27 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

27 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

l. Sotfa ——— Memleket Manzarası İzmit Köylerinde Son Posta İzmit, (Hususi) — Eski çuha fabrikasının yanıbaşında ve Paylar ovası eteğinde İzmite bir buçuk saat mesafede kullar köyü, zirant noktasıadan İzmilin en verimli köyüdür. Köyün içinden geçen Kilez deresi bu köye bağlı büttün tarlaları yazın en kurak zaman- ,larında sulamiya kâfidir. Köyün içilecek suları ortadır. Köy halkı Kırım, Batum ve Rumeli muhacirleridir. Bu kö; cıvarındaki çiftliklerde güzel pirinç ve mısırlar yetişir. Halkı çok ça- lışkandır. Haftada bir kurulan pazara bu köyün bahçe!-rinden en iyi ve en ucuz sebze gelir. Köyün kendini idare edebile- cek ormanı yoktur. Köyün hemen içinde bulunan dört beş diğer- men bu köyün civarında bulunan köylülerin yaz, kış — unlarımı öğüdür. Kurak senelerde bu diğermen- lere Kandire kazasından un öğüt- meye gelirler. Köyün çalışkan muhtarı Bay Veysel, gerek ziraat işlerinde, gerek köyün ihtiyacı olan diğer işlerde köy kanımuna göre ihtiyar heyetile birlikte ver- diği kararlar köy halkını mem- nun etmektedir. Gerek pancar, gerek pirinç — mahsulünden bu köye bu sena 20 bin liradan fazla para girmiştir. köylünün bu se- neye kadar birikmiş vergi ve salr borçları ödenmiştir. Köyün yolları güzeldir. Bartında Bir Kadının Bacağı Ezildi Bartın, (Hususi) — Boğazda acıklı bir kaza olmuş. Beşiktaşta oturan Huriye İsminde bir ka- dıncağız, vapurla Bartına hareket etmiştir. Vapur, gece Bartın bo- ğazına gelmiş, demirlemiştir. Fa- kat merdivenler deniz - tarafına İndirildiği için, kara tarafına yanaşan motöre, yolcular halat- lardan sıyırılarak İnmeye mecbur olmuşlardır. Huriye de iplere tutanarak inerken sol bacağı moe- törle vapurun arasında kalarak ezilmiştir. — Kadıncağız, — tedavi edilmek üzere tekrar İstanbula dönmüştür. Bir Motör Battı Bartın, (Hususi) — Koca Hü- seyinin motörü, ceviz kütüğü yükü ile Istanbula giderken Kefken civarında batımış, mürettebat kur- tarılmıştır. Bir Motör Oturdu Bartın, ( Hususi ) — Limanı- mızda mensub - Yıldız. motörü, yüklü olduğu halde, Kozlu önle- rinde döküntüye —çarparak su almıya başladığından kuma bin- dirmiştir. Başka zaylat yoktur. İzmit Ticaret Odasından Bir İstita İzmit (Hususi) — Yakında İntihabı yenilenecek olan Ticaret odası meclisi âzalarından Bay Sadettin istifa etmiştir. İstifanın sebebleri etrafında Vilâyet ma- kamı tarafından tahkikata baş- lanılmıştır. Dörtyolda Muallimsiz Mekteb Dörtyol ( Hususi )— 160 evli Üzeyirli köyünün mükemmel bir mektebi vardır. Bu mektebde 62 talebe okumaktadır. Fakat köyün muallimi yoktur köylüler bir mualim gönderilmesini rica etmektedirler, 900 Evli İnönü Işlerinde Çok İnönü, (Hususi) — Kurtuluş sa- g vyaşında — büyük ün kazanan İn- önü Bozüyük kazasına — bağlı ve Bozüyüğe 16 kilometre uzak- lıkta bir nahiye merkezidir. Ka- stâba — büyüklü küçüklü birçok inlerin önündedir. Kasahada — 900 evde 3260 kişi barınmaktadır. Kasabada 6-7 yıldanberi pancar ekimi — başlamıştır. — İnönünde pancar gayet iyi yetişmekte ve bu yüzden kasabaya her sene yöüz binlerce lira girmektedir. Kasaba Istasyona 3 kilometrelik bir yolla bağlıdır. Nahiyede ba- yandırlık İşleri yolundadır. Bütün köyler telefonla biribirlerine bağ- İnönü âbidesmi önünde bir gösteriş lanmış, her köyde bir mekteb yapılması işine ehemmiyet verik miştir. Kasabanın ortasından geçen ana yolu kaldırımlanmış, bütün evler kireçle badanalanmış, çarşı- sında berber, kunduracı, demirci, sobacı, manifaturacı ve saire g- Bayındırlık İleridedir bi bütün dük- kânlar bir araya toplanmıştır. İnö- nü suişinde çok talihlidir. Murat- h suyu kasabanın ahtiyacını — kar- şıladıktan sonra Kütahya ve Bi- lecikte bile para ile — satılmakta- dır. Kasaba önün- den geçen Sarı suyun yaptığı batak'ıklar sıtma mücadele — teş- kilâtı tarafından kurutulmaktadır. Nahiyenin — beş sınıflı - ilkmekte- binde 250 yavru okumaktadır. İlk yarda da yeni bir mekteb yap- lacağı umulmaktadır. Burada oku- ma isteği çok ileridedir. Şimdiye kadar iki kurum halinde çalışan gencler birleşmişlerdir. Nahiyenin biri özek, diğeri Oklubalı köyle- rinde iki kooperatifi vardır. Malatyanın İstekleri Malatya, (Hususi) — Burası meyva İstihsali ile meşhurdur. Böyle olmasına rağmen burada meyva çok bahalıdır, bilhassa dükâncılar pazar satışlarının iki, üç misli fiatla satış yapmakta- dırlar. Pazarda bir kilo elma 4-5 kuruşa, manav dükkânında ise 15 - 20 kuruştur. * Malatyanın — eksiklerinden biri de meydandır. Malatyada bir tek meydan vardır. Burası da Samanpazarı, Odunpazarı Buğ- daypazrı, Sebzepazarı ve Hayvan pazarı olarak - kullanılmaktadır. Bu yüzden meydan daimi surette pislik içindedir. Bunun İçin Ma- latyada bu pazarlara mahsus bir yer teminine ihtiyac vardır. Kalatyada Kaysı Gecesi Malatya, (Hususi) — Burada her yıl yapılan kayısı gecesi bu sene de Halk evinde yapılmış, kutlulamaya iştirak edenlere Ma- latyada istihsal edilen mahsuller- den ikramlarda bulunulmuş, bu münasebetle konferanslar verik miştir. Uzunköprüde Bu Sene Fazla ŞEkim Yapıldı Uzunköprü (Hususi) — Ömer- bey nahiyesinde Avcubaşı Bay Ethemin ve Ziraat fen memuru Niyazi Acaranın reisliği altında bir sürek avı yapılmış, 17 yaban domuzu öldürülmüştür. Bu yıl havalar iyi gittiği için kazada geçen yıla nisbetle daha çok ekim yapılmıştır. — Bitlis Ve Doktorlar Bitlis (Hususi) — Bitliste nüfus kesafetine göre bir doktor azlığı göze çarpmaktadır. Resml vazifesi olan 3 doktorla bir sıhhiye me- murundan başka doktor yoktur. Memleket hastahanesinin de ope- ratörlüğü münhaldir. Bitlis Şark vilâyetlerinin transit merkezl vazi- yetinde olduğu için burada dok- tora şiddetle ihtiyaç vardır. Hu- susi doktorların da İyi para kaza- macakları muhakkaktır. Yozgadda Hususi Muhasebe Demirhanesi Yozgad demirhanesinin marangoz kısımı Yozgad, ( Hususi ) — Hususi muhasebe tarafından 12 yıl önce kurulan Yozgad demirhenesi yedi aydanberi çok ehemmiyetli bir çalışma yapmıya başlamıştır. Vilâyet dahilindeki kağnı arabalarının dört tekerlekli ve demir dingilli arabalarla değiştirilmesi hususunda bu demirhanenin büyük hizmetleri olmaktadır. Gerek vilâyete ait, gerek hususi eşhasa ait marangoz İşleri de çoğalmış bulunmaktadır. Demirhanede su boruları, kömür sobaları, bütün dökme İşleri, makine tamiratı, pulluk ve saire de yapılmaktadır. Demirhanede 50 amele çalışmaktadır. Demirhane müdürü Bay Fahrinin iyi idaresi sayesinde beklenildiğinden daha çok hüfıılı_lımh etmektedir. Kubilây İhtifali Edirne Ve Aydınlılar Da İhtifal Yaptılar Edirne, 26 (A.A.) — Edirne Halkevinde inkilâb şehidi Kubilây için büyük bir ihtifal yapılmış ve birçok hatibler inkılâb mevzuunda söylevler ve konferanslar - ver- mişlerdir. Aydın, 26 (A.A.) — Mene- mende yapılan Kubilây âbidesi- nin açılma merasiminde bulun- mak üzere Halk Fırkası ve Ha- kevinden birer heyet Menemene gitmişlerdir. Bakkal Dükkânına Giren Kurt Bolu ( Hususi ) — Şehrimize evvelki gün dağdan bir kurt inmiştir. Köylü tarafından kova- lanarak yaralanan bu kurt şehre inince bakkal Bay Zekinin dük- kânma girmiş, fakat bir xzarar vermesine — meydan verilmeden arkasından yetişen köylüler tara- fından balta ile öldürülmştür. Karamanda Ata Türkün Bir Heykeli Yaptırılıyor Karaman (Hususi) — Beledi- yemiz kasabanın imarı için çok çalışmaktadır. Üç aydanberi inşa edilmekte olan hal bu ay bitecek ve yılbaşında açılma resmi yapı- lacaktır. Şehrin ortasında park yeniden — tanzim — edilmektedir. Buraya Atatürkün bir heykeli konulacktır. Belediyenin tesis ettiği fidanlık önümüzdeki — seneden — itibaren halka İstediği kadar aşılı fidan tevzline başlayacaktır. * Halkevi temsil kolu tara- fından Gazi ilkmektebinde fakir çocuklar menfaatine bir müsamere verilmiş, büyük rağbet görmüştür. Çanakkalade Su İşi Çanakkale ( Hususi ) — Bele- diye şehri su sıkıntısından kur- tarmaya karar vermiş, eski ve dar su borularını değiştirmeyi münasip — bulmuştur. — Faaliyete başlanmıştır. | îb'şeklerin |Değeri Bizim çocuk, tarih dersind hayli ilerledi. Şimdi Romalılı okuyor. Yalnız onun geçmiş gü lerde olup biten işlere değil, t rihin masal tarafına gönül verd ği de gözümden kaçmıyor. Dü gece karşıma geçti, kitabını hı hızlı karıştırdı. — Baba, dedi, Poppse'yi nir. misin? — Şöyle böyle! — Bu kadın Romalılar - ülk sinde büyük gezintilere çıkdıkd arabasının ardında beş yüz eşe taşırmış. Bu ne eşek sevgisi? Bizim çocuk, Neronun olan Poppenin eşek sütü ile h sabah yıkandığını ya dinleyü unutmuş, yahud duymamış. Yalnı imperatoriçenin her seyahatte blı likte bulundurduğu eşek sürüsün| mim koymuş. Ben, Poppeye yoldaşlık - ede eşeklerin ne yüzden bu gezli lere katıştığını anlattıktan — sonri şu fıkrayı da söyledim: — Eskiden eşek sütünün & riyl yumuşak tuttuğuna ları gibi o sütün verem hastalı;j na iyi geldiğine de İnanırlardı. Osmanlılar devrinde büyü kavuklu hocalardan biri de b inanla ciğerindeki yaraları eşe sütü içerek iyi etme kurar, yavrulu bir eşek alıb & tünü İçmeye koyulur. Ho tutum Gever adammış., — Eşeğ yediği arpanın, samanın karşılığın eksiksiz. çıkarmak İçin sokağ çıktıkça ona binmeyi de unu mazmış. Bir gün, yine eşeğinin Üstünde, sıpa da ari larında olduğu halde Divanyo lundan geçerken arkadaşlarında! birile karşılaşır ve — konuşmiy: bırak. Turp gibisin işte. Bir şey ciğin kalmamış. Eşek sütü içen hoca, bu sözl den huylanır, yanıbaşında dura sıpayı göstererek arkadaşına ş karşılığı verir: — Bununla — sütkardeş — ola adamın iyiliğinden ne çıkar kardeş?. Beni bana mı anlata| caksın?.. M. T. Kadınlarımız Her Yerde Halk Fırkasını Aza Oluyorlar Edirne, 26 (A.A.) — Şehir deki fırka ocak kongreleri baş lamıştır. Her akşam bir semtl kongresi — toplanıyor. — Kadınlar fırkaya aza yazmak için kadınlar dan mürekkeb propaganda heyel çalışmasına devam etmekte v birçok kadınlarımız fırka ocakla Isparta, 26 (A.A.) — C. H. F vilâyet kongresini aktetmiş v idare heyetini seçi . Bu yılk idare heyetine bir kadın üyı seçilmiştir. — Fırkaya — kadınlarır yazılmaları günden güne artmak tadır. Gebze Fırka Heyeti Gebze (Hususi) — C.H.F Gebze nahiye kongresi - bitmiş idare heyeti Başkanlığına Ba; Süleyman, azalıklara Bay Selâ hattin, Bay Mehmet, Bay Adnar Bay Mehmed Emin seçilmiş'erdli