27 Mayıs 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

27 Mayıs 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Büyükçekmecede | Bakkallar Ilâç Satmıyacaklar Büyükçekmece ( Hususi ) — Reçete ile alınması lâzımgelen lâçların aktar ve bakkallarda satıldığı gözönüne alınmış, alâka- darlara emlir verilerek bunun yasak edilmesi istenilmiştir. Bunun üzerine — dükkânlar — dolaşılmış, asprin, kinin göztaşı, saçı kıbrıs gibi doktorluk ve eczacılıkla ilişiğzi olan maddeler müsadere olunmuştur. Bunun Üzerine dük- kânlarda göztaşı bulmak iİmkâmı kalmamıştır. Halbuki burası bağı çok olan bir kasabadır. Bu mevsimde de bilhassa göztaşına — çok ihtiyaç vardır. Göztaşı İstanbulda ecza- nelerde değli, alelâde dükkânlar- da fıçı ile serbestçe satılmakta- dır. Burada da aynı şekilde satışa müsaade edilmesi icap etmekte- dir. Bağlarda göztaşı kullanılma- sının bazan birgün geri bırakıl- ması bağlar için büyük zararlara sebep olabilir. Bunun için göz- taşı satışının serbest bırakılması bağcıların. mühim bir ihtiyacını karşılayacaktır. Şirincede Bir Kadın Öldürüldü Şirince: Selçukta (Hususi) — Bu- rada, yabancı bir erkeğin kuşku uyandıran bir #özüne kapılan içli bir köy delikanlısı, tapınırcasına sevdiği genç karısı Bayan Hatice- yi öldürdü. Bayan Hatice Çiçeler köyünden Veli oğlu Mevlüdun karısıdır. Voli oğlu Mevlüt, karı- sını uçan kuşlardan bile kıskanı- yor, onun başkalarile görüşmesi- ne mani oluyordu. Veli oğlu Mevlüt, tarlada be- raber — çalıştığı arkadaşlarından Hasan oğlu Mevlütla ufak bir meseleden dolayı kavga etmiş, Hasan oğlu Mevlüt Veli oğlu mevlüdu kızdırmak İçin: — Haticeyi seviyorum. Onu senden boşatarak hükümet vası- taslle alacağım, Göreceksin sen... Demiştir. Bu sözler kıskanç kocanın kafasında kuşkular uyan- dırmış, Veli oğlu derhal karısının yanına — varmış.. onunla İiki söz bile konuşmadan döğmiye başla- miş ve biçağını çıkararak öldür- müştür. Katil aşık, karısının soğuyan cesedi önünde daha fazla kalmı- yarak kaçmıya teşebbüs etmişse de zabıtanın eline geçmiştir. İz- mire gönderilerek Ağır cezada muhakeme edilecektir. DOLAŞAMAZSINIZ FAKAT $ SÜ Son Posta DAKİ BİR İLÂN Bürün Üwkeyi HERGÜN DOLAŞIR SON POSTA Mayıs i') Dünya İktisat Habeılvıl' Romanya Gümüş Mecidiyeler Cenup Vilâyetleri- petrrolleri mizde Büyük Zararlara Sebep Oluyor Gaziantep (Husus!) — Cenup ve şark vilâyetlerimizde tedavül- de bulunan eski gümüş mecidiye ve gümüş paraların buralarda oynadığı rol pek menfidir. Gümüş para piyasası bir gün bile değiş meden kalamamak ta ba yüzden her sınıf halkın zararını muücip olmaktadır. Bir vakitler 62 gümüş kuruşa geçen bir banknot şimdi kırk gümüş kuruşa kadar düşmüştür. Tüccar, esnaf ve memurların bu yözden — karşılaştığı ziyan çok önemlidir. Bir gümüş mecidiye kırk kuruş banknot paraya geç- mekte iken blulerce lira veresiye yapmış bir —tüccar — mecidiye elli kuruş banknot paraya yük- seldiği takdirde tahsilatını gümüş para ile yaptığı İçin önemli bir zarara uğramaktadır. Aksi halde de köylü ve yagaltman (müstehlik) zarar etmektedir. Memurlar da bu yüzden büyük zararlara katlan- makta, mecidiye eli — kuruşken borçlanan memur ay başında mecidiye — 40 kuruşa düştüğü zaman borcunu ödemekte, an az ayda 10 lira xarar görmektedir. Fiatı değişen sadece gümüş me- cidiyedir. Eşya fiatları hiç değiş- memekte, hep olduğu gibi dur- maktadır. Bu kararsızlığa cenup hudat- larımızı teşkil eden Suriye kasa- balarındaki kaçak eşya satıcıları ile bir kaç tufeyli sarrafın sebep oldukları sanılıyor. Şimdi bütün halk eski gümüş paraların kullan- masının yasak edileceği 936 yılını beklemektedir. Gaziantep çarşısından 'bir görünüş İzmir Köylerinde | Kinder Haymler Yapılıyor Izmir, (Husust) — Vali Gene- ral Kâzım Dirik, bu yıl vilâyet köylerinin on altı yerinde mek- tepli çocuklar için kinder haym- ler açılmas.nı alâkadar kaza kay- makamlarına bildirmiştir.j Bütün yıl ders sıralarında yo- rulan çocuklar, yazın yüksek te- pelerde kurulacak kinder haym- lerde istirahat :decektir. Kinder haymlerin ber türlü masrafları, yiyecekleri köylü tarafından temin edilecektir. Her kinder haymde bir mu- allim bulunzcak; günün muayyen zamatlarında köy çocuklar.na kır müşahedeleri yapılacaktır. Kinder haymlerin doktorları ve hastaba- kıcıları da bulunacaktır. Ayvalık Gençleri Akını Oynadılar Akın piyesinde Ayvalık gençleri Ayvalık, ( Husust ) — Şimdi Halkevine — iltihak etmiş olan Yurd temsil heyeti Akın piyesini büyük bir muvaffakiyetle temsil etmiştir. Gençler dekorasyonda şimdiye kadar — Ayvalıkta — hiç görülmemiş yenilikler yapmışlar, gün batışını, ayın havada duru- şunu elektrik ziyalarile canlı bir şekilde idare etmişlerdir. Makyaj ve kılık muvaffakiyeti de zikre değer variyettedir. Temsil kolu bir müddet sonra Unutulan adamı oynıyacaktır. Nizipte Yaralanma Boludarğağfcılık Hizip ( Husust ) — Elektrik fabrikası sabibi Mustafa ile ber- ber Mustafa arasında bir kavga çıkmış, kavganın sonunda berber Mustafa başından ağır suürette yaralanmıştr. Tahkikat — yapı: maktadır. Bolu (Hususi) — Kibriscik na- hiyesinin merkezi olan Karado- ğan Boluya 75 kilemetre mesafe- dedir. Burada şimdiye kadar bağcılık yapılmazdı. Bu yıl Meh- met Ali adlı bir gencin teşebbü- süyle dört köyde 10 bin kök bağ dikilmiştir. Kurşunlu İstasyonunda Trenin İlk Gelişi Dolayısile Şenlik Yapıldı Kurşunlu: İlgazda (Hususi) — Kurşunlu 600 evli ve 3 bin ni- fuslu bir nahiye merkezidir. Na- hiyeye bağlı 48 köy vardır. Havası çok güzel, suyu bol ve toprağı verimlidir. Şimdiye kadar alınan mahsul satılamaz ve ambarlarda çürür- ken bundan sonra memlekete iyi bir kazanç temin edecektir. Çün« kü artık köylü mahsulünü uzak pazarlara götürmek imkânını elde etmiş olmaktadır. Türkiyeyi baş- tanbaşa kuşatan demiryolu ağının bir parçası da buraya uzanmış ve Kurşunlu istasyonuna ilk - tre- nin gelişi dolayısile büyük şen- likler yapılmış, kurbanlar kesil- miştir. Tren Kurşunlunun çabucak büyümesine Tecim ve Tarım ala- nında daha geniş iş yapmasına hizmet edecektir. Kaza merkeri- nin de buraya getirilmesi müm- kün olacaktır. Bulancakda Merkez - İlk Okulu Genişletiliyor Bulancak, (Hususi) — Merkez ilkmektebinin Üstüne bir kat daha çıkılması kararlaştırılmış ve he- men inşaata başlanarak yeni dere yılı. başına kadar — bitirilmesi kararlaşlırılmıştır. Mektebin ya- nındaki metrük ve harap Kili- senin de Üzeri örtülecek, bu- rası da mektebe eklenecektir, mektebin Üst katı yapıldıktan sonra birinci, ikinci ve dördüncü sınıflar ikişer şube olacaktır. Mektep arsası içinde bulunan ve şimdiye kadar malmüdürlüğü tarafından kiraya verien ev de hazirandan itibaren kiraya verk miyecek ve maar.f iadaresi tara- fından istimlâk olunarak mek- tebin yatı kusmına — tahsis edile- cektir. Adapazarı-Bolu Treni Bölu ( Husust ) — Devlet De- miryolları ticaret ve terife müdür muavini Ali İlhami — bir buçuk ay sonra Adapazarı - Bolu demir- yolu hattının — inşasına başlana- cagını — söylemişlir. — Demiryolu Boluya 25 kilometre — mesafede ve Bolu dağı dibinde Darı yerine gelecektir. Tren bu yıl sonunda Darı yerine gelecektir. Bükreşten yazılıyor — 1935 yılı İlk Üç ayı İçinde Romanyada (2,123,678) ton petrol çıkarılmıştır. 1934 yılı aymı ayları içinde İse (1,947,264) ton petrol elde edil- mişti. Şu iki rakkama göre bu yıl Romanya petrol kuyularının lstihsalâtı bir yıl öncekine kıyasla bir hayh artmıştır. Esasen bu ar- tış Romanyanın petrol ihracatında da göze çarpmaktadır. 1934 yılı ilk üç ayında dışarıya gönderllen petrol miktarı 1,329,233 ton iken 1935 de aynı müddet zarfında 1,489,812 ton petrol İhraç olun muştur. * İktisat Bakanı Dr. Şahtın mali tetkik heyeti ta- ':mç ':;._ rafından ylhıııcııı arttırmak için ya- tırmak İçin pılan araştırmalar devam etmektedir. İlk iş olarak Ibracatı Endüstriden toplanacak bir para ile teşvik etmek esasi kabul edilmiştir. yapılan projeye göre — her endüstri ile uğraşali ticarethane yaptığı muamele Üzes rinden yüzde 2 nispetinde ihracati teşvik parası verecektir. Ancak bu yüzde ikilerin bir yeni vergi hali almamasını teminen bu para« ların endüstri birlikleri tarafından müesseselerin aidatı İle bir arada toplanması muvafık — görülmekte- dir. Bu vergi bugünlerde tatbili edilmiye başlanmaktadır. * Riyo de Joneire — Brezlilya Brezilyanın! kahveleri — resmi kahve re- dıirîıl lı“ı:hndı;: apılan esti koltesi ı,n.ıpıiyoııı göre Brezilyanın ( 1935 ) yılı kahve. rekoltesi İ8 milyon çuval olas " caktır. Bu —rekolte tahakkuk; ederse 1935 yılında Brezilyanın , kahve mabsulü orta derecede!: olacaktır. Nevyorktaki kahve bor- : saşı Brezilya kahve rekoltelerinl şöyle tesbit etmektedir: 1934 de (14,102,000 ) çuval; ( 1933 ) de (29,610,000) çuval; (1932) de ise (16,510,000) çuval, Görülüyor ki (18) milyon çuval tam orta dere- cede bir rekoltedir. Beki Zabtlye, Çatalçeşme sokağı, 28 İSTANBUL Gazetemizde — çıkan yam ve resimlerin bütün hakları Mahfuz ve gatetemize sittir ABONE FiATLARI 16 |3 :B Kr. | Kr. 7S0| 400 | 150 | B00 1300 Abone bedeli peşindir. Adres değiştirmek 25 kurdştur. Galen evrak geri verilmez. Hânlardan mes'uliyot alınmaz. Cevap için mektuplara 10 kuruşluk pul ilâvesi lâzımdır. 2700 4