8 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

8 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Biga Köylerinde Son Fosta Biga, (Hususi ) — Merkeze bağh ve şehre otuz kilometre mesafede bulunan Eşelek kö;ü, 50 haneli ve derlitoplu eski bir yerli köyüdür. Rocaçay, Çirkinçayı, Küçük- dere ismini taşıyan salar, bu ufak köyceğizi adeta kucaklamış bir şekildedir. Üstleri kiremit ve duvarları taş ve kerpiç olan evleri, bu de- relerin kenarlarına yayılmıştır. Bu dereler ufak — olduklarından yaz günleri birkaç ay kururlar ve rahmetler başlar başlamaz yine akmıya devam ederler. Harbiumumiden evvel halkının iktısadi vaziyeti — iyice olan bu köyün şimdiki hali biraz fakira- nedir. Mamafih, yine rençberl.k- ten yiyeceklerini mükemmel çı- karmakta ve kadınlarının doku- dukları kilimlerden biraz kazanç temin etmektedirler Güzel mina- reli camil ile karşıdan görünüşü pek lâtif ve havasile suları em- salsiz olan bu köyde bir aralık Üç sınıflı bir mektapte açılmış ise de bütçe dolayısile sonradan kapatılmıştır. Bu senelerde çocuk- ları okuyamamakta ve sulardan geçip diğer köy mekteplerine de gidememektedir. Yollar pek çamur olduğu için kış günlerinde şehirle adeta İrtibatları Lesilmektedir. Hayvanat için mer'aları, bal- talık için ormanları geniş ve boldur. Köyden köyo yolları varsa da kara yoludur. Köy sandığı fakir olduğu İçin yollara çakıl döşeyememişlerdir. Köy odasına müşterek bakarlar ve gelen misafire çok ikram ederler. Ko- nuşkan, sokulgan gençleri, gün görmüş İktiyarları vardır. Köy civarında Kamburdede ismini taşıyan ve büyük çınar ve dişbudak ağaçlarile bir koru halini almış olan çok güzel bir mesire vardır. Köy içinde bak- kalları, perukârleri vesalr lâzım olan esnafı bulunur. Köyün dışarısında bir değir- menleri vardır. Meyvacılığa merak etmemişler İse de yeni yetiştiri- len bağları çok muntazamdır. Bu köyün çok çalışkan olan ahalisi, yakında bağcılığı ileri götürerek seferberlikte kaybettikleri — eski refahlarına yeniden kavuşacak- lardır. - Kahvehane, kumar, içki bilmezler, köylerinde böylece saf bir hayat geçirmektedirler. H Ş. Giresunda Bir Adam Anasını Öldürdü Giresun, (Hususi) — Bulan- sık kazasının Mağdala köyünde Hasan baş oğullarından Salih oğlu Ali anazile kavga etmiş, bir odunla — kadıncağızın — kafasına vurarak öldürmüştür. Ali yaka- lanmış ve adliyeye verilmiştir. Girasunda Yeni Bir Su Giresun, (Hususi) — Bulan- ck — kazasına bağlı Pir Aziz nahiyesine iki kilometre me- safede —yeni bir su bulum- muştur. Bu su bilhassa göz ağ- mlarına ve cilt hastalıklarına iyi gelmektedir. Su derhal rağbet bulmuş ve menmba hergün yüz- lerce kişl tarafından ziyaret edil- meye başlanılmıştır. Çukurovada Bu Sene Görülmeiş Bir Feyiz Ve Bereket Var Mersin, (Hu- susi) — Ceyhan, Payas ve Silifke çerçevesi — dahi- linde olan Çu- kurova — havali- sinde senelerden- | beri görülmemiş feyiz ve bereket vardır. Teşrini- evvel nihayeti geldiği halda & mahsulün çoklu- ğu yüzünden he- nüz — harmanlar kaldırılamamıştır. Senelerdenberi “ Mersin limanına bu kadar çok geml gelmemiştir. Limana hergün 10 vapuür girip çıkmaktadır. Bu sene şimendifer inşaatında çalıştıkları için Diyarı- bekir ve havalisinden amele de gelmemiş, mahsul işlerinde kulla- mılacak amele tedariki de biraz müşkül olmuştur. Çukurovalılar dört sene kuraklık çektikten sonra mazhar olduğu bu bereket karşır | gında soüsuz bir sevinç hissetmek- Aksehir Bankası Akşehirliler Yeni Bir Ban- ka Binası Yaptırıyorlar e i SA | PT v e Pu .*' ı v ,4 Vü Akşehir, (Hususi) — Akşehir” bankası muamelâtımı hergün bir az daha inkişaf — ettirmektedir. Banka şehrimizde yeni bir bina yaptırmaya karar vermiş ve bina- nn temel atma merasimi büyük tezahüratla — yapılmıştır. Resim temel atma merasiminden kurban kesilme safhasını göstermektedir. İzmitte Sapancayı İmar İçin Bir Şirket Teşkil Ediliyor İzmit, (Hususi) — Sapancanın imarı ve İstanbula uygun bir me- sire haline ifrağı için bilflil faali- yet başlamıştır. Bu iş için Anon'm bir şirket teşkil edilmektedir. Şirket Sapancada güzel bir oatel yapacak, elektrik tesisatı vücude getirecek, Otobüs seferleri temin edecektir. Diğer taraftan İzmit- Sabanca yolu da yapılacaktır. Yolların Tüsim kizim — inşasına başlanılmıştır. Yakında Vali Be- yin riyasetinde bütün kaymakam- ların iştirakile bir toplantı da yapılacak ve bu toplantıda vilâye- tin umum! yol İnşaatı programa bağlanarak — inşaat — faaliyetine geçilecektir. Ambarları tıklım tıklım dolu olan Mersinden bir manzara tedirler. Her yerde anbarlar, de- polar tklım tıklım dolmuş, mahalle içlerinde bile boş yerlere mahsul dolduru!muştur. Afyon - Antalya hattının inşa- sındaki ehemmiyet dolayısile Mer- sin limanının inşaatı muvakkaten tehir edilmiş bulunmaktadır. Al- yon - Antalya hattının inşası An- talya ve Mersin bavalisinde yeti- şen mahsulâtın daha ziyade fey- Temlr şehir meclisinin yeni aza- Tarından soldan itibaren: Doktor Mithat, avukat Mustafa Münir ve Ahmet Şükrü beyler # İZzmirin . Ihtiyaçları İzmir Şehir Meclisi İlk Toplantısını Ayın Birinde Yaptı İzmir şehir meclisi, teşrine tesadüf &© günü, meclise - iltiha en yeni ve genç azalarının iştirakile ilk toplantısını yapmıştır. Medeni bir şehrin yaşayışında şehir meclisi- nin ehemmiyeti çok aşikâr oldu- gua için İzmirin ışıklı ve azimli halki meclise aza seçiminde çok hassas hareket etmiş, ihtiyarlıyan azalarını meclisteki vazifelerinden affetmiş, bunların yerine çok genç ve çok bilgili olanlarını saçmiştir. Yeni meclise seçilen azaları şöyle bir tasnife ayırmak müm- kündür: 10 Doktor, 9 Tüccar, 7 Ser- best meslek adamı, 2 Avukat, 2 Mühendis, 2 Ectacı, 2 Bankacı, 1 Gazeteci, 1 Cemiyet mümessili, ve 1 Sigortacı... Dikkat edilecek olursa Izmir şehir meclisi heyetinin, bir medent şehrin her gınıf halkını - tatmin edecek kadar vukuflu meslek adamlarından teşkil edildiği anla- şılır. Bundan evvelki mecliste bir çok ihtiyar zevat vardı. Bunlar arasında şehrim mübrem ihtiyaç- larımı temin eden müesseselerin müdürleri ve idare meclisi meclis Üzerinde daima pacak bir rol oynayorlardı. Meclis seçiminde fırka cephe- sinden görülenek ve halk lehine sayılacak çok özlü hizmetler var- d. C. H. F. idare heyeti reisi ve Yozgat meb'usu Hüseyin Av- ni B. bu noktalar Üzerinde urzun uzadıya durdu. Halkın pürüzlü sayacağı noksanları ortadan kal- dırmak için fırka mensuplarile görüşmeler yaptı. Neticede fırka re'si Hüseyin Avni Beyin çok zine ve İnkişafına vesile olacaktır, Netekim — bazı kimseler daha şim- diden — bahçeler tesis için harekete geçmiş bulunmak- tadırlar. Antalyaya Torosların bir ucu İsabet etmektedir. Fakat — Mersine isabet eden ta- rafları kadar yük- sek olmadığından çiye maruz de- gildir. Bu itibarla daha iyi ve daha güzeldir.Beş se- nelik iktısadi plântn Mersin ve havalisine isabet eden kısmı yoktur, Çünkü buralarda esasen fabrikalar vardır ve bil- hassa burada yetişen pamuk ancak bu havalideki fabrikalara kifayet etmektedir. Pamuk yetiştirme işi tevsi edilirse daha faydalı bir nelice elde edileceği şüphesizdir. Bu sene portakal mahsulü rsın seneye nisbetle daha az fakat taneler daha iridir. 4 Ticaret Ve Sanayi Odası Yeni Tesisatı Yapıyor Adapazarında | l Adapazarı — ticaret odası Adapazarı, (Hususi) — Ada- azarı Ticaret ve sanayi odası Hinasında tadilât yapmış, yeni hışaatla bina tevsi edilmiştir. Yeni binanın alt kısmında gelecek sene büyük bir sergi açır lacaktır.. Bu sergide Adapaza- rında mevcut bilumum ziraat ve sanayi müesseselerinin mamülât ve mahsulâtı daimi surette teşhir edilecektir. Binada ayrıca bir de halk salonu açılacaktır. Salonda halka hergün dünya haberleri ve Piyasalar hakkında malümat ve- rilecektir. Omuvaffak olduğu bu iş, İzmire güzide bir meclis kazandırdı. x Doktor Behçet Salih Beyin yine Belediye reisliğine seçilme- sinden anlaşılıyor ki, Izmir halkı bütün dedikodulara ve münaka- şalara rağmen Behçet Salih Be- yin icraatını benimsemiştir. Beh- çet Salih B. iyi bir halk adamı gibi çalışmıştır. ve imkân nispe- tinbe de muvaffak olmuşuur. Yeni Şehir Meclisinin önünde çok özlü ve çok ehemmiyetli işler vardır. Mezbaha işi, süt meselesi ve bilhasta kömlür meselesi üze- rinde tevakkuf — edilecek - işler- dendir. Hükümet sahilden ve demir- yolları güzergâhlarından 20 kilo- AkKıInCı teşrin Tarihi Fıkra Bazan “Ne Iyi Seymiş ,, Diye- ceğim Geliyor ! Vaktile —dayağın — cennetten çıktığına inanırlardı. Bu inan dolayısile dayak, resmi bir kıymet kazanmıştı. Meselâ avda dolaşan bir hünkâr, saray kâhyasıma kızdı mı, hemen şu emri verirdi: Kıçına bin değnek |. Ayni emir, bütün devletlilerin dilleri ucunda dönüp dururdu. Dördüncü Mehmet devrinde böyle “bin değnek , emreden bir paşa da vardı. Kaptanı Deryalıkla - denizlerde dolaşan bu rakam bilmez vezir, bir gün Sakız adası önünde Venedikli korsan Pavloya tesadüf etti, hemen “ kovala« mak, İşaretini verdi. Deniz çok dalgalı olduğundan çekürl beyleri bu işarete kulak (8- madılar. Bunun üzerine Kaptan Paşa kızdı, beyleri “baştarde,, ye topladı ve hepsine yüzden beş yüze kadar değnek vurulmasım emretti, bunlar kabahati içlerinden birine yüklettiler. Amiral da ar- kadaşları tarafından ittiham olu- nan çektiri süvarisine “ bin değnek,, vurdurdu. Dayak, yakın zamana kadear resmiyetini muhafaza etti. İkincl Mahmut devrinde Serasker Husrev Paşanın alenen ve davul zurna ile attırdığı dayaklar pek meş- hurdur. Onun alabildiğive değneik savurduğu günlerin birinde bir mahal!le delikanlıları helva sohbeti yapmışlar, saz çaldırıp köçek oynatmışlar. Gürültüye gelen kol, delikanlıları yakalayıp Serasker kapısına getirmiş. Husrev Paşa da mahalle ihtiyarlarından İki kişlyi çağırarak sormuş: — Burnunuzun dibinde böyle edepsizlikler oluyor da neye men- etmiyorsunuz? Cevap vermişler: — Çarşıdan geç geldik, habe- rimiz yoktu, olsa da ne deyebilir- dik? Eni, boyu bir helva sohbeti. Delikanlılarımız böyle bir sohbet de mi yapmasınlar! Paşanın bu cevaba karşılığı gayet kısa: — Alm şunları aşağı. Vurun tabanlarına ikişer yüz sopal.. Meşrutiyet devrinde dayak res- men gerserilere tahsis olundu ve © güruh için yapılan kanuna 80- kuldu. Şimdi öyle şeyler yok ve olamaz. Fakat gece yarısından sonra zilzurna bir halde sokakları dolaşan, iğrenç şarkılarla konuyu komşuyu uykudan uyandıran ken- dini bilmezlere tesadüf ettikça Insan, her şeyi unutuyor ve yalnız cennetten çıktığına vaktile inanı- lan dayak hazretlerini düşünüp le “ne iyi şeymiş o,, demek istiyorl.. Demekki fena şeylere iyi de- dirten fenalıklar da var!.. M.T mesini, kömür yapılmasını menet- miştir. Bu vaziyet İzmirin senevi 16 milyon kiloluk kömür ihtiyacını temin edilemiyecek bir hale ge- tirmiştir. Izmirde kömür fiatları daha şimdiden yükselmiştir. Eğer Izmir Şehir meclisi şimdiden civar vilâ« yetlerden kömür getirtmeğe teşeb- büs etmezse geçen sene kilosu 15 kuruşa kadar yükselen kömürü bu sene 30 kuruşa bile temin et- mek müşkülleşecektir., Izmirlilerin Şehir meclisinden ilk istedikleri kömür meselesinin hallidir. Kömür meselesinin halk için kış ortasında bir yıkım olması korkulu bir ihtimal olarak hatıra gelmektedir. GLADATADRARTÜR LÜAĞ GA AREDAEAOURTE TÜ NUCUÜNERER DA AADURA AAT ER AAA DAĞÜLAARAREEAARENİNAAN AAA EİRcddeakünneiNdİtİ