21 Nisan 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

21 Nisan 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

* Tefrika No: 2 Dünkü Kısmın Hülâsası: Pragda güneşli bir sabah.. 1938 yılının 29 Kânunusanisinde yeni Çek hariciye nezaretinin — geniş bir odasında Çekosloyak nazı- rile Alman sefiri karşı karşıya.. Alman seliri, Almanyanin en büyük ve kıymatli başına yapılan — ve — müvalfak — olü- namayan bir suikasttan — do'ayı, sert bir ülümatom — vermiştir. Bu arada Çekoslovakyada Bulunan komünistlerin. ye Alman devleti aleyhdarlarının — derbal — huüdüt harici — edilmesini — istiyor ve nazıra uzün - bir İiste — veriyor. Nazır soğukkanlılılda işi uzatmak ve vakit kazanmak fikrindedir. Mühavore naziktir. Fakat — orta- hığa hakim olan hava ise © nim bette ve içten içe soğuktur. — “ Zatiâlileri de takdir. bu- yururlar ki, bu mesele hakkında kat'i bir cevap vermek salâhiye- timin haricindedir..... Mamafih talebinizin derhal ve tamamile nazarıdikkate — alınacağına — sizi temin edebilirim. Bu bapta maküal ve icrası kabil herşeyin yapılaca- ğanı hükümetinize bildirebilirsiniz. ,, Çek nazırı sesini yorlukla kont- rol edebiliyordu. Bu sırada Ak- man sefiri, listenin tekrar eline tutuşturulduğunun farkına vardı ve bundan hiç de hoşlanmadı, Bakışlarını pencereye çevirdi. 'Tam karşısında Prag şehri vardı. Burası bir krallık şehri iken kral Wenceslous tarafından inşasına başlanılan Katedralın dört kulesi görünüyordu. Bu kulelerden üçü — gotik, dördüncüsü ise barok tarzında idi ve her iki diplomatın da pek iyi bildikleri gibi bundan sekiz sene evvel Alman topları tarafından yıkılmış ve bilâhare yeni bir tarz- da yapılmıştı. O vakit bu topları ateşleten ve patlatan da bir sui- tefehhüm, bir anlaşamamazlıktan başka birşey değil mi Idi? — “Bir hata, çabucak yapıla- bilir, fakat onun neticeleri sene- lerce süzebilir.,, dedi. Alman sefiri, mevkinin İcap ettirdiği reemi bir nezaketle e- lâm vererek salondan çıktı. ı Caresse Longton © gece için Perdita ile buluşmak üzere ken- disine bırakılmış olan Lady Walk- fordun apartmanında uyanık olarak yatıyordu. Yarın arkadaşile mağa- zaları dolaşıp alacaklarını alacak, gece vapurile Ostanda hareket edip oradan da tati! müddetlerini geçirmek Üzere — Praga gide- ceklerdi. Perdita ©o sabah (Warwlichsahi- re) den Londraya gelmişti ve şimdi biraz ötedeki yatakta uyumakta idi. Aralarında sekiz yaş fark “wardı. Zekâ ve tabiatları arasın- daki farklar da bunların dostlu- ğunu bir kat daha arttırmakta idi. Praga gitmeleri sırf Perditanın hatırı içindi. Laurence Norton orada, İngi- liz sefaretinde ikinci kâtip olarak bulunuyordu. Anası ve babası kızlarının Laurence ile evlenmesini isteyorlardı. Zaten — Perditanın aalbi de buna muhalif değildi. Caresse Langton şimdi bu meseleyi düşündükçe, anu bu ge- yahati kararlaştırmağa sevkeden sebebi bir tür.ü tayin edemiyordu. Hakikaten Perditaya bir iyilik, bir arkadaşlık mı yapmak İste- mişti, yoksa kendisi Laurence'i tekrar görmek arzasuna mı kapıl- mıştı ? Caresse beş sene evvel Gerald Langton ile evlenmişti. Kccasının kendisinden on sekiz yaş büyük olmasına rağmen bu izdivaçtan şikâyet etmesine hiçbir sebep yoktu. Kocasının hariciye nezare- tinde oldukça mühim ve mes'ul bir vazilesi vardı. Fakat bunun ne olduğunu sorsanız bilmezdi. Caresse hayatta gittiği iatika- meti tayin hissinden mahrum bir kadındı. Çantasındaki bozukluk parayı saymazdı. bile. Vapura yetişecek trenin kaçta kalkacağını sormağa da Üşeniyordu. Ona ne? Bu gibi üzücü işlerla uğraşacak başkaları vardı! Nitekim bu gibi işleri şimdi Perdita'ya bırakmıştı. Caresse'in Hatıraları Caresse yatağında uyanık ya- tıyor ve tehlikeli düınııcolu.o Oynuyordu. Bundan altı sene evvel Lat- rence Harton ile hemen hemen dile düşecek derecede sıkı bir münasebette bulunmuştu. Bundan kocasına bahsedip etmediğini hatır- layamıyordu. Onun bazan Öyle İhanılmaz açık sözlülük xamanları olurdu. ki aradan birkaç saat geçtikten sonra bu tabiatine ken- disi bile kızardı. Fakat dün, kocasından ayrılırken, kocasının gururunun İstediği kadar kendi- sine alâka göstermemesite kız- mış ve lâf arasında bu eski münesebete dair yarı — şaka, yan ciddi ihtiyatmz bir söz söylemişti. Kocası bunu beklenil- miyen ve bir omuz silkmesi veya bir tebessümle geçiştirilmiyecek derecede — ciddi telâkki - etmişti. Evet, kocası böyle garip bir adamdı. Ne düşündüğü, neler bildiği kestirilemiyen bir adam... Caresse gecenin sükünetinde böyle düşünceler ve hayallerle oynıyor, Perdita ise, dünyada hiç bir düşüncesi olmıyanlar — gibi rahat rahat uyuyordu. m Gerald Langtonüun Hariciye nezaretindeki odasına bir kâtip girdi. — ve — masasına — açılmış bir şifre telgraf koydu * “Biraz mübimce — efendim; derhal görmenizin muvafık ola- cağımı düşündüm de... ,, Gerald telgrafı aldı, okudu : “Hakkın var Beeston,, dedi. Hemen şefe götür.,, Telgrafı parafe etti ve kâtibe verdi. Yalnız kalınca, Caresse'i dü- şünmiye başladı....... Prugda va- ziyet hiç te iyi değildi...... Onun şu sırada Praga gitmesi arftık bir delilikti...... Üç senedenberi Şarki Avrupadaki kazana dıkkat ediyor, bunun kaynayacağı zamanı bek- liyordu...... Steele ufak tefek şeylerden korkacak adam değildi. Hakiki bir sebep olmadan böyle bir ikaz telgrafı çekmezdi...... Binaenaleyh Caresse'in hareketine mani olmalıydı .. Fakat nası!?. O, ancak gece vapurile Os- tanda hareket edecekti. Vapurun bareketine epey vakıt vardı. Fa- MKf c A . Ğ ____________—_____—______w SON POSTA 21-4- 1935 kat dairedeki işleri onu geç va- kite kadar alakoyacaktı. Bildik- lerini, korktuklarını boşhılırııı. hatta karısına bile söylemek caiz olmadığından kendisine -telefonla veya mektupla bile haber gör deremezdi. Fakat yine en makulü iki satırlık bir mektup yetiştir- mekti. Karısının dışarı çıktığı vakit öğle yemeklerini ekseriya Forster lokantasında yediğinl hatırladı. &.Aı. #cele şu satırları kara- Sevgilim Havanım gittikçe bozulacaği ve bu gece denizin çok fırtınalı olacağını haber aldım, Merkezi Wvrupadaki hava şeraiti de çok fena imiş. Havalar düzelinceye ka- dar birkaç gün için birde kalmasını Perdita'dan rica edip kendisini de beraber "eve getir. Her halde böyle hareket etmeni çok rica ederim. Kuvvetli bir sebep olmasa son dakikada böyle bir rlcada bulunmuyacağımı pekâlâ bilirsin. Görüştüğümüzde tafsilât veririm. Gerald Kıskançlık? Gerald'ın düşündüğü gibi öğle yemüğini — Forster lokantasında yemişlerdi. Caresse yemeğini bi- tirmiş ve sigarasını yakmıştı. (Arkası var) Z Nöbetçi Eczaneler Bugece nöbetçi eczaneler şunlardırı Tatanbul — tarafır — Şehzadebanı (Hamdi), Cerrahpaşada (Şeref Ce- Tâl), Fatihte (A. Kemal), Topkapıda (Nazım), Samatyada (Rıdvan), Cibas Hde (Necati Ahmet), Eyüpte (Hik- met), Gedikpaşada — (Asadoryan), Fenerde (Emilyadi),! Çemberlitaşta (Sırrı Rasım), Bahçekapıda (Salih Necatij), — Bakırköyünde — (Hilâl), Bayoğlu tarafı: Yüksekkaldırımda (Vinikopulo), OGalatasarayda (Gala- tasaray), Fındıklıda (Hilâ), Şişlide (Şişli), Kasımpaşada (Merkez), Has. * köyde (Halk), Kadıköy tarafı: Mu- vükkithane caddesi (Leon Çubuke hyan), Kuşdilinda (Hulüsi Osman), Büyükadada (/Halk), Ölüm Zeman kitaphanesi sahibl bay Mi- sakın zevcesi bayan Gülizar dün vefat etmiştir.Cenzzesi bugün Beyoğlu balık gezanı Ermeni kilisesinden sant 4 de kaldırılarak Şişli ermeni mezarlığına makledilecektir. Mer: simde bulunmık arzu edenlerin anat 3 de kilisede bu- Tumnmaları rica — olunur. Allah rahmet eylesin. HASRETLE-TAHAYYÜLETTİĞİN BUNU" TEMİN * EDEİ v Ademi İktıdarı lerir. Eczanelerde bulunur. Fiati bulda 150 kuruştur. Adros 1 Galata posta kutusu 1255 Mi eEğ - Kadınlar Bu Akşam Bü- yük Bir Miting Yapacak ( Baştarafı 1inci yüzde ) liklerile temasa girişmiş, ve bu ! temaslar neticesinde, silâhsızlan- ma yolunda — çalışacak — koca bir kadın —komsiyonunu — kur- muvaflak olmuştur! Madam Aşbi'nin, bu kongreyi kurabilmek için seyahatta bu- landuğu — sırada, — Londradaki birlik merkezinin gösterdiği faa- liyetleri de anlatan — madmazel Gourt'un bu raporu uzün alkış- larla karşılandı. — Son söz alan birlik vezaedarı madmazel Do- rotke Von — Velsen, birliğin bugünkü vaziyetini anlatan uzun raporunu — okudu. — Müteakiben birliğin. Londra —merkez büro- su kâtibi umumisi —manmazel Bonpes'ın — fevkalâde — faaliyeti anılmış, ve — köngre — tara- fından kendisine, bu hizmetlerine mukabil güzel bir el çantası he- diye edilmiştir. Sonra mesal birosunun raporu ve madmazal Walinin şifahı iza- hatı dinlendi. O sırada madmazel Emilie - Goured ikinci defa kürsiye gele- rek Birlikle Uluslar kurumunun teşrik meseslleri hakkındaki ra- porunu da okudu. Birliğe yaptığı yardımlardan dolayı Uluslar kurumuna teşek- kür telgrafı çekilmesi için yapı- lan teklif de ittifakla kabul olun- du. Prenses Radzivie — kürsüyo çıkarak; Uluslar kurumu umum kâtibi sıfatile bilmukabele teşek- kür etti. Ve nihayet kongre icra komitesinin kölelik meselesi hakkında hazırladığı teklif tapo- runu dinledi, ve İittifakla kabul etti. O sırada birinci başkan vekili madmazel Roza Manus; kongreye Berezilya murahhas'ar heyetinin de Istanbula muvasalatını haber verdi. Bu müjde de sevinçle al- kışlandı. Roza Manus kürsüden inmeden evvelk: — Istanbul belediyesi; bu kong- rede çekilen bütün resimleri, bu kongre etrafında yapılan bütün neşriyatı, teklif, ve karar “suret- lerini toplamıştır. Ve bütün bun- lar bir hatıra olmak üÜzere İstan- Bul müzesinin hususi bir köşesin- de saklanacaktır! Dedi. Istanbul belediyesinin bu ha- reketi de uzun alkış'larla karşı- landı. Bu alkışlar kesilince, mad- mazel Roza — Manus, — azaların dagılmamalarını rica etti. Bötün bunlar oluncaya kadar da saat on Üçü bülmuştu. Kongre, müzakerelere — öğleden sonrada devam etmek Üzere dağıldı. * Kongrenin — öğleden sonraki celsesine Bayan Lehreiber riyaset Rüznamede komisyon rapor- larının — müzakeresi, ve — karar suretlerinin kabulü vardı. Salh ve Uluslar Kurumu Ko- misyonu Başkanı- ve Amerika murahhası * Jozefin Şayn ,, ko- misyonun raporunu okudu. Komis- yon başkanı bu hususta izahat verdi, ve bu karar suretinin Cenevredeki silâhsızlanma komis- yonu ile yapılan temaslar netice- sinde hazırlandığını bildirdi, ve aynen kabulünü diledi. Bu kararda deniliyordu ki: — Şarktakl ve garptaki mi- arca kadını temsil eden d0 din kurumu, dostluğa ve sulha M âmadedir. harp sarrır Jlarak halletmelidirler. Her mille- * Nisan 21 yüzünden sayılmakla bitip tükem mez âfetlere maruz kalmışlardır. Kadınlar, harpları yaratan ihtie — lâfları, adalet fikirlerinden İlham tin hakkına rlayet edilmeli, müş terek emniyet prensipleri, bütün dünyaca kabul olunmalıdır. Bütün milletler; mütekabil bir mes'uliyet zihniyetile davranma- hdırlar, Silâhların azaltılabilmesi için silâh imalâthaneleri çok sıkı bir kontrol altına alımmalı, — sivil — tayyarecilik murakabe — altında — tutulmalıdır. Bayan Şayn'ın okuduğu bu teklifler de tam bir ittifak İle kabul olundu. ; Sonra kürsüye Grinberg çılth. Kongre hatırası olarak çıkarılan pullardan dolayı hükümetimize — ve Türk Kadın Birliğine teşekkür etti. Bundan sonra evli kadının tâbiüyeti meselesi görüşüldü. Birliğin lera komitesi tarafın dan hazırlanan bir teklifte, kas dınların evlendikten sonra eski tâbliyetlerini değiştirmemeleri le- teniyordu. | Kongre Başkanı, 1933 yılında — Cenubt Amerikada Montevideo şehrinde imzalanan muahedede kadına bu hakkın - verildiğini — hatırlattı. Bu muahedenin diğer milletlere de kabul ettirilmesini diledi. Sonra kürsüye Türk murahhası Bayan Nebahet Hâmit, — Montevideo muahedesinde mevzu" bahs olan müsavatın lâftan ibaret — kaldığını anlattı ve: 4 — Biz, dedi, haklarını koru- yamayan kadınları himaye etmel mecburiyetindeyiz. Bu — itibarla, bu muahedeyi kâfi bulmuyor, ve daha şümullü tedbirler alınmasın! İstiyoruz!,, Bu sözler de uzun uzun ah lehde, 13 heyette | verdi. Türk heyeti, aleyte rey tabiyetini kabul etmesine vardır. Bundan sonra, meden! hal komsiyonu başkanı Madam Marif Veron, komsiyonunun bazırlad raporu ve karar suretini oku€ Şifahen de izahat verdi. Bilhast” nafaka meselesinde İsrarla du! Nafakadan kurtulmak için yab ci memleketlere kaçan erkı şiddetle cezalandırılmalarını di. Bunun temini için de, olasal birliği Hle bir itilâf sına İüzüum gürdü. Hollanda murahhası da, MT tevideo'da — imzalanınış olan l kadınlara her noktada erk€! müsavat veren bir diğer muâ” deden bahsetti. -Birliği, bu ”U” hedeye İştirakine çağırdı ve | ( Devamı Suncu yüsde ) ——