22 Haziran 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

22 Haziran 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sayfa Memleket Manzarası Kalecikte Geçirilen Bir Gün Bir kariimiz Kalecikten yazı- yor: Kalecik bahçeleri birkaç yüz hektar araziyi ihtiva etmektedir. Kalecik halkı yaz mevsimini öte- denberi emin ağaç bahçelerinde geçirmiye alışmışlardır. Pep ba- kımsız olan emin ağaç bahçeleri- nin ağaçları kendi kendine yetiş- mekte olduğundan içerisine giril- diği zaman derhal bir intizamsız- hk nazara çarpar. Kaleciğin bu mevkiünde her türlü meyva ağacı yetişmekte ise de ekseriyeti ayva ağaçları teşkil etmektedir. Diğer meyva ağaçları daha ziyade başka semtlerde bulunur. Hemen hemen her bahçenin alt taraflarında bir de orman kısmı vardır. Burada yetişen ağaçlar umumiyetle tabiatin lütfuna ter- kedilmiş olduğundan ıslah ve terbiye usullerine lüzum görülme- mektedir. Bu sebeple ağaçların cinsleri de bozuktur. Yetişen ağaçlar hayreti celbedecek dere- cede sür'atle büyümektedirler, Öyle yerleri vardır ki insan geç- meye âdeta korkar. Burası aşağı yukarı vahşi ormanları andıracak bir haldedir. Ana yurdun göbe- ğgisden fışkırıp gelen Kızılırmak ta bu bahçeleri okşayarak yoluna devam ediyor. İrmak meşcerenin tamamen şarkından akar, Haris bir kıskançlıkla güneşi saklayan ağaçlar nehrin iki tara- fini sayesi allında bulundurmak- ta ve bu kesif meşcerenin orta- sında çağlayan kızıl renkli ırma- ğa serinlik ve tatlılık vermekte- dir. Meşcerenin ırmak kenarında kendi kendine yetişen genç fidan- ların birbirlerine sokularak vücu- de getirdiği yer yer küçük hüc- reler tabil birer kameriye halinde bulunmaktadır. Bütün bir haftanın yorgunluğu kuş yuvalarına ben- zeyen buhhıuıludı zevkle geç ren delikanlıların neş'esine bül- büller de iştirâk ediyorlar. Cidden çok hoş ve sevimli olan bu tabil güzellikler -içinde gümüş renkli sularını parlatarak akan k;îu derenin de bir mev- kiü vardır. Kızılırmağın garbinden we bahçelerin arasından kaynıya- rak gelen bu dere nehre yaklaş- madan ikiye aynlıyor. Küçük su parçaları çay kumluk denilen mevkide, ulu ağaçlar arasında kümsal bir adacık teşkil ettikten sonra Kızılırmağın altın renkli sinesine atılıyor. Hacı Emin Ağa oğlu Ali Diyarıbekirde Bir Şelâleden İstifade Edilerek Elektrik Tesisatı Yapılıyor Diyarıbekir, 21 (A.A.) — Di- yaribekir elektrik tesisatı Ganz girketine 114,590 liraya ihale edil- miştir, Projesi elektrik mühendisi . Kâmran B. tarafından — yapılan bu tesisatta kuvvei muharrike 100 metrelik bir irtifadan sukuta temin edilen büyük bir su ola» caktır. Mükeveleye nazaran te- sisat on bir ay içinde bitmiş ola- caktır. Bir Kadın Asıldı Kırklareli 21 ( Hususi )— Kıpta Sal'm isminde sevdiği bir adamla birleşmek — için kocası Demir kâhyayı öldürmekten suçlu Sad- berk Hanım asılmıştır. SON POSTA Kalorifgri_ Türkler Mi İcat Etti? Tarihten Evvel Ve Sonra Beş Muhtelif Medeniyet Safhası Geçiren Seyitgazide Seyitgazi, (Hu- — — Milâttan evvel “ Fırıkya- — hlar,, zamanında — en mamur ve mühim bir mer- kez olan Seyit- gazinin cenubun- — —Ç da ve 45 kilo- metre uzaklığın- — da Yazılı Taş * namile maruf Gordiyom şehri- nin — harabeleri vardır. Bu şehir, büyük bir mede- niyetin kitabele- * rini, sütunlarını, | saray ve ihtişam nişanelerini el'an muhafaza ediyor. Fırıkyalılardan sonra Romalılara geçen Seyitga- zide Roma devrine ait birçok eski eserler vardır. Bundan sonra Bizanslılar devri başlıyor. Seyit Battal Gazizin metfun olduğu Muazzam tarihi türbe ve tekkenin yanı başındâ Bizanslılardan kalma muhteşem bir mabet var, Seyit Battal Gazinin türbesini yapan Beyazıt Mehmedin annesi bu ma- bedin vaftiz kısntında metfundur. Battal Gazinin, bu meşhür Türk kumandanın sandukası 6-7 metre uzunluğundadır. Anlaşılıyor ki bu şanlı askerin büyüklüğünü müba- lâğal makber ile tarife kalkış- mışlar. Yanında minnacık enda- mile Kayserin esir kızı ve Battal Gazinin sevgilisi metfundur, halk dilinde Ummihan diye yadedilmek- tedir. Türbenin yanıbaşında Mihal Gazi metfundur. Büyük ve mer- mer döşeli. Şadırvanlı bahçesinin etrafına medreseler, mutpaklar, tekke ve zaviyeler - dizilmiştir. Bu müştemilât Selçuki mimari- sidir. Şayanidikkattir ki kalorifer tertibatı da vardır. Hem öyle ki bugünkü kaloriferin aynidir. An- cak bugünün kalorifer - tertibatı madeni, — dünün — kiremit ve tuğladır. Büyük ve yekpare taşlardan vücude getirilen mahrut şeklinde- ki ocağın mazgalı tuğla ve kire- Memlekette Yağmur Vaziyeti Samsun (Husust) — Bir haf- tadanberi hergün öğleden sonra şiddetli yağmurlar yağmaktadır. İsparta, 20 (A. A.) — Zürrar ve bahçıvanları memnun edecek derecede şehrimize ve civarına bol yağmur düşmüştür. Afyona Dolu Düştü Afynııkl"hi-' ( Hosusi ) — Afyonkarahisar civarındaki Ka- raağaç boğazına cuma günü öğleden sonra iki defa çok şid- detli dolu yağmıştır. Bağlarda ağaçların ve asmaların yaprakla- rımı, meyvalarını, bazı yumuşak çubuklarını yere sermiştir. Her taraf sel içinde kaldı, ekin va haşhaş kafaları yere düşmüştür. Hıdırlıktan — inen? sel, birkaç evi ve yolları küçüklü büyüklü taşlarla doldurmuştur. Bir' kişi de sel önünde giderken kurtarıl- mıştır. Dolüu - tanelerinin kutru 2,5 3 santimdir. n T Seyitgaziden bir görünüş, yukarıdaki büyük bina Seyitgazi türbesidir Bir hafriyatta bulunan üzeri işle- meli kaya parçası Firikyalılara ait olduğu tahmin edilmektedir mit borularla bütün duvarlardan dairen — madar - dolaştırıldıktan sonra helezont bir tarzda kubbe- nin dairevi muhiti gezdirilmiş ve bugünkü asri bacaların bir eşi olan bacalarla dışarıya verilmiştir. Bu tertibatı —gördükten sonra kaloriferin Türkler tarafından icat edilmediğine kani olmak büyük bir hatadır. Selçukilerin bıraktıkları asar diğerlerindan daha zindedir. Alp Aslanın karargâh kurduğu köy bugün halk dilinde Alpanos olarak — yer almışlır.. Hükümet doktoru Rubi Beyin Bahçe hafri- Mardinde Bir İçtimada Memurlar Türkçe Konuşmıya Ve Konuşturmıya Ant İçtiler Mardin (Hususi) — Halkevin- de bütün memur ve muallimlerin iştirakile — bir içtima — yapık mış, — bunda Mardin halk- nın arapçaya benzer bir Türkçe konuş- makta olması mevzuubahse- dilmiştir. Mu allim * Yaşar Zeki B. buli- sanın pek gü — Muallim Yaşar lünç ve garip Zeki Bey bir dil olduğunu söyleyerek Mar- din tarihinden, Türk dilinin gü- zelliğinden, öz Türk olan Mar- dinlilerin Türkçeyi ne için böyle Arapçaya benzettiklerinden bah- setmiş ve memurlara öz Türkçe Sapasağlam Bir Tesisat Var yatında bulduğu kitabe — (san'at itibarile çok şa- yanı — dikkattir. Firikyalılara - Hi- tit - ait olduğu tahmin edilmek- tedir. Seyitgazinin U- mumi Vaziyeti Seyitgazinin belediye bütçesi 3000liradır. Eski bir binası var- dır. Halkevinin binası yeni ve asridir. — Mimar Mehmet Ağanın bin agerdesi dir. Mehmet Ağa be- lediye reisidir. Karakulak demek- le meşhurdur. Seyitgazinin Kanonikası olan Saffet usta tarafından şehir mey- danında Gazinin heykeli yapıl- maktadır. Heykel yapılması fikri- ni fili sahaya çıkaran müddelumu- mi İbrahim, Halkevi reisi Veli ve belediye reisi Mehmet, Kay- makam vekili Tahrirat kâtibi Emin Beylerdir. Heykelin inşası bitmek Üzeredir. Seyitgazi halkı ekseriyetle çiftçi ve koyuncudur. Ziraat iyidir. Ekim az ise de ve- rim geçen senelerden daha iyi tahmin edilmektedir. Seyitgazi merkez ve köylüleri halkı çok zindedirler, kaymak, süt, tereyağı ve ondan mamul Höş- merim dedikleri bir nevi yemek kalori itibarile 700 — küsurdur. Bundan — başka — Seyitgazinin ( kilimi ile tiftik ve yapağıdan yapılan yerli elbiselik kumaşlar da kayda şayandır. Seyitgaride imar her gün bir parça daha ilerlemektedir. Ağaç ve fidan ihmal edilmiştir, yeni teşebbüslerle kasaba ağaç. landırılmaktadır. — Müddeiumumi Ibrahim Beyin delâletile Seyitga- zide Bozkurt spör kulubü . teşkil edilmiştir. İkinci reisliğe muallim Hilmi, idare heyetine Nadir, Süleyman, Yusuf Ziya Kâzım ve Hüseyin Beyler seçilmiştir. Muğlada Mektep Sergisi Muğla, 21 (A.A.) — İmtihan- ları dün biten ortamektep tale- hıı.hıııçıı in el emekle! ;indtı bir sergi açılmıştır. - Sergide yı 'a tablolar, hılırıııınlol:lgrıi.çocnkb” elbiseleri, sulu boya ve karakalem resimler vardır. Değişen Tapu Müdürleri Ankara, 21 (Hususi) — Sıvas Tapu Müdürü Faik B. Giresuna, Malatyadan Celâl B. Sıvas, Kas- tamonudan Celâl B. arıbekirden E?ıu. Bursadan Ziya B. Malatya, Afyon Karahisardan Başkâtip Ali Rıza B. Burdur tapu müdürlük- lerine tayin edilmişlerdir. rererenmee eee erer eee enen e rersereeneeesenesererEnAcAE. konuşmak ve konuşturmak tavsi- yesinde bulunmuştur. Bütün me- murlar böyle yapacaklarına ant içmişlerdir. Vali Bey bu kararlarından dolayı içtimaa iştirak — edenleri tebrik etmiş ve inkılâpta Mardinin geri kalmasının hiç doğru olma- dığını söylemiştir. Haziran 22 | — Öz Ditimiz —| Türk Dili Çalışmaları T.D. T. C, Umuml Kâtipli» ginden: Cemiyetin neşrine başladığı * Tarama Dergisi ,, nin — şimdiye kadar çıkan fasikülleri hakkında bundan evvelki 11 ilândan sonra yeniden mütalâa — gönderenlerin 12 inci listesi: 1 - Gönen birinci mektep mu- allimlerinden Burzu oğlu Kemal Ferdi Bey, 2- Denizli Halkevi, 3- Edebiyat Fakültesi kalem âmi- ri Çubukçu oğlu Sıtla Bey, 4« Akçadağ Maarif memuru, 5- Ko- zan Müftüsü İzzet Bey, 6 - Havza ilk tedrisat müfetlişi H. Nami Bey, 7- Beşiri Maarif memuru Sait Bey, 8 - Beşiri merkez muak lâmi Mustafa Bey, 9 - Edirne Maa- rif Müdürü Şahap Bey, 10 - Silif« ke Belediye Reisi Sait Bey, 11 - İstanbul Cümhuriyet Orta« mektep müdürü Hidayet Bey, 12 - Çorluda Basri Yaman Bey, 13- İstanbul Cümhuriyet — orta-, mektebi türkçe musllimi Orhan Rıza Bey, 14- Nizip - Akçaköy mualümi Ömer Bey, 15- Gazi mektep Maarif Müdürü Cemil Hüsnü Bey, 16- Sınaf mülkiyet müdürü Refik Bey, 17- Çine Maarif Memuru Fehmi Bey, 18 - Mersinde harp malüllerinden Emia K. Çöl Bey, 19 - Gemlik Merkez mektep muallimlerinden * M. Ha« yali Bey. 20 Adapazarı ortamek- tep türkçe muallimi Agâh Bey, 21 - Kütahyada Ispartalı oğlu Gıyas Bey, 22- Biga kaymakamı Ali Riza Bey, 23 - Uzunköprü bukuk hâkimi M. İmran Bey, 24« Balıkesir ük tedrisat müfotüiği M. Şükrü Bey, 25 « Merzifon kaymakamı Rüştü Bey, 26 - Mer- zifon ilk tedrisat müfettişi Remzi Bey, 27 - Merzifon maarif memuru Halil Bey, 28 - Merzifon başmır allimi İ. Hâki Bey. Bu zatlerin gönderdikleri fiş sayısı 6630 du. Evvelki 11 liste ile beraber gönderilen fiş yekünu 31.223 G bulmuştur. Izmirde 25 Senelik Muallimler Arkadaşları Tarafından Tebcil Edildi İzmir 21 ( A.A )— Halkevinin aile bahçesinde maarif mesleğin- de 25 sene hizmet eden muallim- ler şerefine bir maarif gecesi eğlentisi tertip edilmiştir. Köylü- lerin de iştirak ettikleri bu eğlenti çok samimi olmuştur. Vali Kâzım Paşanın Türk muallimi uııvuı.îh yazdığı bir makalenin okunmasile eğlentiye n K Birçok nutuklar söylenmiş, Milli oyunlar oynanmış çalışmış ve 25 sene meslekte olan 11 muallim alkış- larla tebcil olunarak sabaha kadar eğlentiye devam edilmiştir. Sinopta Göze Çarpan Bir Güzel- leştirme Çalışması Var Sinop 21 (A.A) — Şehrin imarı faaliyetine devam olunmak- tadır. Şehir parkında yeni bir iskele yapılmıştır. Tamiri devam eden umumi caddelerle şoselerde- ki işler bitmiştir. Hastaneye Ve koşu yerine doğru yeni yollar yapılmak için hazırlıklara başr lanmıştır.