8 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

8 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

- wayın ıî Halkın Sesiı Türk Musikisinin Mo- dernleştirilmesi Türk musikisinin modernize edik: mesi hakkındaki karar ve İaali- yetlerin halk arasında biraktığa intibar dün de göyle tesbit ede- bildik: Fehmi Bey (Binbaşı mütekaidi Sul- fanahmet 23) — Azfl milletimizin gü- pel ismi bazan pek fena geylere de hisbet edilmiştir. Şimdiye — kadar galıp, çağırdığımız. musikimize de alaturka demişler. Fakat biz buna çok güzel bir isim bulmuştuk: Şarkı Hakikaten bizim şimdiye kadar din- lJediğimiz musiki Türk musikisi değil Şork musikisi idi. Dilimiz, tarihimiz gibi musikimiz de yabancı kültürlerin ezici tesirleri altında kalmış. Dilimiz ve tarihimiz esil benliğini bulmıya başladı. Arılanıp duruluyor. Fakat ruhun gıdası olan müşikimizde hâlAâ ecnebi nağma — ve tekniği yaşıyordu. Şimdi musiki inkilâbını da yapıyorurz. Garbin medeniyette, — san'atte ileri giltiğmi hepimiz kabul ediyoruz. O halde musikimizi de oradaki tekâmüle uydurmıya mecburaz. Bunua İçin de işe başlıyoruz. * Faik B. ( Beykoz Yalıköy 168 ) — Musiki inkılâbı yapıyoruz. Fakat bunu bazıları yanlış anlıyorlar, Türk muzl- kisini atıp frenk musikisini alacağız zannediyorlar. Halbuki yapılacak olan şey bu olmadığı gibi işaret ettiği de bu ildir.£Di inkı- lâbım yaparken Türkçe yerine nasıl Fransızca veyahut Almancayı kabul “etmemişsek eski musikiyi yıkarken de Türk nağmeler yerine frenk nağme- lerini getirmiyeceğiz. Öz dilimizle yazılmış türküleri garp tekniği ile besteliyeceğiz ve öyle çalıp söyliye- ceğiz. Bugün size Bakiden, Fuzuliden, Nedimden hatta Abdülhak Hâmitten gşiirler okusam anlar mısınız? Şüphesiz Arap ve Acem Jlügatlerile dolu bu anlaşılmaz şiir tarmı artık tarihe ka- rışmıştır. Yine o üstatların ve AÂrap, Acem meslerile gazeller de tarihe karışmalıdır. Bugün Furzuli dilile konuşsak kimsâ anlaması. Fakat kulaklardan ziyada kalp'ere sinecek ve hitap edecek olan musikimizde hâlâ onların ağdalı ve ağır gazelleri yaşatıl yordu. İşte horoz gibi dört, sekiz, bazan on elif miktarı uz:t İrn ve çekilen o bağırmalar yerine Garlın oynak, fıkırdak ve ruh okça- yan usüllerini alacağız. Yapacağımız İnkılâp budur yanlış anlaşılmasın. Tasarruf Haftası 12 Kânunuevvelde başlıyacak olan tasarruf haftası münasebetile, Milli iklisat ve Tasarruf Cemiyeti şimdiden hazırlıklara başlamıştır. Tasarruf haftasının, her yıldan daha canlı yaşatılması için birçok yenilikler yapılacaktır. Adliyode Eir Bayılma Dün iki ci istintak dairesinde dinlenmiş Hayriye isminde bir Hanım İstiçvaptan sonra koridora çıkınca bayılarak düşmlş ve ağ- zından kan boşanmıştır. Adliye doktoru tedavi ettikten sonra Hanım evise gönderilmiştir. ——— yazdıkları okunan î DAHİLİ HABERLER Garip Bir Hırsızlık! Bir Adam, Çalındığını Söylediği 500 Lirasını Kendisi Aşırmış Adapazarlı Cevdet Efendi izminde bir zat on | otel sahibi: beş gündenberi Sirkecide Afitap otelinde yatıyor- — Ben de Cevdet Efendiden şüphe ediyorum. muş. Dün sabah erkenden kalkinış ve telâşla otel | Parast çalımmamıştır. Otel parasını vermemek - için Hanıma iftira ediyor. Üstünü arayınız, demiştir. sahibine müracaat etmiş: — Benim 500 liram çalımmış. Hizmetçiniz Rabia hanımdan şüpheleniyorum, demiş. Otel sahibi tah- kikata girişmiş. İş polise aksetmiş ve nibayet uydurduğu için kendisini müddeumumiliğe vermiştir. Bir Cinayet Bir Bakkal, İki Bakkal Çırağını Yere Serdi Evvelisi gece Bebekte bir e- nayet işlenmiştir. İddiaye göre, Bakkal Künbet oğlu Ali Efendi ittisalinde dükkân açan dayısı Kadı oğlu Mustafayı kıskanmış. Dayı ile yeğen arasında müthiş ve öldürücü bir rekabet başla- mıştır. Dün gece Künbet oğlu bıçak çekerek dayısının dükkâ- nına hücum etmiş, çıraklar bir cinayetin önüne geçmek istemiş- ler. Fakat Ali Ef. bıçağımı çı- raklardan evvelâ, Aliye, sonra da Akife saplamış, ikisini de kanlar içinde yere yuvarlamıştır. Bu sırada dayısı Mustafa Efendi kaçarak bıçaklanmaktan kurtuk- muştur, Ali, bu cinayetten sonra kaçmış, geceyi Bebek — mezarlı- ğında geçirmiş, aabahleyin de Müddeiumumiliğe gelerek suçunu itiraf etmiş ve teslim olmuştur. 24 Saatin Hâdiseleri Sabıkalı Vanlı Osman Balatta kunduracı Avramın dükkânından duvara asılı olan caketi - çalarak kaçarken yakalanmıştır. X4 Arif adlı biri Fatihte sıva- cı Faik ile Mehmedin öteberisini çaldığından yakalanmıştır. * Büyükadada — Lunaparkta hamal Ahmet, arabacı Nuri ve marangoz Vangel arasında sar- hoşluk yüzünden çıkan kavga ne- ticesinde Vangel Ahmedi ağır suretlte yaralamıştir. X4 Fethi, Ömer ve Hasan is- minde üç adam bir alacak yü- zünden Eminönünde Mahmut adlı birini yaralamışlardır. * Fatihte İstiklâl lisesi tale- besinden Osman bir kavga neti- cesinde mektep bulaşıkçısı Hüse- yin tarafından jiletle ensesindan yaralanmıştır. Süt Derdi Bitmek Üzere Mi? Süt müstahsilleri ile — satıcılar arasındaki anlaşamamazlık niha- yet yalnız Beyoğlu kısmında bir anlaşmaya bağlanabilmiştir. Fakat Istanbulun süt derdinin kökünden halli için bu netice kâ- fi sayılmamaktadır. Bu mevuzu üzerinde daimi bir kontrol ve murakabenin mühim rol oynaya- cağı — kanaatini güden Sütçüler cemiyetinden bir zat kendisile görüşen bir muharririmize de- miştir ki: “— Süt Işi, daimi bir kon- trolla başarılır. Bunu, ne biz süt- çüler, ne de başka bir teşekköl başaramaz. Doğrudan doğruya belediyeye ait olan bu vazife, esasen mevw- cut — nizamnamelerle teyit edik miştir. Eğer süt derdi. kökünde | halledilmek isteniliyorsa ilk plân- da bu kontrol vazifesine ehem- miyet ve İtina etmek lâzımdır.. |Join Yeni Kararlar Gençlik İlkmekteplerde Hilâliahmer Çalışması Çoğalıyor likmekteplerda — teşkil edilen Gençlik Hilâliahmer teşkilâtının faaliyeti buyıl daha ziyade artmış ve genişletilm ş ir. Hermektepteki Hilâliahmer kalları, o mıntakada Üçü aştığı takdirde dernek halini almaktadır. Bazı mıntakalarda, — şubeler fazla olduğu için kaza teşkilâtı itibarile fazla dernekler kuru- muştur. Meselâ Fatih kazasındaki derneklerin adeci Üüçü geçmiştir. Alâkadarların verdikleri malümata göre bütün vilâyetlerdeki dernek- ler teşekkül etmiştir. Istanbulda da tam devreli her İlkmektep ve Lisede kol teşkilâtı tamamlanmış vaziyettedir. Polis Cevdet Efendiin östünü arayınca yeleginin arka tarafındaki gizli cebinde paraları bulmuş ve su Vapurlar Telsizi Olmıyanlar Boğaz- dan Dışarı Çıkamıyacak Vaşingtonda toplanan beynek- milel te'siz. konferansı ile, Mad- ritte içtima eden — beynelmilel fenerler kongresinde alıman ka- rarlar, hükümetimizce de kabul edildiği için bunlar peyderpey tatbik sahasına konulmaktadır. Bu arada boğazdan harice çıkacak bülün gemilerde telsiz bulunması mecburiyeti şimdiden tatbik —sahasına — konulmuştur. 1940 senes'nden itibaren de, her gemideki şerare'i telsizlerin lâm- balı şekle tahviline başlanacaktır. Bu tip telsizlerin birçok noktalar: dan faydalı olduğu tesbit edil- miştir. Bundan başka, Madrit kongresinde kaba! 2dilam ezaslara göre, gemilerde, sahillerde bu- lundurulacak fenerlerin evsafı da tadilâta uğratılacaktır. Bunun için hazırlıklara başlanılmıştır. Ticaret Mekteb; Yüksek Iktisat ve Tiearet mektebi için, vekâlet bazı mühim kararlar vermiİş ve bu kararları evvelki gün mektep müdürlüğüne tebliğ etmiştir. Verilen kararlara göre, Mü- essesenin küçük ticaret kısımı ve Hicaret lisesinde tedrisat bundan sonra akşama kadar yapılacaktır. Öiledeu sonraki zaman için yeni bir müfredat programı yapılmış, yeniden bazı dersler ilâve edilk- miştir. Verilen yeni kararlar arasında bir de şu vardır : Ticaret lisesinden mezun olan gençler, bundan sonra yalnız yüksek ikti- sat ve ticaret mektebine değil, bötün yüksek mekteplere ve Üni- versite fakültelerine devam ede- bileceklerdir. D Ankara, 7 — Bükreşe dön- müş olan Romanya Hariciye Na- zırı M. Titülesko İle Hariciye Vekilimiz Tevfik Rüştü B. ara- sında çok samimi telgrafiar teati olunmuşlur. M. Titüleskonun telgrafı şadur: “Gerek sizin ve gerek benim samimi surette arzu etmekte ol duğumuz - sulh davasının - terakki etmesi için sarfetmekte — olduğu- muz yeni mesziden sonra bir ke- re daha biribirimizden ayrılıyoruz. Aziz dostum, büyük meziyetleriniz vatınımızın ve dostlarının hayır ve — menfsati için bir kere daha kendini göstermek firsatımı elde etmiş ve müşterek dayaya olan parlak hizmet- lerinizden dolayı size karşı umumun minnettar'ığım temin eylemişt'r. Göre müş olduğumuz emsalsiz. misaf rpet- verlik, Ankaryı yeni “ziyaretimizin hatıranını imutulmiyâcak bir. şekle sokacaktır. Yürektes teçekkürler. , Buna Tevfik Rüştü Bey “Aziz dost« tum,, hitabile başlıyam çok dostane bir cevap vermiş'ir. Vakıf Bir Mezarlık Bulundu E izeskapıdaki Rum> mezarlığının wakf olduğu bazı tarihi vesikalarla meytana çıkmıştır. Belediye kanunu mucibinc-, bütün vakıf olan mezorlık: lar belediyoye geçeceğinden, burası da belediyenin ideresine verilecektir. Yeraltı Helâsı Belediyenin Sultanahamet parkı bitiş.ginde yaptırdığı yeraltı ayak« yolu bitmiş ve halka açılmıştır. Kadınlar ve erkekler için ayrı ayr"! yerler vardır. Belediye bura- sını bir müteahhide vermiştir. Tramvay Vatmanları Be'ediye Fen Heyeti, bund n sonra #ramvoy yatmanlarının kontrolunda, tahiminde Belediye mühendis erimin da hazr bulunmasını — kararlaşt rmiştir. Be'ediyede ayrıca, vatmanlara birer ehliyet vesik » verilecektir. Yumurta Kantrolu İhraç edilecek yumurtalar. kontrol edecek heyet — tamamile — teşekkül etmiştir. N Yeni Vapurlar Vapurcu'uk girketi namına — Lolt Tiriyest'ine kumpanysamımn iki vapure nuo satın alınmasına karar verilmiştir. İlkmekteplerde Kıtapsızlık Birçok illkmektepler idaresi tarae fından Maarif müdürlüğüne müracaat edilerek, Bâlâ bir. kısım — kitspları epeyez olduğu balde, kitapçıların bir l « on Posta'nın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: I Husan Bey bu. havüdisi gazetede ekuyan bizim bakkal b rlcabire bayı- hverimiş. Korkadaan değil amma, gülk- mektenl. H. B. — Ülçüler ihtikânle müce- delb komilayoau acaba buna da bir ça: bulucak mıf $ — Ben her işte boyumun ölçüsünü lrn.. H. B. — Ölçüler ihtikârile mücar dele komisyonu şe başlamadan aldınsa nafle, birinin ölçüsünü tam almamış- #ınd.r. . aldı H. B. — Karıcığım bir sen söyle, bir de ben söyleyim. Eğer hep sen söylersen ölçüsüz söyliyor diye ölçülerle mücadele comiyelane şikâyet edorum.. — Ölçü ihtikarında en çok zurar edecler kıumlerdir. Husan Beyt — Yorganına göre ayağımı uzatmar sını bilamiyenleri.