28 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

28 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzarası Turhal Şeker Fabrikası Ve Pancar Ekimi Havza, (Hususi) — Geçen sene Havza köylüsüne kolaylık göste- rerek 6000 ton Pancar İstihsal etmesine İmkân veren Turhal Şeker fabrikası, bu sene mukave- lelere bazı ihtirazt kayıtlar koy- muştur, Bu kayıtlara göre Pancar mıntakaları her sene değiştirile- cektlir. Bir dönümün vereceği puncar orta bir hesapla evvelden tahmin — edlecektir. Muhammen miktarı tecavüz eden pancarı fabrika mübayaa edip etmemek- te muhtardır. İstihsalâtın 613 ü zarur! masraf — karşılığı olarak kesilecektir. Çiftçi hazırlama, kübreleme, ekim işlerinde fabrikanın memur- larını — yanında — bulundurmağa verecekleri ziraat aletlerini üÜcreti mukabiinde kullanmıya mecbur- durlar. Bu şartlar alınan İyi netice- den sevinen köylüleri biraz endi- şeyo düşürmüştür. Bir kere 913 istihsal masrafı çoktur. Fabrikanın kilosunu 27 kuruşa verdiği yapma gübrenin piyasadan 15 kuruşa tedarik edil- diği söylenmektedir. Bir tarlanın vereceği pancarın evvelden tahmin edilmesi fazlası- pın maliyet fiatma belki daha noksanına alınması; fabrika için şüphesiz ki kârlı bir iştir. Fakat köylü için hiç te sevindirici bir kayt değildir. Bu kaytlarda köylü için biraz değişiklik yapılması pancar ekiminden büyük kazanç uman köylüyü çok sevindirecektir. Samsunun Bir Haftalık Ihracatı Samsun ( Hususi ) — Bu ayın ikinci haftasında şehrimizden İstan- bula 10900 kilo haşhaş, 10 bin kilo keten tobumu 8i bin kilo fasulya, 67400 kilo buğday, 10 bin kilo bulgur, 15700 kile merci- mek, 312 sandık ceviz içi, 443 sandık yumurta, 21 balya tiftik, Izmire 5 bin kilo fasulya, ecnebi memleketlere 1,110,000 kilo arpa, 150 bin kilo mohut, 35,500 kilo mercümek, 33,800 kilo ceviz, 100 sandık ceviz içi, 16,500 kilo haçhaş, Ispanyaya da 1025 sandık yumurta gönderi'miştir. Antalyanın Yeni Belediyo Heyeti Antalya, (Hususi) — Belediye reksliğinden istifa eden Bay Şera- lettinin yerine sabık ıktısat müdürü Bay Lütfi seçilmiştir. Belediye birinci rels — vekiliğine —avukat Bay Niyazl, ikinci reiş vekilliğine avukat Enver, kâtipliklere Münir ve Tahsin maliye encümenine sarraf İsmall, Tahsin, Mehmet, Reşit, Sabri, dahiliye encümenine Ertuğrul, Ali Asım, Fuat, Tevfik Mehmet seçilmişlerdir. Antalyada Bir Otoblis Kazası Anantalya, (Hususi) — Bar- dur yolu Üzerinde ve Antalyaya 45 dakika uzaklıkta Çubukboğa- zında bir otübüs dearilmiş, yol- culardâan Bay Mehmet — Aksekili, Rıfat, Burdurlu Ali, Bucaklı Şükrü ve Hüseyin, ağır surette yaralanmışlardır, Mecruhlar hasta- haneye kaldırı!'mışlard r. Bitlise Kar Yağıyor Bitlis, 27 (Hususi) — Buraya kar yağmaktadır. Havalar çok soğumuşlur. MEMLEKEL HABERLERİ Yozgatta Bir Hastahane Kuruluyor Yozgat (Hu- sus! ) 1320 metre yüksekli- ğinda bir yayla üzerinde bulunan Yozgat Orta Anadolunun gü- zel ve şirin mem- leketlerinden bi- ridir. Yozgat de- nince hatıra len ilk şey; (,:; lıktır. — Çamlık; şehrin şark ta- rafında oldukça yüksek — dağlar üzerindedir. Es- kiden —muhafazası ihmal edilen ve rastgele kesilen büyük çam ağaçları; şimdi fevkalâde dikkatli bir surette korunmaktadır. Soğuk ve şifalı suları, serin gölgelerile halkımızın tabit parkını teşkil eden bu sayfiyenin en yüksek noktasından hava bulutsuz olduğu vakit bakıldığı zaman Kayserideki * Erciyaş ,, görlülmektedir. Mem- leket bağ ve bahçe işine pek müsait olmadığından sebze ve meyva ihtiyacı Çorum ve Amus- yadan temin edilmektedir. Muş Baytar Müdürü Muş (Husust ) — Baytar Mü- dürü Bay Hulüsi vilâyet makamı İ tarafın den bir takdir- name — ile taltif edil- miştir. Bay Hulüsi ge- rek hayvan sergisinde, gerek —at yarışlarında büyük mu- vaffakıyet - İer göster- Muş Baytar Müdürü Bay Hulüsi miş, bu ha- valide baytarlığın ve hbayvan hıfzıssıhhasının ehemmiyetini an- latmış bir zattır. Şimdi köylüler hayvan bakımına itina etmekte, hastalanan »hayvanlarını kendileri ilâçlamayıp baytardan akıl sor- maktadırlar. Dana Avlıyanlar Ankara Avcılar Kulübü Relsi Bay Akagündüz gönderdiği bir telgrafta Avcılar kulübü azaları- nın bu yıl avlanmak İçin Kızılca- hamama gittiklerini, fakat Kızılca- hamam'da domuz sanarak dana avlıyan acemi avcılarla kulüblün ilişiği olmadığını bildirmektedir. Nevşehirde Üzüm Müubayaası Nevşehir (Hususi) — Bu sene burada gayet nefis üzüm istihsal edilmiştir. İnhisar idaresi külli- yetli miktarda Üzüm mübayaasına , başlamıştır. Kıbrıstan Gelen Muhacirler — Antalya, (Hususi) — Kıbrıstan şehrimize 54 Türk ailesi gelmiştir. 144 nüfustan ibaret olan bu 54 aile vilâyetçe münasip mahallere yerleştirerek rahatları temin edi- miştir. Yakında maballi müret- teplerine gönderileceklerdir. Merzifonda Elektrik Merzifon, (Hususi) — Yeni yapılmakta olan elektrik tesisalı ikmal edilmiş ve her tarafa cere- yan verilmiştir.. Umuümi cadde- | lerin hepsine belediye tarafından elektrik lâmbaları konulmuştur. — Ve Yollar Papılıyor £ Yozgat çamlığından bir manzara Halk; ziraattan ziyade ticaretle iştiğal etmektedir. Köylülerimiz hayvan ve bilhassa koyun besle- menin erbabı olduklarından tiftik tHicareti geniş bir. surette yapı- makta ve her sene mühim mik- tarda tiftik satılmaktadır. Memleketi kazalara bağlayan yollar bir senedir devam eden ha- raretli çalışma sayesinde müm- kün mertebe düzelmiştir. Odun kömürü ile çalışan — elektrik motörünün dinamosile aydınlanan ,'îh'i“,d"’"' yolları pek gayrı muntazamdır. Va- zifesinde büyük vwarlıklar ve gay- retler — gösteren yeni Belediye re- isi Bay Abdurrah man bu taham- mülsüz derdin de çaresini bulmuş ve ufak yağmur serpintisile çamur- dan geçilmez bir hale gelen yol ve kaldırımların ta- mirine başlamış- !Lr. Aıluııdııı saf iken — gelişi- gü- zel bir hıl'do şehre — girerken nisbeten bozulan suların demir borular vasıtasile tevziine başlan- mıştır.Burada,halkımızın film ihtiya- cıni tatmin eden ve belediye tarafından idare edilen bir de sinema vardır. Modern bir şekilde İnşaatı pek yakında ikmal edilecek olan memleket hastanesi sıhhat işle- rinin düzelmesinde büyük — bir boşluk dolduracak ve memleket- te bulunmayan göz, kulak müte- hassıslarının geliri'mesine sebep olacaktır. n Aksekide Cümhuriyet Köyü Yanan Cevizli Köyünün Yerine 120 Evli Asri Bir Köy Yapıldı Yanan Cevizli köyünün yerine kurulan aari Cumhuriyet köyü Antalya, ( Hususi ) — Geçen yıllarda Cümhuriyet bayramı ge- cesi çıkan bir yangında Aksekinin Cevizli köyü baştan başa yanmış, köylüler, yersiz yurtsuz kalmıştı. Hükümet bu acıklı hâdiseye der- hal el koymuş, yanan köyün ye- rine, yepyeni, çok güzel, asri bir köy kurmuştur. Köyde 120 tane yeni ev yapılmış ve evleri yanan köylülere hükümet tarafından he- İzmitte Halkevi Bir Öz Türkçe Kursu Açıyor İzmit (Hususi) — Halkevi gü- zel sanatler şubesi ulusal musiki- mizin kolayca yapılmasını temin için bir koro ve bir orkestra he- yeti teşkil etmiş, çalışmıya baş- lamıştır. Halkevinde halk dersha- neleri ve . bir İngilizce kursu da açılmıştır. Ev yakında bir de öz Türkçe kursu açacaktır. İzmitte Ekmek İşi izmit (Hususi) — Ekmek Işi Belediyenin verdiği son ve mühim bir kararla temelinden halledi- miştir. Belediye asri fırın siste- mini kabul etmiştir. Belediye, fırıncılarla anlaşamadığı takdirde bu işi kendi üzerine alacak ve bu suretle de en ileride bulunan bu ibtiyaç kökünden halledilmiş ola- caktır. diye edilmiştir. Köylüler hüküme- tin bu şefkatli hareketinden çok mütehassis olmuşlar, devlete şük- ran borçlarını ödeyebilmek mak- sadile köylerinin ismini değiştir- mişler ve Cümhuriyet köyü ismini koymuşlardır. Köy ihtiyar heyeti bu hususta bir mazbata yapmış ve kaymakamlığa vermiştir. Yeni Cümhuriyet köyü cidden görük meye lâyık ve bir kağaba kuru- munda, gayet güzel bir köydür. Kavakta Belediye Birçok Eksikleri Tamamlıyor Kavak, (Hususi) — Samsıma hayli uzak olan kazamızda Adliye teşkilâti yoktur. Önümüzdeki se- nede burada adliyo teşkilâtı vü- cude getirileceği umulmaktadır. Kavak belediyesi yeni bir çalış- ma ile ana caddeye kaldırım dö- şetmeği kararlaştırmıştır. Sam- sundan bir itfaiye tulumbası ge- tirtmiştir. Bu tulumbadan sokak- ları sulamak — işinde de İstifade edilmektedir. Birçok sokaklara lâmbalar — takılmıştır. Temizlik işlerine ehemmiyet verilmeye baş- lanılmıştır. Kasabaya içme için temiz bir memba suyu da akıtı- maktadır. 4 Güdülde Köy Mektebi Güdül (Hususi) — Belli kö- yünde 2 sınıflı, bir atelyalı, mu- allim odalarını ihtiva eden bir köy mektebi — yaptırılmaktadır. Köylüler sevinç İçindedir, | Ronuşma | hS İ Çevirme İşi * Öz türkçedir » Nurallah Ata Anlatıldığına göre Rusya çarı koca Petro, Gikesine yenilik hım vermeğe çalışırken tanınmış bilgi adamlarına da büyük bitiğlerin çevrilmesini —ısmarlamış. — Hepsl geceyi gündüze katarak çalışmış- lar; ancak çar onların yazılarım beğenmemiş. “Bu da Rusça mıdır ki? Bunu okuyanlar ne anlıyacak? Yazılarımız yabancı dil kokuyor, Rusçanın söylenişine uymuyor !,, demiş. Koca Petro bununla kalır mı? Adamcağırları, bir daha iş- lerini böyle yarım komasmlar diye, bir temiz de dövdürmüş. Bugünlerde yabancı bir dilden Türkçeye — çevrilmiş bir bitiği okurken bunu andım... Hele bir okuyun da görün! O ne Türkçeye benzemez - dildir... Sanmayın ki çeviricinin — kullandığı — arapça, farsça, frenkçe sözlere takılmak İstiyorum. Hayır; doğrusu bunları da çok kullanmamış; birçok yer« lerde karışıksız Türkçe ile yaz- mağa çalıştığı da görülüyor. Yok, sözlere bir diyeceğim yok. Yalmız sözleri ne olursa olsun, kullandığı dil bize yabancı geliyor; içindekilerin bizim dili- mizle — düşünülmediği, #sonradan çevirildiği — besbollii her yeri sırıtıyor. Bir dilden yazı çevirmek da« mek onun İçindekileri yeniden düşünmek, onları bir Türkün söyliyeceği gibi söylemek demek- tir. Bir yazıyı Türkçeye İyl çevirmek, onu Türkçe düşünük müş gibi gösterebilmektir. Bilirim ki bunu yapmak güç- tür; öyle ki bir takım bilim (ilim), filosofia yazılarını yadırganmadan okunacak bir dile çevirmek şim- dilik kimseden beklenemez. Daha ileri de gidelim, dilimizi zengin- leştirmek — için Frenklerin — söz bütünü (cümle) biçimlerinden bir kaçını almalıyız. Yalnız bu düşünce (İle, ger« çekten gerekli olunca yapılmalı- dir. Bir romanı, en önce bir eğlence olsun diye okuyacağımız bir yazıyı böyle çevirmeğe kalk- mak olsa olsa beceriksizliğin, bir gösteriş yapmak isteğinin izidir. İşte yazı çevirenin baş baş koçınması gereken bir korkulu yol.. Yoksa bir çevrilen yazıyı bir de okuyanların — anlıyacağı, onları yadırgatmıyacak dile çevir» mek işi baş gösterir. Kızılcahamamda BelediyeÇalışıyor Kınlcahamam ( Hususı ) — lmar faaliyeti gün geçtikçe geniş- leşiyor. Yeni Kaymakam Bay Di- lâver himmetile kasabanın muh- telif yerlerinde umuma mahsus helâlar yaptırılmış bir de mezbaha inşa ettirilmiştir. Sokaklara 500 mumluk lüküs lâmbaları konuk muş, iki süprüntü arabası ile bir et nakliye arabası yaptırılmıştır. Şehrin ahvali sıhhiyesine gelirce: Sularımız çok temizdir. Havası n güzel olması dolayısile hamdolsun şimdiye kadar hiçbir hastalık asarı görülmemiştir. Çok çalışkan hükümet hekimi Bay ibrahim frengi mücadelesine girişmiş bütün köylerdeki hastalara aşı ve serom tatbik etmiş. Kanlarını alsrak her birini ayrı ayrı âyrı şişelerle göndermiş, temizleri ayırmış, kza sıhhatı umumiyesi üzerinde yarar- lıklar göstermiştir.