21 Haziran 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

21 Haziran 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

< 21 Haziran DU » Ziya Şakir İTTİHAT » TERAKKİ X — Her hakkı mahfuzdur — Dördüncü Kısım No, 128 Nasıl Doğdu?.. SON POSTA Nasıl Yaşadı?.. 21-6- 94 — Nasıil Öldü?. Kabine Azası Arasındaki İhtilâf Millet ve memleketi - felâ- kete sürükleyen bu sakim siyasete iştirak etmemek için kabineden çekilmek — istiyorlardı... Aymı za- manda kabinede müthiş bir ihtilâf baş göstermişdi. Dik başlı ve mağrur harbiye nazırı Nazım paşa, bedeli nakdi meselesinden dolayı maliye nazırı Abdurrahman beyi kendi düşüncesi arkasından sürük- Jemek istemiş; Fakat senelerden beri Osmanlı -maliyesinin nazımı ve tecrübeli bir mutahassısı olan Abdurrahman bey hazinenin en kü-| çük menfaatını bile kavrayamayan böyle sakat düşünceli arkadaşlarla iş görmek mümkün - olmayacağını bissetmiş, istifasını vererek çekil- mişti. Kabine azaları arasında zuhur ve devam eden bu ihtilâf halkın heyecan ve asabiyetini arttırdıkça arttırıyor; daha bir ây evyel bü- yük ümitlerle alkışlanan ( Büyük kabine), şimdi en büyük bir hoş- nutsuzlukla karşılanıyordu... Ah- met Muhtar Paşa, mevkiini kuv- vetlendirmek için Halâskâr zabi- tanın bütün tekliflerini kabul et- miş; Sait Paşa hükümeti tarafın- dan ( asi ) unvanı verilen zabitan ile Arnavutlukta silâha sarılanlar hakkında affı umumi ilân eyle- mişti, Fakat bu esnada Arnavut- lukta yeni bir cereyan başgöster- mişti, Vaktile Yıldız. sarayının ekmeğini yiyen bir takım Arnavut rüesası; saltanat makamında hiç- bir mevcudiyet gösteremiyen Be- şinci Sultan Mehmedin hal'ını ve Selânikte Ordu köşkünde mahpus bulunan — Abdülhamidin tekrar tahta iclâsını ileri sürmek istemiş- lerdi. Ahmet Muhtar Paşa tara- fından şımartılan Arnavutların bu mesele üzerinde fazlaca ısrar et- mesi, bu düşüncenin tahakkuk edivermesi demekti. Çünkü Ahmet | Muhtar' Paşa, idare hususundaki za'fını ve beceriksizliğini artık tamamile göstermiş; her kuvvetli cereyanın karşısında mukavemet kudretinden âciz bir hâle gelmişti. Hatta bunu bizzat kendisi de an- lamış; acı bir sukut ve inhizama duğru — kayan — mevküni — kur- tarmak — için, kırk gün - evvel ilga ettiği idarci örfiyeyi tekrar ilâna mecbur kalmıştı. * Ahmet Müuhtar Paşa kabinesi iktidar mevkiüne gelir gelmez, vakıa İtalya harbinin ateşlerini ye — teşebbü etmişti. I — Gazetenin. esas yazısilş bir sütanun iki setici'bir (santim) sayıtır. 2— Sayfasına göre bir santi- mün ilân fiatı şanlardır: ayfa sayfa (suyla (sayla / Diğer| Son l —1 | 2 | 3 |4-5S yerlerisayfa 400 250 200 100 60 | 30 || Kış. | Keş, | Keş. | Kış. | Krş |Kes. || 3— Bir — santimde (8) kelime — İInce” ve kalın tütacakları — yere sanlimle ölçülür, vasati vardır. yazılar göre “şarinamenin on ikinci maddesii BERİNE Halkın Asabiyetini Arttırıyordu.. (Mukaddes ittifak ) 1 teşkil eden dört hükümdar Ka ! Karadağ kıralı (Nikola), 2 Yunan kıralı (Yorgi), 3 Sırp kıralı (Petro), 4 Bulger kıralı (Ferdinant) Fakat buna mukabil Arnavutluk meselesinde, en küçük noktalara kadar zaaf göstermiş; nihayet Balkan felâketinin zuhuruna sebe> biyet vermişti. Hükümetin dahili vaziyetini bütün teferruatile adım adım takip eden Balkan devlet- leri; kabinedeki ihtilâfların, ordu ve devlet idaresindeki anarşi ve intizamsızlığın artık hâd bir dev- reye girdiğini —hisseder etmez derhal harekete geçmişlerdi. Bal- kan devletlerini askeri merkez- lerinde — hümmalı bir faaliyet başlamiştı. Bulgarlar, hududun en yakın noktalarına - külliyetli miktarda tahşidatta bulunuyorlar; müşterek Bulgar - Sırp çeteleri büyük müfrezeler halinde hudut- ':If__z_vçırek Türk ve Arnavut köylerine taarruz ediyorlar; bir- çok noktalarda köprüleri dina- mitle tahrip eyliyorlardı. Arnavut asileri, şaşırmışlardı. ellerindeki isyan silâhlarımı, şimdi bu mütcarrızlara çevirmek mecbu- riyetinde kalmışlardı. Hırpalanan ezilen yalnız Türk köyleri idi. Silah tan ve hükümetin himayesinden mahrum kalan bu zavallılar, artık vaziyete hâkim olan çetelerin tet- hişi ve imha ateşleri karşısında titreşmektelerdi.. Hudut kuleleri- nin karşısında parıldayan Bulgar, Sırp, Yunan, Karadağ süngüle- rinin adedi hergün göz kamaştı- racak derecede artmakta iken; hükümet hayal ve — havsalanın alamıyacağı bir gaflet ğösteriyor; ( Arkası var ) Türkiye Hilâliahmer Cemiyeti Merkezi Umumisinden : Cemiyetimiz tarafından yaptırılacak olan Gaz Maskesi Fabrikası nın şartnamesi veçhile ve kapalı zarf usulile 16 haziran 1934 Cumartesi günü at 15te yapılan münaka: klif olunan fiatların hı süz addedilmiştir. Evvelce tanzim olunup - isti; da, bu münakasaya girenlerin az olmasından lâyıkında görülmemesinden münakasa hüküm- mlere verilmiş olan şarinameye ve bu göre: A — görinamede yazılı şartlar dairesinde yapılacak teklifte taliplerin bu kiymette bir fabrika tesisine muktedir olduklarını bildiren ve bir banka tarafından verilmiş iktidarı mali şahadetnamesi ile beraber şimdiye kadar bir Gaz Maskesi Fabrikası Olduklarına dair resmi t alât ve edevatile birlikte yapmış ve tesiz etmiş dikli ve resimli vesikaları; B — Yine şartnamede yazılı şartlar dairesinde herhangi fenni bir mü- L ve hangi * nAmMInA teklifatta bulunacak mümemsillerin temsil ettikleri müessese ılıl_ıı yapmıya ve mes'uliyet derühte etmiye selâhiyettar olduklarını micsrese nammma teklif yaplıklarını bildiren resmi vesikaları. Göstermek kayıt veşartile yeniden aleni olarak münakasaya konulmuştur. Münakasa 19:4 Hazi, A ve B fıkralarında miyen talipler, münakasa; i Perşembe günü saat 1Ste yapılacaktır. yesikaları mevcut olmıyan veya kâfi görül- giremezler. Alâdadarların mezkür tarih ve saatte vesikalarını hamilen Ankarada Yenişehirde Emniyet meydanında kâin Cemiyetimiz Merkezi Umumisinde hazır bulummaları lüzum ilân olunuz. —— (555) Yıldırım Faciası ( Baştarafı 1 inci savfada ) on saniye kadar devam etmiştir. * Isparta, 20 (A. A.) — Şehri- mizde bu gece sekizi yirmi geçe bir zelzele olmuştur. Rasathanenin Bir Tebliği Kandilli — razathanesi, dün — saat 20444 te merkeri İstanbuldan 25 kilo- metre uzakta bulunan oldukça şid- detli bir hareketiarz kaydetmiştir. Zelzelenin İzmir mıntakasında ol- duğu tahmin edilmektedir. Uşak Su İçinde Uşak, 20 (A.LA.) —. Bugün saat (16) da ani yağan dolu ve yağmurdan şehrin her tarafı su içinde kalmışlır. Afet halinde ge- len seller birçok evlerin duvarla- rını yıkmış, bazı evlerin eşya- larını alıp götürmüştür. Postahane sokağından geçen el İslice mahallesinde beş evi İktisadi Bir Mesele ( Baştarafı 1 inci sayfada ) ümidi görülmemesi, malların uzun müddet Aardiyede kalmaları da çürümelerini intaç edeceği için bu patatesler o günkü piyasaya göre satıldı. Nakil masrafları fazladır. Bu yüzden, son zamanda Adapazarı tüccarı elinde bulunan takriben 20 vagon patates, mahallinde, tüccar tarafından toprağa gömü- lerek imha edilmiştir.,, Fatura Şudur: Patates Bolu | Kilo Flat Kuruş Yekün 7,08 $87 n 34 1, 15 1 | dürlüğü mücadeleye Bu cetvele ayrıca masrafın müfredatı da bağlanmıştır. ki biz onu burada — mevzuubahs etmeden rakamları umumi olarak 'Bir Garibe ( Başlarafı 1 inci sayfada ) rilen cevap, tahsisatsızlık yüzün- den bu otomobilin benzinsiz ol- duğunu, — binaenaleyh yapamıyacağını göstermiştir. Fes- hane muhasebe müdüriyeti, bunun Üzerine başka teşebbüslerle bir diğer otomobil temin etmiş ve ve hasta kadın Hasekinisa hasta- nesine kaldırılmıştır. Orada ka- dıncağızın sar'alı olduğu ve ha- yatının — tehlikeye girdiği anla- şılmıştır. Haşerat Mücadelesi Yalova — civarındaki — zeytin ağaçlarında zeytin güveleri tahri- bata başladığı için ziraat mü- geçmiştir. Dut ağaçlarında da - filizleri ve dalları kemiren ve şimdiye kadar nadir görülen bir nevi haşere görülmüştür. Bu haşere dutları kurutmaktadır. Bunlar için de yeni ve yerli bir ilâç keşfedik- miştir. Bu ilâç ta yalmız zeytin yağıdır. Haşerelerin — toplandığı — dallara zeytin yağı — sürülünce — bunlar tamamen — mahvolmaktadır. Bu tesirli ilâç henüz — beynelmilel ziraat âlemince malüm değildir. vazifesini Zayi — Süleymaniye şubesinden aldığım aakerlik vesikarmı kaybettim. Yenisini alacağımdan hükmü yoktur. Kizeli ( 821 ) doğumlu Hasan - oğlu (2) Mustafa Siest n — di kısmen harap etmiştir. Aybey ve Konakardı mahallesinden ce- reyanım kaybeden sular Yılancı fabrikasına girmişse de menfezle- rinden akıtılmıştır. Fabrikada za- rar azdır. Aybey mahallesinde elli evin duvarları sulardan de- linmiş ve sel evlerin eşyasım sü- rüklemiştir. Yağmur Devamda Uşak, 20(A.A.) Dünkü büyük affetten sonra saat 21 de hafif iki zelzele olmuştur. Gece saba- ha kadar yağmur devam etti. Murat ve Elma dağlarına şiddetli kar ve dolu yağınıştır. Bağlar ha- sılatı tamamile su içinde kaldı. Köylerden haberler gelmektedir. Tesbit edilmekte olan zarar bü- yüktür. Jandarma kumandanlığı köylerin vaziyetini tetkik için ted- | birler almaktadır. -— — —— — — Hiç Yüzünden . . Bir Cinayet Kastamonu (Hususi) — Şeh- rimiz — köylerinden birinde hiç yüzünden bir cinayet olmuştur. Devrekâni nahi;esinin Tekkek- zıllar köyünden Rıza Efendinin ortakçısı Sadık ile Kadir isminde biri arasında iki kile arpa yüzün- den kavga çıkmış fena bir netice vermeden mesele - halledilmiştir. Fakat Kadirin kardeşi Mustafa, birkaç saat sonra, Sıdığı raste gelince, ağabiyisine yapılan fena muameleden hiddetlenmiş, yanında taşıdığı Karadağ tabancasile bir el ateş etmiştir. Çıkan kurşun Sadığı yere yuvarlamış, zavallı | adam ağzındaki sigarası düşme- den derhal ölmüştür. Katil yaka- lanmış tahkikata başlanmıştır. Bir Delinin Cinayeti Gemlik (Hususi) — Burada bir yaralanma hâdisesi olmuş, Heyriyeli Hüseyin isminde - bir adam birdenbire delirerek san- dalcı Mehmedi başından ağır su- rette yaralamıştır. Hüsyin bir buçuk sene evvel Tımarhaneye girmiş ve iyi bir halde çıkmıştır, hattâ Hüseyinin deliliği tamamen izale edilmiş sayılarak evlendi- rilmiştir. Bu hâdiseden evvel de Hüseyin birkaç kere delilik alâ- metleri göstermiştir. Garibi şu- rasıdır ki, zavallı adam tevkifin: den sonra daima derin bir sükün içinde durmakta idi. — * Bafrada Define Bafra (Hususi) — Burada Bo ğgazlıyanın Çayışehir nahiyesinde bir köylü tarafından zxengin bir define bulunmuştur. Verilen ma- lümata göre bu definede birçok meskükât, altın ve kıymetli taşlar vardır. Defineden hükümet ha- berdar edilmiştir. Sigorta Paraları Sultanahmet yangınında kaat ol- madığı teeyyüt ettiği — için sigorta bedellerini — tediyeye başlamışlardır. Ödenmesi İâzım — gelen — sigorta bedeli yekünu 29 bin lirayı bulmake tadır. kreecae sovLELELASARAAALA EcAanAnAn. MEVLÜDU ŞERiF Gördesli Mühendis Şevket Bey merbumun ruhu için 22 Haziran Cuma günü Cuma namazından sonra — Nişantaşında — Teşvikiye camisinde Hafız Kemal Beye mevlidi şerif okutturulacaktır. z SS