26 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

26 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

|Bayramı Kutlulanırken — &* * Bugün öz Türkçe bayramıdır. Öne trimizin buyuruğile başlanan öz dil Saynaşmasının yıldönümünü kutlula- Beruz. Dilimizin öz benliğine, kendi kavuşması için girişilen y işin başarılması güç olma- Kcaktır. Ancak bize gerek olan, bu Öce Ülküye çabuk erişmek için el Üliğile — çalışıp uğraşmaktır. —Dil Yaşı, kurtuluş savaşı demektir. * Türk dill araştırma derimi ( cemi- İt) başkanı Saffet Bey bu gecâ zndı yalnız öz Türkçe sözlerle enmiş bir aydış ( nutuk ) söyleye- Şöktir. Bunda bir tek yabaneı söz bu- Wit tekür. Ba Arllan İalida geçe | St olan öz Türkçe aözleri, dinlerken Mlaşılması kolay olsun diye buraya Müüyoruz. Bunları şimdiden İyi bel- "eniz radyoda Saffet Beyi dinlerken lerini daha kolay ve çabuk Arsınızı 1 — Önder - lidâr Budun - millet Armağan - hediye Yat - yabancı, ecnebi Arıklık - ismet, dokunulmaz arıklık - harimi ismet Acun « cihan, dünya Amaç - hedef Ulus - halk Yaltırmak - parlatmak, ziya- dar etmek Ulusluk - milliyet Türe - prensip Güvenli - emin Açar - miftah, enahtar Gömüç - define, hazina Bitik * kitap Gerek * lâzım Yaltırık - nur, ziva, şua Alan - saha, meydan Ünelmek - neşvünema bulmak Üzel - evvel; üzellik - evvellik, kıdem Okan - azamet sahibi, azimliş- şan manasına mabut adıdır ki buradan —( Okyanus ) — sözü alınmıştır. Bahrl Muhiti Atlast Batı - garp Yalçın * cilâlı Yaratık - mahlük Elciltmek - ehlileştirmek İa - sahip, malik Terim - Deyim - Soy - kavim Soysal - medeni, içtimat - Kez - kerre, defa Diltüre - dil prensipi Kurum - cemiyet, teşekküll İrdek - matlap; irdemek - talep etmek Yön - veçhe, cephe Onarmak - ıslah etmek Kıtında - yanında, huzurunda Seçkin - mümtaz, güzide Kural « kaide Gereklinesneler - malzeme Diriklik - ciyadet, zindelik Eriklik - kemal Özdek «yasıl, madde — Ezim - mecburiyet Bun - ihtiyaç, zaruret ( bu- nalmak bundan gelir) Onur - şeref Yüküm - vazife ( yüklenilen y) Emek - gayret Cumur - topluluk, cümle İrdem - İstek, irade ( gene irdemekten ) Ne denlu - ne kadar Asığlı » faydalı Kamumuz - heplmiz Uza - müddet, zaman (uza- mak - imtidat etmek ) 56 — Genel - umumt S? — Özek - merkez $8 —. İnanç - iman 59 — Bayık - kat'i, muhakkak. Karısını Öldüren Adam Ezine 25 (Hususi) — Pazar köyünden 19 yaşında İsmail ka- | hısı Zehrayı bıçakla 12 yerinden Yaralıyarak — öldürmüştür. Ismail | Yakalanmıştır. | Vdi Istılahların Türkçeleri Adliye Vekâleti Adliye ıstılah- | larının Türkçeleştirilmesi için bir | komisyon teşkilini Müddeiumumi- iğe emretmiştir. Komisyon Pazar- tesi günü intihap edilecek ve derhal çalışmıya başlıyacaktır. Resimli Makale Çocuklar; size yaptınız, r sıkıştırınız, onlara dürm yapmazdanız bu işte geri kalıfamız. Çocuklar; öz caksınız, o da sizi yaşatacaktır. * soruyorum: dil savaşında neler yapıyorsunur? Okumakta — (Mektep) Öz Türkçe e İyi çalışımız, bu ipl siz başara- z | () M PT S LA LA | M " | | | M SON TELGRAF HABERLERİ Bulgaristan - Yugoslavya M.Yorgiy;f, İki Milletin Yakınlaşmasın- dan Kimsenin Korkmamasını Söylüyor, Sofya, 25 (A.A.) — Başvekil M. Yorgiyef, Bulgar telgraf ajan- sının bir muharririne Yugoslavya kıral ve kıraliçesinin. yakinda Sofyaya yapacakları ziyaret hak- K kında beyanatta bulunarak, bu ayın 23 ünde Bulgar paytahtına gelecek olan komşu hbükümdar- ların bütün Bulgaristan tarafından büyük bir meserret ve sevgi his- lerile karşılanacağını söylemiştir. Bulgar başvekili, iki komşu millet arasında mevcut olan kan rabıta- Halkalı ğ Muallimlerinin Tetkikleri Halkalı Ziraat Mektebi mual- limlerinden bir grup mektebin otobüsü ile bir tetkik seyahatine çıkmışlardır. Bu esnada Fransaya gidecek- ler tavukculuk, şarapçılık ve saire gibi ziral tetkikatta bulunacak- lardır. Ayrıca bir heyette Mürefte ve civarına gitmiştir. Onlar da şa- rapçılık vaziyeti hakkında tetki- kat yapacaklardır. İktısat Vekilinin Gezişi Ankara, 25 — İktısat Vekili Celâl Bey İzmire gitmiştir. Vekil bey İzmirde bazı madenler hak- kında tetkikat yapacak, sonra - altın ye petrol madenlerinin b - lunduğu yerlere ve Erganiye decektir. g İSTER cevap ist'yor: « Bir hırsezlik davasında şahit olarak dinlemek için Üçüncü Ceza Mahkemesi, Hasan Basri isminde bir polis memurunu mükerreren Fatih merkezinden istemiş. Bu merkez ise mahkemenin tezkerelerine hep: isimde bizde polis yoktur ,, diye cevap ver- miş. Halbuki mahkemenin aradığı Hasan Basri Efen- İSTER INAN ISTER İNANMA! * Bu iNAN Bir muharrir, arkadaş şu fıkra ile sorduğu bir sua'e larından bahsettiktensonra bu iki milletin tam bir uzlaşma halinde yaşamaları ve kültür sahakında biribirlerine yardımda bulunmala- rı, bu süretle umumi sulha hadim olmaları mümkün ve lâzım oldu- ğunu beyan etmiştir. M. Yorgiyef, ahiren bu yolda elde edilmiş olan terakkilerin, Bulgarlarla Yugoslavlar arasında pek ziyade sür'atle yeni bir takım münasebetler — tecsslüs etmekte — olduğunu göstermekte Yazan! Öz dil savaşındaki yerini al, Öz dilin yardımcısı, yapıcısı ve sevdiricisi sen olacaksın. * Budunun birliği, dil birli- ğile kurulur. * udun yapısının harcı dildir. * Osmanlı — saltanatında — köylü, devletin dilini anlamazdı. Cümhu- riyet, devlet ve budan birliğini dil gyönünden de kuruyor. Ankara, 25 — Adliye ayırma derneği ( tefrik encümeni ) işini yarın bitirecektir. Derneğin birer kerte yükselttiği hâkimlerin adları birkaç gün sonra resmi gazetede çıkacaktır. Adliyo seçme ve iş verme STER ve bu münasebet- alelâde iki komşuluk münasebet- lerin lerinden ibaret kardeşlik — münasebetleri ğunu söylemiş, demiştir ki: bulunduğunu olmayıp oldu- mütekabil hürmet; itimat ve sulh içinde -çalışmak arzusudur. İşte bu sebepten dolayı bu münase- betler hiç kimse aleyhine müte- veccih bir tehdit teşkil etmediği gibi, kimseyi endişeye düşmesine de mahal yoktur. , |Bir Esrarcı Yakalandı İki gün evvel Galatada İsmail oğlu Mehmet isminde bir esrarkeş yakalanmıştır. Mehmet Yenizen- gin sokağında bir evde esrar çekerken polisler tarafından ele geçirilmiştir. Bu adam sorguya çe- kildiği zaman: “— 19 yıldır esrar kullanıyo- rum, Alıştım. Artık bırakamıyo- | rüm.,, Demiş ve esrarı Galatada * tütüncü ÂAhmetten aldığımı söyle- miştir. Bunun üzerine Ahmet te yakalanmıştır. Her iki suçlu dün Gümrükteki 8 inci İhtisas mahkemesine veril- mişlerdir. encümeni) birinci derneği (ı'.ı-ı! ap | caktır. İNANMA! dinin Fatih merkezi dahilinde Cibali mevkiinde olduğu neticede anlaşılmış. emri altındaki pol Buna cevap veri Fatih gibi İstanbulun en mühim bir semtinin umu- mi emniyet işlerine baksn bir merkez memuru, Eendi is memurlarını arayıp bulamazsa acaba hırsızlık ve uğursuzluk yapan gizli suçluları nasıl meydana çıkarır?. , ilebileceğinci * — Bu münasebetlerin esası, | | | | | Bir Define Aranıyor AE Hikâyeyi yeni işittim : Üstü başı temiz, sözü sohbeti yerinde bir adam uzaktan tan- dığı bir zengine giderek kârlı bir İş teklif etmiş: — Bilirsiniz, vakit geçirmek için sık sık Ali Emiri Efendi kü- güphanesine giderim. Geçenlerde yine orada eski, el yazması bir kitabı karıştırırken 12 küp altını ihtiva eden bir defineden bahse- dildiğini gördüm. Üzerine düştüm. Arayıp taradım ve nihayet bulun- duğu yeri anladım. Fakat hafriyat- ta bulunmak lâzım, bu da para işi, benimle ortak olur musunuz? Zengin, gösterilen vesikalara bakmış, sözün doğruluğuna ka- naat getirmiş ve kesenin ağzını açmış. Neticede 12 küp altının bu- lunüp çıkarıldığını söylesem ihti- mal hayret edersiniz. Fakat bu işe sermaye döken zenginin he- sabına maalesef deyeyim, mesele öyle olmamış, Bilâkis define ara- ma teklifini yapan — adamın bu kesat zamanda biraz — havadan para kazanmak istediği anlaşıl- mış, zengin şimdi mahkemeye gidecek mi, giderse hak kazana- cak mı bilmiyorum. Fakat 'ben hüküm verecek kudrette olsay- dım dolandırıcıya şöyle söylerdim: — Eğer altın bulacak kuvveti haiz olsaydınız, sizi cemiyet he- sabına çok tehlikeli — bir adam sayardım. Çünkü cihan iktisadi- yatı altına dayanır. Altının kıy- metli kalması için ise nadir bu- lunması icap eder, şurada burada küp küp bulunuverirse — bütün “nizamı âlem,, altüst olur. Evet bu düşünce ile sizi çok tehlikeli sayar ve ömrünüzün sonuna ka- dar hapse atardım. Sizin hesabı- nıza bereket versin ki bir dolan- dırıcıdan başka bir şey değil- siniz. Binaenaleyh serbest - bıra- kılmanızı — emrediyorum. Fakat bir daha gözüme görünmeyiniz!,, Define bulmak hülyasile parayı kaptıran zengins gelince, ona da şunu söylerdim: — Bu şarlatana aptal bir adam olduğunuzu güs- termiş oldunuz. Bu, sizin için bir derstir. Bahalıya mı mal oldu di- yorsunuz? Müstahaktır: Kabahati- inanmakla | niz meydanda, okka ile mal alıp kilo ile satmak, yahut da meselâ müstakbel şehir pilânının ne ola- cağını şimdiden keşfederek ilerde pahalanacak yerleri yok pahasına ele geçirip altın flatına devrelmek, ve nihayet alıcı ile verici arasında mutavassıtlık yapmak varken ne diye böyle hayali işler peşinde koşarsınız. Bu işte bir mücrim varsa o da sizsiniz. Binaenaleyh sizi beş sene hapse ve maalesef fazla tutmayan mahkeme masraf- | larını da vermeye mahküm edi- Teşrinin ilk günlerinde toplana- | yorum. ,, * Sözün kısası: Ben memleketin muhtelif yerlerinden gelen define arama haberlerini, hep bu şekilde bir. dolandırıcılık olmasa - bile hayal peşinde koşma addediyo- rum ve tehlikeli buluyorum. isikgütlie Okka Kullanmışlar! Bazı dükkânlarda, eski ölçü olam oblka ile alış veiş yapıldığı görül- müştür. Yeni öçüler çıkalı bir yıl olduğu halde, hâlâ okka kullanaı bu gibi dükkân — sakipleri ceralandırıla. d | caktır,