29 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

29 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

HÂAÂLKIN 4 HALKIN «Ü HALKİN”BİLİ aA £ Sene 5 — No. 1503 'G. LAĞI Yan işleri telelesa: 20203 Evlenenler, Boşananlar, Ölenler Bir Yılda Memlekette 22789 Nikâh Kıyıldı Bir Yılda 32176 Kişi Öldü, Verem Ve Kalp Hastalıkları Başta Geliyor Memlekette nüfus hareketlerini gösteren yeni bir istatistik cetveli elimize geçti. Istatistik umum müdürlüğünün yaptığı bu İstatis- tik nüfus hareketlerini birçok | cephelerden gösteren rakkamlarla doludur. Cetvelde, Üzerinde çok dikkatle durulacak kısımlar var- dır. 927 den 932 yılına kadar ge- Ççen altı yıla ait evlenme hâdise- leri bu istatistikte vilâyetlere ay- tılmış olarak tetkik edilmektedir. Bu altı yıl içinde evlenme nokta- şından tatanbul birinci, Izmir ikin- ci, Bursa üçüncü gelmektedir. Bu üç vilâyetten sonra en çok evlen- meler Manisa, Balıkesir, Ankara ve Konyadadır. Istanbulda 927 ile 932 yılları arasında evlenme hâdiseleri bir misli, yani yarı yarıya çoğalmış- tir. 927 yılında 2899 cift evlenmiş bu miktar 928 de 3930 sayısına çıkmış, 929 yılında 2944 çift ev- lenmiş, fakat 930 da haylı çoğa- larak 4325 çiftin nikâhı kıyılmıştır. Bu —artma durmamış, 931 ( Devamı 9 uncu' yüzde ) ee e aa — ommma v eee Galatazaray - İstanbul Spor 0 - 0 İstanbulaporla Galatasaray arasında dün yapılan Şilt maçı beraberliklâ ıu. buvıdıı ma çtan bly sahne gAınynııunnı. Tafsilât spor sayfamızdadır. İzmirde Bulanık Suda Balık Avlamak Estıyenler Köylünün Üzümünü Ucuza Kapatmak İçin Neler Uydurulmuş ? İzmir (Hususi) — Dün Borsada kötü bir şayia dolaştı. Sabahleyin bir saat kadar alıcı tüccarı te- reddüde sevkeden ve muamelenin hızını kaybettiren şayianın hakik! mabhiyeti anlaşılınca Üzüm satış muameleleri eskisi kadar hararetle devam etti. Borsada tesir yapmak için çıkarılan sözler şunlardır: — “Türkiye ile Almanya hü- kümeti arasında mün'akit Klea- ring anlaşmasınm — müddeti yirmi gün sonra bitecektir.. -Alman Iktısat Nezareti, 29 Eylül hinden sonra harici tahdide ve ithalât — miktarını | azaltmıya karar — vermiştir. Bu İtibarla müddeti biten Türk - Al- man klearingi temdit edilmiye- cektir. ,, Bu kötü şaylayı çıkarmakla ulaşılacak maksat ta şu olacaktı: Yirmi gün &mrü olan Türk - Alman klearingden istifade etmek isteyen ihracat firmaları piyasada ucuza mal toplayacaklar, müs- tahsiller namına Borsada hareket eden komsiyoncular ne bahasına olursa olsun malları elden çıkamak için piyasayı düşüreceklerdi. Filvaki bazı alivrecilerin pi- yasayı yavarlamak için çıkardıke tarl- ticaretini Izmir Zahire Borsast Reisi Cevakhlrel zade Şükrü Bey ları bu, maksadı kötü, mahiyeti kötü haberi zahiren doğru gösz- rerecek bazı taraflar bile vardı. Alman İktısat ve Ziraat Neza- retleri tarafından hazırlanarak 29 Eylülde mer'iyete geçecek olan kararname çok sarihtir. Bu ta- ryihten İtibaren Almanyaya her nevi emtianın ithalâtı Alman bükümetinin mutlak murakabesi ( Devamı 8 inci yüzde ) — CUMARTESİ — 29 EYLÜL D5 1934 İdare işleri — telefonu " -Şon Posta 20203 Fiatı 5 kuruş Parlâmentolar konferansı murahhasları dün güzel gezintiler yaptılar. Murahhasları bu resimde Beylerbeyi sarayında şereflerine verilen xiyafette görüyorsunuz. Yazısı vzısı (8 inci yüzdedir.) ——— Süt Işi Yine Çıkmaza Girmiş! Süt işinin halli yolunda- ki — temaslar, dünkü görlş- melerle — bir çıkmaza — gir- miş, bu yüz- den bir kışım D geyyar satıcı- “Tarla sür nti tahsillerinin a- rası açılmıştır. Öğrendiği- mize göre, sey- yar satıcılar- dan — bazıları müstahsillerin tekliflerini ye- rinde ve doğru bul a mışlar- dır. Sütçüler, satıcılara halis | sütün kilosune 12 — kuruştan vermeği ve onların da 18 kuruş- tan ne aşağı, ne yukarı satmama- larını İstemişlerdir. Halbuki satı- | cılar fiatların bu şekilde tahdidi cihetine gidilemiyeceğini fiatların az çok inip çıkabileceğini ileri sürmüşler ve kabul etmemişlerdir. Bu son vaziyet, halledilmek Üzere olan süt derdini yine bir | çıkmaza sokmuştur. Öğrendiğimize göre; süt müstahsilleri yalnız an- laşma temini için Belediyenin ta- vassutunu istemek niyetindedirler. | Bununla beraber, İşin tavsamasına meydan verilmemek için gayret sarfedilmektedir. iJaponya'da Yıkılan Şehir Tekrar Yapılıyor Tokyo, 28 (A.A) — Sovyet Rusya, tayfun kazaredelerine yardım ıçin 100 bin yen vermiştir. Bu suretle, toplanan para, bir milyon yenden fazla olmuştur. Kabine tayfundan harap 0o'an şehir ve mıntakaların imarı İçin bir prog- ram yapmak Üzere Diyet Meclisini fevkalâde olarak toplanmaya davet etmeye karar vermiştir. Yeni Bir Hava Yolu Londra, 88 (ALA) — Doyçe Luft- hanza Alman tayyare kumpanyası gelecek sene Berli-Şanghay hava hattını açacaktır. Siyasi Bir Cinayet Çok Mühim Bir. Kurşun İcat Eden Bir Mühendis Öldürüld Aslen Alman olup Amerikada yerleşen mühendis Gerlih son zamanda mühim bir keşif yap- mıştı. Tüfek ve mitralyoz kurşun- larına pervane ilâvesine muvaffak olduğunu iddia ediyordu. Bu kurşunlara Halger - Ultra ismi werilmişti. Gerlih büyük birbalie- tik Üstadı Idi ve keşfinin elddi olduğu muhakkaktı. Ve bu per- vane sayesinde atılan kurşunun dehşetli bir sür'at kazandığını ve en kuvvetli zırhlı tankları bile deldiğini söylüyordu. Gerlih bu keşfini muhtelif devletlere satmak için temaslara girişti. Sık sık yaptığı seyahatlar için bir kolay- lık olmak üzere de Danimarkada yerleşmişti. Son zamanda, keşfi- nin tecrübelerini Fransız ve Bek- çika Erkâmharbiyeleri huzurun- dada tekrar edip neticelerini göstermişti. Bu zat, bir İddiaya göre, Fransadan dönerken vapur- da birdenbire ölmüştür. Bu ölüm son derece esrarengiz görülmek- tedir. Bilhassa İngiliz Erkânıhar- Kafesler kalklıktan Esrarengiz bir cinayetin kurbanı olan mühendis Gerlih biyesinde, büyük bir Avrupa devletinin gizli memurları tara- fından mühendis Gerlihin ortadan kaldırıldığı kanaati hasıl -olmuş- tur, sonra, göreceklerimizden: 2