5 Nisan 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

5 Nisan 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

uı, lıde Akoru' Köyü Andifli (Hususi) — Akörü köyü Küçük uğrar Büyük uğrar, Çukur kayıt adlı mahallelerinden başka diğer 3 mahallesi olan bir sahil köyüdür. Kaza merkezine beş saat mosafede olan bu köy 300 evi ve 1100 nüfusu ile küçük bir kasaba kadar kalabalıktır. Köyün Sütlegen, Beldibi, Ka- zanpınar, Karapımar, Şems, Kaba Seki, Sarıcaaliler; Otanuş adlı yaylâları her yıl yaz mevsiminde Akörü halkı ile dolmaktadır. Yazı bu yaylâlarda geçiren Akörülüler kışın da köye İnmekte, Bu suretle yazın yaylâda, kışın sahilde otur- maktadırlar. Akörüde sık sık eski eserlere tesadüf olunmak-« tadır. Her adım başında üÜzerinde kabartma resimler, oymalar, na- kışlar görülen büyük taşlara rast- lanmaktadır. Köylüler bu taşla- rın kıymetlerini bilmediklerinden bunları bazan kendi işlerinde kullanmak için kırmaktadırlar. Köy dağınık bir halde olduğu için gayet geniş bir sahayı işgal etmekte, buna rağmen bir muh- tarlıkla idare olunmaktadır. Köyde bir mektep yaptırılmıştır. Armutluda Hamam Ve Park Yapılacak Armutlu (Hususi) — Burada halk hamamsızlıktan sıkıntı çeki- yor, mevcut eski ve harap ha- mam işletilemiyordu. Bu hamamın tamir edilmesi ve açılması karar- laştırılmış, halktan para toplan- mıya başlanmıştır. Hamam tamir edilir edilmez kasabada her ev hergün hamama bir yük odun getirecek, Belediye de hamama iki hizmetçi koyacak, halk bu süretle hamamda parasız yıkana- caktır. Toplanan para arttığı takdirde Armutluda bir de park yapılacaktır. Gemlik yolunun oto- mobilerin kolayca İşleyebileceği bir hale getirilmesi de kararlaştı- rılmıştır. Taşköprüde İki Kişi Öldürüldü, Bir Kişi Yaralandı Taşköprü, (Hususi) — Ayvalı köyünde tarla yüzünden bir kavga çıkmış, bu kavga neticesinde Ismail adlı köylü komşusu Yunusu öldürmüş, Yunus ta İsmalli ağır surelte yaralamıştır. Meye köyünden kadir çavuş ta meçhul bir adam tarafından öl- dürülmüştür. Mardinde Müsamere Ve Gezinti Mardin ( Husust ) — Mardin kzcilari Savur kazasına bir gezinti tertip etmişlerdir. Gezintiye 32 izci iştirak etmiştir. Muallimler birliği tarafından da bir müsamere verilmiş, “Baykuş,, ve “Soyulan — hırsız ,, piyesleri temsil olunmuştur. Bitlis Hocaları Cübbe Ve Sarığı Çıkardılar Bitlis, ( Husust ) — Buradaki Bütün hocalar kılık kanununun tatbikı zamanını beklemeden kis- velerini değiştirmişler ve vazifeleri haricinde şapka ile sivil elbise giymeye başlamışlardır. SON POSTA| Zonguldak İşçileri Cemiyetleri Aleyhine Bir Dava Zonguldak (Hususi) — Birliği Deniz İşçileri Dııııği ile deniz İşçileri arasında bir ihtilâf çıkmış ve bu anlaşamamazlık Adli safhaya intikal etmişti. Ihtilâf kömür yükleme Beret- lerinde Amele Birliği meclisince alınan bir fiat düşürme kararın- dan doğmuştur. Havzanın her yerinde yükleme işini deniz işçisi yapar. Bu ame- leler Amele Birliğinin Deniz Işçileri Derneğine — bağlıdır.. Yüklenen beher ton kömür için vapurdan 45 kuruş yükleme ücreti alınır. Bu Ücretin yükseldiği yekünun yüzde dokuzunun idare masrafı olarak deniz İşçileri derneği alır, geri kalan kısmını da yine bu teşkilâta bağlı olan kayık sahip- lerile yükleme amelesi pay eder- ler. Bu pay her kayığın yüklediği kömürün miktarı ve vapura posta kuran amelenin verdiği ton nisbeti dahinlide hazırlanan bir bordro ile ay sonlarında hak sahiplerine dağıtılır. Deniz işlerinde çalışan bir amelenin, — çalıştığı günler İçin yasati yevmiyesi üç liradan aşağı düşmez. Deniz İşçileri teşkilâtının kad- rosundak! amelenin sayısı bine yaklaştığından bu ameleyi İşin icap ettirdiği kadar sıraya koya- rak nöbetle çalıştırmak icap et- mektedir. Bir deniz işçisi yılda vasati altı ay çalışır. Bu suretle çalışmadığı günler de dahil oldu- ğu halde yevmiyesi 152 kuruştan aşağı düşmez. Bu amele nöbette olmdığı zamanlar ticaret yap- makta, başka işlerde çalışmakta da serbesttir. * Moılokole döviz girmesi nok- | Şırvanda Evvelce İşletilmiş, Bilâhare | Terkedilmiş Bir Altın Madeni Vardır Sürt (Hususi) — Şirvan ka- zası seksen evli, bir fırını, bir kahvesi olan küçük, fakat şirin bir kasabadır. Bu kasaba son zamarlarda büyümiye ve bayındır- laşmıya başlamışlır. Kazada bundan evvel bir hi- kümet konağı bile yok iken ve hükümet dairesi dört odalı bir evcikte çalışırken bugün gayet gü- zel bir hükümet konağı vardır. Belediye de gayet güzel bir otel aplırmıştır. Bu sene de kasa- m su İihtiyacını karşılamak için bütçeye tahsisat konulmuştur. Kasabada bir çeşme yapılacaktır. Kaymakam Vedat Epengin kasa- banın güzelleşmesi için çok ça- lışmaktadır. Şirvanın 150 köyü dört na- hiyesi vardır. Evvelce İşletilmiş, fakat sonra terkedilmiş bir altın membat mevcuttur. Ezinede Bir Sürek Avı Çanakkale, (Hususi) — Ezine hükümet doktoru Bay Nihatla ziraat memuru Bay Cemalin baş- kanlığı altında Ezine ve Çanakka- leden yüzden fazlagenç sürek avına çıkmışlardır. Erenköy civarında yapılan bu sürek avında 5 domuz, 2 çakal, 1 tilki varulmuştur. Açtılar, ı Fakat Reddedıldı e » , Zonguldakta vapurlara kömlir yüklenirken tasından — dış pazarlara kömür ihracatına büyük bir ' ehemmiyet verildiği malümdur. Hükümet bu- nun için maden resmini indirmiş, daha birçok kolaylıklarla maden- cilerin dış pazarlara ucuz kömür vermelerini temin etmiştir. Amele birliği meclisi de kömür yükleme Ücretinde küçük bir fiat tenrili yapmak suretile bu maksata yar- dim etmiştir. Deniz işçilerinin bir kısmı bu indirişe itirazla işe başlamışlar ve nihayet iİşi mahkemeye kadar sü- rüklemişlerdir. Dernekleri aleyhine dava açan amelenin veki'liğini avukat Ethem Ruhi kabul etmiştir. Avukat de- niz işçileri — teşkilâtmın — mülga olduğunu iddia ederek bu teşkilâ- tın kaldırılması ve ame'eden yüzde 9 kesilmemesini istemektedir. Avukat Bıy Ethem Ruhinin Gençleri Tokatta Niksar gençleri Tokata bir atlı gezinti tertlip etmişler ve orada kahraman piyesini temsil eylemişlerdir. Niksar geçleri Tokatta Atatürk heykeline de bir çelenk koymuşlardır. Resmimiz bu genç- leri Tokatta Atatürk heykeli al- tında hep bir arada göstermek- tedir. bu isteklerine Amele Birliğinin reisl sıfatile Zonguldak madenleri müdürü Bay Kemal Galip Balkar şu şekilde cevap vermiştir: “—Deniz işçileri teşkilâtı kömür yükleme İşini çeviren bir teşek- küldür. Ameleden kesilen yüzde do- kuz idare masrafı Vekâletin tas- vip ve tasdikile yapılmaktadır. Bunun en yakın misali deniz İşçileri teşkilâtının İktısat Vekâ- Tetince tasdik edilen 935 bütçe- sidir. Binaenaleyh kesilen yüzde dokuzlar geri verilemez.., Çok heyecanlı celseler içinde geçen muhakeme sona — ermiş, mahkeme Bay Ethem Ruhinin iddialarını — varid bulmamış ve davalarının hepsini recdetmiş'ir. Avukat Ethem Ruhi davayı Temyız Mahkemesinde tazelemek için Eskişehire gitmiştir. — *« Elâzizde Bir Baba Kendi Ölürken Çocuğunu Ölümden Kurtardı Elâziz (Hususi) — Burada bir kamyon kazası olmuş, 65 yaşında Hasan isminde bir adam, Harput caddesinde Mardinli Sadık oğlu Halilin idaresindeki kamyonun tekerlekleri altında parçalanarak ölmüştür. Eu kazanın en acındıncı tarafı 65 yaşındaki ihtiyarın ölürken bile çocuğunu düşünlüşü olmuştur. Bu ihtiyar kucağında çocuğu ile beraber caddedea geçerken kamyonun altına düşmüş, teker- Tekler arasında parçalanırken en son kudretini sarfederek çocuğunu kaldırıma doğru kenara fırlatmış ve bu suretle kendi ölürken yavrusunu muhakkak bir ölümden kurtarmıştır. Kazayı yapan şoför tevkif edilmiştir. Mardinde Türkçe Savaşı Mardin, (Husus?) — Türkçeden başka dillerle konuşmıyan ilk ve orta mektep talebelerine ilk ted- risat müfettişi Bay Sabri tarafın- dan merasimle rozet dağıtılmıştır. Karzalar mekteplerinde de Türkçe konuşma ve konuşturma teşkilâ- tında çalışan — talebelere rozet verilecektir. ae G Yurtta Olap Bitenler 1 | Havza Kaplıcalarının Islahı Meselesi Havza (Hususi) — Hameomli ile meşhur olan Havzanın eski tarihlerde ismi Terma Fhsli imiş. Eski kaplıcanın, şehir b isimle anıldığı zamanlarda yap dığı tahmin edilmektedir. Eski kaplıca 1885 yılına dar parasız yıkanılan bir yunal halinde iken bu tarihten son Sadi Paşa adlı biri tarafınd tamir ve ıslah edilmiş, Evka' intikal etmiş, yanına da Ev tarafından yeniden bir küçük mam yapılmıştır. Fakat hamam bekçileri bli aralık kendilerine mütevelli süsün zermişler, ovkafla mahkemele! düşmüşler, bu anlaşamamazlı! neticesinde de hamam belediyeyt intikal etmiştir. Fakat ham belediyeye varidatı memleketli sağlık İşlerine harcanmak |ıı.rti[ mal edilmiştir. Aradan 45 sene geçmiş, şi: evkaf bu hamamlara yenid tasarruf iddia etmeye başlamışti Bunun sebebi Havza kaplıcala nın islah ve İmarı için yepilati teşebbüstür. Yüksek makamlaf kaplıcaların evkaf — tarafınd ıslahını muvafık bulmuşlar, evkaf ti mimarını göndermiş, keşfi yaptır" miş ve bu hamamlar için ilk elde 60 bin lira sarfına karar vemt miştir. Bilâhara 24 saatte 270 metre mikâp su veren kaplıc 16 banyoyu İhtiva etmek üze 20 bin liraya çıkabileceği mü Klası serdedilmiş, — bu ile beraber tasarruf iddlaları Veri sürülmüştür. Belediye bu tasaarruf iddiai karşısında hamamlar için sarfedi lecek paranın resülmali ile fait ödeninciye kadar kendisinin mamların kiracısı addedilmes istemiştir. Bu isteğe henüz ce verilmemiş, fakat bu kırtasiyeci hk yüzünden hamamların ıslabi işi geri kalmıştır. Kızılcahamamda Köy Kâtipleri Teşkilâtı Yapılması İsteniyor Kızılcahamam ( Husasi ) Kazamıza bağlı 166 köyde n kez kaza ile birlikte 57 bin nüfu oturm:ktadır. Köylerde kâ ıpl teşkiâlı henüz yapılmamıştır, k lülerin ve hattâ ihtiyar he azalarının bir kısmı okuyup yı mak bilmemektedir. Bunun içil burada köy kâtipleri teşkilâti ya* pılması çok faydalı olacaktır. BUTUN ÜLKEYİ DOLAŞAMAZSINI FAKAT $ A Son Postf BİR. İl Bürün ÜLkeyi HERGÜUN DOLA