22 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

22 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

İş Kanunu Projesi Ve Halk Elde totkik edilmekte olan iş kanununun işçinin sigortaya ait kısmı tekrar gözden geçirilmek İüzüumu duyulmuş. Bu kanun projesi hakkında bakınız fikir- Terini aldığımız kimleler ne diyorlar: Adil Bey (Eminönü Balıkpazarı 88) — Bizim bir İş Kanunumuz yoktur, Şimdi Mecliste bir İş Kanunu projesi vardır. Amelenin sigortası için yenl bir proje teklif edildiğinden bu ka- nusun bu toplantıda çikması Ihtimali yoktur. Öyle anlaşılıyor ki bu kanunu çıkarmak — gçerefi yeni — toplanacak Meclisin olacaktır. Avrupnda işçiyi sigorta eden milletler vardır. Biraz tadilâtla biz de bunlardan iktibaslar yapabiliriz. Garpta halledilmiş meso- leleri yeni bir iş gibi alarak uzun müddet üzerinde durmak ve işlemek doğru değildir. Bazı fabrikalarda henüz çalışma çağına gelmeyen birçok zavallı genç kızlar ve erkek çocuklar günde on iki, on altı saat çalışmıya mecbur tutuluyorlar. Sermayedarlar, işsizlikten istifade ederek işçiye çok axz para veriyor, onların sıhhatleri letismar ediliyor. Yenl kanun bunlura müni olacaktır. * Mohmet Bey ( Galata Mumhane eoddesi 132) — Biz Garp medeniyetini yeni aldık. Bu medeniyeti — garpta yükselten ve büyüten Amll disiplin ve programdır. No kanar küdret ve kuvvet sarfedilirse edilsin programsız çalışmalar muvaffak olamaz ve iyi netice veremez. Biz Işçisi çok olan bir milletiz. Fakat işçilerimiziz çalışma tarrıları, sıhhatleri ve patronlarla kar« gılıklı hakları bir kaza halindeki vazle yetleri henöz tosbit edilmemiştir. Mecliste yakında müzakere edileceğini duyduğumuz yeni iş kanunu - İşte bütün bunları halledecektir. Bu kanun işçiler kadar patronları da memnun edecektir. Bir an evvel — çıkmasını bekliyoruz. * Ramazan Bey (Samatya Manastır sokağı 7) — Tirikotaj fabrikalarında gece saat dokuza kadar genç kızları çalıştırıyorlar. Henüz kemikleri teşek- kül halinde bulunan bu yavruların ağır makinelerde çalıştırılması onların sıhhatlerini bozar, Bunların aldıkları yöymiye de (40 - S0) kuruşu geçmez. Bunların mesai saatlerini ve yav- miyelerini Intizam altına koymak için bir kanun müoyyedesine ihtiyaç var» dır. Geçen'erde on yedi yaşınpa bir Yşçi bir fabrikada elektriğe tutularak kömür kesildi ve öldü. Ailesine veri- Ten tazminat (200) İlrayı geçmez. (200) Tira ile delikanlı bir çocuk yet'ştirilmez. Eğer bir İş Kanunu ve işçi algorta usulü olsaydı hiç o'mazsa bu zavallının malüöl annesi tatmin edilmiş olurdu. Gümrükler Müdürü Gümrükler umum müdürü Edip Cemil Bey, mezunan şehrimize gel miştir. İ Halkın Sesi , DAHİLİ HABERLER Sekiz Elmas Kaçakçısı Dün Tevkif Edildi Istanbul polisi, epeydenberi Istanbula dışardan kaçak elmas ve pırlanta sokup satmak - suçile bir şebekeyi takip ediyordu. Nihayet evvelsi gün bu gebekeyi yakalamıya muvaffak olmuş Müddeiumumiliğe sekiz suçlu vermiştir, şunlardır: Kuyumcu Karabat oğlu Armenak, Artin oğlu Nehabet, Avadix ağlu Dikran, Mısırlı Şişman Soer- kis, Eriya oğlu kuyumcu Onnik, oğlu Yusuf, — Bursalı Iddia edildiğine göre, Mısırlı iki ayda bir Mısırdan Istanbula ham elmas getirir, burada Dolayan hanında İşleterek Yani Mavromatı efendi vasıtasile piyasaya satarmış. Bunun için de Istavri oğlu elmasçı Yani Mavromati, Serkis oğlu Herant efendiler. ve dün de isimleri sivil komser Halit Beyle polls memuru Sabri efen- dilere para verirmiş. Yene son defa Mısırdan 640 kırat kadar taş getirmiş ve burada satmıştır. Bunun için iki memura ( 150 ) lira rüşvet vermiştir. Serkis efendi bu parayı, yakalanan diğer arkadaşlarından toplıyarak Halit ve Sabri efendilere vermiştir. gümüşçü Mustafa Serkis efendi her Müddetumumilik — suçluları buçukta Sultanahmet sulh birincl ceza mahkeme- sine gönderdi. Hepsi de suçlarını inkâr ettiler. Hâkim Reşit Bey isticvaptan sonra: * — Efendiler.. Tevkif ediyorum. Dedi ve suçluları teslim etti. Suçlular arasında bir de Sofya isminde Madam vardır ki henüz Müddeiumumiliğe verilme- . Rüşvet aldıkları iddia edilen — iki memur hakkındaki tahkikat ta devam etmektedir. dün akşam beş sizi serbest bırakamıyacağım. jandarmaya Talebeler Mekteplerde Sık Sık Muayene Edilecekler Haarif Vekâleti bu sene mek- teplerde, talebenin sıhhi vaziyetile daha sıkı bir şekilde alâkadar olunması — için, bazı — tedbirler almıştır. Mektep doktorları tayin edilen muayyen günlerde, mutlaka mektepte bulunacaklar ve tale- beyi muayene edeceklerdir. Her talebenin. bir sene içindeki sıhhi vaziyeti, bir rapor halinde Vekâ- lete gönderilecektir. Vazife gün- lerinde mektebe gelmiyen dok- torlar, müdürler tarafından Ve- kâlete bildirilecektir. 24 Saatin Hâdiseleri Şoför Hilminin Idarerindeki 1241 numaralı otomobil, Kalyon- cuda Saim adlı bir çocuğa çar- parak yaralamıştır. * Vatman Eminin idaresin- deki tramvay arabası Beyoğlunda Bedia isminde bir kıza çarparak yaralamıştır. * Galatada Sümer matban- sında çalışan Yerasimos makineye kâğıt verirken kazaen parmak- larını makineye kaptırmıştır. 34 Mahmut adlı birisi Kapalı- çarşıda Isak Efendinin dükkânın- dan bir altın yüzük çalarak savu- şurken yakalanmıştır. »* Feriköyde Yaşar adlı bir gocuk oyun yüzünden çıkan kav- ga neticesinde arkadaşı Reomziyi başından yaralamıştır. 3fk Fenerbahçede gazinocu Miço oyun yüzünden çıkan kavga neticesinde ortağı Yorgiyi bıçakla yuralamıştır. ı *on Posta'nın Resimli Hikâyesi: — Şu Musevilere karşı her ıy:dı boykot var galiba Hasan eyu Koyunl;ıîa Musallat Olmuşlar ! Yani ve Dimitri adlı iki kafa- dar, Kasımpaşada Ivan adlı biri- nin bir koyun ve bir keçisini, Feride Hanım adlı bir kadınında bir koyun ve bir kuzusunu çala- rak savuşurlarken yakalanmışlar- dır. Yapılan tahkikat neticesinde bu iki kafadarın bu civarda bir- çok kimselerin koyun ve keçile- rini çaldıkları anlaşılmıştır. İki Yangın Evvelki akşam Tepebaşında Viyana otelinden yangın çıkmış ise de sirayetine meydan verik meden söndürülmüştür. * Mercanda Şerifpaşa hanında terzi Ohanes efendinin dükkânın- dan yangın çıkarak bir kısım kumaşlar yandığı halde söndü- rülmüştür. Yeni Vapurlar Yenl vapur satın almak ve tâmer« Tamak için muhtelif Avrupa Tersans- lerini gezen ve bir. çak kumpanya« larla temasta bulunan Şirketihayriye Müdürü Yusuf Ziya Beyle Fen Mü- dürü M. Dilg dün şehrimize dönmüş- lerdir. Yapılan temaslar İyi netlceler vermiştir. M. Şarletti Gitti Şehrimizda — misafir bulunan Paris Üniversitesi Rektörü Profe- sör Şarletti dün sabah Romanya vapurile Romanyaya — gitmiştir. Profesör tekrar memleketimize gelerek, bu sefer Ankarayı ziyaret edecektir. « Üç. aydır bir gemi ile Ak- İyer ar.. Küçük Kuşlar Bir Emir Üzerine Hepsi Serbest Bırakılacak Ziraat —müdürlüğü, Belediye şubeleri vasıtasile bütün kazalara bir tamim yapmıştır. Bu tamimde ziraat mevsimi olmak dolayısile, ziraata faydalı olan küçük kuşla- rin tutulmasının yasak edilmesi bildirilmektedir. Kaşçuların faali- yeti durdurulacak ve - tutulmuş olan bu gibi faydalı kuşlar nefes- lerinden serbest — bırakılacaktir. Emniyet memurları, şehrin kuş satılan yerlerinde teftişler yap- mıya başlamışlardır. Birçok küçük kuşlar kafeslerinden çıkarılarak serbest bırakılmıştır. Mekteplerde Öz Türkçe Reisicumhur Hz. nin son defa irat buyurdukları nutuklarında ge- çen öz türkçe kelimelerin mek- teplerde muallimler — tarafından talebeye öğretilmesi için, Maarif idaresi, listeler — bazırlamaktadır. Bu listelerde öz türkçe kelimeler osmanlıca karşılıklarile beraber yazılacak ve muallimlere gönde- rilecektir. Muallimler bu kelime- leri talebeye öğreteceklerdir. Tasarruf Haftası İçin 13 birinci kânnnda — başlıyacak tlan tassrruf haftamı için,ndün Cüm- kuriyet Halk Fırkası Vilüyet merke- zinde bir toplantı yapılmıştır. Bu toplantıya muhtellf mücaseseler ve resmi Caireler müdürleri iştirak etmiş- lereir. Bu sene tasarruf haftası — için daha geniş bir program yapılmaktı Bu ayın sonunda ikinci bir top! daha yepılacaktır. Bu toplantıda, haf« tanın bütün programı tesbit edilmiş olacaktır. Pazar Ola Hasan B. Diyor »e Fakat her uğradıkları mem- denizde dolaşıp yerleşecek bir | Jeketten de İstenmemişler... | Ikinci teşrin 22 Günün Tarihi | Kömür Kaçakçılı- ğının Sorgusu.. “Neft sanayi,, girketi hissedarlas rından bazılarının gümrüksüz kömür kaçakçılığı yapmak suçile yakalan- dıklarını yazmıştık. Dün — sekizinci ihtisas mahkemesinde suçlular sorguya çekilmişlerdir. Dünkü celzede, şirket hissedarla- rından Yaşuva Behar ve İzak Behaz Efendiler suçlu olarak hazır bulundu. lar. Yaşuva Efendi, kömür kaçakçılığı yaptığı söylenen Çankaya vapurunu 10 sene evvel aldığını, fakat İki sene denberi Aron Romano Efendi tara« fından idare edildiğini söyliyerek, bu hüdisenin kendisile alâkası bulunma- dığım ileri sürdü. İzak Efendi de ayal şekilde iddiada bulundu. Müddelumumt — yaziyetin tavzihl İçin, süvarl Salih ve Nazım Efendilerle diğer Şşahitlerin çağrılmasını istedi, Mahkeme, bunlarla beraber diğerleri- min de celbine, bazı hususatın. güm- rük ve lıman idarelerinden «sorulma- mına karar vererek duruşmayı ayın birine bıraktı. $ İzak ve Yaşuva Fföndiler hake kında 81 bin liralık Gümrük kaçakçıs ilği yaptıkları Iddiasile yapılan diğer tahkikat evrakı bazı noktaların tas mamlanması — İçin — alıkonulmuştur. Yakında bu meszele de mahkemeye İntikal edecektir. Bir Fırtına Haberi.. Dünden beri havalar iyiden iyıye kışlamış, akşama kadar arx fasılalarla devamlı yağmur yağmıştır. Deniz, bütün gün siz geçmiş, rüzgüt poyrazdan eszmiştir. Akşam Üzeri, Rasatane hbavanın yıldıza çesirmesi ihtimali olduğunu ve bir fırtına patlaması mümklüa bulunduğunu Liman İdaresine bildire miştir. Liman İdareside bunu alâka« darlara haber vermiş, Boğazdan çıka- ecak gemilerin tedbirli davranmaları tavsiye edilmiştir. Rasathanenin — verdiği ma'ümata göre, kuvvetli bir çimal rüzgârlle fırtınanın — çıkması kuüvvetli ihtimal dahilindedir. Haydar Bey izinli Maarif Müdürü Haydar Bey bir ay mezuniyet almış, mezuniyetini geçir- mek üzere dün Ankaraya gitmiştir. Haydar Beye Müdür muavini Şevket Süreyya Bey vekâlet edecektir. Ayasofya Mozalkleri Ayasofya — camjinin mozoiklerini meydana çıkaran Amerikalı mütehhas-e mae M. Vitemur dün mozsikler hake kında camide bir konferans vermiştir. |Kara Ali Mahküm ! Üç senedenberi devam eden hay« datluk suçluları Kara Ali İle arkadaşı Kara İsmail ve yeğeni Halilin muha- kemeleri dün ağır ceza mahkeme« sinde bitirilmişlir. Mahkeme bher üç suçlu hakkında da Güm kararı ver. miştir. Fakit üçü hakkında da. bafif- letici sebepler ile Kara Alinin (30) sene, Kara Ahmedin (24) sene altı ay ve Halilinde üç sene bapiste yatma- larına karar verilmiştir. Halil üç sene yattığı için derhal serbest bırakılmıştır. Hasan Beiy — Tabii az zim, her memleket iktısadi vaziyetinin allak bullak olmasını ister mi? *