22 Nisan 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 12

22 Nisan 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 12

SON POSTA Nisan 22 .. ı'ı"ı'innn ve TERAKKİ Nasıl Doğdu?.. P incl kımım No. 261 Her hakkı mahfuzdur. Ziya Şakir 22 - 4- 9365 Nasıl Yaşadı?.. Nasıl Öldü? Alman Tahtelbahiri Firari (Paşa)ları Istanbuldan Yaver Salâhaddin bey, şiddetli bir gribin humma ateşleri içinde yanıp kavrulmasına rağmen bü- tün - kuvvetini kollarına veriyor.. Baltalimanı açıklarına doğru ki- rek çekiyordu. Sandalın başında oturan Seyfi bey, elinde duran fenerin aşığını saklamaya çalışı- yordu. Baltalimanı — açığında çok beklememişlerdi. Derin zülmetler içinden — gelen bir motör sesi işitmişlerdi. O zaman Seyfi bey elindeki feneri kaldırmış.. Pa- rola olmak üzere üç defa sağa, sola sallamıştı. — Birkaç dakika sonra da motör, —korkunç bir hayal gibi yanlarına yaklaşmıştı. Cemal paşa ihtiyatkârane ha- reket etmek İstemiş.. motöre ya- naşır yanaşmaz; — Talât paşa nerede?.. Demişti. Fakat bu suale hiç kimse cevap vermemişti. Birden- bire birkaç kol uzanmış.. Cemal Paşanın omuzlarından yakalamış.. paşanın ayakları bir iki defa ha- vada sallanmış.. sonra motörün güvertesine bırakılmıştı. — Seyfi Beyle Selâhattin Bey, sandalda bulunan çantaları, güçlükle mo- töre Aatmışlardı. Çünkü motör Cemal Paşayı alır almaz, son sür'atle sandaldan uzaklaşmıştı. O zaman Seyfi Bey ellerini ha- vaya kaldırmış: — Çok şiikür.. son vazifemi de ifa ettim, Diye mırıldanmıştı. (Seyfi Bey, Ittihat -terakki ce- miyetinin llk teşekkül ettiği za- man Manastırda (Rehberiumumi) vazifesini ifa etmiş.. Balkan har- binde Trakyada, umumi! harbte de Süleyman Askeri Beyle İrak çöllerinde vatani hizmetlerine de- vam eylemişti. Sonra, uzaktan akrabası olan Cemal Paşanın ya- nına gitmiş.. şifre memuru sıfatile şu son dakikaya kadar paşaya sadakatin! muhafaza eylemişti.| Motör, oradan doğruca Paşa- bahçe Jlimanı önüne ilerlemişti. Orada da açıkta bir kayık bek- lemekte idi. Kayıkta, bir kürekci- den başka iki şahıs bulunmakta idi. Bunlardan birl sabık Sadra- zâm Talât Paşa, diğeri de yine sabık Adliye Nazım Ibrahim Beydi. O gün İttihat ve Terakki kon- gresinde, komite ve fırka haya- tına resmen veda eden ve göz- yaşlarile evinin bir köşesine çeki- len Talât Paşa, geç vakit Paşa- bahçe limanındaki ( Sahip Molla yalısı )oa gelmiş.. Firar saatini orada beklemişti. Bu kayıktan da - motöre aynı süretle İşaret verilmiş.. Motör, kayığa yanaşır yanaşmaz, Alman bahriyelilerin — kuvvetli - kollarile Talât Paşa da motöre çekilmişti, Kayıkta kalan Ibrahim Beyin: — Allah, cümlenize selâmet versin. Sözleri bile, motörün horultusu arasında, pek güç işitilebilmişti. Motör kaptanı, takip edilip edilmediklerini anlamak için Ana- dolu sahilini takiben bir müddet Istanbula doğru inmiş.. Ve sonra biredenbire istikametini değiştire- Enver Paşanın en son resmi rek son sür'atle İstinye limanına gelmiş.. ( U - 17 ) işaretini ta« şıyan Alman tahltelbahirine yana- şıvermişti. Harekete ve Icap ederse dalmaya hazır bulunan tahtelbah- rin bütün zabitan ve mürettebatı, vazife başına geçmişlerdi. Güver- tede, sadece geminin süvarisi (kaymakam, Fon Raynşlus ) ile bütün bu firar plânını tertip eden, (General Fon Zekt).. Ve iki Alman neferi beklemektelerdi. Yolcuların motörden gemiye nakilleri, birkaç dakikadan fazla sürmemişti. Bu iş biter bitmez, General Fon Zekt — yolcuların ayrı ayrı ellerini sıkmışı — Muvaffakiyetli yolculuk te- menni ederim. Dedikten sonra, motöre atla- mıştı. O anda, pervanesinden köpük- ler taşan motör, biraz açılmıştı. İtalya - Fransa Dostluk Tezahürleri Roma, 21 (ALA.) — Italyada seyahat etmekte bulunan eski Fransız muhariplerinin — şerefine Farnez sarayında İtalyan harp cemiyetleri relslerinin iştirakiyle yapılan resmi kabulde Fransız sefiri kont dö Şambron bir nutuk söyliyerek, Fransız muhariplerini asker ve General krala takdim etmiş olmakla müftehir olduğunu beyan etmiştir. Yunan Hudutlarının Bulga- ristana Karşı Müdafaası Atina, 21 (Hususi) — Millt müdafaa vesaitinin takviyesi me- sölesi hararetli bir surette mev- zubahs edilmektedir. Bulgarista- nın tekrar silâhlanmak ihtimaline karşı hudutların behemehal tak- viye edilmesi hususunda da umum matbuat ısrar etmektedir. Romanya Parlamentosu Bükreş, 21 (ALA.) — Mebu- san ve ayan meclisleri, adi İçti- ma devrelerine nihayet vermiş- lerdir. Başbakan B. Tataresko, kıralın nutkunu okumuştur. Kıral, bu nutkunda memleket teşkilâ- tının ikmaline matuf olarak bu İçtima devresinde yapılmış olan işleri ehemmiyetle ııydıtıııkt& SÜT PY UA LA C K SA AAT SELANİK BANKASI 'Tesis tarihi 1888 İdare merkezi Istanbul ( Galata ) Türkiyedoki' galaleri; İstanbul, —( Galata, Yenicami ); İzmir, Mersin. Yunanistandaki şubeleri : Selânik, Atina, Pire, Her nevi banka muamelâtı Uzaklaştırıvermıştı.. (U-17) tahtelbahrinin makine dal- resinde : — Tirink.. Tirink.. Tirink... Sesleri, madeni — ihtizazlarla akisler yapmış.. Gemi, hafifçe sallanmış.. Küçük salonda, yatak- ların arasında henüz ayakta duran firarilerin ağzından dökülen şu karmakarışık sözler, geminin çelik cidarlarına çarpmışti: — Uğurlar olsun. — Allah selâmet versin... — Hadi, hayırlısı... Gemi, Boğazın simsiyah sula- rını sessizce yara yara ilerlemeğe başlamıştı; Enver paşa, kamarada dura- mamıştı. Doğruca güverteye çık- mış.. Başını son defa olarak le- tanbul tarafına çevirip bakmıştı. İstanbul, artık uzaklaşıyor ve, geri geri kaçıyordu. Koyu lâcivert sema altında, boğazın yalçın ka- yaları korkunç heyulâları andıre yordu. Rumeli sahilinde bir ba- lıkçı kayığının feneri sallanıyor.. Balıkçının çatlak ve pürüzlü sesile söylediği garkı, bu karanlık ve esrarlı gecenin — derinliklerinde dalga dalga sürükleniyor.. ve sonra sönüp gidiyordu. Karanlık, derinleşiyor.. ve bu korkunç zulmet içinde ana vatanın yalçın kayalıkları da görünmez <oluyor.. Bütün ufuklar esrarengiz ve sonsuz bir boşluk gibi eriyip gidiyordu. (Arkası var) Galatada büyük tünel hanında £, 3 No.lu yazıhanede ikamet etmekte iken halen ikametgâhi meçhul bulu- nan Aleksandr Hirge'yet Istanbul ikinci lcra Memur- luğundanı Baron Derlanja ve Hayros Klayf vekili avukat Orıl Dilekin 1 teşrinev. vel 934 günlemeçli kira mukavelesile işlemiş ve işleyecek 189 İiranın temi- ni tahsili zımnında Galatada büyük tüno! hanında 2, 8 No, lu yazıhanede bulunan eşyalarınız — hapsedilmiştir. İcra ve iflâs kenununun 103 üncü maddesine teyfikan bu hapsalunan emral hakkında bir diyeceğiniz vare sa tarihi ilândan itibaren nihayet üç gün İçinde bildirmeniz — lâzımdır. keyfiyeti ihbarın tebliği makamına kalim olmak üzere ilân olunur. (10713) GİDAI ve HAYATI KUVVET HASAN FISTIK ÖZÜ YAĞI Zayıf ve cılın olanlara fazla lâzımdır. İşte Hasan Fıstık yağı, gıdal müövaddı ve bilhassa vitamini ve kalorisi çok bol ol- duğundan dünyada mevcut bütün dal maddelerin en mükemme- lidir. Bilhassa çok xayıf olanlarla ddadı olanlara az xa« manp zarfında kat'i tesirini göz- terir. Hasan Fıstık Özü yağının bir kilosu 100 kilo zeytinyağına muadildir. Mideyi rahatsız etme- diği gibl iştihayı tezyid eder ve bir. kilo Fıstik Özuü yağı içen zayıflar, bilhassa çocuklar ve birlnci devre veremliler Iâakal 1-2 kilo kazanırlar. Hasan Fıstık Özü yağı kış ve yaz içilir. Ço« cuklara ve gençlere, solgun genç kızlara hayattan ııvnl azalan ihtiyarlara çok büyük faydalar temin eder. Hasan deposu : Ankara, istanbul, Beyoğlu Şişesi 100, büyük 200 kuruştur. Yeni So;rîdlârı Yeni Soyadı Alanların İsimlerini Aşa: ğıda Neşrediyoruz Istanbulda Ve Diğer Şehirlerde f nci Fırka baş hekimliğinden mütekait Kaymakam bay Hüsnü ve kardeşi Tnci Kolordu satın alma komlsyon reisliğinden müte- kait Kaymakam bay Kemal, hem- şireleri bayan Münire Bilgütay, gazete müvezzilerinden Osman oğlu Ali Osman Küçüktepe, an- nesi Zehra Demirgönül, Elektrik şirketinde Ali Rıza kardeşleri Gi- resonda bay İhsan, Kuleli askeri lisesinde mukayyit ve anneleri Alpagtl, Salt ili nüfas memuru bay Mustafa Asım Öner, Yenişehir nüfus memuru Bay Ziya, kardeş- leri Bay Hilmi ve Bay İzzettin Mete, Beytüöşşebap askerlik şube reisi yüzbaşı Bay Rıza İşil, Ge- dikpaşada Eesirci Kemal cami sokak No 12 de Bayan Samiye oğlu Bay All Burhanettin Ertürk, Kars diş tabibi Bay Fikret, babası eczacı Bay Sabri ve eşleri Emci- oğlu, Boğarzlıyan llk tedrisat mü- fettişi Bay Hâmit Yasa soyadla- rını almışlardır. ğ Bingölde Bingöl, (Hususi) — Kaza kay- makamı bay Kemal Aral, |. K. bay Ali Haydar Tan, tahrirat kâtibi bay Mehmet Şerif Fırat, nüfus memuru bay Muhiddin Gi- ray, mal müdürü vekili bay Ferit Köse, sandık emini bay Şefik Aslan, tapu memuru bay Necatl Bayram, tıhhat memuru bay Sa- bahattin Öndül, varidat — kâtibi bay Şükrü Soran, nüfus kâtibi bay Ihsan Yüksel soyadını almış- lardır. Geredede Gerede, (Husust) Gebizler mahalleside Demirci Ömer oğlu bay Hasan Demir, orta mahalle- den İmam oğlu İsmalil Düzer, değirmenci sabiık nufus memuru bay Mehmet Emin Ergün, kayil- ler maha'lesinden Kodeli oğlu bay Sezai Eryigit, süviller mahal- lesiden Haseki oğlu Yusuf Ersoy, Çavuş oğlu Yunus Erdem, Kâtip oğlu bay Muharrem Erten, Hacı Maksut oğlu bay İsmail Öneri, İlyas oğlu Şeref Özyurt, gebizler mahallesinden Emek oğlu Şem- settin Ercan, Hacı oğlu Hasan Gönülal, Lâtif oğlu terzl bay Hasan Cüneray, Semerci Ibiş oğ- lu Ahmet —Kökmen, Kadife oğlu — İsmail Gökçe, —Ömer oğlu Ömer Karagöz, Hacı Yakup oğlu Lütfi Özyiğit, Kayıl- lar mahallesizden Yavaş oğlu damadı bay Abbas Günuyan, Ibrahim oğlu Ahmet Necati Gük- can, Çıplak oğlu Seyit Mehmet Itşkin, çoban Recep oğlu Recep | Kutlugün, Karagöz oğlu Hüseyin Koçan, Kayyım oğlu Sadık Peh- livan, Pehlivan oğlu Mustafa Sa- raç, Orta mahalleden Şaban oğlu Hüseyin Nalbant, nalbant oğlu Zeynelabidin ve kardeşi Rifat Özdamar, Karagöz oğlu Ömer Özay, Demirciler mahallesinden saraç oğlu Tayyar ve kardeşi Ibrahim Sardoğan, Göcbek oğlu Seyit Mehmet Söylemez soyadla- rını almışlardır. Şibindkarahisarda Şibinkarahisar — Şişman oğlu bay Mustafa ve oğlu bay Abdür- rahman Yerlikaya, bay Hâmit kardeşi bay Hüseyin Kaynak, Tamzara ilkmektebi okutanların- dan bayan Nafia Özsan, bay hin soyadlarını almışlardır, Etem ve kardeşi bay Şevkeli amcası Ünlü bay Mehmet, kardeşi | B. Muharrem Dinçer, Kara Mel oğlu Ali oğulları bay Ahmet V€ bay Kâmll, bay Mustafa Köksül imam bay Salih Uysal, kürt oğlu bâay Osman, kardeşi bay Zühtü: bay Muharrem Akgün, Mustafâ oğlu bay Yusuf Başaran, Sellf oğlu bay Şükrü Aşan soyatlarıs! almışlardır. Besni Süvarlı nahiyesinde eşi hıyın Zehra, oğlu bay N: Tünay, Nahiye j.k. kumandanı bâf All Önel, jandarma bay Ahmel Ünal, Süvarlı muhtarı bay Baklf kardeşi bay Seydi, bay Ali De ğan, muallim bay Ali, oğlu baf Mehmet Özdemir, bay Ferid oğ' lu Mehmet Erdem, bay Hüseylö oğlu Mehmet, Fehmi Demir, aza' dan bay Hüseyin Yılmaz, Kilist' cik muhtarı bay Vakkas kardef' leri bay Reşit, bay Mehmet Şe” — DOYÇE ORİENT BANK Dresdner Bank Şubesi Merkezi: Berlin Türkigedeki şabelerli Galata - Istanbul - izmir Deposu: İst. Tütün Gümrüğü * Her türlü banka işi * Göçmenlere | Yardım Meselesi Geçenlerde Romanyalı - oluP Eskişehirde yerleştirilmiş blrıu' menden bir mektup aldık. zat, Romanyada — memur lk' buraya geldiğini ve işsiz kaldi' | ğgını yazıyor, çiftçi göçmenli iş görebilmelerine mukabil vak" tile memur — olan göçmenlerit pek müşkül bir vaziyate girı' lerini kaydediyordu. Bu alâkadar — makamların — nazar” dikkatini çekmiştir. Bu münatif betle Matbuat umum müdürlü gü delâletile bize, şu tezi gönderlimiştir: Nüfus işleri umum ııınduıli' günden: — Garzetenirin — 6/ günlü kari sütunundaki Roııf ya göçmenlerinin vaziyeti bak* kında yazılan yazı tetkik edildi” Silistireden göç eden ve sef” best iskân isteyerek Eskişehir? | gelen bu göçmenlerden bir kaf evvelce Romanyada memur duklarından — ve 2510 — sa kanunda — göçmenlerden ev memuür — olanların vulyoılı nazarı — dikkate alınmadı. bahsetmektedirler, Bu kanunun 15 inci mlw sine nazaran serbest lılılı yenlere — hükümetçe ':: yardım yapılmaz. Yılıııı me' olan yerlerde toprak ve verilebilir. Bu yapılması Eskişehir yazılmıştır. Memuriyet talebi de h“: kanunlarına tabi bulunduğun' yapabilecekleri memuriyete İ“. bu hususta alâkadar v.kllıd". müracant etmeleri lâzımdır. —