8 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

8 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Pertek Kazasının a . * Umumi Vaziyeti Pertek ( Hosusi ) — Murat suyunun şarkına ve Süpürgeç dağının eteğine kurulmuş olan Pertek kazası şarkım ikinci Me- latyasıdır. Pertek, ikidir. Biri eski Per- tektir ve Muradın tam kenarın dadır. Selçukilerden kalma birçok &sarı vardır. Halen ayakta duran iki mnaresile camilerile saray harabelerile, Murada nazır yalçın- lar üstüne (kurulmuş (mabet ve kârgir binalarile eski ihtişa- mını mubafaza etmektedir. Diğeri yeni Pertektir. Yeni Per- tek, tabiatin en güzel ve soğuk su membalarını ihtiva eden ve değirmenler çeviren bol su kay- naklarile Süpürgeç dağmın ete- ğindedir. Eski bir kilisenin dibinden akıp gelen büyük kaynak çok gürdür. Letafetine, soğukluğuna, berraklığına doyum olmaz, kasaba kesif ve güzel ağaçların çiçek- lerin içine gömülmüştür. Kayısı, armut, kiraz, vişne, Üzüm, dut, ceviz, erik gibi mey- vaların envaı yetişir. Elâzizin merkezine yirmi kilo metre mesafededir. Halk ziraatçı değil (o bahçecidir. Her evin çağlayanı, (gözel tarhedilmiş bahçeleri vardır. Vesait tekâmül ederse, halkın yaşama seviyesi daha yükselirse burası Elâzizin bir sayfiyesi haline gelebilir. Ta- biatin bu eşsiz ve güzel muhitini görmiyen Elâzizliler vardır. Kaza merkezi olmasına rağ- men ve tabii güzelliğine inzimam eden zevkli halkının çölişması karşısında muasır ve medeni bir hayat nihayet yerlilere münhasır- dır. Ancak bu hayat mevziidir, şahıslara ve güzel bahçelere gö- mülü evlere inhisar etmektedir. Perteğin yolları şehrin tabii güzelliğile kıyas edilemez, Pertek tabiattan eşsiz bir güzellik aldığı balde onun tabii membaları ve servetleri lâyıkile istismar edile- memiştir. Adapazarında Muhtarların Bir Toplantısı Adapazarı (Hususi) — Bütün köy muhtarları ve ihtiyar heyet- leri Halkevinin büyük salonunda bir toplantı yaptılar. Takriben 500 kişiyi mütecaviz olan bu top- lantıda kaymakam Agâh B. top- lantmın mahiyeti hakkında izahat verdi. Ve İskân Kanununun bazı “maddelerini izah etti. Bilâhara sıtma mücadele doktoru Fadıl ve Ali Riza Beyler de sıtmanın su- reli sirayeti ve sivrisineklerin ba- rındıkları yerleri ve sıtmaya karşı korunmak çarelerini ve halkın buna karşı yapacakları zaruri işlerden bahsettiler, Bundan son- ra Halkevinin temsil şubesinin temsili seyredildi. Tokatta Müsamere Tokat (Hususi) — Muallimler Birliği tarafından askeri mahfilde bir müsamere tertip edilmiş, (Kizil çağlıyan) ve (Yıkılan ocak) piyesleri temsil edilmiştir. Müsa- mere, ikinci günü de Halkevi sinemasında halka tekrar edik miştir. Halk bu meccani müsa- mereden pek mütehassis olmuş, Muallimler (Birliğine * teşekkür etmiştir. Muş Yeni Baştan Yapılıyor Birçok Yeni Binalar Yapıldı, Bütün Kazalar Geniş Yollarla Muş, (Hususi) — Kışı wwnsü- ren memleket- lerimizden birisi de (Muş) tur. Karının çoklu- ğuna ve soğuğu- nun şiddetli ol- masına rağmen bahar o ve mevsimleri yaz de son derece gü- zeldir. Bilhassa ilkbahardaki manzarasının İe- tafetine doyum olmaz. o Şehrin kilometre genişliğinde ve (70) kilometre © uzunluğunda münbit bir ova vardır. Buraya (Altıcova) ismi verilir. Bu ovayı sebirden 5-10 kilometre fasılalarla geçen (Karasu) ve (Murat) çayları sular. Hakikaten ismi kadar zengin ve mahsuldar olan bu araziden ne yazık ki buzün matlop derecede bir istifade temin edilememekte- dir. e Halbuki umumi harpten evvel tam manâsile mezru ve mamur bir şehir olan ve nüfusu çok kalabalık bulunan Muş; ge- rek harp esnasında ve gerekse müteakip seneler çek sarsılmış ve harap olmuştur. Babusus istilâ esnasında birçok yerleri yıkık mıştır. O zamanlarda anavatanın diğer kısımlarına hicret eden bir çok Muşlular da bugüne kadar memleketlerine (o dönmemişlerdir. bu sebepten evvelce her tarafı ekilen Altınovada matlup dere- cede ziraat yapılamamakte ve bugün bu ovanın boş kalan ge- niş yerlerinde insan boyu ot bit- mektedir. Halbuki iki büyük su- yun suladığı bu müvbit ovada, bu mühim tabii (kuvvetlerden istifade edilmek O şartile fenni esaslar dahilinde çalışılsa çok müsbet neticeler elde edileceğine şimalinde (30) Somada Bir Kaçakçı Jandarmaya Rüşvet Teklif Etti Soma (Hususi) — Ömer ismin- de bir jandarma Beyce köyünden gelirken yolda esrar içmekte olan bir şahsa tesadüf etmiş ve yaka- layıp merkeze getirmiştir. Mer- kezde yapılan aramada Üzerinde bir kilo esrarla bir mavzer tabancası çıkan bu kaçakçı yolda jandarmamıza 100 lira rüşvet teklif etmiş, fakat kabul ettire- Elmalı: Antalyada (Hususi) — Elmalı Belediyesi yalnız kasaba hududu dahiline münhasır kalmak üzere Pınarbaşı denilen mahalden çıkan su ile bir elektrik fabrikası tesis etmiştir. Fabrikanın yarısın- Muşun umumi manzarası hiç şüpbe olunamaz. Buna rağmen on sene içinde Muş, harpten sonraki vaziyetine kıyas kabul etmiyecek derecede değişmiştir. Memleket bir yeni- liğe doğru gitmektedir. Bilhassa son zamanlarda yaptırılan mek- tepler, hükümet binası, Vilâyet konağı, bazı resmi daireler ve Halkevi şehrin en güzel binalarını teşkil etmektedir. Bugünkü vaziyetile uzakian beyaz binalarile yeşillikler içeri- sine gömülmüş olan KHuşun ha- riçten görünüşü çok caziptir. Muşun imarı hususunda Vali Mithat Beyin gösterdiği yüksek alâka cidden takdirin fevkindecir. Mumaileyhin devamlı mesaisi ne tcesinde © gayrimuntazam olan dükkânlar yıktırılmış, yeniden ve bir plân tahtında mağazalar yaptırılmıştır. Yağmur- lu günlerde geçilemiyecek dere- cede çamur olan daracık yollari düzeltilmiş, bir ucundan bakılınca diğer ucu görülecek derecede geniş ve muntazam caddeler açılmıştır. Bina inşaatında eski bir usul olan (düz dam) yapmak âdetini kaldırılmış ve yeni yapıla- cak binaların çatık olması em- redilmiştir. e Vali Mithat Bey wilâyetin muntazam Adapazarında Zirai Tetkikat Adapazarı (Hususi) — Koca- eli ziraat müdürü Hikwet Bey, vaziyeti zirsiye hakkında tetkikat yapmak üzere buraya gelmiş ve köylülerin ve çifteilerin ekim ve biçim işlerini ve yapılan çeltik ziraatini ve tütün hastalıklarını mahallinde görmek Üzere kaza ziraat memuru Ekrem Beyle bir. likte kö çakım ei ele mahkemesine sevkedilmiştir. Elektrik dan bir fazlasına Belediye sahip- tir. Fabrika 60 beygir kuvvetinde ve son sistem makinelerle müceh- hezdir. Tesisat bir ay evvel İkmal edilerek kabulü muvakkat mua- melesi dahi yapılmıştır. Mahallâta ayrılacak havai batın direkleri umumi yollarına bü- İzmir ihtisas İ Biribirine Bağlandı, Vali Çok Çalışıyor yük bir ehemmi- yet atfetmektedir. Samsun kazası müstesna olmak şartile her kaza- nın yol vaziyeti iyidir.Bugün hep- sine de otomo- bl gitmektedir. Bilhassa Bitlis- ten Diyarıbeki- re olan kısımla Elâziz hududun- da başlıyan (Ça- pakçur) kazası" nın yolları son des rece methedilmiye lâyıktır. Bu son günlerde de (86) kilo- metreden ibaret olan Muş- Bitlis şosesinin inşasına (başlanmıştır. Her sene yağmurların yağmasile batak halini alan ve seyrüseleri güçleşiren bu yolun da bu sene ikmal edileceği kuvvetle ümit edilmektedir. Mem'ekette ziraat işleri iyi ol- olmasına rağmen soğuk dalayı- sile geç yetişmektedir. Bu sebep- ten sebzeler ilk zamanlarda has riçten gelmektedir. Burada en ziyade gaz, benzin pirinç, şeker, kahve ve sabun gi- bi eşya çok pahalıdır. Bilhassa halk çaya fazla düşkün olduğun- dan çok şeker sarfolunmaktadır. Kışten çıkıldığı günlerde şekerin bir kilosuna (959) kuruş veya da» ha fazla bir para verilir. Bu se bepten halk daima kışlık yiyece- ğini ve yakacağmı yaz aylarında tedarik etmek mecburiyetindedir. Çünkü herşeyi vaktinde alırsa çok ucuza mal olmaktadır. Bil- hassa odun, kömür, yağ ve pey- nir çok ucuzdur. Bir araba odun (150) veya (200) kuruşa alınmak- İ tadır. Hele yağın okkasını (200) ve (225) kuruşa - hem de kolay- lıkla - temin etmek mümkündür, Balıkesirde Köycülük Ve Nüfus İşleri İçin Bir Toplantı Yapıldı Balikesir (Hususi) — Gizli nüfüs kanununun tatbiki delayısile nahiye müdürleri ve köy ihtiyar heyetleri Halkevinde vali Salim Beyin riyasetinde töplanmış ve Salim Beyin bu kanun hakkın daki sözlerini dinlemiştir. Öğleden sonra tekrar toplanılmış ve yine Salim Beyin köy kanunu ve ibti- yar heyetlerinin vazifeleri etrafın- daki kıymetli sözleri dinlenmiştir. de dikilmişi telleri de çekilmek Üzere bulunmuştur. Bir aya kadar abonelere elektrik verilecek ve küşat resmi yapılacaktır. Resim- de fabrika ve fabrikanın kabulü muvakkat muamelesinde bulunan- lar görülmektedir. Niçin Beğenirmiş Anlaşıldı Nurullah Aİ Selâmi İzzetin, Behçet Kef beyi niçin göklere çıkardığını şairin kitaplarını okuduktan sof da pek anlamamıştım; arkadi mın iddialarının isbatını zami dan bekliyordum. Bekliyen müf dına erermiş, ben de nihaj Selâmi İzzet'in, Behçet Kef beyi niçin göklere çıkardığı anladım. Onda, kendisininlğ kardeş bir kafa olduğunu sezmif Bunda anlaşılmıyacak ne dı mı diyeceksiniz? Evet, herk kendisininkine benziyt az çok uygun kafaları beğet Fakat ben o romancı münek © şairin ne hususlarda biribirl rine obenzediklerini, uyduklar görememiştim. *“Varlık,, bu gd ammayı halletti: Behçet Kem Bey de, Selâmi İzzet gibi, Sİ kespeare'i beğenmiyor; onun, giliz (O imperialisması tarafınd! icat olunmuş bir efsane oldi ğunu, “Lâyemut olmak harikulâde £ vasıflardan biç rine (o malik» olmadığını # dia ediyor. Sözünü teyit için “Rome ile Julisite» ten birli parça tercüme edip bunların # cak Manakyan tiyatrosuna lâf şeyler olduğunu ilâve ediyor. Bir de benim gibi bazı müff kalpli insanlar «Varlık»ın kif seye çatmadığını iddia edi ler; «Varlık» bizi parlak bir rette tekzip (Ooetti, icabi herkese, hattâ Shakespeare'e b ispat çetii, Kendim müdafaa için bari şunu söylyeli Shakespeare'i (o beğenmedikl€, beğendikleri (o adamlardan © idi. Behçet Kemal Bey Shakesf are'i sevmediğini söylemekle € iyi etmiş; yalnız bunu daha nasip bir surette anlatabilir” İngiliz imperialismasını öne sür beş asırdan beri dünyanın mubti yerlerinde “Hamlet,' e, “Oth lo,' ya hayran olan kimse ruhi haletini pek izah etmi Shakespeare'in osahsı Üz hâlâ münakaşalar olduğunu lemek eserinin kıymetsizliğini az çek aslın değersizliği iddiasını be” kılmaz. Hele bir eserin yalnız b ka bir kimse tarafından seçil” parçalarını göstererek onu ke mizin okumadığımızı ihsas mek ne eserin (değersizliği ne de bizin büyüklüğümüze delil olur. Shakespeare, Homeros'tan büyük olan Shakespeare, bir * bu ,, degildir, yani herkesi beğenmiye mecbur (tutulan Onu sevmiyenler içinde hürmet lecek insanlar da çıkmıştır, f* onlar eseri okuyup tenkit) etmişl€ hangi esaslara dayanarak beğ mediklerini anlatmışlardır. « yemut olmak için lâzımgelen rikulâde vasıflar» diye üstün” lâflar ederek değil... O vas” ne imiş, hiç olmazsa onları Bergama Umumhanele"! Bergama (Hususi) — Dağ" bir halde bulunan umumi kaymakamlığın emrile bir * toplanmış, mahalle aral fuhuş yapan kadınlar da 15. edilmiş olan bu mahalle 2“ mişlerdir.