25 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

25 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzarası Uzunköprünün Ihtiyaçları Uzunköprü (Hususi) — Uzunm- köprü Trakyanın sair kasabaları yanında umrandan yana maalesef geri kalmış bulunmaktadır. Bu bususta insaflı ve bhaklı bakışla hakikati göründüğü gibi yazmak zaruridir. Bir memleketin en müb- | rem ihtiyacı hava ve sudur. Uzun köprüde su, mem'eketin çoğalmış nüöfusuna nazaran gayri kâfidir. Bu derde çareler vardır. Memle- kete takriben üç çeyrek saat me: e kalan Aşçıoğlu çeşmesi faydasız akıyor, bu su memlec- ketteki suların hepsinden iİyi ve pek sıhhidir. Etemi çeşmesi bir çeyrek me- safededir. Bu su da öteki gibi faydasız akmaktadır. Sıhhi kıy- meti ötekine muadildir. Her iki suyun memlekete getirilmesi dü- şünülmektedir. Bundan sonra: Memleketin mesire namına tenef- füs edecek hiç bir yeri yoktur. Mısırın Nil sahillerini andıran Ergeneden ve ovasından istilade edilmek kabildir. Elektirik, park tadyum, sinema gibi zamanın elzem kıldığı ihtiyaçlar da kayda şayan- dır. Memleket asri ihtiyaçlardan mahrum kalmıştır. Acı olsa da söylemek yarına hizmet demetir. Uzunköprüde — kaldırımlar da bozuktur. Bakılmıya muhtaç vazi- yettedi. Memleketin itfaiyesi za- manin icaplarına, yangınlara kar- şı alınacak tedbirlere nazaran yok denecek derecede dir. Trakyanın her köşe ve buca- ğında büyük Gazinin hatıraları abidelerle ta'zim ve te'yit kılındı- ğı halde Uzunköprüde daba he- nüz bir teşebbüs vukubulmamış- tır. Bütün bu ihtiyaçların karşı- lanmasını halk sabırsızlıkla bek- liyor alâkadarlardan rica ediyor. ve Memlekette Dil Bayramına Hazırlık Adana 24 (A.A.) — 26 Eylül büyük Dil bayramı şehrimizde fevkalâde bir şekilde kutlulana- caktır. Bu münasebetle Halkevi Dil edebiyat komitesi * toplanmış ve zengin bir program hazırla- mıştır. Koaya 24 (A.A.) — 26 Eylül tarihinde yapılacak olan Dil bay- ramı için îlalkevı' zengin bir prog- ram hazırlamışlır. Merasim sine- ma binasında yapılacak ve bu sıu- retle çok kalabalık bir halkın iş- tiraki temin edilecektir. Denizli 24 (A. A.) — Halkevi 26 Eylâl Dil bayramı için geniş bir program hazırlamıştır. Aydında İntihap Bir Günde Yapılacak Aydın 23 (A.A.) — Belediye meclisi iatihabına 10 Teşrinevvek- de ve bir günde yapılmasina ka- rar vermişlir. Tokat Mamleket Hastanesi Tokat 24 (A.A.) — Tokat vi- lâyetinde küşat resmi Cumhuriyet bayramında yapılacak olan Mem- leket hastanesi için rontken ma- kineleri sipariş edilmiştir. Hasta- nenin asansör ve kalorifer tesisa- tına başlanmıştır. Güdülde — Gizli Nüfus Güdül, (Hususi) — AFf kanunu dolayıs'le şimdiye kadar — şehri- mizde 1500 gizli nüfus tescil edil- miştlir. Çavdarlı Köylnde Kooperatif Alyon, (Hususi) — Çobanlar "mahiyes'nin Çavdarlı köyünde bir kooperatif tes's ve teşkil edilmistir. | kın | Orta Anadolunun Güzel Kütahya, (Hu- susi) — Kütah- ya, orta Anado- lunun Garbi A- nadoluya en ya- bir vilâye- tidir. Yedi vilâ- yete komşudur. Eskişehir, Afyon, Denizli, Manisa, Bahkesir, Bursa ve Bilecik vilâ- yetleri etrafında çemberdirler. Orta ve Garbi Anadolunun bu vilâyetleri — arasında bulunan Kütahya coğrafi, ziral vaziyeti, arazi genişliği ve nüfus kesafeti itibarile de —ayrıca ehemmiyeti haizdir. Şehir; Afyon, Balıkesir, Eski- şebir demiryollarınını telâk! nok- tasının trenle *22,, dakika gar- bında geniş bir araziye sepilmiştir. 928 nüfus istatistikine nazaran umum nüfusu 303.641 idi. - Arazi genişliği de 17135 — kilometre murabbandır. Kilometre murabbar- na 21 kişi isabet etmektedir. 928 İstatistikine göre nüfus itibarile Türkiyede dokuzuncu idi. Vilâye- Adana FHaberleri Sıhhat Koruma Komisyonu Mühim Kararlar Verdi Adana, 24 (A. A) — Sıhbhati koruma komisyonu — toplanarak Belediye tarafından asri mezarlık 100,000 metre murabbalık yerin yeye€ yazılmasına, ilkmektep tale- besile fabrika amelesinin bulaşık hastalıklardan — korunması — için | mektep ve fabrika doktorlarının derhal faaliyete geçmelerine şeh- rin pis sulardan kurtarılması için şimdilik bir örnek olmak üzere Belediye *tarafından şehrin muhtif yerlerinde 18 ve 35 metre derinliğinde tecrübe kuyuları aç- tırılmasına karar verilmiştir. Adana'da Geçinme Farkı Adana 24 (ALA) — Şehri- miz Ticaret Odasının tanzim ettiği sekiz aylık mukayeseli bir rapora göre beş nüfuslu bir aile- nin 930 genesile 934 senezi ge- çinme endeksi arasında yüzde 32 noksanlık ve ucuzluk - vardır. Beş nüfuslu bir ailenin 930 daki aylık masrafı 110 lira 72 kuruş iken 934 te 75 lira 37 kuruşa düşmüştür. En çok azalış yüzde 47 ile gıda maddelerindedir. Ev kiralarında da yüzde 17 dir. Adana'da Gazi Heykeli Adana, 24 (A.A) — İhalesi yapilan Gazi heykeli kaidesinin inşası başlamıştır. Adanada Tavuklar Ne Kadar Yumurtluyarlar? Adana 24 ( ÂA.A ) — Ziraat dairesinin tetkikine göre Seyhan vilâyeti hududu içinde mevcut kümes — hayvanlarının — yekünu 839,336 addettir. Bumlardan bir senede alınan yumurta adedi de 14,915,143 dür. Adana'da Mahsul Fiatları Adana 24(A.A) — Pamuk satışları devam etmektedir. Mısır Pamuklarının — kilosu — 32,5-33, Bir Şehri: | | Külahganın umulm manzarası tin yedi meb'usu olduğuna göre intihap çağında olanlar da epeyce miktara baliğ olmaktadır. 935 senesinde yapılacak insan sayımında bu miktarın daha çok bulunacağı kuvvetle umulmaktadır. Arazi mesahası da komşu vilâyet- lerden fazladır. Merkezi kaza; Uşak, Simav, Gediz, Ak, Tavşanlı kazalarına muntazam — şosalarla merbuttur. Bundan başka Uşak ve Tavşanlı kazaları demir yoli- le de eklidirler, Şehrin nüfusu 22 bindir. 7000 haneddir. Şehir; Cenupta yükselen acem ve Yellice dağlarına dayanmış, Tokatta Bir Kadından Yedi Kiloluk Bir Ur Çıkarıldı Üa yapılmak Üzere istimlâk edilecek | bir an evvel alınmasının Beledi- | Operatör Talât Kadrli Bey ve ka- dından çıkarılan 7 kiloluk ur Tokat (Hususi) — Memlekel hastanesi Başhekimi operatör Talâ Kadri Bey bir kadın hastasına çok muvaffakıyetli bir ameliyat yapmıştır. Bu ameliyat neticesin- de kadıncağızın tenasül uzvundan yedi kilo ağırlığında bir ur çıka- rılmıştır. Çok nadir tesadüf edi- len bu hastalık, muvaffakıyetli bir ameliyat neticesinde gi ve hasta tamamile şifa rulmıı.tnr. — Adana'da Rüam Mücadelesi Adana, 24 (ALA L— Ziraat Vekâletinden len bir. tamim Üzerine vüam hastalıklarile sıkı bir mücadele yapmak ve ted- birler almak Üzere — Vilâyet makamında Vali Vekili Rels- liğinde Belelediye Baytar Müdür- lüğü ve Ziraat Odası Reisliğinin iştirakile bir toplantı yapılacaktır. erli cinslerin ki de 29 kuruştur. Fıwı pek az buğday gelmekte- dir. Banka fiatı sabit olup 2,75-3 kuruştur. Arpa 2,75, yulaf 2,25, 2,37 kuruştur. Kütahya aynı — zamanda Şimale ve Şarka doğru da yayıl- mıştır. Şehrin gar- bindeki — Hisar kalesi şehrin ilk nÜüvesi sayılmak- tadır. Şehir yemye- şil bahçelerle süs- lüdür. Her evin mutlâk — küçük bile olsa bir bah-| çesi vatdır. Bahçeler gür yeşilliklerile yük- | selen ağaçlarile Şimale ve Garbe doğru uzamış, geniş bir sahayı kaplamıştır. Şehrin manzarası fev- kalâde güzeldir. Bağlık, bahçelik, suluk bir şehirdir. Nitekim; Gar- bındaki Sultanbağı, Cenubundaki Beşikkaya ve Müderris bahçeleri pek meşhurdur. Yazın şehir halkı adaeta kamp hayatı yaşarlar. Her Cuma başka bir mesireye gitmek şartile bir yaz bütün mesireleri dolaşmak müm- kün değildir. Bilhassa; şehrin garbinde ve Üç çeyrek saat mesafedeki Çam- hcası zikre değer. 'Üç Cinayet iBir Kaza Adapazarında Ve Hen- dekte İkişerden Dört 1 Kişi Öldürüldü Adapazar, (Hususi) — Çökek- * ler köyü civarında bir kavga olmuş ve bir çoban sopa darbe- sile ölmüştür. Çökekler köyü i çobanı Rıfat ile o köye yakın bulunan Rüstemler köyünden Aziz | çavuş oğlu Mustafa kavga etmiş- | lerdir. Köylülerden bir kaç kişi | araya girerek bu kavgacıları ayırmışlardır. Birinci kavgadan iki üç gün sonra Aziz çavuş oğlu Mustafa Sakarya — köprüsü ile çökekler köyü arasındaki ikinci köprü ciyarında Rıfatla ikinci bir kavga yapmıştı.. Bu kavgada Mustafa müdafaai nefis kabilin- | den elindeki sopa ile Rıfatın başına vurmuş ve kaçmıştır. Rıfat ölmüştür. Müddeiumumilik işe vazıyet etmiş, Mustafa derdest olunmuştur. Adapazar, ( Husust ) — Hen- değin Karadere köyünde Abaza Yusuf isminde birisi geceleyin mısır tarlasında domuz beklerken bir aralık uykuya dalmış ve bu sırada yeğeni tarafından boynun- dan bıçakla kesilmiştir. Katil firar etmiştir. Jandarma — tarafından şiddetle takip edilmektedir. Adapazar, (Hususi) — Tuzla mahallesinde iİkame eden Çoban Adem oğlu Mürsel İsminde birisi Adanın Dağdibi köyündeki ko- yunlarının sütünü hergün şehre getirmektedir. Yine bu maksatla sütleri şehre getirmek için köye gittiğinde halen meçhul biri tara- fından fecl bir şekilde çifte tüfe- gi ve bıçakla tam 27 yerinden parçalanarak öldürülmüştür. Müddeiumumllik mahalli va- kaya giderek tahkikata başla- mıştır. Katil henüz meçhuldür jandarma şiddetle İşi takip et mektedir. İşin içinde kadın me- selesi olduğu tahmin edilmektedir. Adapazar, (Hususi) — Akya- I Ev Doktoru ilnyçar Sarlela. — ” ea Kurdeşen Hastalığı Vücutta kırmızı parçalar ve; küçük ve içi su dolu kabarcıkl halinde tezahür eden bu bastalı hemen herkes bilir. Çünkü # derece iz'aç edici yanıklık ver Fransızlar bu hastalığa, ısırgı manasına gelen Ortic'den kinaj olarak “Ürticalre,, İsmini ve mişlerdir. Kurdeşen — iki Tesadüfi Kurdeşen ki alıni gidalardan — ileri gelir. B nu doğuranlar başlıca konserv ler, balıklar, kabuklu deniz ha vanatı, yumurta, çilek, ağaççile, çikolatadır; Yahut ilâçlardan hasıl olu Meselâ ipeka, arsenik, antipiri | bu cümledendir. Kurdeşenin m: hiyeti bir defa anlaşılınca atla mak kolaydır. Yeter ki nedi ileri geldiği malüm olsun. A: rahatsız eden ve hayatı azı haline getiren kurdeşen müzm olanıdır. Her an bir yerde tezi hur gösterir. İnsanı kaşındırı durur. Bu da gösterir ki bu kı şıntı, basit bir deri bastalığın tezahuru değildir. Uzviyetin hi susi bir hassasiyeti olan ve dol torlukta anafilakasi denilen vaziye' tir ki vücudun muayyen bir albün veya zehire karşı hassas olmalıd ki o albumin veya zehir hern suretle olursa olsun vücuda dab olursa derhal bu tazahurat has olur. Bunda fena bir hazmin v böbreklerin vazifelerini iyi göl memelerinin de büyük tesiri olu ve vücut, bir nevi kendi kendiri zehirler.. Kaşıntıların giderilme u tedavisile temin edilir. B | mıktar suya kepek veya nişası ğıhııl kokain tozu - karıştırılı ütün banyo yapılır veya alkoll ve sirkeli sular kullanılır. Bu arada yemek meselesine so derece dikkat etmek — lâzım dır. Ayrıca kabiz. olmamal barsaklarda tahammür doğuraca şeyler de yememek elzemdir. B arada uzviyetin hassasiyetini dermek için icap eden çarelel baş vurmalıdır, Tıpkı Azmada öl duğu gibi. Kloro dökalsiyur| bikarbonat dösut ve her şeklil kükürt: veritler arasına Üriyaj suy veya iposolfit dösut şırıngası yı pilir, Peptonla tedavide ise, y meklerden evvel 50 gram Pepta almır, Veya adale arasına Pep tonlu maddeler zerkedilir. Autohenotherapie'de ise hastı nın şiryanından alınan (10 sant metre mik'abı kan kaba etle arasına, orta kısma doğru tekri şırınga edilir. Bu hal tedavi h 3 veya 4 günde bir tekrar edil Ta ki miktar (8-12 ) yi bulsuri Geri tarafı ihtisas Işidir. —x Boluda İki Yaralama Vak'as Bolu, (Hususi) — Karakay köyünden Mehmedin karısı Zeh yı bir iftira yüzünden o köyde Bekir ohlu Eyüp balta ile y lamış, yarası ağır olan mecru bastahaneye — kaldırılmış — su, Şi yakalanarak adliyeye teslim edil türlü — olu lıu".gı'kırlıı köyünden Bekir oğ Mehmedi de bir fener &lım tım melesinden köyd. Ismail oğlu İdris müteaddit ye lerinden yaralamıştır. - Suçlu tel kif edilmiş, yaralı hastaneye dırılmıştır. senniseaadeRARAOKAEAAA A Ü aN besanniKenB*AAESERECE AAA zıma Yongalık köyünden Ali oğlı 14 yaşında Yuşuf kardeşi Ali mısır tarlasında domuz beklemeki te iken domuz zannile vurmuş' Ali oracıkta düşüp — ölmüştü Müddeiumumilik tahkikata ba, mıştır,