19 Nisan 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

19 Nisan 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

U SN AÇT ”7 Ka B Sayfa K;adın Avcılığı : Bir Murahhas Alev Saçan Sözler Söyledi ( Baştaralı 1 inci yüzde ) yıma dalmak; dünkü kongreye girebilmekten çok kolaydı. Bilmem, bukadar vıkı ter- tibat alan bayanlarımız, bütün Istanbul — halkının — işi — gücü birakıpta — Yıldıza akın ede ceğini mi sandılar. Ve yasakcı- lar, geri çevirecek kimse bula- mamanın acısını sayılı davetliler- den çıkarmıya mı kalkışdılar ? Kalabalıkda karşılaşdığım ro- zetli, şık bir delikanlıya sokuk- dum, ve sordum : — Bayım; “beyaz kadın &- caretile mücadele komisyonu ,, reisi bayan Nilinsi, nerede bula- bilirim ? Muhatıbım ; kalın kaşlarını is- tavroz gibi çattı, beni hiddetle tepeden topuğa kadar — süzdü. ve hiddetle gürledi : — Ben bayım değilim? — Affedersiniz paşam ? O, bir ayağını, gittikçe artan bir hiddetle yere vurdu ; — Siz paşalığın çoktan kalk- tığını bilmiyorsunuz galiba? Bu sefer hiddet sırası haklı olarak bana geçmişti: — E.. Nesin sen be mübarek? dedim. O, takındığı edayı hiç boz- madan cevap verdi: — Gözünürü — birar — daha açarsanız anlarsınız ne olduğumu? O, hızlı adımlarla uzaklaşırken gözümü biraz daha Aaçtım, ve anladım na olduğunu, —meğer, kravatına, — caketine, — alagarson kesilmiş saçlarına, edasına kan- dığım muhatabım; eteği belinde bir bayanmış, Belden yukarısı erkek, belden aşağısı kadın: Tıpkı, masalların yarı insan, yarı balık biçimli deniz kızları gibi. Modayı sade Holivut yıldızları çıkarmaz a... Bu da “Yıldız,, modası olacak! — Siz benim kim olduğumu biliyor musunuz ? — Bilmiyorum ! — Bilmiyorsunuz ki ben meş- hür bay (X) m karısıyım ve siz dün, bana hakaret ettiniz ? — Sizi bundan evvel gördü- gümü hatırlıyamıyorum! — Tabil hatırlıyamazsınız ya. Hakkırızda hakaret suçundan iki zabıt tutturduğumuda bilmiyor- sunuz galiba ? Bu garip hataya maruz kalan kimdir biliyor musunuz? - Bir gün evve'ki kongrede doğru olmiyan bir muameleyle karşılaştığı için bugünkü toplantıya peşin- de bir — muhafızla — gönderi- l yi Muharririmize kedın ticareti aleyhindı- #teş pösküren Bayan Niline Ten muharrir Bayan Suat Der- viş! O, bugün, dünkü gibi si- niril değil. Muhatabını tepeden tırnağa kadar süzüyor, uzaklaşır- ken gülüyor: — Zabıt tutturuşunuza diye- ceğim yok. Fakat iki tane birden tutturuşunuza aklım ermedi. Bir suretini de hatıra diye saklıya- caksınız galiba? Diyor! * Nihayet; Bayan Nilins ile karşı karşıya gelebildik. Zeki, değerli ve bilgili Bayan Nermin Muvaf- fak; bezim suallerimi ona, onun cevaplarını bana terclime ediyor ve konuşuyoruz. Beyaz kadın ticaretile müca- dele komi'syonunun reisi : — Biz, diyor; “Beyaz kadın ticareti,, derken, bir kadının, bir başkası tarafından her hangi bir şekilde ist'smar o'unmasını kas- dediyoruz. Ve bizce, bu iğrenç istismara Rlet olan başlıca yerler, umumt evlerdir. Zira — onlar işledikçe, sermaye bulmak icap edecektir. Ve sermaye bulucu düşkünler de, biçare kız'arı, biçare kadınları yoldan çıkarmaktan geri kalma- yacaklardır. Bu itibarla; dünya- mın her tarafında, umumi evleri kapatmak elzemdir. Biz; — senelerdenberi, bunun temlsine çabalıyoruz. Durup din- lenmeden — süren — mücadeleleri- mizden aldığımız neticeler, çok bayırlı, çok — kıiymetli ve çok büyüktür. Meselâ bugün, Norveçte, İs- veçte, Danimarkada, Ingilterede, Holandada, Almanyada, Rusyada, ve Çekos'ovakyada tek umumit ev kalmamıştır. Romanya'da, ve Bulguristanda ON POSTA 'da yöüzde elli nisbetinde azala- bilmiştir. Fransanın on sekiz şehrinde tok umumt —ev bırakılmamıştır. Diğer yerlerde ise belediyo reis- lerine bu evleri kapatmak husu- sunda selâhiyet — veri- miştir. Mısırm on şehri de, bu; cemi- yetin başına felâket — dokuyan sefil ticarethanelerden kurtulmuş bulunuyor. Beyaz kadım ticareti, bilhassa Hindistanda ve Çinde korkunç - derecede — şümullüydü. Oralarda kadın alım satımı, ek- mek peynir alım satımı kadar tabit sayılıyordu. Ve oralılar, bu İğrenç ticareti — değil, bu iğrenç ticareti kaldırmıya uğraşanların hareketlerini gayri tabil -bulu- yorlardı. Halbuki bugün, bu kötü zih- niyet, bu kötü kanaat oralarda bile yıkılmaya başlamıştır. Ve bugün, dünyanın en vah- # ve iptidat sayılan milletleri bile beyaz kadın ticaretile mücadeleyi miülli bır dava edinmişlerdir. * Bu sayede bittabi zührevi has- talıklar da, kolayca azalmıştır. Değerli muhatabım; kısa bir sükütten sonra, bu bahisdeki son sözlerini söyledi : — Hulâsa, biz bu işi, içtimal davaların en başında sayıyorur. Bu mücade'ede, bittabi, sade umumi evlerin kapılarına kilit vurdurmak kâfi değildir. Gelecek nesilleri, böyle mücadelelere Hüzum bırak- mıyacak şekilde terbiye etmek, yetiştirmek lâzımdır. Zira itiraf elmek mecburiye- tindeyiz ki, bugün için fuhşu kö- künden temizlemek, yer yüzünden tamamile kaldırmak imkân bhari- cindedir. Fakat, biz; umuml ev- leri kapattırmakla, hiç olmazsa hükümetlerin bu işi teşviklerine mânl olmak İstiyoruz,, Kanun indnde; başkasının malını çalan — bir hırsızla; saf, cahil, tecrübesiz bir kadının ırm ni çalan İğrenç bir. komisyoncu aymı muameleye çarpılmalıdır. Bu suretle; beyaz kadın tica- retinin temeli, esası; daha doğrusu pazarı yıkılacak demektir. Ayrılmadan evvel muhatabım- dan, İngiliz kadınlarının mahrum oldukları hakları öğrenmek İste- dim, Bayan Nilins: — Hamdolsun, dedi, çok axz mazhariyetlerden mahrumuz! Şim- dilik sade diplomat ve... Devlet kiliselerinde papaz olamiyoruz. Güldüm: — Bu ikincisini bir mahrumi- yet sayanlar yoktur sanırım? O da güldü: — Kim demiş... Kim demiş? Ingilterede, sade bu hakkı kazan- mak iç'n didişen koca bir cemi- yet vardır! Eşyan ızişlik bahar için KNAPP de temizletip boyalınız. Kasımpuşa - Tepebaşı - Taksim - Şişli fiyatlar elverşildr. Kongrenin Hk Günü y Dün Umumi Toplantıd; Birço Nutuklar Söylenildi —. Dns hayet dün saat Uluslararası on buçukda, kadınlar birliği ge- | nel kongrası, Bay Muhittin Üstün- dağın kısa bir nutekile açılmıştır. Yıldız kongraya ayrılan en büyük salonu; kong- rayı takibe gelen yüzlerce davet- lile dolmuştur. Hatta, salon, bü- tün davetlileri alamadığından, bir çok kimseler nutukları, münasip yerlere konulan muhtelif radyo oparlöründen dinlemişlerdir. Vali bay Muhiddinden sonra, Türk kadınlar birliği reisi bayan Lâtife Bekir de uzun sürmeyen bir nutuk söylemiş ve 40 milletin murahhaslarına büyük muvaffaki- yetler temenni ederek kürsüyü, kongre reisi bayan Korbet Aşbi- ye bırakmıştır. Bayan Aşbi, açılan bu kong- renin, — kadınlık hareketlerinde oynadığı — rolün büyüklüğünden bahsetmiştir, ve, kadınlık hare- ketlerinin ne gibi sebeblerden doğduğunu, senelerdenberi göste- rilen faaliyetlerdeb ne neticeler alınabildiğini ve daha neler ya- pılması lâzım geldiğini uzun uzun anlatmıştır. Ve nahayet tutulan yolun bü- yüklüne İşaret ettikten — sonra, bütün hemcinslerini faaliyet saha- sında seferberliğe çağırmıştır. Bayan Aşbi uzun uzun alkışla- nan bu nutkunu bitirdikten sonra bütün milletlerin murahhaslarını birer birer takdim etti. Adları geçen murahhaslar, yerlerinden kalkıyorlar, ve davet- ÇA son Posta —K İstanbul BORSASI salonunun Uzun hazırlıklardan sonra ni- W 1.T.L.için | 1.T.L içini Ney - yerk — 079475 | Viyara 4,2306 Parla 120578 | Madrit 5,8140 Milkre 9,58 Berlim 19732 Brüksel 48065 | Vargova 42720 Atina 839408 | Paşte 45068 Camevre — 2446 — | Bükreş TeçlI Selya 65,5834 | Belgrat — — 33,0030 Amsterdam — ÇİJA0 | Londra K, 609,50 Prag 100338 | Moskova ,, TOKUTN ESHAM ve TAHVİLÂT Lita Lira İş Bank,(Nama)j 0,50 | Bomanti 11,65 » MWHümlle) 9,50 | 1030 isilkrası — Pü— » Üülcas e) O5,— — İaticram Dahilt GA 25 Osranalı bank. 2350 | Düyunu Mus — 00(— Gelânik , Sy— | Bağcak terlip TGKTO Şiketi Haydiye 1550 | —» » ll 4a0 Hellş O17 | Reji 2015 Anadalı WOĞV. 75,60 | Tramvay Oü— » B G0P. 25,70 | Rıhtim ç— Anade'u ' 100V 45,63 | Üsküldar va — T0z;— Şark DEYe — Oüç— | Tecxos c00 ha. Tramvap — 29, — | MaarKr.Fo.1886 161 — Üsküdar s4 &— | . « » İWS 02,50 Yerkos s, |. » » İVli 5,00 Havayasi H,— | Broktrla —— Telelon Hçlo | : MESKUKÂT ("| Kuruş Kuruş Türk altmu 94| | (Ham'i) 4300 hk » 1040 | (Reşat) 5100 SA u 836 | (Vahit) 4650 Ras , 1067 | İnce beşibirlik a'tıa Mesidiyo 4450 HCümhurlyes) —x Bazkoot (a. B1 440 | uüj armalı 3430 Kala beşibirli siliz | Roşat) —. — S10Y UCtmbarıyci) ı | Vah . S380 (Azız) 4680 | V) Borsa — harlaf Wlâs Üzorine satış İstanbul ikinci Wlâs memur- luğundan: Bir müflise ait muhtolif kuondura ve kadin çantası vesairenin pazarlıkla satılmasına alacaklılar tara- fından karar - verilmiştir. Satış 292 Ni- #an 935 pazartesi — gününden itibaren her gün saat 9 dan akşam 18 ze kadar lstanbulda Bahçekapıda Sadıkiye ha: nında 30 No, da yapılacaktır. İsteyenlerin mahallinde hazır bu- kunmaları — ilân olunur. (10682) lileri selâmlıyorlardı. Hepsi ve bilhasa Hixc Jamayka murahhasları ço alkışlandılar. Ecnebi murahhasların : lere takdiminden sonra, | Türk kadınlar — birliği Bayan Lâtife Bekir gel dinleyicilere, hazır buluni dın saylavlarımızı tanıttı. Saylavlarımız da sürekli larla karşılandılar, Bu me sona erişini müteakip, ki komisyon reisleri geldiler. rer birer, faaliyetlerinin, | liyetler veticesinde kazan mazhariyetlerinin, hakların sebesini yapdılar. Henlliz edemedikleri haklardan, ks rından bahsettiler. Ve | temin yolunda alınacak lerin gösterilecek faaliye! özlerini, ana çizgilerini anl Bütün bu nutuklarda, heycanla, ayni alaka ile al dı, ve bu süretle, kongram ma merasimi tamamile so miştir. Murahhasların ekserisi , lerini yıldızda hazırlanan | yemişlerdir. Öğleden sonra, saat on te, matmazel Joxefin Şayte yasetindeki “sulh komisy ve matmazel İngeborg V riyasetindeki, — “kadınla arasında İş musavatı temi miİsyonu ,, ayni zamanda mıştır. Komisyon müzakerı bugün de devam edilecel Son Facianın Mes'ulleri Ismetiye caddesinde bl! nin ölümü ve 3 kişinin yı ması İle neticelenen inhida kikatı dün bıtmiş, suçlı yeye verilmişdir. Yapılan hazırlık tahkiki bina yaptıracak olan bay ile damadı Salihin bu Işi M adlı bir mimarla Ethem aç duvarcı ustasına havale e! fakat Muhittin diplomalı olmadığı için pilanlarını bet! me mütabassısı Sergla Kü na yaptırıp imzalattıkları mıştır. Bu işin usulden olduğu lomasız mimarların kend tıkları plânları bile — dip mimarlara imzalattıkları lediyenin bunun böyle y gını bildiği anlaşılmıştır. Hafriyatın — dıvarcı nezareti altında yapıldığı, Muhittinle mukavele — ya dığı ve temel hafriyatınd metro — yüksekliğindeki kenarının — kalaslarla | edilmediği de — tesbit — edil Mimar Muhittin ile Salih edilmişlerdir. Kutu Barı Cinay! Kutu barında çalgıcı öldüren Adilin duruşması Ağır cezada bitirilmiş, iddil kamı tarafından - cezalandı! Istenilmiştir. İlkbahar Ekimi Muğla, 18 (A. A.) — mıntakasında ilkbahar ekini lamış ve şimdiye kadar - ur) ğuna göre 3000 hektar buğday ve yazlık bububat! miştir.