6 Nisan 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

6 Nisan 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Fasfa Karadeniz Köylerinde Son Posta Pazar (Hususi) — Bogına kö- yü sahilden bir saat İçeride ku- rulmuş, 70 evli, havası ve suyu iyi gayet güzel bir köydür. Orta- sından Venk deresi akmaktadır. Bu dere köyü iki mahalleye ayır- makta, derenin —Üzerinde eski devirlerde kurulmuş kemerll bir köprü de bu iki mahalleyi birleş- tirmektedir. Köyde fındıkçılık ve kerestecilik ehemmiyet verilen iş- lerdendir. Ekim mısıra inhisar eder, buğday ve arpa süs kabi- Haden gayet az yetiştirllir. Köyün gayet büyük ormanın- dan kesllen keresteler Venk de- resinden islifade edilerek Melyat iskelesine iİndirilmekte, — oradan mamul bir halde harice sevkolun- maktadır. Köylüler yaz mevsimini, köye bir günlük mesafadeki Anbarlı yaylasında geçirir. Boğunalılar hayvan yetiştirmi- ye de meraklıdırlar. Her evde 20 - 30 karasığır, bir okadar da davar bulunur. Mevsim gelince hayvanlar kendiliklerinden Anbarlı yaylası istikametinde — yürümiye başlamakta, bu suretle köylülere de yaylaya çıkma metvsimi geldi- ğini hatırlatmış olmaktadırlar. Köyün mektebi olmadığı gibi kahvehane de yoktur. — Bütün köylüler mütemadiyen çalışır bir halde oldukları için — kahveye oturma ihtiyacı hasmıl olmamak- tadır. Bogmada Fındıklı adı verilen bir memba suyu da vardır. Bu sudan civar köyler de İstifade etmektedirler. General Voroşilof İzmir Asarı Atika Muhip- leri Camiyetine Bir Mektup Gönderdi İzmir, (Hususi) — Izmir asarıa- tika Muhibleri cemiyeti başkanlığı, İzmir fahri hemşehrisi Sovyet Rusya harbiye komiseri General Voroşllofa Izmir asarıatika neşri- yatından bir seri hediye etmişti. Moskova büyük elçimizin elile General Voroşiloftan Izmir asarı- atika muhipleri cemiyeti başkan- lığına bir teşekkür mektubu gek miş ve İzmirlilerin Izmiri tanıtmak hususunda gösterdiği gayret tak- dir edilmiştir. Emette Bir Öküz 3 Kurdu Kaçırdı Emet, (Hususi) — Sülye Eseler köyünde garip bir kurt - öküz mücadelesi olmuştur. Bir öküz tek başına 3 kurtla mücadele et- miş ve bu mücadeleden galip çıkmıştır. Bu Üüç kurt öküze otlarken hücum etmişlerdir. Öküz bir ta- raftan bağırmıya, bir taraftan da kurtları boynuzlamıya başlamıştır. Yaralanan — kurtlar — kaçmışlar, öküzün bağırması Üzerine kurtları öldürmeye koşan köylüler de ökü- zü geri getirmişlerdir. Öküzde de kurtlar tarafından açılmış muhtelif lar vardır. Geliboluda Müsakkafat Tahriri Gelibolu, (Hususi) — Buraya bir müsakkafat tahrir koıılıyoııı önderilmiştir. K 'on gıoıııııı:lîldıyı::khyhr iye bu yıl elektrik tesisatı işini bitl- recektir. Afyon (Hususi) — Belediye şeh- rin İmarı için beş — senelik bir program hazırlamıştır. Bu programa göre: 1935 yılında Uzunçarşı yeni | şehir plânıma göre tevsi edilecek ve Beyçeşmesine kadar kısımı e- timlâk olunacaktır. Şehrin üç yrinde umum! halâ, 3 yerde sığır toplanlı yeri, birer hayvan ve Odunpazarı, nakil vasıtaları du- rak yeri yapılacaktır. 1936 yılında yeni plâna göre Istanbul Istasyonuna doğru yeni bir cadde açılacak, Yukarı çarşı plâna göre tanzim — olunacak, Hark yolu Taşpınardan Depüçeş- mesine kadar yeniden inşa edile- cek, — bademlik ağaçlanacak, genişletilecektir. 1937 yılında imaret camlinin et- rafı istimlâk edilerek umum! bir bahçe yapılacaktır. 1938 yılında abide meydanından kaleye gidecek cadde ile kaleyi Kadınana ve Karaman caddeleri | SON POSTA Afyon Beş Senede Yeni Plâna Göre Degıştirilecek . T rek iki tarafına rıhtım inşa ed- Afyondan bir köşe ve belediye başkanı Bay Hüseyin Tiryaki kuşatacak caddenin yapılmasına bıılınıcık Akııçıyı temizlene- Kastamonuda Dokumacılık Kastamonu (Hususi) — Bura- da dokumacılık köylerden kasaba evlerine kadar yayılmış bir san'at halindedir. Her evde behemehal bir tezgâh vardır. Bu tezgâhlar ev ihtiyacını karşıladıktan sonra piyasaya da iş yapmakta ve her- gün denk denk, balye balye, do- kuma sevkolumaktadır. En çok revaçta olan dokumalar, çay ve sofra takımları, yatak, yorgan ve yastık çarşafları, çamaşırlık bez- lerdir. Şileden Haberler Şile (Hususi) — Cümhuriyet Halk fırkası bütün köylerde ye- niden ocak — teşkilâh yapmıya başlamıştır. Köy'ere ve köylü iş- lerine, köy maarifine ehemmiyet verilmektedir. Ahmetli köyünde muallim Bay Ziya tarafından bir nümüne meyva bahçesi vücude getirilmiştir. Köylülerde meyva yetişlirme merakı başlamıştır. Şi- le merkez mektebi nümune ittihaz edilecek kadar mükemmel bir bale getirilen bu mektepte birde kütüphane tesis edilmiştir. Kü- tüphaneye günlük gazeteler, haf- talık mecmualar da gelmekte, herkes bunlardan — istifade et- mektedir. Havza Muallimleri Bir Tayyare Alınması İçin Maaşlarından Teberruda Bulundular Havra, ( Husust ) — Of kaza- sının Zivan köyünden muallim Bay Nazmi hava filomuza Türk kük türcüleri adına bir tayyare alın- matı için bir yazı yazmıştı. Tay- yare kurumu bu yazıyı çoğaltmış ve bütün —tayyare — şubelerine yaymıştır. Havza — muallimleri bunun Üzerine bir araya gelerek sözleşmişler ve maaşlarından bir mikdarını bu hayırlı İşe vermeğe karar — vermişler, kararlarını da Havza tayyare kurumu başkanı kaymakam Bay Şevket Kayana bildirmişlerdir. lecektir. 1939 yılında da kale Üstünde bir bahçeli gazino ve bu gazinoya çıkmak Üzere bir asansör, bir Darülâüceze inşa edilecektir. Be- lediyenin bu program haricinde yapmakta olduğu işler de vardır, Bu meyanda güzel bir zafer abidesi, Kızılburunda asri mezar- hk, Hızırlıkta yeni bir. bademlik yapılmaktadır. Sokaklar parke lle tefriş olunmakta, asri merxbaha İnşasıma hazırlanılmaktadır. Gümüşhacıköy Muallimleri Morzifonda Merzifon (Hususi) — Grip Gü- müşhacıköy kazasında da şidde- tini arttırmış, bu yüzden mektep- ler 10 gün tatil edilmiştir. Bu ta- tilden iİstifade —etmek İsteyen kaza ve köy muallimleri Merıl- fona gelmişlerdir. Merzifon Offamektebınde Merzifon ortamektep talebesi generallerle beraber Merzifon ( Husust ) — Orta- mektep izcileri bahar günlerinden istifade ederek haftalık gezintiler tertip etmeye başlamışlardır. Bu gezintiler — esnasında — civardaki tarihi eserlerde " tetkikat yapıl- Somada Avcılar Kulübü Menfaa- tine Güreş Müsabakaları Yapıldı Soma, ( Hususi ) — Burada Kurtdereli Mehmet pehlivarın ha- kemliği altında Avcılar kulübü menfsatine büyük bir — güreş müsabakası tertip edilmiştir. Bu güreşe Türkiyenin - bütün bamlı pehlivanları iştirak etmişt.r. Hakem Kurtdereli Mehmet peh- Hvan istasyonda halk tarafından çalgılarla karşılanmıştır. Güreş neticesinde Yağmurlulu Emin Ah- met ve Ali pehlivanları, Abdüs- selâm Ateş pehlivanı yenmişlerdir. Gönenli Hamdi ile Kırkağaçlı Hasan, Tekirdağlı Hüsevin ile Mülâyim pehlivanlar da berabere kalmışlardır. Geredede Köycülük Çalışmaları Gerede ( Hususi ) — Halkevl köycülük şubesi kaza dahilinden bir köyü, nümune köyü olarak kabul etmiş ve bu köy Üzerinde çalışmıya başlamıştır. Bu köy, Yeniçaga — nahiyesinin Doğancı köyüdür. maktadır. Geçenlerde Morzifona gelen General Hüseyin Abdullah ve General Hüseyin Avni orta- mektebi ziyaret etmişler, gör- dükleri İntizamdan memnun olk- muşlar, muallimleri ve talebeyi | takdir etmişlerdir. Balıkesirde Kaymakamlar Ve Nahiye Müdürleri Toplanıp Konuşacaklar Balıkesir ( Husust ) — Bütün kaymakamlar ve Nahiye müdür- lerl 71 Nisanda burada Valinin başkanlığı altında toplanacaklar bir hafta kadar devam cdeccek bu toplantıda vilâyet dahilinde bir sene İçinde yapılacak İmar işlerini tespit edeceklerdir. Top- lantıya umumi vilâyet — meclisi azaları da iştirak edeceklerdir. Görüşme mevzuunun en mühim kısmını Köy kanununun tatbiki teşkil edecektir. Şilede Bu Yıl Asri Deniz Banyo- ları Yapılacak Şile (Hususi) — Bu yıl Şilede asri deniz banyoları İnşa edile- cektir. Bu banyolara civardan gelinebilmesi İçin gayet ucuz ta- rifeli otobüs servisleri yapılacak- tır. Belediye bu iş etrafında ehemmiyetle çalışmıya başlamıştır. Nisan 6 _ı_Yurtla Ziraat İşleri ? Zonguldakta Meyva Yetiştirilecek Zonguldak, ( Hususi ) — Şehe — rimizde tesis edilen numune fidan- lığı bu yıl içinde ilk mahsullerini — verecek, önümüzdeki yıllar içinde — de vilâyetin meyva yetişlirmeye ı elverişli olan mıntakalarına iıdıı dağıtılabilecektir. Evvelce — Zonguldakta ağaç, x bilhassa meyva ağacı yetişmeye: ceği hakkında yanlış bir kanaat vardı. Vilâyetin muhtelif mıntakas larından alınan nümüne toprak« ların tahlilinden elde ediler netica Zonguldakta her cins meyva yetk şebileceğini ispat etmiştir. Fundalıktaki fenni çalışma ve çok dikkatli bakım vilâyetin mey- — vacılığı bakımından İlerisi için çok Ümit vericidir. Geçen ve bu yıllar içinde memleketimizin muh- telif meyva yetiştiren müntakala: rından aşılık fidanlar getirilmiş ve yetiştirilmiştir. Önümüzdeki yıl içinde fidan: hğın yetiştireceği aşılı meyva fidanları halka meccanen dağıtır lacak, dikme, aşıcılık, ağaç yetiş: tirme ve haşarattan koruma usuk leri hakkında fidanlık memuru Bay Emin tarafından pratik ders ve tatbikatı gösterilecektir. — 4f Somada Bu Yıl 9944 Hektar Arazi Ekildi Soma (Hususi) — Bu yıl So: mada 3542 hektar buğday, 2115 hektar arpa, 360 bektar yulaf, 380 hektar çavdar, 397 hektar bakla, 350 hektar tütün, 1500 hektar nohut, 300 hektar purçak, 1000 hektar pamuk ekilmiştir. Bu yıl tütün ekimine fazla dikkat edilmiştir ve ekim xziraat fen memurlarının gözü önünde yapılmıştır. Geliboluya Bu Yıl 12 Bin Muhacir Yerleştirilecek Gelibolu, (Hususi) — Burada için ayrılan mıntakaya 12 bin kişi yerleştirilecektir. Göç- menler Mayısta gelmeye başlaya. eaklardır. Bunlar için yeniden dört köy yapılacaktır. Bu köylerin plânları gelmiş, köy yapılmak Özere ayrılan sahada evlerin yer- lerinin tesbitine başlanılmıştır. Gemlikte 3 Köyde Mektep Yapıldı Sokaklara !hlamur Dikildi Gemlik (Hususi) — Fıstıklıda ve Karacaalide iki yeni mektep yapılmışlır. Kurşunlu köylüleri de eskiden kalan mekteplerini tamir ettirmişler ve köylerine bir mu- allim gönderilmesini istemişlerdir, Gemliğin — bütün — caddeleri ıblamur ağacı ile süslenmiştir. Gemlik birkaç sene sonra bir ıblamur şehri halıne gelecektir. Tokat Fırka İdare Heyeti Tokat (Hususi) — Halk fır- kası koöngresini yapmış, Idare he« yeti başkanlığına Bay — Remzd, Üyeliklerede B. Ali Riza Yalçın- alp, B. Şerif, B. Hamdi ünlüsü, B. Cemal kovalı, B. Ibrahim. B. 'Tahir Genca, B. Naci,B. Ibrahim, seçilmişlerdir. Bay Cemal Kovalı ayrıca halkevi başkanlığına da se- çilmiştir. Sr ÜD AAA ALERAHAĞZAAK Mi RlüN NN gea emüm ZEĞÜBAADRRARRÜMRARDANM NÇ ARDADEAME ĞA DŞÜAŞTAMARITİN tag n —H Ş