30 Mayıs 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

30 Mayıs 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

T guyra Memleket Manzarası ı İnönünde At Koşuları Bozöyük ( Hususi ) — İnönü şehitler mezarlığı ve Himayei Etfal Cemiyeti menfaatine mahsus at yarışları ve pehlivan güreşleri yapılmıştır. Bir gün evvel halkın İstirahatini temin için tribünler hazırlanmış ve İzmitten bir bando takımı getirilmiştir. İlk"lıow saat birde başlamış, S tay iştirak etmiştir. İnegölün Yenicemüslim karyesinden Meh- met Ef. nin tayı birinci gelmiştir. İkinci koşu saat ikide başlamış ve 4 at iştirak etmiştir. Bu koşu heyecanlı olmuş, Düzdağlı nn atı birinci gelmiştir. Üçüncü mukavemet koşusuna 4 at iştirak etmiş topal Yusuf Ağanın kır atı birinci gelmiştir. Maniah koşuda 4at - işti- rak etmiş, Baytar yüzbaşısı Hilmi Beyin atı birinci gelerek bir altın kol saati ve mülâzım Fehmi Be- .yin atı da ikinci gelerek bir gü- müş kol saati kazanmıştır. Her iki zabit bediyelerini İnönü şehit- leri mezarlığı imarı için teberru etmişlerdir. Saatler müzayedeye çıkarılarak Bilecik meb'usu İbra- him Beyin üzerinde (100) lirada kalmış o da kolorduya hediye et- miş ve Naci Paşa Hz.de alaya hediye etmişlerdir. Son koşu: Merkep koşusu ol- muş, 4 merkep iştirak etmiş ve K::ngüh'hçlu olmuştur. Neticede ünde Kara Mehmet oğlu İb- rahimin merkebi birinci gelerek | (10) lira alımş, ikinciyede sınî KB Diyarıbekirde Mektepliler Bayramı Diyarıbekir ( Husust) — Ban yerlerde kuraklık yüzünden yağ- mur duasına - çıkıldığı halde bu- ralarda marttan bugüne kadar fasılalı fasılasız yağan yağmurlar yüzünden 5 mayıs mektepliler bayramı ancak bugünlerde yapır habilmiştir. Fakat yine yağmursuz geçmemiştir. Şehrimizde bulunan Cümburiyet, Zıyagökalp, Gazi, İsmetpaşa ve Süleyan Nazif ilk- mektepleri bir gün evvel Mardin kapı civarında (Beni Sen) mevki- inde bayramını yapmış ve öğleden sonra yağan şiddetli yağmurlar yüzünden — gerek — davetliler - ve | gerekse minimini yavruların ek- serisi ıslanmıştır. - İlkmekteplerin bayramına — velilerinin — ekserisi iştirak ettiği gibi Vali Faiz Bey ile birçok zevat ta hazır bulun- muşlardır. İki gün sonra Sanatler mek- tebi bayram yapmış, kurulan seyyar sahnede talebe tarafından ( Gâvar İmam ) ismindeki piyes temsil edilmiş, çuval, yumurta koşuları ve yarış yapılmıştır. Bir gün sonra da lise mektebi bayramını Mardinkapı dışarısın- daki vaktile Gazi Hz, nin ikamet buyrdukları Pamuk köşkü ve civarında yapmıştır. Dört yüzü mütecaviz lise talebesi mütenevvi — oyunlar maçı yapmışlardır. Tekirdağında Yağmur Eekliyorlar Tekirdağ (Hususi) — Bu ba- valiye hâlâ yağmur yağmamıştır. burada ve voleybol Tekirdağ merkez mıntakasında bhüküm süren kuraklık bütün çift- çiyi Endişeye düşürmüştür. " SÖON POSTA MEMLEKET HABERLERİ Trabzon Mıntaka İktısat Trabzon (Hu- susi) — Trabzon Ticaret ve Sa- nayi Odası kone gresinde şu aşa- gıdaki — madde- lerin — mıntaka iktisat kongre- sine arzına karar verilmişti: 1 — Tahmil ve tahliyenin emniyet ve su- hületle — icrasını temin için Trabzonda bir liman veya bir dalga kıran yapılıncıya kadadar mevcut mendereğin tamir ve inşası, 2 - Hali inşada bulunan Trabyon - Erzurum - Karaköse yo- lunun bir an evvel bitirilmesi çareleri, 3 - Trabzon iskele res minin, tahmil ve tahliye ücuratı- nın ve sair navlunların tenzili çareleri, 4- Kuvvel elektirikiyesi ve ucuz, kabiliyetli amelesi bulu- nan Trabzonda tetkikat yapılarak Sanayi — programından istifade ettirilmesi, 5- Bina iradı gayri safilerinin imkân olduğu takdirde yeniden yaptırılması, 6 - Fındık istihsal sahasını şamil olmak Üzere bir Fındıkçılar Bankası teşkili, 7 - Ziraat Bankasımın kefa- leti müteselsile ile köylülere mu- avenet etmesi, 8 - Devlet Banka- sının Trabzonda bir şube açma- sının temini, 9 - Yumurta navlun- ı » - Kongresinin Tememnileri Trabzon limanının bugünkü vaziyeti larının tenzili ve ecnbi vapur seferlerinin tanzim edilmesi. Mıntaka iktısat kongresinde bu dilekler tetkik edilmiş ve neti- ce şu noktaların Ankarada topla- olan tuz Fiatla- rının tenzili, 8— Her sene zıyaa uğrayan milyon- larca kilo yaş meyvalardan meş- rubatı — küuliye imali,0 — Ziraat Bankasının kaza sandıkları - tara- fından ticari mu- amele yapılması köylüye yapılan ikrazat vadelerin temdidi, 10 — Vergilerin bugün- kü iktısadi bünyemize göre ıslahı için tetkikat icrası, 11 — Trab- zon - Erzurm- Karaköse yolunun ikmali inşası ve bu yolun mütem- nacak büyük kongreye arzına karar / mimi olan Trabzon Timanının yapı- verilmiştir: 1 — Şark vilâyetlerin ticareti hariciyelerinin teşkilâtlandırılması, 2 — Ağnam resminin ilgası veya tenzili, 3 — Halkın hayvan ye- tiştirme bilgisini ve fenni sütçülük ve peynirciliğin temini için şarkta münasip bir mahalde bir enstitü tesisi, 3 — Nakliye ve hidematı umumiye müesseselerinin aldıkları rüsum ve Ücretin tenzili, S — Tran- sit hakkındaki mevzuatın yeni ihtiyaçlara göre tadil ve tenzili, 6 — Alcumum rüsum tarifelerinin İktısat Vekilinin tesbit edeceği beyetler tarafından tanzimi, 7 — Hayvan gıdasında mühim mevkü lıncaya kadar bir dalgakım in- şası veyahut mevcut mendereğin tamiri,Kongre bir iki aya kadar An- karada toplanacak olan umumi ticaret odaları kongresinde mın- takamızı temsil etmek üzere Trabzon Meb'usu Hasan, Gümüş- hane Meb'usu Hasan Fehmi, Rize Meb'usu Atıf, Trabzon İk- tısat Müdürü Ali Rıza, Erzurum odası reisi Salâhattin, Trabzon oda başkâtibi ve Ardahan mü- messili Osman Cudi, Giresun mümessili Mahmut Muammer, Orda ticaret odası reisi Hüsnü Beyleri seçerek içtimalarına ni- hayet vermiştir. Gebzeliler Kasabanın Kaza Merkezi Olarak Kalmasını Temenni Ediyorlar Gebze ( Hususi ) — Kazamızın 3 nahiyesi, 123 köyü ve 28 bin nüfusu vardır. Kaza ve mülha- katında 2 çimento, 1 mensucat, 10 un fabrikası çalışıyor. 22 3000 talebe okur. Kasa- banın Posta ve Telgraf ve Rüsu- mat hariç olmak üzere mali varidatı 490 bin liraya baliğ ol makta, mahalli masarif çıktıktan sonra her sene 200 bin lirayı mütecaviz irsalât yapılmaktadır. Son zamanlarda Gebze kaza- sının lâğvile, Kartal Pendikle bir- leştirilerek Pendikte bir kaza merkeri yapılacağı haberi burada teessür uyandırmıştır. Gebzeliler kasabalarının kaza merkezi ola- rak kalmasını temenni etmekte- dirler. — Ahmet Silifkede — Gazi Heykeli Silifkelilesin heykeltraş Kenan Ali Beye yaptırdıkları Gazi hey- kelini Cümhuriyet meydanına rekz Iİlgazda Bu Sene Geçen Senekin- den Daha Fazla Pirinç Ekildi Ilgaz, (Hususi) — Yağmurlar prinç ekilmiştir. İgaz prinçleri 25 kuruşa kadar satılmaktadır. Ormanlardan eskisine nisbetle daha fezla istifade edilmektedir. Yeni orman müteahhitleri mev- cutlara ilâveten 3 hizar daha yapmışlardır. Burada gerek ziraat, gerek ormancılık sahasında bi- yük bir inkişaf görülmektedir. parlak merasim yaptıklarını, te- zahuratta bulunduklarım - telgraf haberi olarak yazmıştık. Muha- birimiz heykelin ve açılış mera- simi münasebetile yapılan teza- huratın resimlerini göndermistir. Neşrettiğimiz resim heykel önünde çelenk koymaya gelen Silifke mekteplilerini göstermektedir. Antalya Meb'usu Rasih, Bolu Meb'usu Falih Rıflı ve Isparta Meb'usu Kemal Turan Beyler Meb'uslara Antalyada bararetli bir istikbal merasimi yapılmış ve Fırka binası ikametlerine tahsis edilmiştir. Resim meb'us- larımızı istikbale gelen Antalyalıları göstermektedir. Antalyaya gitmişlerdir. Her sene olduğu gibi bu sene ve Bolayırda Namuk Kemal ihtifali ihtifalı ya- pılmıştır. Bütün ilk ve ortamektep talebeleri ihtifalde hazır bulunmuşlardır. İhtifale iştirak edenlerin sa- yısı iki bini geçmiştir. Büyük ve vatanperver şairin mezarıma birçok çelenk konmuş hâtıras taziz edilmiştir, Geliboluda Seremare ae M A Münakaşa Sinemaya Dair Nurullah Ata Muharrir arkadaşlardan birinin sinemanın bir sanat olmadığını ispata çalıştığımı Burhan Asaf'ın Hâkimiyeti Milliye'deki bir yazı- sından öğrendim. Çok yazık ki © arkadaşın, yani Selâmi İzzet'in bu husustaki yazılarını takip edemedim; fakat sinemanın bir sanat olmadığı iddiası, insara evvelâ garip gelse » Üzer..de durulmağa değer. Bu iddia ilk bakışta garip görünür dedim; çünkü Burhan Asaf'ın çok hakh olarak ve çok güzel söylediği gibi sinemanım bir sanat olduğunu müdafaa edenlerin — «film dediği şeyler, insanlığın her yeni buluşundan onun nam ve hesabma devamlı kiymetler elde etmek cehtini temsil eden iyi ve asil tecrübe- lerdir.» Sppemanın cevherinde bir sa- nat olmasına mani hiçbir. unsuz” yoktur. O tiyatro veya seman da değildir, daha doğrusu onlarla olan münasebetleri musiki ve resimle — olanlardan eksik veya fazla değildir. Onlardan hiçbirini Tlüzumsuz kılmaz, hepsinde ayrı Olarak yaşayabilir. Bundan baş- ka kendine mahsus şeraiti, bir öslübu vardır. Rağbet kazanmış bir roman veya bir piyes, işinin ehli olmayan bir sinemaci tara- fından — filime çekildiği zaman tatsız bir şey oluyor; işlerinin ehli olan san'atkârlar ise bir film çevir mek isteyince ya büsbütün yeni mevzular intihap ediyor ve yahut ki o rağbet kazanmış roman ve- ya piyesi yeniden inşa ediyorlar. Sinema kendine mahsus bir dü- şünme, tasavvur tarzına ihtiyaç gösteriyor, o hâlde mekanik bir «proced4,, den ibaret değildir. Beşeri alâkadar eden mevzular, :lüd::l;:. ihtiraslar, âdetler onunla 'a edilebiliyor ve diğer sanx' şubelerindekinden başka vasıta- larla ifade ediliyor. Sinemanın bir sanat olduğunu kabul Başka bir dekle ihtiyaç yoktur. Fakat Selâmi İzzet de iddia« sında büsbütün haksız olmıya bi- lir; çünkü sinema bugünkü hâli ile pek perişandır. Neden sırf sanat endişesi ile çalışan sinema san'atkârları sinemayı sadece bir ticaret vasıtası sayanlar kadar muvaffak olamıyor? Doğrusu bir zamandan beri sinemayı yalnız ticaret vasıtası sayanları tercihe başladım; çöünkü onler daha «safm iş görüyorlar, doğrudan doğruya değersiz eser veriyorlar. Halbuki öbürleri ticaret kaygusundan ta- mamile kurtulmadığı için eser- lerinde Hürmüz'e olduğu kadar Ahrimen'e de “ibadet ediyorlar, Onların filmleri iyi ile kötünün bir balitası oluyor ve ancak orta münevverlere hitap ediyorlar. Bu mecburiyet nereden geli- yor? Sinemanın bir romandan da bir piyesten de daha pahalıya mal olmasından. Sineme bir sanat olabilir; fakat herşeyin para ile ölçüldüğü, — paranın da culuın ııı'ıt_i ılîi:mdiîeı_ıl;:ııd:ğâdc bu- ıııü[ıu VU Ama bu devir meyi fenalaş- tırmıyor kil Elbistanda Hilâliahmer Kongresi Elbüstan, (Hususi) — Hilâliah- mer cemiyeti senelik kongresini apmış, kaymakam İsmail Vehbi Ly'n bir konferansından sonra bütçe tetkik edilmiş, reis Mecit Beyin mesaisi takdir olunmuştur.