September 13, 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

September 13, 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

« Hergün Hayat F Ve Fikir Zekl Mos'ut Hayatın zaruret ve şekilleri değiştikçe ona hâkim olan fikir- lerin de değişmesi tabiidir. Hayat “wve fikir biribiri üzerine karşılıklı tesir yaparlar. Fikirlerdeki tekâ- imül hayat üzerine müessir olduğu gibi hayatın zaruretleri de fikir« lerin seyrinde rol oynar. Cemiyet hayatındaki sarsıntılar, çok kere hayat ve fikir arasındaki abenk- sizlikten ileri gelir. Bazan bu iki unsurdan biri geri kalır. O vakit hayatın fikre veyahut fikrin ha- yata yetişmesi — için fevkalâde tedbirlere ihliyaç görülür ki bu da nihayet inkılâp denilen büyük hareketi doğurur. Hayatın bazı sahalarında rea- litelere nisbetle fikirler hayli geri kalmıştır. Meselâ beynelmilel ha- yatta milletleri birlbirine yaklaş- tıran milletler arasında hem iyilik ve hem de kötülük bakımından beraberliği temin eden hayat şartlarına nisbetle fikirler geride- dir. Birçok memleketlerde milliyet fikri, beynelmilel münasebetleri b?ıı:ık derecede ifrata varmıştır. yi faali ihmal pı';uık şekilı laşmıştır. Teknik hayatın terakkisl derecesinde fikri hayat ilerleme- miştir. Birçok mütefekkirler umu- mi vaziyetin bozukluğunu makl- neye yükletmekle işin içinden tıyrılmak - istiyorlar. Halbuki ka- bahat makinede değil, makine Medeniyetinin — icaplarını — takdir #edemiyen zihniyettedir. i hayatta da fikir geri- liği birçok sahalarda zararlı ne- B göstermektedir. Cemiyet yatına ait olan birçok fikirler tabit kanunlar gibi zaman mef- humu — haricine çıkan ümdeler değildir. Onlar da ile do- garlar, ve yet ölür- ler.. Fakat insanlar vücetlarının tabii tekâmülüne karşı bir. mu- | kavemet gösteremedikleri halde dımağlarının ayni - yolu — takip etmesine kolay kolay razı olmaz- lar. Kelimelerin, formüllerin sibiri onları bağlar. Yeni hayata uygun, yeni bir kelime, yeni bir formül #eskisinin yerine geçinciye kadar haylı mücadele etmek mecburiye- tini duyar. Mücadele bazan çok Çetin olur. Gerek siyasi ve gerek iktısadi liberalizme alt telâkkiler, bu Mücadelenin en mühim mevzula- Fından- birkdi - teşkil - etmektedir. Son zamanların bütün zorlukları hemen hemen bu mevzu etrafın- daki cidalden doğmuştur. Fakat hayat İlerledikçe vaziyet te az î:k aydınlanmış olmaktan lmıyor. Liberalirm denilebilir ki hem siyasi, hem de iktısadi cep- heleri İle İngilterede doğmuş, Oradan az çok şeklini değiştirerek diğer memleketlere — geçmiştir. ıllgllleıe kadar hayatında ve fikirlerinde muhafazakâr olmıyan .'l:i:hmemlfekethrdc liberalizmin çirdiği safhalar malümdur. Bazı mgtr.de kelimenin — bile YN görülmiyecek şekilde ıdi:’::lhıı;k Yeni telâkkilere mey- Şalmıştır. mecburiyetinde LHükümiyeti Milliyeden - Mugla Yolları Mükellef Amele Tarafın- dan Tamir Ediliy" Muğla, 12 (A.A.) — Vilâyetin Muhtelif mıntakalarında mükellef âmele çalışması başladı. H"f" 'avas, Bodrum, Fethiye, Korküt- eli — yollarında — çalışılmaktadır. Şimdiye kadar 600 amele çalış- Buş ve 700 amele de hali faali- ettedir. Birinci Teşrinin birinde lasta, üçünde — Marmariste, rtla Datca, Fethiye, Köycez Yollarında mükellef amele çalış- Ması başlıyacaktır. Şu gö kâkim olan eserde de o di ce kemal vasıfları gi € çarpan '© medeni zeviyesine göre eser meydana getirir. Bu seviye ne kadar yüksekse, ortaya çıkan Mill Müdafaa Vekili Zekâi Bey Trakyada Tetkikat Yapıyor Ordu, 12 (A.A.) — Ziraat vekili Muhlis Bey, refakatinde Erzurum mebusu Nafi Atuf Bey olduğu halde Vatan vapurile şeh- rimizi teşrif etti, mebuslarımız, belediye memurları, Halk fırkası mi ve halk tarafından alkışlarla istikbal edildi. Doğruca belediye dairesine giderek bir müddet istirahatten sonra umum devair memlekeot Gazi Hz. Dün İş Bankası Se-gisini Gezdiler Reisicümhur Gazi Hz. dün akşam üzeri refakatlarında Meclis Reisi Kâzım Paşa olduğu halde Galatasaraydaki İş bankası ser- gisin ziyaret buyurmuşlardır. Gazi Hz. ide yarım saat kadar kalmışlar ve muhtelif pav- yonları tetkik ederek memnuni- yetlerini beyan etmig!erdir.. Başvekil Paşa Dişçi Mektebinde Başvekil İsmet Paşa dün dişçi mektebine giderek mektebi ziya- ret etmişler ve protez dershane- sinde dişlerini tedavi ettirmişlerdir Viyananin İstirdadı Müna- sebetile Söylenen Nutuk Viyana, 12 (A.LA.) — Viyana- nın Türklerden kurtarılışının yıl- dönümü münasebetile Reisicüm- hur M. Miklâs söylediği bir nu- tüukta 1684 te hiristiyanlığı mü- dafan etmiş olan Avusturyanın © zamanki vaziyeti ile 1934 teki vaziyeti arasında bir müşabehet oldıığnnu ehemmiyetle kaydetmiştir. ; Bir Tekzip Ankara, 12 (A. A.) — Sultan Ahmet camiinin kütüpane olup olmaması hakkında Akşam ga- zetesinin 11/9/1934 sah günkü nüshasında Maarif Vekili Beye Şehrimiz, iki gün arka arkaya İSTER İNAN ISTER İNANMA! şehir suya gömülecekti. Ve eğer gu iki günlük tecrübeden İstifade edip | havadan inen suların derhal denize akması temin olun- Düşünüyoruz: Demek sağnaklar beşer sant sürseydi, | madığı takdirde başımıza haylı işler çıkacağına, 1ISTER İNANMA! edön iki yağmur sağnağına uğradı. Bu birer saatlik sağ- naklar İstanbulu dereler ve göllerle doldurdu. İSTER INAN SON TELGRAF HABERL iki Vekilin Tetkikleri | gezerek tetkik etti. Akşam şereflerine belediye tarafından halkevi salonunda bir ziyafet verildi. Tekirdağ, 12 (A.A.) — Milli müdafaa vekili Zekâi Bey, vefa- katlerindeki zevatla bu sabah Çorludan hareket ederek şehri- mize gelmiştir. Vekil Bey Muratlı ve , şebrin. methalinde karşılanmış, asker ve Para İçin Bir Cinayet Mi Işlenmiş ? Balıkesir, (Hususi) — Bundan 20 gün kadar evvel şehrimize bağlı pamukçu nahiyesinde bir cinayet olmuş, bakkal İsmail, dükkânında tabanca ile öldürül- müş olarak bulunmuştur. Ogüe- denberi zabıtanın yaptığı sıkı bir tahkikat neticesinde KocaMustafa, Hasan, Muhiddin, ve —Mehmet Ali isminde dört kişi yakalanmış ve şehrimize getirilmişlerdir. lddialara göre Ismail Efendi, Koca Mustafa ile Hasan - tarafın- dan öldürülmüştür. Bunlar dük- kâna kirip İsmail Efendiden sigara istemişler, ve bu aralık bir fırsat bularak İsmail Efendiye iki el ateş etmişlerdir. Diğerleri gözcü- lük yapmıştır. İsmail Efendi can- sız olarak yere yuvarlanmış, ka- tiller biranda kaçmışlardır. Bu cinayetin bir para mukabilinde bu dört kişiye İşlettirildiği iddlası ileri sürülüyor. Fakat kat'i şekil tahkikattan sonra anlaşılacaktır, İktısat Vekili İzmire Gitmiyor Ankara, 12 — İktisat Vekili Celâl Beyin İzmir seyahati teshhur etmiştir. Celâl B. Cuma sabahı Zonguldağa hareket edecek ve ay- birer sant devam detinde Şark seyahatine çıkacaktır. ER polis müfrezeleri tarafından selânı- lanmıştır. Zekâi Bey doğruca hükümet dairesine gitmiş ve bir. müddet istirahatten sonra askeri hastaneyi ve piyade alaylarımızı teftiş et- miştir. Belediyede vekil Bey şerefine otuz kişilik bir öğle ziyafeti ve- Zekâi Bey öğleden sonra Mab .-.’. M— Kar Yağdı Karsta Şehir Civarına Kar Düştü Kars, 12 (A. A.) — Dün ya- ğan yağmurla beraber — şehrin şarkında bulunan dağların tepe- sine kar düşmüştür. Bir aydanberi devam eden sıcaklar dünkü yağmurdan sonra nihayet bulmuştur. Ercişte Kar Yağdı Kayseri, 13 (A. A.) — Devam eden gayri tabil sıcaklardan sonra yağmurlar yağmmya başlamış ve Erciş'e kar düşmüştür. Tramvay Şirketinde Dün bir gazete, tramvay şir- ketinde yeni bir hüâdise tesbit edildiğini yazıyor, şirketin, me- murlara ait kazanç vergilerini az rdiğini bunun için de şirkete '7 bin lira ceza kesildiğini haber veriyordu. Fakat alâkadar makam nezdinde tahkikat yaparken bize şirket hakkında böyle bir mesele- nin mevzuubahs olmadığını söyle- diler. Bir ağır yaralama Soma, (Hususi) — Şehrimizin Karacabaş köyünden Hüseyin, uzun müddettenberi kin bağladığı aynı köyden arkadaşı ibrahimin evvelki gün yolunu bekliyerek zavallıyı ağır surette yaraladığı iddiasile yakalanmıştır. $ a Sözün Kısası | Radyo Programt Zenginleşiyor ! A E Ankaradan — gelen - telgrafın serlâvhasını görünce gözüm açıldı. Fakat metni ümidime pek uygun çıkmadı. Bilmem hatırınızda m? Rad- yo Şirketi ikl sene evvel pro- gramlarının beğenilip beğenilme- diğini anlamak maksadile dinle- yicileri arasında bir anket açmiştı. Netice, azim ekseriyeti ile bugün mevcut vaziyetin muhafazası le- hinde çıktığı için programlarda büyük değişiklik yapılmadı. Fas kat şirketin idare meclisi alaturka sazla cazbant arasında baza şöyle böyle bir konferansa da temas ederek geçen programları kâfi görmemiş olacak ki, neşri- yatta milli hars propagandasına da yer verilmesini lüzumlu bulmuş, Neşriyat saatlerinin de bu nis- bette artırılacağı haberinin gek mesine intizaren karardan dolayı memnun olmak lâzım. Hangisi hoşumuza giderse onu dinleriz, diyeceğim. Canımız — konferansı dinlemek mi istiyor. Baştanbaşa lemek havasinde miyiz, başlama- ot tıkarız. Evet çevirip biraz düşününce işin bu —kadar basit — olmadığının farkına varıyorum. Şüphe yok mesele düğmeyi çevirip açmaktan ibarettir amma makine kendi evinizde olmak şartile. Ya değilse, ya ses başkalarının. - evinden duvarı pencereyi delip geçerek © zaman ne y HAĞT Dü mekle geçen bir günden sonra yatağınıza — uzandınız, — sağdan cazbant, soldan ince saz, tepe- den de Selim Sırrı Beyin kon« feransı geldi mi uyuyabilirseniz uyuyunuz, zar zor dinleyeceksiniz. (Molyer) in (Zoraki Tabip) | cin- sinden (Zoraki dinleyici) olacak- sınız. Hem de radyo şirketine herhangi bir abone parası vers meden | açmaktan * Fakat galiba bahai karıştır- dım. Ankaradan gelen bu habe« rin serlâvhasını okuyunca gözüe mün — açıldığını söylemiştim ya, doğrusunu İsterseniz ben bu ser- lâvhanın altında radyo program- larının - genişletilmesi kararından evvel, bu programları dinlemek için İâzımgelen " âletleri almanın kolaylaştırılacağı vadini bekliyor- dum. Yoksa Amerikada 50 Hraya satılan bir cihaza burada 400 lira istenilmesinin sebepleri orta- dan kaldırılmadıkça siz isterseniz dünyanın en zengin programla- rını tanzim ediniz, komşunun rad- muıd'ıı istifade edemiyenlere 8 propagandasını zor dinle- tirsiniz. Yakalanan Altın Kaçakçıları Gazlantep, 12 — Fıstık yüklü iki kamyon içinde harice 321 Türk altını kaçırılırken yakalan- mış, altınlarla beraber kamyonlar da müsadere edilmiştir. Şoför tevkif edilmiştir. AFYONKARAHİSAR MADENSUYU En sıhhi sofra suyudur. e i