14 Haziran 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

14 Haziran 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sayfa İMemleket Manzarası Memlekette Hava Vaziyeti Bazı Yerlerde Sıcak, Bazı Yerlerde Şiddetli Yağ- murlar Var İzmir ( Hususi ) — Bir hafta- dan beri İzmirde cehennem sıcak- ları başladı. Bilhassa öğleden sonrâları, kızgın mcak — dalgaları şehri kasıp kavuruyor. Öğle vakti mcaklar gölgede 30-32 dereceyi buluyor. Birden deniz mevsimi geldi. Reşadiyeden Karşıyakaya kadar sabil —banyolarında büyük bir yüzme harareti göze çarpıyor. Sıcakları çeşme plâjlarında geçir- mek için acele edenler de fazladır. Bir haftaya kadarda Veremle Müca- dele”Cemiyetinin Yamanlar kampı açılıyor. İzmirin sekiz yüz metre irtifamda, Yamanlar dağının hâkim bir tepesinde kurulan bu kampın bu sene büyük bir rağbet göre- €eği şüphesiz addediliyor. * Cuma günleri İzmirde kimse kalmıyor. Devletin idaresine ge- çen Kasaba hattında Akhisar ve Salihliye kadar tenezzühler yap- hrken, Aydın hattı üzerinde, bil- hassa Yeşil Tireye avizolar tertip ediliyor. Körfez Şirketi de cuma programlarını — zenginleştirmiştir. Hemen her hafa Çeşme altına #por gezintileri tertip ediliyor. Çeşme altında, Nergis adasının serin gölgeliklerinde denize giren- lerin adedi yüzleri aşıyor. Bütün bu tenezzühlere, gezintilere rağ- men İzmir şehri yazın sıcağında için, için yanıyor. Geçenlerde ayrılan Amerikan konso- kosunun söylediği gibi: — “ İzmirde kazanmalı, Tür- kiyenin başka yerlerinde yemeli ,, Adnan Malatya, (Hususi) — Son bir ay zarfında şehrimize devamli fasılalarla bereketli — yağmurlar yağmıştır. Kuraklık ve susuzluk tehlikesi tamamen zail olmuştur. * Bozüyük, ( Husust) — Uzun müddettenberi beklenen yağmur nihayet bir saat kadar yağmış, kazaya muhtelif istikametlerden seller gelmiştir. * Trabzon, (Hususi) — Üç gün süren şiddetli sıcaklardan sonra dün sürekli yağmurlar yağmıştır. * Uşak, (Hususi) — Şehrimizde bunaltıcı sıcaklar hüküm sürmek- tedir, * Bandırma, (Hususi) — Hava- lar bir müddettenberi sıcak ve kurak olarak devam etmektedir. | Muğlada Zeytin Mahsulü Muğla, — Son yağmurlar bil- hassa zeytin mıntakası olan yer- lerde çok iyi tesir — yapmıştır. Bu sene zeytin mahsulünün iyi olacağı tahmin ediliyor. Milâs zeytinlerinde timar ameliyatı de- .x etmektedir. 934 senesi içinde küsur bin zeytine timar ame- İiyatı yapılmıştır. — Bir Yol Kazası Malatya (Hususi ) — Sivas - | Divriği — hattında mevkünde — çalışan Elbüstan! Fatma isminde bir kadın ııııl.h_ kocasile yanyana çalışırken tepe- den yuvarlanan kocaman bir kaya parçasının altında kalarak feci SUuN POSTA Kaymakamla Belediye Reisi Elele Vermiş Sivrihisarı İmara Çalışıyorlar Sivrihisar (Hususi) — Eskişe- hire 150 kilometre uzaklığında olan Sivrihisara gidiyorum. Kar- şıdan, — istikbalimize hazırlanmış sivri uçlu granit dağlar hizaya gelmişti. Şehir evleri baştan başa granittir. Sivrihisar graniti dün- yada birinci derecede gelmektedir. Okadar 1lâtif rengi vardır ki içindeki renkli tanelerle tabiatin en güzel mozaikidir. Maalesef istifade edilemiyor. üç mektep var. Şehrin merkez nüfusu altı bindir. Mekteplerin ikisi tam devreli ilk, biri iki sınıflı ilktir. Sivrihisarda — çok sevilmiş ve hürmet kazanmış zeki, tecrübeli bir Kaymakam ve bir de tecrübe, dirayet sahibi bir Belediye Reisi yar. Kazanın Umumi! Vaziyeti Sivrihisarin eksik yollarını ik- male çalışılmaktadır, asayiş çok mükemmeldir, Jandarma kuman- danı İrfan Beyle Kaymakam ve belediye reisi başbaşa vererek kazanın umum ihtiyaçlarını bir gün evvel halletmek için müte- madiyen çalışmaktadırlar. Sivri- İ ziral vaziyeti geçen seneye nisbeten daha endişe vericidir, çünkü yağmurlar vaktinde değil geç yağmıştır. Sivrihisarda ve köylerde ağaca çok ehemmiyet verilmiştir. Kaza Sakarya ile çev- rilmiş bir yarım ada şeklinde ol- duğu halde sudan istifade edi- lemiyor. Buna rağmen tecrübeli bir ziraat memuru olan Mustafa Tevfik B. kaymakamla tevhidi mesal neticesi bilâistisna her köyde bir fidanlık ihdasına mu- vaffak — olmuştur, Porsuk bazı yerlerde hastalık membat - ol- muştur, mücadele devam ediyor, ancak zührevi hastalığa müptelâ bazı köyler, lâyık olan ihtimamlı tedavi ve teşhisten uzak kalmıştır, bir gün evvel mücadeleye başla- mak zarureti vardır. Sivrihisarda Belediye Belediye reisi kaza belediyesi | hakkında şu izahatı veriyor: — “Bütçemiz on bir bin lira- dır. Emlâk çok, icar azdır. Beş senelik çalışma — programımızın birinci maddesinde su işi gelir, şimdiye kadar toprak bir kanal- dan gelen su, demir borularla getirilecek, 2,5 kilometre demir Resimli Sivrihisar — Maarif luri Beyin teşebbi Sivriblsar ve mleri bir kongre yapmışlardır. Kongrede köyde ve köy mektebinde terbiye, talebe teşekkülleri, ruhi tetkikler, ders plAnları, ziraat işleri, köy müzeleri, türkçe, hayat bilgisi, hesap, yurt bilgizi muallimin bu hu- sustaki mütaleaları dinlenilmiş, faydalı kararlar verilmiş, tedrisatı mevzuları görüşülmüş, her Heticeler alınmıştır. En mühim karar ders programının haricinde kalan memuru Münir vü Kaymakam Rüştü ve Belediye reisi Abidin Beyler İspartada Halkevi Köylülere Büyük Yardımlar Yapıyor Isparta, 13 (A.A.) — Halkeyi köycülük içtimai yardım şubeleri azalarından bir köycülük heyeti seçilmiştir. Heyeti teşkil eden mü yapmış, tanzim edilen asaslı programlar, sıhhi, içtimai, iktısadi tetkiklerine koyulmuştur. Bu mak- satla dün Vegos köylerine gidile- rek köy şubeleri, köy binaları ve köy kıyafetleri vesaire hakkında hasbıhallerde bulunulmuştur. Köy ve köylüye ait bütün te- ferrbat tetkik ve tesbit edilmiştir. Bunlar, mecmuada neşredilecektir. Ayrıca bu iki köyde 35 haşta tedavi edilerek ameliyat olanlar Merkez hastanesine gönderilmiş- lerdir. Tedavisi mahallinde kabil olanlardan fakirlerine dahi Hal- kevi yardım şubesi ilâçlarını ver- miştir. Çankırıda Bir Piyango Talilisi Çankırı, 13 (A.A.)— Tayyare piyangosunun 25 bin İiralık Mıgk q ikramiyesi Çankırı inhisar ambar tür, Çanakkale Nüfus - İşleri Çanakkale, 13 (A.A.)— Vilâ- yet dahilindeki gizli kalmış nüfus yukuatından af kanununun neş- rinden bugüne kadar 43.519 doe- ğum, 28.594 ölüm ve 10606 ev- lenme — kaydedilmiştir.. Mektum vukuatın haziran sonuna kadar 1 ikmali için tedbirler alınmıştır. zevat, mesleklerine göre iş bölü- | a | cidi. Güzel san'atlerin bir harika- memuru Kadri Efendiye düşmüş- | boru ferşettik, 1500 metre boru sipariş edilmiştir. Bedeli kısmen verilmiştir. Mevcut suların tahlili iİçmiye müsait olduğu neticesini vermiştir. Yirmi bin İiraya mal olacak elektrik tesisatı plânını yaptık, bu teşebbüsümüzü aksatan buhrandan fırsat bulursak derhal tatbikata geçeceğiz. Sokakların genişletilmesi, plânımızın ikinci maddesi hükmünü teşkil ediyor. iklim hava ve su itibarile güzel olduğu —için hastalık nisbeten azdır. Hamamlar fenadır. Buna rağmen temizliğe doğru ıslahını ehemmiyetle derpiş ediyoruz. Şe- | hir evleri granit ve yangın tehli- | kesi az olmasına rağmen yeni aldığımız bir motopomp, üç tane de emme basma tulumba alarak ufak bir itfaiye vücude getirdik.,, Belediye reisi Abidin B. tam bir gazeteci dostudur. Herkes böyle olsaydı, bir gazeteci İçin müşkülât denilen şey —manasız kalırdı. Asarı atikanin bol oldu- ğu bu kazada en çok gözüken Selçuki asarıdır. sene evvel yapılan Alimşah mes- sıdır.Nasreddin hocanın kızı hatun Sivribisarda metfundur. Mezarını ve kitabesini tetkik ettim, tamire ve ihtimama çok — muhtaçdır. Romalılardan kalma iki mühim ve nefis lâhit bugün çarşı orta» sında bir su mahzen ve imusluğu - | vazifesini görüyor. Bilhassa biri- sindeki 6-7 satırlık Roma yazısı © zamanki telakkiye göre lâhidin bekçisi olan iki taraflı on aslan kafasını taşıyan kapak bir şah eserdir. Ayrıca Sivrihisarda Ro- malılardan kalma, Tripolu -Kay- maz nahiyesinde- Pisinos, Amir- , Kepa -Günyüzü nahiyesinin Görme köyünde- şehir harabeleri vardır. » Sivrihisarda — spor — faaliyeti avcılara münhasırdır, iyi bir avcı- lar kulübü vardır. Maarif memuru Münir B. ayrıca spör hareketlerile de meşgul olmaktadır. Memurlar arasında büyük bir ahenk vardır. Bunu kaymakamın idareci ve iyi kalpli idaresinde aramak lâzım gelir. — B. T. Memleket müfettiş Mihalıççık — mual- Haberleri —— Antalyada Sulak kanalının küşat resminden sonra Kepezüstü kanalının da küşat resmi yapıldığını yaz- mıştık. Bu kanal 18 kilometredir. Yüz bin dönümlük | araziyi sulamaktadır. Bu Arazi susuzluk yüzünden mu- attâl bir halde idi. Bu kanal da İmöce usulile yapılmış- tır. Kanalin büyük faydaları vardır. Köylü derhal xer- iyata başlamıştır. Evvelce bu mıntakada susuzluk yüzün- den göçler yapılır, hayvan telefatı — veril Şimdi bu mıntakada portakal ve İimon bahçeleri .y.“ı“tilıcık ı_ıiıı,dıı—. i <A pirinç zeriyatı yapılacaktır. Resimde kanalın küşat — resi Bilhassa 720 | minde bulunanlar görül- Haziran 14 40 Kokulu İdi, Bu Cıvık ! Geçen gün, vapurdan Kadı- köy iskelesine çıkıyordum. Görz- tepede bir dostuma gitmek iste- diğim için otobüslerde yer bul- mak kaygusile acele etmiştim, kalabalığa karışmıştım. Salon ka- pisile üzerinden aşılacak tahta merdiven arasındaki dar sahnede sıkışıp kalmIştım. Koyun ceplerini muhafaza kaydine — düşenlerden ziyade kollarını, göğüslerini, en- selerini yabancı parmaklardan korumaya savaşanlar gözüme çar- piyordu, için için gülüyordum. Öyle ya, beş on dakika sonra rahat rahat çıkmak yolu varken bu itiş kakış girdabına atılarak ve bu vaziyette bir de telâşa düşmek ne demekti ? Ben, bu sessiz manevraları sey- | redip dururken bir gürültü koptu, © kalabalık arasında bir kaynayiş eldü, birçok küfürler geliba bir silleleşme de geçti. doğru gözümü çevirince bir zatin elini cebine sokup kırılmış - yu- murtalar çıkardığını ve bunları *“başka bir adamın üstüne atmıya savaştığını — gördüm. Meğer sıkı ve çok sıkı bir temas, bir yolcunun cebine yerleştirdiği taze yumurtalar hurduhaş etmiş, kav- ga da bundan çıkmış! Yanlışlıkla bir kırık yumur- tayı da kendi çehreme yapışmış görmemek için iskeleye atlamakta istical ederken hatırıma şu fıkra 'd%ullıı Abdülaziz devri koda- manlarından — Kazasker — Vehbi Molla, rakıya düşkün ulemadan imiş. Bir Ramazan gecesi iftara davet olunmuş. Herif, şeyhislâmla bir sofrada oturmak şerefi muka- bilinde de olsa kerahet vaktinin zevkini feda edecek takımdan değil. Düşünüp taşınmış, şalvarı- nin cebine bir şişe rakı koyup çağırıldığı yere gitmeyi, top pate layacağı — sırada aptes bahanesile bir köşede şişeyi boşalt« mayı, üstüne iftar sofrasından bir. kaç parça pastırma atıp kokuyu değiştirmeyi tasarlar. Vehbi Molla, cebinde şişe, ka- fasında hep o plân, Bayazıt ca« mi sergisinde nazlı nazlı 'dolaşır« ken dostlarından biri, güya bir köpeğe vuruyormuş . gibi basto- nunu kaldırıp şalvarının dem ha- zinesini saklayan tarafına ağır bir darbe indirmesin mi?.. Başka vakit olsa, mollanın bu” kaba muzipliğe ses çıkarmaması ve tiryakilik göstermemesi belki münz — | kün olurdu. Lâkin baston. Şişe, 1 kırmış ve rakı, molların — paçala» kokulu bir dökülüşle - sız- maya başlamıştı. Öbür herif te, umduğundan daha enteresan bir sahne yarattığını görerek el çir« Pip duruyordu. Aşağısı kolay tahmin olunur. Ramazanda rakı içtiği sabit olan molla kazaskerlikten azledilmişti. bir tiryaki cilvesi yapmış olmak için büyük bir iskandale sebebi- yet veren baston sahibi, molla- dan mufassal bir dayak yemişti. Vakıya şahit olanlar da bütün 'yamazan, konuşulacak heyecanlı — bir mevzu bulmuşlardı. * Kadıköy iskelesi önünde kı- rlan yumurtalarda iltizami bir hamlenin kurbanı gibi görünüyor lardı. Yalnız. fıkradaki gişe ko- kuyordu, bunlar ise cıvıktı!.. — S K T — duyuldu ve —— Merak edip girdabın merkezine * almak | | | | | İ l