9 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

9 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi Mektep İhtiyacı Karşısında Halk Bazı yerlerde — mekteplerin ve hocaların — ihtiyaca kâli gelmedi- #ai gönteren — haberler — vardır. Buna bir misal olarak Cide'nin vaziyeti gösteriliyor. Bu voziyet karşısında bakınız umumi efkârın | iDlbar nedir: Nuri B. (Erenköy İstasyon ceddesi 32) — Bugün gazetede okudum. Cide'de (8) tin çocuğa karşı yalnız altı mektop Cide kazasının karşı da eskiden (18) mektebi bulunuyormuş. Fakat son zamanlarda Kastamonu Vilâyet Umumi Melisi bu mekteplerdan 12 sini Tâğvetmiş. Yalnız altı mektap kolmış. Bu mekteplerde da birer hoca varmış. Fakat hocalardan da üÜçü hasta olduğu için şimdi (8) bin çocuk yolnız üç hocadan ders göreceklermiş. Benim kanaatime göre cümhuriyet İdaresi mektep kapamaz, mektep açar. Eğer haber doğru ise Kastamonu Meclisi mektepleri kapamazmalı idi. Mek- tepler - tekrar — açılmalıdır.. Çünkü bize okuyup yazrma hava ve su kadar Küzumludur. * Ali Bey (Sultanahmat Çatladıkapı) — Cümhuriyet bilgiye dayanan bir rejimdir. Bu rejimi topraklarımızda kökleştirecek ancak maariftir, mek- teptir. Saltanat devrinde açılan mek- tepler talebesiz kalırdı. Şimdi talebe mektepsiz kalıyor. Çünkü halkamırda cümhuriyete layık olmak için küyük bir okuma ve öğrenme hevcsl vardır. Bu asil arzuya mümkün olduğu kadar cevap vermek Tâzımdır. Cidede (28) köye bir mektep İaabet odiyormuş. Sekiz bin çocuğu üç hocalle okutmak mümkün doğildir. * Hikmet Bey (Böyazıt Emin Nurettin mahallesi 23) — Halkımızda masrife karşi zenilmez bır ragbet vardır. O kadr ki devletin bütün bötçesini maa- rife tahals etsek yine hakkilo ibtiyacı korşılamış olamayız. Bugünkü bütçemizle her mahalleye ve köye mektep yaptırmak mümkün değildir. Fakat 141 köyü de yalmız üç mekteple idare etmiye kalkışmakta doğru olamaz. Kastamonu umumi meelisi İlk toplantısında Cide kaza- #ının mektep ihtiyacımı nazarı İtibare alarak hiç olmazsa kapattığı 12 mek- tepten yarısını açıma çavecine bakma- hıdır. & V Yüzde Ona Çıkarıldı Klering —anlaşması — yapılan memleketlere gönderilecek mallar için Merkez Bankasınca alın- makta olan yüzde 2 resim, son defa yüzde 10 a çıkarılmıştır. Bu kararın bilhassa maden ihracatımızı müşkülleştirecek bir vaziyet ihdas ettiği ileri sürül- mektedir, ; Hangi Otel Geçende Refin isminde bir kız, namusunun berbat edildiği Iddiasile Adliyeye müracaat etmiş, biz de bunu yazmıştık. Hadişe- de ismi geçen otel Beyoğlundaki Viyana otelidir. * — Ne © Hasan B. yapilan işleri duvara yazmışsın. Duvar dolmuş, daha yapılacak işler var onları nereye Yeni Sanatoryom Yapılacak Verem Derdi İl_e Esaslı Şekilde Mücadele Kararı Verildi Aldığımız malümata göre, bir proğram yapılmaktadır. hükümet Heybeli- adayı büyük bir sanatoryom merkezi yapmıya karar vermiştir. Heybeliada, bu ihtiyaca karşılık olacak şekilde hazırlanacaktır. Bu hususta esaslı Yeniden pavyonlar lnşa edilecek, çamlıklarda, hastaların istirahati için, Avrupada olduğu gibi hususi yerler yapılacaktır. Bütün Heybeli yolları yeniden inşa ve tanzim edi- , lecektir. Burada olacaktır. yeniden yapılacak senatoryomlar kısım kımım olacak ve hastaların mall vaziyetlerine göre, ayrı ayrı Ücret alınacaktır. Yapılmakta olan proğram tahakkük edince, ketin ihtiyacına cevap vermekle kalmıyacak, yakın komşu memleketlerden gelecek hastaların da en Asri ve fenni bir şekilde tedavi edileceği — bir yer Heybeli, yalnız memle- Nüfus Sayımı Hayvanlar İçin Dahiliye Vekâleti Hazırlık Parklar ! J Yapılmasını Bildirdi Gelecek sene memleketimizin her tarafında ikinci nüfus sayımı yapılacaktır. Tahrir zamamı gim- dilik Mayıs : ayı olarak — tesbit edilmiş bulunmaktadır. Dahiliye Vekâleti bütün belediyelere bir tamim göndererek bu hususta hazırlıkta — bulunulmasını emret- miştir. Belediye yeniden bütün evlere, arsalara maden? levhalar üzerinde olmak üzere numaralar koyacaktır. Sokak cadde isimleri de yeniden yazdırılacaktır. Num- rotaj için İstanbulda (25) bin lira sarfedilecek, bilâhara bu para halktan mütesaviyen taksim edil- mek suretile alımacaktır. Yol Üstünde Bir Ceset Fenerde Mosnevihane sekağı yokuşunun tam - dikleştiği yerdo dün gece sabaha yakın bekçiler bir kadın cesedi bulmuşlar ve polise ve müddelumumiliğe haber vermişlerdir. Tahkikata müddel- umum! muavinlerinden Übeyd B. el koymuş ve tabibi adlt Enver Bey cetedi muayene etmiştir. Ceset (70) yaşlarında rum ol- ması ihtimali kuvvetli olan zaif bir kadına aittir. Kafatası arka tarafından parçalanmıştır. Bunun düşme neticesi olabileceği kabul edilmiştir. Müddelumumllik cesedi teşkla cdilmek üzere Fener kilise- olas naklettirmiştir. Bostanların Zararı Kartal ve Maltepe civarındaki bostan sahipleri belediyeyo müra- €sat” ederek, yeni yapılmakta olan Kartal - Maltepe yolunun bostanlara zarar verdiğini bildir- mişlerdir. Bir Sarhoş Yakalandı Ragıp adlı birl Kerestecilerde kendini bilmiyecek derece sar- hoş bir halde ötekine berikine sarkıntılık ederken yakalanmıştır. Yapılacak Istanbul ve hinterlândwndaki hayvan hareketleri hakkında Zi- raat Vekâleti tarafından hazırla- * nan yeni bir talimatname, şehri- miz hayvan borsasına tebliğ edilmiştir. Hayvanların kesilmesi, hayvan kaçakçılığı, hastalıkların Bnüne geçilmesi, gizli kesilmelerin yazak odilmesi hususlarında bir- çok mühim hükümleri tapıyan bu nizamname Üzerinde icap eden tecrübe ve hazırlıklara. başlanı- mıştır. Bu hazırlıklarla Mezbaha ida- resi ve hayvan borsası müştere- ken meşgul olmaktadırlar. Tali- matname hükümlerinin gösterdiği lüzüm veçhile, kesilmek üzere mezbahaya getirilen hayvanların yol yorgunluğunu gidermek ve istirahatlerini temin etmek mak- sadile “hayvan parkları,, yaptırı- ması takarrür etmiştir. Bu parklar Sütlücede hayvan borsasının ve mezbehanın civarın- da kurulacak 15 bin hayvan ala- cak büyüklükte olacaktır. İstam- bula —günde vasati bir hesapla 10-12 bin hayvan gelmektedir. Yapılacak park, bu miktarı ta- mamen istiap edebilecektir, Gelen Yok İhtikâr Tetkik Komisyonn Niçin Toplanamıyormuş ? Yeni ölçülerin tatbikinden do- m bir ihtikâr şekli olup olma- ığını tetkik etmek Üzere toşek- kül eden ihtikâr komisyonu, şim- diye kadar ancak iki defa top- lanabilmiştir. Üçüncü içtima, aza- ların gelmeyişi yüzünden yapı- lamamıştır. Aldığımz yeni malümata gö- re komisyona vilâyet namına İş- tirak etmekte olan Eminönü kay- makamı Raif Bey, fazla meşguli- yetinden dolayı istifa etmiştir. Şimdi — vilâyet namıma ikinci bir. murahhas — seçilecek — ve komisyonun tekrar — toplanması temin edilecektir. Dördüncü içti- maa kadar diğer azaların piya- sada tetkiklerine devam etmeleri kararlaştırılmıştır. Hasan B. — Duvar dolsa da kalbim dolmaz ya azizim, oraya yazarım !. Talebe Birliği Bugün Yeni Alacağı Şekli Kararlaştıracak Millt Türk Talebe Birliği bugün Halkevinde bir kongre aktede- cektir. Bu kongrede Milli Türk Talebe birliğinin, yeni Üniversite talimatnamesinden sonra alacağı vaziyet ve şekil görüşülecek ve bu hususta bir karar verilecektir. Yeni — talimatnameye — göre, Üniversite fakülteleri talebe ce- miyetleri diğer yüksek mektepler talebe birlikleri ile birleşerek bir Talebe Birliği teşkil edemezler. Fakülteler talebe cemiyetleri bir- leşerek bir Üniversite Talebe Birliği kurulabilir. Bu vaziyette, fakülteler — haricindeki — yüksek mektepler ayrı bir. birlik kura- caklardır. Ü2 Sasile A . Hadiseleri Yeniköyde sokağa başı boş bırakılan bir at, Nazmiye isminde altı yaşında bir çocuğu çifteliye- rek yaralamıştır. * Milliyet matbaasında kâğıt taşıyan hamal Niğdeli Mehmedin üzerine düşen bir kâğıt bobini hamâlı ağır surette yaralamıştır. * Hasköyde Nezihe iszminde bir kız, üstüne dökülen kaynar su ile fena halde haşlanmıştır. * Tahir Taminde bir terlikçi Beyazıtta Ahmet isminde bir meslektaşının — kafasını — duvara çarpmış, yaralamıştır. 34 Beyoğlunda —Ahmet — ve Hüseyin adlı iki amelo biribirleri- ni ustura ile yaralamıştır. Corrahpaşa Hastanesinde Cerrahpaşa — hastahanesinde müstakil bir göz polikliniği aç- mak için hazırlıklar yapılmaktadır. Göz paviyonu mühim bir ihtiyaca cevap verecektir. Hiç bir hasta- nede, göz bastalıkları İçin ayrı bir paviyon olmadığından bu paviyon tam bir ihtiyacı karşıla- maktadır. DA SANAYI yazacaksın ?. İkinci teşrin 9 ı Günün Tarihi | memurların, faaliyetlerini daha ve- J rimli bir hale getirmek için bazı tedbirler almacaktır. Bu arada, her Maliye memurunun İmkân nisbetinde, kendi oturduğu semt j ve mıntakalardaki Maliye şubele- rine nakledilmesi düşünülmektedir. Bu şekil, birçok cihetlerden fay- dalar temin edecektir. Alâkadarlarca bu hususta tet- kikat yapılmaktadır. Peçeler Kalkıyor Bergama (Hususi) — Şehri- miz Belediye Meclisı, son güne lerde tarihi kıymeti dolayısile artan — ecnebi — ziyaretçilerinde, iyi bir tesir hasıl etmesi için, kadınların kıvrak denilen kisve- lerile, peçelerinin kaldırılmasına karar vermiştir. Merkez Bankasında Merkez Bankası, memleketin harici ticaretine, piyasa hareket- lerine ve —para — meselelerine mütcallik toplantılarda bir memur bulundurmak — için Ticaret ve Sanayi Odasına müracaatta bu- kunmuştur. Oda bu müracaatı muvafık bulmuştur. M. Maksimos Uğurlandı Şehrimizin misafıri olan Yunan hariciye —nazın M. Maksimos cenapları dün deniz yolu ile Atinaya dönmüştür. Misafirimiz rıhtımda büyük ve samimi mera- simle uğurlanmıştır. Otomobilleri Tahdit Mi ? Otomobil sahipleri belediye« ye müracaat ederek Taksı öt mobillerinin — tahdit — edilmesini istemişlerdir. Belediye bu mesele Üzerinden tetkikat yapmaktadır. Türk Ofis Müdürlüğü İzmir gazetelerinden okuduğu- muza göre, İstanbul Türk Ofis gubesi müdürlüğüne eski İzmir borsası komseri Kemalettin Bey tayin edilmiştir. Yeni müdür ya- kında vazifesine başlayacaktır. Sebze Halinde Yeni Tayinler Belediyenin yeni yaptırmakta olduğu Hal Müdürlüğüne Mustafa Zarif Bey, Müdür muavinliğine de Feyzi Bey tayin edilmiştir. Bu iki zat hariçten alınmıştır. Hal Mu- hasebeciliğine de Esnaf Bankası Muhasebecisi Euver Bey tayin edilecektir. Halin esas kısmı üç ay sonra faaliyete geçebilecektir. Sonradan yapılan lâveler ilkbaharda açıs lacaktır. Şimdiden Kartal ve Kırınln' gel gibl sebze ve meyva mın kalarındaki istihsal kooperatiflı ile temaslar yapılmıya başlı mıştır. .Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki; Maliye Teşkilâtında_ğ' Yenilikler.. Aldığımız malümata göre; şeh- rimiz Maliye teşkilâtında çalışan