13 Nisan 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

13 Nisan 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Kdemleket Manzarası Vuş Halkevi Ve Köylüler Muş (Hususi) — Halkevi İç- timst Yardım ve Köycülük Ko- miteai faaliyete geçmiştir. İçtimi Yardım Komitesi Rcisi Vali Mithat Bey fakir talebelerin karnını doyurmak ve elbise yap- tırmak ve bu sene buradaki kim- sesiz çocuklardan Üç talebeyi vilâyete en yakın yerdeki crta mekteplerden birisine göndererek bütün tahsıl müddetince yiyecek, içecek ve pansiyon ve harcirah- larını tesviye etmiye karar ver- miştir. Köycülük şubesi de Vali Mit- bat Beyden ardığı ilham üzerine biüâmum köylerin istida, mektup | ve sair yazılarının meccanen ya- zılmasına karar vermiş ve keyfi- yeti bilâmum köylülere ilân ey- lemiştir. Komite Reisi köylü Celâl | Beyin nezareti altında yevmiye yirmi otuz istida ve o nispette de ilimübaber, şehadetname ve saire yazılmaktadır. Halkevinin bu teşebbüsü bütün köylüyü se- vindirmiştir. Köylüler bu hareketinden çok mütehassistirler.. Bühassa İsmail isimli ihliyar bir köylü ile şube reisi köylü Celâl Bey arasındaki gu muhavere çok şayanıdikkattir: İhtiyar İsmail — Beyefendi bu ev kimindir ki köylülere mec- canen istida yazıyor. Ben ömrüm içinde böyle şey görmedim. Her- halde bu işin altından yine bir ücret meselesi çıkacaktır değil mi? Komite reisi — Bu ev Gazi babamızın evidir. Onun emrile burası açılmıştır. Herkese yardım edilecektir. Bütün yazılar bedava yazılır altından biçbir ücret te çıkmaz ve zinhar bir kimsenin gözüne kanıp beş para olsun vermeyesiniz. -) Nazilli'de Dalca Köyü Erazisi İçin Eir Kanal Açılıyor Nazilli (Hususi) — Da'ca su- lama kanalının açılması için 2000 lira sermaye ile teşekkül eden şirket faideli faaliyetler göster- mektedir. Şimdiyekadar mecra beş kilometreye vasıl olmuştur. Araziyi kolayca sulayabilmek için birçok tali kollar açılmış ve kanala bağlanmıştır. Bu kanaldan 10 bin dönüm ara- zi istfade edecektir. Bu kanaldan istifade eden ciftiçi'er mahsulün yüzde 12 sini şirkete verecek, şirkette kazancının yüzde beş'ni | Dalca köyü sandığına ayırdıktan sonra hissedarlrına tevzi edecek- tir. Şirket S0 ortaklıdır ve hisse- darları, müessisleri hep Türktür ve ekserisi Dalca köylüdür. Yiyecek Fiatleri Çok Ucuz Tavşanlı, (Hususi) — Burada bütün yiyecek eşyalarında şayanı hayret bir ucuzluk vardır. Pera- kende yumurta 12 para, halis inek tereyağı 45 Kuruş, manda yağı 40 kuruş, peynir 10 kuruş- tur, Çatlok yumurtaların 12 tanesi yüz paradır. Zahire fiatlcri de çok ucuzdur. Arpa 40-48 paraya, buğday 60 para 2 kuruşa satıl- maktadır. Bittabi istihsal madde- lerinin ucuza satılışı müstahsili çok müteessir etmektedir, Gemlikte Menenjit Kalmadı Gemlik (Hususi) — Menenjit mücadelesi devam etmektedir, Haştalık tamamen zail olmuştur. Bu halden sevinen birçok kadınlar fakir halka yufka dağıtmak sure- tile izharı mecserret etmişlerdi. SON POSTA T 'Cerrahi Telsizin Burdur Hapishanesi Bir iş Evi Haline Getirildi Burdur (Husu- si) — Müddeiw- mumi Ramiz B. | mah pushazenin faydalı bir iş evi haline gel- mesini temin et- miş ve bütün mahpusları — âtıl kalmaktan kur- tararak — faydalı birer unsur ha- line — koymaya muvaffak ol- muştur. Hapishanenia atelye haline ge- tir.len kısmında dokumacılık, ti- kotaj, marangor- luk kısımları vardır. Dokumacıl:k kısmının — şefi — mahkümlardan Şefik Beydir. Mahkümlar içinde günde 20 metreye yakın iş çıka- ranlar vardır. Bu atelyede mah- kümlar günde 50 - 60 kuruş kazanmaktadırlar. Trikotaj kısmında her birisi 750 liraya alınmış 3 çorap ve fanile makinesi vardır. Bu kısmın şefi de yine mahkümlardan Ce- Afyon'da Bir Kaçakçı Esrarlarını Lâğıma Atmıştı, Fakat Çıkaırldı Afyon (Hususi) — Köprü ba- şında helvacı Küpçü oğlu Nuri Efendinin Evinde esrar yakalan- mıştır. Bulunan esrar zeytin küfe- leri içinde Afyona getirilmiştir. 30 kilodurr. Nuri yakalanacağını anlayırca bunları aptesaneye at- mış, üzcr're su dökerek lâğımları akıtmak istemiş, fakat tedarik edilen Aamelelerle esrarın 8 - 10 kilosu lâğamdan çıkarılmıştır. Adapazarında Av Adapazarı (Hususi) — Avcılar Kulübü ile Tilh'lı Gg:ı'ı avcıları birleşerek bir sürek avı tertip etmişler, karınlarından 15 yavru çıkan 4 domuz vurmuşlardır. Adapazarlıların Hamiyeti Adapazarı (Hususi) — Bu ge- ne Adapazarı halkı Tayyare Ce- miyetine 31 canlı kurban, 500 küsur lira da kurban bedeli ver- mişlerdir. VlBirinci Umumi Vüfettişin Burdur hapishanesinta aokumacılık atelgyest mal Efendidir. Marangozluk atelyesinde çok zarif işler yapılmaktadır. Süleyman Ef. isminde bir sanatkârın bezareti altında çalıştırlan bu atelyede | mahkümlar büyük bir itina ile çalışmakta ve hariçle rekabet edecek nefasette imalat yapmak- tadırlar. — Hapishanenin — atelye olmıyan kısımlarında da mahküm- lar boş durmamakta, burada da Seyahati Bitlis (Hususi) — Birinci umu- mi müfetliş Hilmi Beyin maiyetile beraber Muşa gitmek üzere şeh- rimize geleceği haber alınmış, İstikbal — hazırlıklarına — başlan- mıştır. Bütün şehir baştan başa donanmıştır. Bitlisin vilâyet olacağı şayia- ları da yeniden bı'ıhıu'tır. Kaş'ta Çay Yerine Adaçayı Kullanılıyor Kaş (Hususi) — Milli İktısat ve Tasarruf Cemiyetinin hayırlı faaliyeti sayesinde kazamızın bü- tün kahvelerinde —çay yerine memleketimizde yetişen adaçayı kullanılmıya başlanılmıştır. Ada- çayı aynı zamanda bazı hastalar ve bilhassa sıtmalılar için şifa | verici bir maddedir. Bötün mem- | lekette çay yerine adaçayı kul- lanılması şayamıtememnidir. kendilerini — eğ- | lendirici — küçük | işler yapılmakta- dır. Hapishanede mahkümları okut- mak - İçin bir mektep de var- dır, Hapishaneye cabil giren okur, yazar çıkmakta, hünersiz — giren | bir san'at öğren- mekte — velhasıl Burdur hapisha- nesi mahkümlar için eyi bir ıslah- n hane vasfını ha- - W iz bulunmakta- dır. Atelye için icap eden makine, alat ve edevat mahkümların kem- di aralarında topladıkları para ile temin edilmiştir. Ceza müddet!e- rini bitiren mahkümlar buradan hem müstakbel hayatları için | küçük —bir sermayenin sabibi, bem de hayatlarını kazanmıya yarayacak bir san'atin. bütün inceliklerine vakıf olarak çıka- caklardır. İpsala'da Meriç Ve Ergene Nehirle- rinin Taşmasına Mani Olundu İpsala (Hususi) — Yunan ve Türk hududunu ayıran ve İpsala- nin beş kilometre şimali garbi- sinde bulunan Meriç ve Ergene nehirlerinin - birleştiği yer nehir- lerin coştuğu zamanlarda - taş- makta ve İpsala ovasını istila îudı birçok zararlar vermekte Kaymakam Nurettin B. bu işle meşgul olmuş, nehrin ovayı istila etmesini kolaylaştıran yarın- tıları kapattırmıya başlamıştır. Ayrıca araba ve altıyüz amele ile çalışılarak büyük setler yaptırılmış ve bu suretle çiftçiler tarafından işlenilen saha ve arazi genişletilmiş, — zeriyat — miktarı arttırılmıştır. | Bir Doktor Vekâlet Emrine Alıncı| Mardin (Hususi) — Memleket hastanesi — dahiliye — mütehassısı Necip Bey görülen lüzum üzerine vekâlet emrine alınmıştır. aei Resimli Memleket Haberleri 1 — Uşak Gençler Birliği s#porcuları şerefine Akşehirde kulüp binasında bir çay ziyafeti veril- miştir. Bu münasebetle Akşehir sporcuları bir mü- samcre tertip ve “Hanife Hanım Mahkemede,, ko- medisini tems'l etmişlerdir. 2 — Antalya'nın en ihtiyar adamı lütlü, yani tam 106 yaşında olan Abdüsselâm efen- dicir. Atı erkek çocuğundan ikisi Yemen, ikisi Rus, de iştirak olan — avcılar içine — sığınmış 1244 tevel- ikisi de Yunan harbinde şehit olmuşlardır. Yakın vakte kadar salilep satarak geçinen bu ihtiyar artık çalışamıyacak hale geldiği için Belediye kendisine maaş tahsis etmiştir. 38 — Eskişehir rek avı yapmışlardır. etmiş, bu suretle 60 kişiye baliğ avcıları Ava birleşerek bir sü- 30 silâhli köylü bir. ormanı abluka — ederek Olan 4 yaban — domuzunu öl- Tıpda Rolü Viyanalı bir âlim grupu, kısa telsiz. mevcelerin den bastalık te- davisinde ne de- rece istifade edi- lebileceğini — tet- kika koyulmuştur, Bunların içinda mühim — kimyakerler, — fizikçiler, doktorlar, hayatiyat âltimleri vars dır. Bu âlimleri böyle bir teşeb- büse sevkeden sebep kısa ve pek kısa telsiz mevezlerinin bazı hastalıklar Üzerinde ötedenberi yapageldikleri — büyük — tesirdir. Meselâ ciğer iltihapları, hafif girtlak yaraları, mafsal iltihap- larına bu mevceler gayet sür'atli olarak nüfuz yapmaktadırlar. Me- selâ Profesör Scheminski ban hazsta uzuiyetleri, cerrahi müda- haleye ihliyaç görmeden kısa mevcelerle pek kısa bir zamanda tedavi etmeye muvaffak olmuştur. Bu münasebetle dikkate değer bir de film vücude getirilmiştir. Bu film, bir tavauğun beyninin Bıçaksız olarak - çıkarılması ame- liyesini göstermektedir, Hayvaanın başı - elektrodlarla © süretle çevrelendirilmiştir. ki cereyan verilir verilmez beynin arka kısmı — kâvrülüvermiş ve mahvolmuştur, O - suretle ki ye- rinde hiçbir şey kalmamıştır. Bu da, bıçak müdahalesi olmaksızın elektrikle vücudün şu veya bu uzviyetini tatil ve tebdil ameliye- sine imkân vermektedir. Şimdi bu tavuk bir otomat gibidir. Ba- şını suya sokarsanız su içmekte, ağrma mısır tanesi verirseniz yem yemektedir. Bu sistemin bir iyiliği de elektrodların iyi seçilmesi sa- yesinde ve mevceleri değiştirmek suretile elektrik cereyamnın - isti- kametini ve tevettürünü idare etmek mümkündür. Yine Viyana ruhiyat kliniği profesörlerinden doktor Veissen- berg kısa mevcelerin insan dima- ğı üzerinde büyük tesiri olduğunu ispat etmiştir. Bu usul iledir. ki doktor Veissenberg muhtelif has- taların dimağlarının muhtelif nok- talarındaki hastalıkları tedavi ve © noktaların hareketlerini temin etmeğe muvaffak olmuştur. Diğer taraftan Viyana Hayâ> tiyat Enstitüsü Profesörlerinden Dr. Kieds Buna benzer bir tec- rübeyi de nebatlar üzerinde yap- mış ve kısa mevcelerin bunların inkişafını esrarengiz bir surette tesri ettiğini görmüştür. Şu halde kısa meyceli elektrik şuaları, İstik- bal doktorluğu üzerinde derin bir tesir yapacağa ve büyük inkılâ; busule — getireceğe benzemektı dir. — * Bir Karlime Cevap Abdullah Beye: Tarifinize göre siz hasta değilsiniz. Daha doğrusu - elle tutulur. bir hastar lığınız yoktur. Fakat Kerlemiş bir nevrasleniye müptelâ görü- nüyorsunuz. Doktor Jak Barbut Beyi tavsiye ederim. Muayene- hanesi Perapalas karşısındadır. Kendinizi ona gösleriniz. Gümüşhacıköyde Gençlik Teşakkülü Gnmüşhıııkâğ._ ( Hususi ) — Kazamızda yeni bir spor kulübü teşkil edilmiştir. Eclediyenin Mik let bahçesi stadjoma kalbolun« muştur. Yeni ku.ükün adı Gü- müşspor, forma rengi de sarı - Viyanada Mükim Mu-