle meşgul olmayı is- tihdaf ediyorlardı. Bu hedef, simsarlıkla, acente- likle, faizcilikle, ve buna benzer işlerle meşgul olan, filistinde bu ananevi işleri devam ettirmek is- teyen Yahudileri memnun ede- mezdi. Onun için bunlar da kal- kındılar ve Yahudi Faşistliğini kurdular. Yahudi Faşistlerinin li- deri Vladmir Yabotinky dir. Mu- , sevi Faşistleri, kendi millettaşları arasında Revisimistler diye tanın- maktadırlar. Yahudi Faşistlerinin Musolinisi olan Yabotinky, siyonistleri, Hit- Ter gibi, bolşeviklikle ittiham edi- yor ve daha birçok hususlarda Hitleri taklit ediyor. Meselâ onun taraftarları Hülerin taraftarları gibi koyu kahve renkli gömlekler giyerler, hedefleri Şeria nehrinin iki tarafında hâlis muhblis bir Yahudi devleti kurmaktır. Onlar- da Hitlerciler gibi bütün amek teşkilâtı ile mücadele ediyorlar. 1925 de temeli atılan Yahudi fasizmi bugün bütün kuvvetile görünmüş, bilhassa son siyonist kongresinde varlığmı çok iyi his- settirmiş, vücüde getirdiği yarı askeri teşkilât ile Yahudiler ara- sındaki marksistleri imhayı istih- taf ettiğini açıkça ilân etmiştir, Amele lideri Allesorz'un ge- çen haziranda katli bu mücade- lenin en aşikâr delillerindendir. Dahba — şimdiden — siyonistler kongresinde yüzde yirmi derece- sinde rey alan Yahudi faşistle- rinin günden güne kuvvet bula- cakları şüphesiz sayılıyor. Onun için Yahudilerin amele grupları ile faşist grupları arasında son derece şiddetli ve kanlı mücade- leler vukubulacağı tahmin olun- maktadır. , Bafra'da Bu Sene Tütün Mahsulü Çok İyi Bafra (Hususi) — İki üç gün- denberi havalar birdenbire soğu- muş ve tütün istihsali büyük bir sekteye uğrcamıştır. Havalar bir- kaç gün müsaade etse ve güneşli gitse tütün mahsulü tamamen tarladan kaldırılacaktır. Bu sene tütün rekoltesinin 3 - 3,5 milyon kilo olacağı tahmin edilmektedir. Tütünlerimiz geçen seneye nis betle yüzde altmış daha ividir. —