31 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

31 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergğün İki Devir Arasında Farklar » Osmanlı imperatorluğu Tür- kiyesile Cümhuriyet idaresi Tür- kiyesi arasındaki farklar, sayı- ya gelmiyecek kadar hesapsız ve hudutsuzdur. B a bir hu- lâsa yapmak ist tekiden bu memleket — ölü ve tsirdi. Cümhuriyet Türkiyesi ise | diri ve müstakildir.. Bu büyük farkı gözle görebilecek derecede anlamak için, başkalarının bizim hakkımızdaki düşüncelerini oku- mak daha ameli bir usuldür. On senedenberidir ki bütün dün- Ya gazeteleri, her fırsatta Cüm- huriyet Türkiyesinden bahsedi- Yorlar, Bu neşriyat şöyle hulâsa edilebilir: Türkiye kuvvetli ve müstakil bir devlet olmuştur. Onu, cakiden dlduğu gibi müstemleke vaziye- tinde görmek artık mümkün değildir ve mümkün olmayacaktır. Bu münasebetle size, hakkı- Mızdaki ecnebi gazeteleri neşri- Yatının en yenilerinden bir tane- tini gösterelim. Holandada çıkan De Telegraf gazetesinin, Türkiye hakkında yazdığı çok uzun bir tetkik ve müşahede yazısından Yu parçayı alıyoruz: * Mustafa Kemal Paşa; Gazi baba, hakikaten Türk milletinin babasıdır. Türk milleti bir vakit- ler kendi vatanında ecnebilerin l'İklıııiye!i altında, — ecnebilerin Menfaati için çalışırdı. Gazi Mus- tafa Kemal Türk milletini kapi- tülâsyonlardan ve ecnebi hâkimi- Yetinden kurtarmış, milletine ken- di vatanını tekrar kazandırmıştır. milletine — okuyup, — yazmak öğretmiştir ve milletin kıyafetini diğcr modern milletlerin kıyafeti gibi yapmıştır. O, ilim, teknik ve Mimari sahasında eski Türk kül- türünü en yeni terakki ve tekâmül- erle mezcederek vatanını imar ttmiş, demiryollar yapmış ve de- hiz seyrüseferleri açmıştır. Maden- €r işlemiye ve fabrikalar kurul- Muya başlı r. Bütün bunlar Onun kendisinin, dostlarının ve Mesai arkadaşlarının eserleridir. «İstanbulun bazı mehafilinden aşka, Anadolunun her yerinde ürkün emniyet ve itimâda lâyık Bamuskâr ve misafirperver olduğu $örülür. Maamafih misafirperverlik ahsinde Türkiye Fransa gibi Yapmaz, yani ecnebilere kapılarını ardına kadar açmaz, çünkü bu Yüzden Türkler asırlardanberi za- Tarlı tecrübeler yapmışlar, yani Memleketlerinde ecnebi . kültürü Ve kolonileri vücude gelmiştir. Memleket dahilinde ecnebilerin Seyahati serbesttir. Ecnebiler her Yerde misafirperverlikle karşılan- Maktadır. Dost sıfatile gelen bir &cnebiye izzet ve ikram yapmak fabii bir şeydir ve her Türk böyle Yapmakla büyük bir zevk ve sa- Sdet düyar. , T Şu satırlar da İspat ediyor ki, ürkiye, kuvveti, çalışkanlığı ve Sari — varlıkları artık — dillerde Rezen bir devlet olmuştur. 3 Kuruş! Bir Kilo Tütüne Kum- Panya Bu Parayı Veriyor Muğla, 20 (A. A.) — Tütün- lerin 15 güne kadar basılma işi bitecektir. Şimdiye kadar - tütün- | ler üzerinde yapılan tetkiklerden, U sene mahsulünün şair genelere disbetle evsaf itibarile nefis ola- | tağı anlaşılmıştır. Şimdiki vıııyelc göre bu sene rekoltesi üç milyonu tecavüz ede- ıResimli Müakale ek, her zaman | töylediğimiz gibi, diyebiliriz. ki | Söi AYA Kendisinde irada bi kanlılık, çabük — karı mee, ber. felâketi ve bu gibiler leri — yıldırırlar, herşeye mukte- SON TELGRAF HABERLERİ İki Yangın Çıktı Antalya, 29 (A. A.)— Akseki kazasının Büyük Elvata köyünde kazaen bir yangın çıkmış ve 96 ev, bir mektep, iki han, bir köy odası ve yedi dükkân yanmıştır. Gazi Heykeli Adanada Cümhuriyet Bayramında Dikilecek | Adana, 30 (A. A.) — Açılış | merasimi önümüzdeki Cumhuriyet | bayramında yapılacak olan Gazi heykeli komisyonu dün tekrar toplanmış ve heykel kaidesinin yapılmasının 1 Eylülde münaka- saya verilmesini kararlaştırmıştır. Teklifler 10 Eylüle kadar kabul edilecektir. Dolmabahçe Cümhuriyet Sarayında Kabul Resmi Hariciye Vekili Dr. Tevfik Rüştü Beyin kızı Emel Hanımla Hariciye Vekâleti — memurların- dan — sefaret — kâtibi — Fatin Rüştü Beyin evlenmeleri münase- betile dün gece Dolmabahçede Cumhurlyet sarayında Reisicum- hur Hz. tarafından bir kabul resmi yapılmıştır.Kabul resminde İsmet Paşa Hz., Meclis Reisi Kâzım Paşa, Vekiller, Mebuslar ve diğer davetliler hazır bulunmuşlardır. Gazi Hazretleri, saat 10.30 da salonu şereflendirmişler ve gelin hanımla ilk dansı yapmak suretile merasimi açmışlardır. Genç evlilere saadet dileriz. Aksaray, 29 (A. A.) — Gece yarısı Belediye tiyatro binasından çıkan bir yangın etrafa sirayet ederek 5 dükkân ve bir kahveyi Gazi Hz. İstanbul, 30 (A A.)— Reyaseticum- hur kâtibi umumiliğinden: Reisicümhur Hz. 80 Ağustoa Zafer bayramı münasebetile tebrikte bulunan zevata memnuniyetle teşekkürlerinin iletilmesine Anadolu Ajansını tavsit buyurmuşlardır. x Tstanbul, 30 (â. A.) — Kurtuluş savaşı - yıldönümü tebriklarine rahat- sığlığı dolayısile - cevapları gecikecek olan Başvekil Hz., teşekkür ve teb- riklerinin arzına Anadolu ajansını tavsit etmişlerdir. keEK SEE o al) Almanyanın Gazi Hz. ne Teşekkürü Berlin, 29 (A. A.) — Alman- ya hükümeti, Reisicümhur Fied Marşal Fon Hindenburgun cenaze merasimine Türkiyenin Berlin bü- yük elçisini memuriyeti fevkalâ- ile ve hususi murahhas sıfatile buülundurarak ibraz buyurdukları sempatiden dolayı hükümetin ve Alman — milletinin teşekkülerini Reisicümhbur Gazi Mustafa Ke- mal Hz.ine iblağa Ankara büyük elçisi M. Fon Rosenbergi memur etmiştir. Antalyanın Bir Köyünde 96 Ev, Bir. Mektep Ve İki Han Kül Oldu yok etmiştir. İnsan zayiatı yoktur. Elektrik — ceryanından — husule geldiği tahmin edilen kontağın yangına sebep olduğu zannedil- mektedir. Başvekil Paşa Trabzona Gidiyorlar, Nafıa Ve Maliye Vekilleri Şehrimizde Şehrimizde bulunan Başvekil İsmet Paşa birkaç güne kadar Trabzona bir tetkik seyahati ya- pacaklardır. Nafia Vekili Ali ve Maliya Vekili Fuat Beyler dün Ankara- dan şehrimize gelmişlerdir. Bura- da birkaç gün kalacaklar, tekrar hükümet merkezine döneceklerdir. İngiliz Lirası Düşüyor Londra, 30 (A: A.) — İngiliz lrasının yeniden düşmesi, mali mahafilde ciddi endişeler uyan- dırmaktadır. Yüz bin Senelik Bir Hayvan Essen 30 (ALA.) — Mülhelm civa- rında yapılan inşaat esnasında takriben sekiz metre derinliğinde cesim bir hayvan iskeleti bulunmuştur. Bu hay- van bundan birkaç yüz bin sene evvel yaşıyordu. Baltık Devletlerinde Teşrikim l Riga, 30 (A.A.) — Letonya, Eston- ya ve Litvanya murahhasları konfe- ransı bitmiştir. Tam bir anlaşma ha- ml olmuştur. Üç memleket harici siyasette, — dostluk ve teşriki mesal fikri ile hareket edeceklerdir. İSTER İNAN ISTER İNANMA! Birkaç gün evvel Zagrepte yapılan beşinci Balkan ilk müsabakalarında bizim takımı feci bir mağlübiyete uğrıyarak sondan ikinci Atletizm federasyonu reisi, bu müsabakalara dair yazdığı bir makalede şöyle diyor: * Bizim takım doğruyu söylemek lârım gelirse iş. Çünkü hepsi bili- z o milli atletizm takımı değildir. Fakat frenklerin “Acte de prösönee,, dedikleri Olimpiyadının geldi. maneviyatı itibarile biraz saı yorlar ki bu takım, bu halile atletizm | dığı kadar, dırmaktadır., Ey okuyucu. hesabına yapılan bu vazifeden dolayı göğüsleri kabar. elde edecekleri teknik neticeleri göçen seneye nazaran zayıf olması ihtimali onları kuşkulan- Biz bunu bir mazer&t olarak kabul edemiyeceğiz. Çünkü 17 milyonluk bir millet içinden kuvvetli bir atletizm takımı mümkündür. Elverir ki başta bulunanlar bu işi başara- cak kudret ve kabiliyette olalar. çıkarmak her zaman Sözün - Kııı—ıı; Süleyman "t Peygamberden Daha Zorlu ! ** man Peygambör birgün Ya- a yalvarır: — Madem ki, der, beni insanlardan başka bütün hayvanlara, kurtlara ve | kuşlara da Padişah yaptın, izin ver de benlm idareme bıraktığın mahlükların hepsine bir defa bir ziyafet çekeyim ! Yahova bütün mahlüklarının hep- sini kendisinden başka hiç kimacı Poygamber bile olsa, doyuramı: ğgini Sölüymana anlatmak İsterse de, Süleyman Peygamber ısrar eder, yine yalvarır. Bunun — üzerine Yahova, biyik altından gülerekt — Haydi bakalım, hazırlığını yap! diye izin verir, Süleyman Poygamberin emri üze- rine yedi yıl ziyafet bazırlığı yapılır. Geniş bir tepe Üzerine erzak yığılır. Fakat o zamanlarin örzakı we olacak? Ziyafetin tayin edildiği gün bir balık, gövderi denizde olduğu halde yalnız başını — çıkararak, — Üüzerinde — erzak kadar uzanır: ber beni de ziyafete çağırmış. İşte geldim. Haniya yemekler nerede? diye sorar. Balığa yedi yılda toplanmış — olan erzakı gösterirler. Balık bir hamlede bunların hepsini yuttuktan sonra: — Ayol, bu kadarcık şey benim bir sabah kahvaltıma bile yetişmez!. 1 tekrar, denizin içine sokarak, kaybolur, gider. Süleymen — Peygamber — © vakit, Yahovanın mahlüklarını onun kendi- sinden başka kimsenin doyuramıyacı- ğinı anlamış olur. * Her Hitler de Almanyâya, padişah- tan daha büyük, hem — reis hem Başvekil olunca Cermenlerin — ilâhına yalvarmış. Gelecek hafta, Neurenberg şehrinde — toplanacak olan kongreye gelerek, kendisinin orada söyleyeceği on sekiz nutku alkışlıyacak Nazileri koni günlerinde beslemek - için Alla ç. - Yedi haftadan- beri o şehirde yığılmakta olan erza- kın tafsilâtını gazetelerde görmüşsü- nüzdür. Görmemiş olsanız da, bu erzakın orasında seksen bin kilo etten başka atmış bin kilo sucuk ve otuz üç bin kilo şukrut bulunduğunu — anlarsanız, üst tarafını da bunlara göre kıyam edebilirsiniz. Fakat Her Hitlerin sadık lıbıııı_- mın sayısı - maşallah - o kadar çok ki, okadar erzakla bunların her birine, sabah ve akşam çayla yahut kahveyle kahvaltıdan başka, yalnız öğle vakit- leri için birer kap sebzoli et verile- bilecekmiş.. olsun » a Vakın bu İktısadi buhran devrinde işalz kalarak karınlarını zaten doyu- ramıyan Adamlara birkaç gün birer kap yemek vermek te bir nimettir. Onun için Naziler Her Hitlerin nutuklarınk mukabele etmek Üzere, her milletin söylediği horra nidasını Almanlığa lâyik bulamıyarak, eski Alman kabramanlarından birinia cenk ederken çıkardığı: — Hojotoho, Hojaha! Nidasile haykırmağa hazırlanıyor- larmış. Zavallılar, böyle haykırmakla Hitlerin daha hoşuna gideceklerini umuyorlar. Belki de hakları var. Fakat, bana kalırsa, reiz - Başvekil nutukdarını böyle cenk nidalarile al- kışlatacağı yerde, biraz da sulh »öz- söyletse kendisini hem Alman- hem de: — Harp ha bugün h'ıeılı*l yarın kopacak ! Diye yüreği çarpan bütün dünyaya sevdirmiş olur. İspanyada Bir Cinayet Komünist Bir Müvezzii Vurdular Madrit, 30 (a. A.) — “ İşçi Dün- Bizim İnamımız budur. Sen de bunat yası, ismindeki komünist gazetesinin HETER İNANMA! müvezzli — kalabalık bir. meydanda meçhul bir kimse tarafından öldürül- müş, halk dehşet içinde kalmıştır. Çorada hazır olmak ) vazifesini yapıyorlar. Memleket İSTER INAN tektir, Hiçbir bastalık yoktur, lerman kumpanyası 933 mahsw- lünden azami 3 kuruştan müba- Yaatta bulunacaktır. S