28 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

28 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Ses Unvan Ve Lâkapların Kalkması Unvaa ve iâkapların kalkması millet mecisi tarafından karar — Cumhuriyet — idaresinin — ayırtıcı vanfı halkçılıktır. Hükümet fırsat düştükçe bunu gösteriyor. Şimdiye kadar — köylüyü efendi — tanıyordu. Ziraat bankısının köylüden — olan alacağını uzun vadelerle tecil etti. Şimdi de unvan elkap ve rütbeleri kal- dırmak suretile taba arasında tam bir musavat esası kurdu. Artık, bey, paşa, efendi, Hz. yok. Sen, ben varız. Riyakârlık ve bir nevi tekellüf olan bu lâkap'ar ve unvanlar kalkarken bunların temin ettiği imtiyazlar ve rüçhanlar da ortada kalmıyor. * Hüseyin Avni Yalçın (Gedikpaşa Mimar Hayrettin 22) — Yiğit adile anılır atalarımız'ın çok güzel bir 1ö- züdür. Biz samimi ve capdan arka- daşlarla konaşurken biribirimize ad- larımızla hitap ederdik. Efendi, bey kelimeleri adetâ — samimiyeti — Ihlâl ederdi, bu kelimeleri ancak resmi yerlerde ve gücenmesin diye kullanır- dık. Millet meclisi yeni kantınla bu samlmiyeti tamim ve neşretmiş oldu. Esasen siyaseti, özü sözü doğru ve samim! olan biz bükümetin dayandığı fertler arasında da böyle —samimi kaynaşımayı andıran bir türe lâzımdı. İşte şimdi bu da yapıldı. * Necmettin Alp Aslan (Nuruosmani- ye Halk apartımanı ) — Tarih kitap- Tarını okurken orta Asyada kurulan Türk hükümetlerinde ve © hükümeti kuran milletlerde ben ağa, efendi, bey gibi kelimelere tesadüf etmedim. Yalnız hükümdarlara Kaan, Han lâkapları verilirdi. Halk biribirlerini Mimlerile çağırırlardı. Dilimizi ve tarihimizi © kaynaklara doğru akıtır iken halk arasında bir nevi imtiyazlı ve rüçhanlı taba yaratan lekapların ve unvanların aramızda yaşaması hiç te doğru değildi. Meclisin yeni kara- rını çok beğendim. Mangal Yakarken Göksuda reçber Davutun 6 ıı;ıudıkl çocuğu mangal ya- arken yangin çıkarmış ise da sirayetine meydan — verilmeden söndürülmüştür. * Osmanbeyde Artinin men- sucat fabrikasından yangın çık- miş, sirayetine meydan verik- meden ı&ndnıNan!ı. Çiğnenen Çocuk Posta idaresinin şoförü Kemal, Nurettin adlı bir çocuğa çarpa- rak ağır surette yaralanmasına sebep olmuştu. Müddeiumumltük hâdise yerinde yeni bir keşif yap- mıya karar vermiş ve dün Sulta- nahmet sulh ikinci ceza hâkimi Bay Selâhattin Demir el ile müd- delumumi muavini Bay Sadun Baat beşte yeniden keşif yapmış- lar ve raporlarını vermişlerdir. ge— Son Posta'nın Resimli Hikâyesi : - — Monşer Hasan B. - ben Parise g ltim.. ; Altmış Bir Bin Lira Devlet YAKT ŞA Ş SON POSTA h Hazinesine Giriyor Geçenlerde bir vergi kaçakçılığından bahsetmiş Istanbul Maliyesi tarafından, vergisini ödemeyen bir değirmenci hakkında tahkikat yapılmakta oldu- ğunu vazmıştık, Hatırınızda olsa gerektir: Haliçte büyük bir değirmen işleten Osep Değirmenciyan isminde birisinden hazine (61) bin liralık vergi isti- yor ve bu adamın vergisini gizlemek maksadile bazı dolambaçlı yollardan yürüdüğü' İleri sürü- lüyordu. Ceza Evleri Adliye Bakanı Şehrimizde Bu İşle Uğraşıyor Şehrimizde bulunan Adliye Bakam Bay Şükrü — Saracoğlu Adliyede yeni harçlar kanununun tatbikinden sonra icra tahsilâtın- da bir eksilme ve yükselme olup olmadığını da tetkik etmeye baş lamıştır. Birçok harçlar icraya müracaat edilir edilmaz davacılar tarafından peşin verilmesi İicap ettiği için müracantların ve tabi- atile de basılatın azaldığı söylen- mektedir. Ceza evleri ve mahke- me yapıları için bir kânunuevvel- den itibaren alınacak olan harç ta yüzde iki nisbetinde ve peşin olarak alacaklılar tarafından ve- rilecektir. Bu harçlarla hasılatın biraz daha kabaracağı tahmin edilmektedir. Bu yeni harç doğ- rudan doğruya Ziraat Bankala- larma yatırılacak ve aynı sene içinde sarfedilmese bile hiç el sürülmeden başka yere sarfe- dilmeden gelecek Seneye aynen devredilecektir. Sinemacılar Gümrük Vergisinin Ağır- lığını İleri Sürdüler Şehrimizdekl slinemacılar dün öğleden sonra Ticaret Odasında bir toplantı yapmışlardır. Bu top- lantıda, kendilerini yakından alâ- kadar eden İşler arasında belli- başlı olarak gümrük resmi mese- lesini görüşmüşlerdir. Sinemacılar, hariçten gelen fi'imlerden alınan gümrük resim- lerinin çok ağır ve fazla olduğu Iddiasındadırlar. Bunu belirtmek için de, diğer Falkan —mem- leketlerindeki resim vazl- yetini gözden geçirmektedirler. Bu mukayeseleri göz önüne sü- rerek, —alâkadarlardan, — resmin indirilmesini istiyeceklerdir. Sinemacıların, elektrik para- «« Uzun zaman orada kaidımı, ı Haber aldığımıza göre bu adama alt olan (61) bin liralık vergi bütün kanun? yollardan geçmiş ve cezasile birlikte kat'iyet kesbetmiştir. Bunun Üzerine İstanbul Maliyesi derhal tahki- kata girişmiş, bu adamın bütün mallarını tesbit ederek vergiyl tahsil etmiye başlamışlır. İlk iş olarak Ösep Değirmenciyanın bütün mal- ları haczedilmiştir. Yakında bu mallar verginin ödenmesi için satılığa çıkarılacak, bu'suretle Gi bin lira tahsil edilmiş olacaktır. Karaköyde İki Çocuk Yaralandı Dün akşamüizeri Karaköyden geçmekte olan şoför Ahmedin idaresindeki — Tevkifhaneye — ait otomobil iki çocuğa çarparak yaralamıştır. Yaralananlardan biri 12 yaşlarında ve Mevlüt adındadır. Bunun söğ ayağı mühtelif yerle- rinden kırılmıştır. Mevlüt Şişli çocuk — hastanesine kaldırılmıştır. Yaralanan diğer çocuk Peşko adlı bir Bulgar çocuğudur. Yarası hafiftir. 24 Saatin Hâdiseleri Feriköyünde oturan Celâl adlı bir arabacı ayni gemtte oturan Zekiye adlı bir kadmı 8- kak ortasında dövdüğünden ya- kalanmıştır. X Beyoğlunda Koço adli biri sokak ortasında Aren adlı bir garsonu fena halde dövdüğünden yakalanmıştır. » Çengelköyde oturan Bayan Melâhat adlı bir kadın kazaen duvardan düşerek yaralanmıştır. - Sabıkalı Mehmet, Arapca- miinde Petronun dükkânından öteberi çaldığından yakalanmıştır. * Enver adlı birisi, Küçük- zibada Arap Ayşenin kahvesinde oturmakta olan bir müşterisin cebinden parasını çalarak savu- şurken - tutulmuştur. x4 Çengelköyde oturan Bayan Melâhat kazaen duvardan düşe- rek yaralanmıştır. larında — yapılmasını — istedikleri indirme dileği kabul edilmemiştir. Çünkü, Elektrik Şirketi yalnız kuvvel muharrike kullanan mücs- seseler için tenzi âta razı olmakta sinemaları — bunların — haricinde saymaktadır. Tutum Haftası Havaya Düman İle Propa- ganda Yazıları Yazılacak Tutum ( tasarruf ) haftasının, her yıldan daha olgun bir prog- ramla kutlulanması ve tutum için dolgun propagandalar yapılması hazırlıkları epeyce ilerlemiştir. Ökonomi ve Biriktirme cemi- yeti İstanbul şubesi, hafta deva- mınca asılacak afişleri, tayyareden atılacak kartları hazılamıya baş- lamıştır. Öğrendiğimize göre, haftanın ilk gecesi havaya dumanla yazıla- cak propağanda yazısı için Tay- yareci Bay Vecihi ile anlaşma yapılmıştır. Bay Vecihi, dumanla yazı yazma denemelerine yakında başlıyacaktır. Yalnız, yazının ha- vaya yazılabilmesi için gecenin ruzgârmz ve durgün — geçmesi beklenecektir. Bir de, tutam haftasında ya- pılacak büyük geçit resminden vazgeçilmiştir. Yalnız, Taksim abidesine gidilerek bir çelenk konulacaktır. Muallimler Kadınlar Fazla Boya Kullanmıyacaklar Maarif Bakanlığı mekteplere mühim bir tamim göndermiştir. Bakan'ık bu tamimin de, mesleğin ciddiyetini bozacak şekilde kadın muallimlerin fazla tuvalet ve mak- yaj yapmalarının doğru olmadığını bildirmektedir. Kadın muallimler bilhassa dudaklarına ruj sürmiye- ceklerdir. Erkek muallimler de uzun sa- kalla mektebe gelmiyecekler, üste lerini başlarını temiz tutacaklardır. Şirket Yola Geldi Kadıköy su şirketi saatleri hakkında belediyeye bazı şikâ- yetler olmuştu. Yapılan teşebblle- ler üzerine şirket, bir kısım saat- leri değiştirmiye başlamıştır. Günün Tarihi 81 Bin Liralık Kaçakçılık 81 bim liralık gümrük kaçakçılığı yapıldığı iddiasile Neft sanayi girketi aleyhine açılan davaya dün 8 inci ihtisas mahkemesinde devam edik Dünkü celsede, mâhkeme kararını bildirmiştir. Bu karara göre, teşkil edilen ehli vukuf pazartesi günü toplanarak tetkikat yapacak, birinci Kânunun sekizinci Cumartesi günü de daruşmiıya devam — olunacaktır. Eski maliye varidat müdür muavini bay İbrahim İzzet ehli vukuf seçil. miştir. Bir Ticaret Heyeti Mar- silyaya Gidecek Mersilya ticaret odası mamına geçenlerde — memleketimize — gelen heyetin ziyaretini iade için yakında Fransaya bir seyahat tertip edilecek- tir. Bu seynhate 100 kadar tacir iştirak' edecektir. Mühendisler Birliği Şehrimizı eni kurulmakta olan Türk Mühendisler Birliği dün akşam Halkevinde toplanmıştır. Dünkü top- lantıda, merkezi — Ankarada — olan Mühendisler Birliğinin çılışma pro- gramı üzerinde görüşü'müştür. Karadenizde Fırtına Dinmedi İnebolu, 27 (A.A.) — Beş gündür süren fırtınadan — vapur'ar — buraya uğramadan Sinoba sığınmşlardır. İstanbul postası ve yolcular Sinape ta havanımn düzelmesini bekliyorlar. Yeni İstimlâkler Belediye, bu sene şehir dahk linde yapılacak bütün istimlâk'er için bir program hazırlamıştır. Bütçedeki tahsisat ta bu progra« ma göre, ayrılmıştır. Eski istim- lâk borçlarının da ödenmesine devam edilecektir. Yeni Rasathane Evvelce keşfi yaopılımn tasathane. nin, Üniversite babhçesinde İnşaatına başlanmıştır. Yumurta Seçimi Başladı Yumurta kontrol komisyonu İşa başlamış, dün ilk muayene yapılmış- tır. Bu mallar bugün vapı teye ve oradan Almanyayı rilecektir. Soyadı Alanlar Belediye müfettişlerinden — Bay Osman ( Ak Sungur ) , Bay Cemil (Bora), Bay Cabi (Va: a), Bay Hüsmmü ( Göğçen ), Şişli birici komiseri Bay Kâzım (Akın), Beykoz evkaf memuru Bay Seyfetlin (Sıma ), veznedar Bay Saim (Özen), Doktor Bay Süleyman Şükrü (Ertan), sitajıyer avukat Bay Memduh (Türkekul), Beyoğlu evlen- me imemuru Bay Galip (Karaca) soyatlarını almışlardır. Adana, 27 (A, A.) — Vilüyetimiz C. H. F. Başkanı Aksaray — meb'usu Bay Süreyya soyadı yasasına uygun gelmesi için adını Bay Örke Evren koymuştur. aamayan < Pazar Ola Bay Hasan Diyor Ki: I Paris'te Kaeragöz Oynatılıyormus... yoe Parise gümek, Pariste ya- şamak.. »| y Bulrsin ya hersese nasıp olan şey değildir, Parise gitmekle medeniyet kazanılabilir. IF“ Karagözle Hacivat Hasan B. Zannetmem, bile 'ariste yaşıyorlar |.. t