30 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

30 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Sayfa — İ J) Ağustos! | AT e A z T ÇÇ | Tarih En Büyük Zafer Hediyesini BugünKazanmıştı (Baştarafı 1 inci sayfada) 30 Ağustos sana bir daha kutlu* olsun, * 30 Ağostos 1922.. Başkuman- dan Büyük Gazi ile Garp cephesi kumandanı İsmet Paşa sabahleyin erkenden — Afyondan — kalktılar, birinci ordu karargâhmna geldiler, oradan cephe vaziyetini tetkik ettiler ve gördüler ki düşman kuvvetleri, bütün birlikleri biribi- rine karışmış bir halde Çalköy mıntakasında toplanmışlardır. Gazi Başkumandan güneşin ilk Yşıklarile beraber “hücum,, emrini verdi. Bu, son ve en kat'i neticeli muharebe idi. Bu emir üzerine bizim cephenin vaziyeti şöyle oldu: 16 ncı fırka Çalköyün şima- linde geniş bir kıvrım yaptı, Glinci fırka Çal deresi şimalinde kuv- yetli bir dirsek çevirdi, 11 inci fırka Çalköy cenubunu kuşattı, Sinci fırka Selkisaray'ın şimal köşesini tuttu, 23 “üncü fırka Aslıhanlar şimalini çevirerek kilit- ledi, 3 üncü fırkamız Ağaçköy şimalini baskıladı, suvari kolordu- muz da, düşmanın ricat İstika- meti olan Kızıltaş deresini kapa- mak için harekete geçti ve bu süretle düşman ordusunun büyük kısmı 30 Ağustos sabahı Çalköy mıntakasında her taraftan sımsıkı sarıldı. Bu ihatadan sonra müthiş bir taarruz başladı. Yunan ordusu için bu çenberin içinden kaçıp kurtu- mak imkânsızdı. Bu imkânsızlığa rağmen Türk çemberi arasında bir gedik açmak için düşman ordusu da çok şiddetli taarruzlar yaptı. Fakat maksadına muvaffak ola- madı. Vakit öğle olmuştu. Türk ordusu hücumlarını şiddetlendirdi ve tarihin henüz kaydetmediği müthiş bir meydan muharebesi başladı. Muhasara altındaki düş- man kuvveti tamam yedi fırka idi ve başkumandanları Jeneral Trikupis te orada idi. Muharebe akşama kadar devam etti. Neti- cede düşman için, olduğu gibi teslim olmaktan başka bir çare kalmadı ve akşam güneş battıktan bir saat sonra düşman birinci ve ikinci kolordularının karargâhları olduğu gibi elimize düştü. 4, 5, 9, 12 ve 13 üncü düşman fırkaları tamamen, — birinci ve yedinci düşman fırkaları da kısmen esir edildiler. Ayrıca bütün toplar, otomobiller — ve ağırlıklar da anaim arasında idi. Bunlardan gnıkn Başkumandan — Jeneral Trikupis ile kolordu kumandan- larmdan Jeneral Diyenis ve daha birçok büyük rütbeli zabitler de teslim oldular. Dumimpınar meydan muhare- besi bittikten ve düşman ordusu- nun büyük bir kısmı esir edildik- ten sonra Başkumandan büyük Gazi ile büyük erkânı harbiye reisi Fevzi Paşa ve Garp cephesi kumandanı İsmet Paşa hep bir- likte muharebe meydanından ge- çerek Dumlupınara gittiler ve ge- ceyi orada geçirdiler. Biraz sonra Garp cephesi ku- mandanı tarafından ordumuza şu tarihi tebliğ gönderildi: *“Afyonkarahisar - Dumlupınar büyük meydan —muharebesinde düşman orduyuaslisinin imha saf- hasımı teşkil eden 30 Ağustos 922 muharebesi ; şimalden 61 inci fırka ve Gmci kolordu ve cenup- tan 4öncü kolordunun iştirakile süvari — kolordusunun — tesirinde ( Aslıhanlar, Çal, İşören ) mınta kasında ve Çalköy şarkında birzzat birinci hatta 11 nci fırka nezdin- de bulunan Başkumandan Mustafa Kemal Paşa Hz. nezareti altında SON POSTA Milli Heyecan Günündeyiz ( Baş tarafı 1 inci sayfada ) Bundan sonra geçit resmi bap ladı. Alaya —askeri mektepler, kit'alar, polis ve itfaiye müfreze- lerile, tayyare — timsali, — şehir bandosu ve sivil teşekküller iştirak ettiler. Beyazıt meydanı halkın büyük tezahüratına sahne oldu. Alay Divanyolu tarikile Taksime doğru ilerlemektedir. Taksimde belediye tarafından abidı bir çelenk konulacak ve geçit resmi nihayet bulacaktır. Harbiye mektebindeki Merasim Bugün öğleden sonra saat 14 | te Harbiye Mektebinde de bü- yük merasim yapılacak, orduya iltihak eden 650 genç zabitimize diplomaları tevzi edilecek ve ant içeceklerdir. Saat 15,30 da da — mektebin 100 üÜncü yıldönümü kutlulana- caktır. Mektebin her tarafı bayrak- larla donatılmış, Sıpahi — ocağı kısmındaki meydanda — küçük de zarif taklar kurulmuştur. Gazi Hz.nin Erkânıharbiyenin son sı- nıfında iken bulundukları dersha- | neye “Gazi Köşesi,, namı veril- miştir. Bu köşe o zamanki tesisa- tile bugün ziyaretçilere — açıla- caktır. Yenli Tayyarelerimiz Bugün saat 16 da İstanbul halkının orduya hediye ettiği 3 yeni tayyareye Yeşilköyde at ko- nacaktır. Merasime, Istiklâl marşı İle başlanacak, Beykoz, Kadıköy ve Kartal halkı ve Tayyare Cemi- yeti namlarına dört hitabe söyle- necektir. —Yeni — tayyarelerimiz ı.châr üzerinde uçuşlar yapacak- lardır. sebetile, bu gece birçok semtler- de müsamereler ve eğlenceler tertip edilmiştir. Ayni zamanda asker tarafından fener alayları da | yapılacaktır. Cemiyet Reisi Mille Hitap Ediyor | 29 (A.A.) — Tayyare | cemiyeti reisi, Rize mebusu Fuat Bey 30 Ağustos tayyare bayramı münasebetile kendisile görüşen bir muharririmize şu beyanatta bulunmuştur : “On yıl içinde millt havacılık için elli milyon lira teberrü etmiş olan Büyük Türk milleti, bu sene de orduya 26 tayyare hedi- ye etmiye muvaffak olmuştur. Yarınki harbin, bir yıldırım gibi göklerde patlıyacağını artık anlamıyan hiçbir millet kalma- mıştır. Bu korkunç hakikat kar- şısında ileri milletlerin birer “ U- çan millet,, haline gelmek - için ne kadar çalıştıklarını biliyoruz. Milyonlarca genci havacılık mev- cereyan ve neticei kat'iyeye Ikti- ran eylemiştir. Bu muharebenin cereyamıumu- misini mukaddes davamız lehine kat'iyete tebdil etmiş ve Trikupis ve Diyenis gibi en büyük kuman- | danları başlarında olduğu halde düşman ordusunun enkazı tarü- marisi mütemadiyen her taraftan kıtaatımızın- aguşu teslimine atı- mıştır. Ordularımız - için bir hatıral tarihiye olmak ve Başkumandanı- miızâ müuhabbet ve merbutiyet ve lâyetezelzül itimadımıza yeni bir delil! teşkil etmek Üzere mezkür 30 Ağustos 922 muharebesinde (Başkumandan meydan muhare- | besi) namı verilmiştir. » Zafer ve Tayyare bayramı müna- | | Büyük Zaferi Kutluluyoruz, Harbiye Mektebi Merasimi Çok Parlak Olacak İstanbul Kumandamı Hâlis Paşa ile Harbiye Mektabi Kumandanı ve zabitlerinden bir grup zuu İçine alarak yarına, arkası kesilmez bir eleman kaynağı ha- zırlıyan milletlerin sayısı günden güne çoğalmaktadır. Ordunun ih- tiyaçları karşısında başka bir şey düşünememek zarureti yüzünden buglüne kadar temas edemediği- miz bu can alacak mesele etra- « ğ—*f E Ş e Harbiyoe Alay Kumandamı gerefli san- cağı teslim aldıktan sanra mda Türk gençliğini bir araya toplamak hepimizin idealidir. Tayyare Cemiyetinin Yeni Dernekleri Şehrimizde Teşekkül eden ve Tayyare Cemiyetine merbut Er- meni, Musevi, Rum, tayyare der- nekleri, Teşkilâtlarını bitirerek Faaliyete geçmişler ve dün cmi- yete teberru olmak üzere Erme- niler (4) bin, Musevtler 2500 lira yatırmışlardır. Türk Ermeni tay- yare derneğinin yaptığı bir tet- Artık zafer, bütün varlığile bizimdi, kâinat bir araya gelse bunu kahraman ve mübarek h metçiğin eli alamazdı. * Ertesi 3i ağustosta baş- knııındm':;yık â::iıiıı bizzat yazdığı emirden şu — satırları alıyoruz: «..Bütün arkadaşlarımın Ana- doluda daha başka meydan mu- harebeleri verileceğini nazarı dik- kate alarak ilerlemesini ve her- kesin kuvayı akliyesini ve me- nebii celadet ve himmetini mü- sabaka ile ibzale devam eyleme- sini talep ederim. İlk hedefiniz . İleril,, Kahraman Türk ordusu, Gazi- kika göre Istanbulda ( 50 ) bin Ermeni vatandaş bulunmaktadır. Bunlardan ancak 30 bini munta- zam bir şekilde teberrüatta bulu- nacak, bir sene içinde Türk or- dusuna “ Cazi ,,, “ İsmetpaşa ,, iamini verecekleri iki tayyare he- diye edeceklerdir. 3 numaralı dernek olan Türk Rum tayyare derneği, teşkilâtını bitiremediği için tahsilâta henüz başlamamıştır. Yakın zamanda bütün dernekler bütün teşkilâtile faaliyete geçmiş olacaklardır. Harbiye Mektebinde Sancak Merasimi Harbiye Mektebi alayına dün merasimle Sancak verilmiştir. Sa- at 15 te Harbiye mektebinin bu seneki mezunları ve 2nci sınıf talebeleri avluda yer almış bu- Tunuyorlardı. Istanbul Kumandanı Hâlis Paşa, Erkânıharbiye Reisi Miralay Tevfik ve Harbiye Mek- tebi. Kumandanı Miralay Rauf Beylerle meydana gelmiş ve bu- rada genç mezonları tebrik et- miştir. Bundan sonra - İstiklâl marşı çalınmıştır. Halis Paşa bir nutuk söylemiş ve sırma işlemeli alay sancağını Alay Kumandanı Rauf Beye vermiştir. Bundan sonra Rauf Bey bir nutuk söylemiş ve bugünü alayın en mes'ut âm telâkki ettiğine, bu sancağın bütün sancakların anası olduğuna işaret eftikten sonra sancağın şeref ve haysiye- tinin — muhafazası için — bütün gençlere ant içirmiştir. Ant içildikten sonra resmigeçit başlamıştır. Halis Paşa ve diğer zevat Harbiye mektebinin merdi- veni Öönünde durmuşlar, Öönde elinde sancak olduğu halde Ala: Kumandanı ve arkadan da böl ve zabitler geçmişler ve merasim nihayet bulmuştur. nin bu emrini de celâdet ve ha- müasetle yerine getirerek sene- lerdenberi ana yurttan uzakta kalan beldelerimizi —tekrar öz yurda kavuşturdu. Sıra İle 1 ey- lülde Uşağa, 9 eylülde İzmire, 10 eylülde Bursaya ve 16 eylülde Bandırmaya şanlı Türk bayrağı çekildi. 30 eylülde imzalanan Mudan- ya mütarekesile de, — Türkün yarattığı büyük zafer bütün isti- lâcı devletler tarafından tasdik dildi. Türk milletine bu mes'ut gün- leri kan ve can pahasına hediye eden muazzez şehit ve gazileri- mize ve Gazi Başkumandanımıza bin minnet ve şükran. 7 R lZabı't!en'm iz Arns_ındn: - T Birçok Zabitleri- miz Birer Derece Yükseldiler (Baştarafı 1 inci sayfada) Mehmet Murat Kızanlık, M. Fazıl Selânik, İsmail Hakkı Üsküküdar, S. Fethi Harput, A. Sahip Gü- mülkcine, H. Cavdet Süleymaniye, Nori Üskdar, İbrahim Karagüm- sük, *A Lofça, ” Haa - Tebsit Kastamonu, Hasan Basri Toygar- tepe, M. Bahir Kıbrıs, Hasan | Çerkeş, Osman Ermenak, Dilâ- | ver Tophane, Y. Nâzım Hasan- kale, Necmettin Üsküp, Musa Selânik, Ali — Yedikule, Tah sin Küçükparzar, Lüötfi Fatih, A. Mithat Erzincan Beylar, Piyade Binbaşılığından Kaymakumlığa : Salih Fedai Çeşme, Tahsin Küçükpazar, Naşit Yenişehir, M. Komal San'a, Kemalettin Nazilli, H. İhsan Etyemez, Cemalettin | Gergük, Abdülkadir Tatlıkuyu, Ziya put, Üsküdar, Hasan Hüsnü Üsküdar, Hüseyin Çekmece, İsmail Hakkı Harput, M. Galip Manastır, M. Rasim Trabzon, Nuri Süleymaniye, A. Talat Köprülü, Hüsnü Kayseri, Hasan Feriköy, A. Muhtar Bıçak- çı, Halil Ünye, Şerafettin Eğrika- » Zahit Girit, Söleyman Faik elânik, Yusuf Sezai Edirne, A. Zühtü Bürsa, M. Ziya Erzurum, Fettah Süleymaniye, Muhiddin Edirne, M. Fevzi Trabzun, Sabri Süleymaniye Beyler. Piyade yüzbaşılığından Binbaşılığa: Faril Manastır, O. Eşrel Bey: koz, İsmail Istanbul, M. Asım Divrik, Ali Pazarcık, M. Reşit Di- yarbekir, I. Zühtü Ürgüp, Yusuf Ziya Marmaris, A. Hüseyin Harput, Hüsamettin Çınar, Lütfi Üsküdar, M. Mecdi Sivas, Nazmi İzmir, L Kemal Beşiktaş, Reşat İşkadra, Riza Denizli, H. Sabri Dimitoka, M. Kâmil Pizerin, A. Şükrü Şar- ki karahisar, Hüseyin Çemberli- taş, Hüseyin Hüsnü Üsküp, Hüs- nü Dimitoka, Kânm İzmir, H Sabri Fethiye, Ibrahim Trabzom, M. Sait Üsküdar, Yunus Gerede, Reşit Erzurum, Osman Harput, Kâşif Selimiye, Rüştü Üsküdar, Nuri Arapkir, Niyazi Isparta, Kâ- zım Gümüşhane, Ihsan Sakız, O: Nuri Bitli Beyler. Piyade birinci mülâzimli: ğinden Yüzbaşlığa: Ferit Beşiktaş, Mazhar İstan” bul, İbrahim Gence, M. Nuri Daday, Fahri Harput, Şaban Al* şehir, M. Ali Dedeağaç, Tokat, Celâleddin Samsın, Ze keriya Maraş, M. Niyazi Bursâ: H. Kemal İstanbul, Salih İstanbul M. Şükrü Edirne, İsmail Hakk! İstanbul, Celâl Harput, S. Faik Anamur, Raşit Üsküdar, Sali* baddin Üzskâdar, —Asaf Şasi Münir Bursa, Seyfettin Istarbulı üp Zon; k, Salâhattin, İ tanbul, Refik Girit, M. Tayyâf Istanbul, M. Ali Maraş, Ahmtt Küçükmustafapaşa, Covdet Def terdar, A. Rıza İstanbul, Şükrü kktanbul, Esat Perlepe, Mubtâf Kalkandelen, Şeref İzmir, kkale, Burhanettin Büyük” lere, A. Refik Yemen, Salib ı*;ı" kara, Niyazi Sarıyer, Mehmet lstanbol, M. Kemal Erzi Yusuf Ziya harput, Cemil K monu, Ekrem Sivrihisar, di Istanbul, — Burhanettin Droği, Refik Erzurum, Ekrem Girit,