11 Mayıs 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

11 Mayıs 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzarası Kaşta Kıymetli Zserler Bulmak Kabildir Kaş ( Hususi ) — Kazamız iki bin sene evvel kurulmuş 4100 kilometro murabbat genişlikte bir kasabadır. Fethiye, Finike, Elmalı kazalarile hemhuduttur. Zengin — ormanlar, topraklar vardır. Kasantos cümhuriyetinin bin- lerce sene evvel kazamız sınırları içinde hüküm sürdügünü ve şim- diki Ova köyünün bu cümhuriye- tin merkezi olduğunu tarih yaz- maktadır. Bu köyün her adımında her göz atılan yerinde bu cümhuriye- tin yüksek san'ati, güzel eserleri görülmektedir. Bu güzel eserlerin toprak al- tında kalmış kısını meydanda bu- hunmuş o'saydı bittabi halile bıra- kılır ve memleketin süsü, zineti olarak dururdu. Fakat asırlardan beri süren bakımsızlık devresi ve tabii hâdi- sat ve felâketler neticesi olarak bu güzel eser'ler toprak altından kurtarılmamıştır. Umumi bir hafriyat müzeleri- miz için yeni bir zenginlik hazır- layabilir. Kayseride Bir Bomha Kazası Kayseri ( Hususi) — Umumi harp senelerinde mühimmat de. posu olarak kullanılan ve elyevm müze yapılmak üzere tamir edi- mekte bulunan - Selçukilere Sahibiye medresesi önünde oyna- yan iki çocuk bir bomba bulmuş- lar ve bunu medresenin duvarına gçarpmışlardır. Bomba infilâk et- miş, çocuklardan biri kaçmış, 12 yaşında Mehmet ismindeki ço- cuk ta ellerinden ve dizlerinden ağır surelte yaralanarak hasta- neye kaldırılmıştır. Bartında Takdir Edilen Muallimler Bartın (Hu- — Amas- :ıı) Başmual- Himi — Osman Beyle — Ordu- y'er_i Başmual- limi — Abdür- rahman Şeref B. Maarif Ve- kâletince bir takdirname ile taltif edilmiş- lerdir. bereketli ait Hinallim Osman B. Malatyada Bir Yangın Başlangıcı Malatya ( Hususi) — Pamuk pazarında pamukçu OÖso oğlu Ahmet Efendinin oturduğu dük- kândan bir yangın zuhur etmiş- tir. Ateş tevessüüne — meydan verilmeden yalnız kaplamalardan birkaç tahta ile pamuklardan bir kısmı yandığı halde söndürülmüş- tür. Yangının gündüz zuhur etmesi ve herkesin ayakta bulunması ve suyun gayet yakın olması sebebile büyük bir felâketin Önüne geçilmiştir. şanaktalede İki Alman Sayyahı Çanakkale ( Hususi )— iki Al- maa seyyahı lâstik sandalla se- yahat ederek buraya gelmişler- dir. Seyyahlar İstanbula doğru yollarına devam edeceklerdir. Alanya'da Bir ihtiyar Kendi Çocukları Ve Torunları İle 50 Evli Bir Köy Yaptı Alanya, (Hu- susi) — Belediye şehrin su işini halletmiye karar vermiş ve şim- diye kadar şeh- re açıktan aka- rak gelmekte olan suyu demir borular içersine aldırmıştır. Şeh- rin orta yerinde bulunan ve Şa dırvan — denilen Maksemde — de yeni tertibat ya- pılarak su iske- leye doğru geti- rilmiş ve münasip mahallere yeni çeşmeler yaptırılmıştır. Su işinin bu şeki'de ıslahında hükümet doktoru Ekrem Beyin büyük gayretleri görülmüştür. Su işi ıslah edilirken yangın için de tetbirler alınmış, büyük su depoları tesis edilmiştir. Alanya Günü 12 mayıs Alanya günü olarak tesbit edilmiştir. O g n kasabada büyük şenlikler yapıl: şenliklere cıvar kas: iştirak edeceklerdir. “'*- " yel.merkcıi olan Antalyanın işti- | raki pek parlak olacaktır. Antal- | yada Alanyaya gelecek ailelerin isimleri tesbit edilmektedir. Ziya- retçilerin misafir edilmeleri, isti- rahatlerinin temini için de burada tertibat alınmaktadır. Antalyalılar bu ziyaret için husust bir vapur şutacaklardır. Çıra Yakan Köylüler Kazaya altı saat mesafede Bergama Halkevinda Bergama ( Hususi ) — Yeni yapılan Halkevi intihapların dil ve edebiyat şubesine ortamektep müdürü Ergun, muallim Yılmaz, ve Feyzi Beyler, temsil şubesine muallim Calibe Hanımla Sadullah ve Rıza Beyler, — spor şubesine Selim, Hasip ve Fethi Beyler, ev reisliğine de fırka azalarından Mehmet intihap edilmişlerdir. Bergamayı Ziyaret Bergama ( Hususi ) — Ayvalık Örtamektep talcbeleri muallimle- rinin oezareti altında buraya ge- mişler, bir gün kalmışlar, harabe- leri gezdikten ve tarihi tetkikler yapltıktan sonra avdet etmişlerdir. Ali Bey — Resimli Memleket Haberleri 1 — İzmit memleket bandosu 22 sene evvel idare heyeti | SON POSTA Alanya hükümet konağı caddesi Boyir ve Kozağaç isminde biri 40 diğeri elli baneli iki köy var- dır. Bunlar pamuk ekerler ve bu mahsulâttan kendilerinin giyecek- lerinin kâffesini kendileri dokur- lar, pamuk ipliğini muhtelif renk- lerde kendileri boyarlar ve bun- larla bütün giyeceklerini kendi- leri temin ederler, Bu köyler tenvirat için gaz de kullanmazlar çünki civar çam ormanlarile muhat olduğu için çırar yakarlar. 120 Yaşında Kara Sakallı Genç Yine kazaya beş saat mesafe- de ve sahile yakın Avsallar İs- minde elli haneli bir köy daha vardır ki bu köyün bârisi Menbilli Mehmet Ağa isminde ve halen 120 yaşında bir ihtiyardır. Bu zat hâlâ sağdır ve sakalı da | Tekirdağında Aranan Define Bulunamadı Tekirdağ ( Hususi ) — Bundan bir müddet evvel Tekirdağının bir mahalline Balkan harbinde bir define gömüldüğü Abdullah ismin- de biri tarafından bildirilmiş ve definenin aranılması için müsaade istenmişti. Alınan müsaade üzerine mevzubahs — mahalde meydana çıkarılması ümidile haf- riyat yapılmışsa da bir şey bulun- mamışlır. Muş Halkevinda Muş (Hususi) — Halkevi spor şubesi reisi ziraat fen memuru Saim Bey işlerinin çokluğuna definenin fesini | yor. Uykuyu çok seviyor, hergün | dedir. Ava çok meraklıdır. Haya- | bilir. ve Maarif işlerinin iyi yürümesi için henüz ağarmıya balamıştır. Vaktile burası rmeşe orma- nı imiş, Mehmet Ağa burada kö- mör yakmak için gelmiş evlenmiş çoluk çocuk sa- hibi - olmuş, ğulları -torunları olmuş hepsi bu- rada yerleşmiş'er ev yapmışlar ni- hayet elli haneli bir köy halini almıştır. Bu köy- deki bütün balk Mehmet Ağamın ahfadıdır. Kendisile görüştüm. Mehmet Ağa ömründe sigara, rakı içmemiş, yalnız kahveye tiryaki olmuş, kahve şeker kese sini dalma yanında taşır bir de | sabahları tuzsuz tereyağı ile oğul | balından kahvaltı yaparmış. Çok | yaşadığını bu kahvaltıya atfedi- o- öğle yemeğinden sonra yaz kış birer saat istirahat uykusu yapar- mış. Melimet Ağanın şuuru yerin- tında yedi defa evlenmiştir. Fakat şimdi bekârdır. Bütün köyün | büyük babasıdır. | Mehmet Ağa kendi işini kendi görmekte, kimseye kendi hizmet- lerini yaptırmamaktadır. Mehmet Ağa 93 muharebesine Osman Paşanın maiyetinde olarak iştirak etmiş, yaralanmışlır. Gayet İyi nişancıdır. — f Zarada Ağaç Koruma Cemiyati Zara (Hususi) — Burada bütün halkın ve mekteplerin iştirakile bir ağaç bayramı yapı'mış, kay- | makam M. Nami Bey tarafından bu münasebetle bir nutuk söyle- verek ağacın faydaları izah edil- miştir. Kaymakam Beyin riyaseti altında bir de * Ağaç koruma ,, cemiyeti teşkil edilmiştir. Beledi- ye de Halk Firkası — yanındaki arsayı park haline ifrağ etmiye karar vermiş ve harekete geçmiş- 'a etmiş, yerine belediye muhasibi mes'ulü Sait Bey intihap olunmuştur. yıı ) L Vapurculuk . . Yeni Bir eyA İhtilâf Vapurculük şirketi ile Devli Denizyolları idaresinin yeni vat purlar almaları ortaya yeni bi ihtilâfın çıkmasına meydan v miştir. Bugünkü vaziyette hef iki müessesenin vapur işlettiği liman ve hatlar, aralarında ta sim edilm'ş bulunmaktadır. Vi gemi miktarına göre, fazla sefefi yapmak hakkı da daima değişir, Bugün için, ellerindeki vapul! adedine nazaran ve tonaj bakı mından 9631 i Vapurculuk Şi ketinin, 869 u da Deniz Yolları İdaresinindir. Vapurculuk Şirketil yeniden üç gemi alınca muayyemi batlara sefer yapmak hakkı faz lalaşmış, 631 den &41 e çık: mıştır. Fakat Deniz Yolları İda: resi de Yelkenci kumpanyasındad iki vapur alınca, ayni şekild iktisap ettiği hak ta yükselmiştir. Fakat tonaj miktarının çoğalma: neticesi olarak hatlara sefer yap- ma miktarının da artması husu- sunda muayyen bir mizpet nvîâ edilmemiş — bulunm bu eyenij ihtilâfin mevzuudur. Alâkadarla rın iddialarına göre; muayyeni bir nispet konulmadığı takdirde ber iki müessesenin mütemadi yen vapur almaları ihtiyacın ü: tüne çıkmakla kalmıyacak, gen:ki Denizyolları — İdaresinin, gerek Vapurculuk Şirketinin mesıiuinl.- aksatacaktır. Netice it'barile de bugünkü vaziyet bu iki müessese arasında fi'li rekabetin başladı- ğını gösterir mahiyettedir. Öğrendiğimize göre; Vapur- culuk Şirketi ba ihtilâfin hallf için İktısat Vekâletine müracaat etmek üzeredir. İ Son vaziyet; tonaj nispeti tas | yin edildiği takdirde, her iki taraf ne kadar vapur alırsa alsın o haddi aşmıyacağı için, ihtilâfın halledilebi'eceğini göstermektedir. Bartında Fakir Elbise susi) — Mani> — faturacılar Birs — mektep« Çocuklara hi Bartın (Hur | lerimizdeki 257 | fakir yerli malı e& bise —- yaptır- miş ve defter Bartın Manifatara- cılar Cemiyeti Reisi Ibrakim Bey kalem - dağit mıştır. Akşahir Civarında Domuzlar Akşehir, (Hususi) Civar ormanlarda fazla — miktarda do- muz vardır. Bunlar sürü balinde mezruata musallat olmaktadırlar, Sorkun köyüne her gece domuz- lar inmekte ve ekinleri harap et« mektedir. Ziraat memurluğu kö- ye bu muzır hayvanlarla müca- dele için silâh ve fişenk dağıt» miştır. Gemlikta Yol Faaliyeti Gemlik, (Hususi) — Gemlikle Yenişehir arasında 4 ahşap köpriü yaptırılmıştır. Yeniden daha 3 çocuğa * Çanakkaleda Gazi Abidesi Çanakkale ( Husust ) — Cüm- huriyet meydanına rekzedi'ecek Gazi abidesinin kaides'nin inşa- sına başlanmıştır. Haziran niha- yetinde heykel rekzedilmiş bulu- nacaktır. geceli gündüzlü çalışır bir zattır. Ziya B. 23 nisan- da nutuk söylerken görülmektedir, 3 — Beş mayıs mektepliler bayramı Adapa- zarında pek neş'eli bir surette tes'it edimiştir. Resimde Sabiha Hanım İlkmektep - talebelerinin bir müsamerede vücüde getirdikleri inkılâp ve za- fer tablosu görülmektedir. teşekkül etmiştir. Her sene bir parça daha tekâ- mül eden bando şehirde yapılan her merasime işti- rak etmekte ve İzmitlilerin bu sahadaki ihtiyaçla- rını karşılamaktadır. Bandonun müessisleri Ferit ve Kemal Beylerle bando şefi Mehmet Ali Beyin bu tekâmülde hisseleri wardır. 2 — Sındırgı Maarif memuru Kemal B, vazi- köprü yaptırılmaktadır. Yollarda da daimi tamirat postaları ihdas edilmiştir. Gemlik - Orhangazi arasındaki Karsak köprüsü de beton olarak yapılmıştır. Bursa - Gemlik — yolu da ikmal edilmek üzeredir. —— H | | |