30 Mayıs 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

30 Mayıs 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Öperatör Kemalden Bir İki Sual © Gençlik * Cümhuriyet halk partisinde cereyan — eden konuşmalardan kökü memleket dişında bulunan teşekküllerin dağıtılacağı hükmü çıkarıldı. Bu teşekküller arasında akla ilk gelen masonluk oldu. Ba baber, masonlar arasında te- lüş uyandırdı. Üstadı âzam operatör Kemal ortaya çıktı. Masonluğun milli- yetçi, vatancı, inkılâpçı, bürriyeti sever bir teşekkül olduğunu ve şimdiye kadar memlekete hiz- metten başka bir hareketi görük mediğini ilân etti. * i Bir İki Sual Üstadı âzama bir ikdi sual sormak İsterim. Cevaplarını ver- mekte kendilerini serbest bıra- kıyorum: 1 — Masonluk milli bir. te- şekktil müdür, beynelmilel bir teşekkül müdür? 2 — Masonluğun gayesi millt midir, kozmopolit midir? — Sizin nazarınızda mason yan bir Bulgar,bir Ingiliz ile mason olmıyan bir Türk arasında bir fark yok mudur? Birinciyi ikin- ciye tercih etmez misiniz? 4 — Masonluk biri Pariste diğeri lagilterede ikl merkezden birine bağlı değil midir? Bu itl- barla da Türk — masonluğunun kökü hudut dışında bulunmu- yor mu? 5 — Yüksek bir mevkidesi- hiz. Devlet namına yaptırılacak mühim bir iş var. Müracaat edem lerden biri eccnebi fakat mason, diğeri Türk fakat mason değil, lıınâlılnl tercih edersiniz? — Mason kulübü bir tekke, masonluk bir tarikat değil midir? Bu sualin cevapları bu teşek- külün mahiyetini meydana çıkar- mıya kâfi gelir sanırız. k * » Gençler Almanya seyahatinden yeni dönen bir arkadaş anlatıyor! — Almanyada herşey gençle- rin elinde. Berilnde bütün mat- buat ve propaganda İşlerrini idare eden adam 34 yaşında. Ham- burgta ayni işl 30 yaşında bir genç görüyor. Münihte matbuat Şefi 24 yaşında, bu gençler ken- dilerine verilen işleri görülmemiş bir sür'atle görüyorlar. Bürokrasi ük. daktilonun, dosyanın, muha- renin yerini — makine almış, yalnız Göbels'in odasında 24 muh- telif makine var. Genç amir Makineden makineye koşuyor ve Almanyanın her tarafına talimat Veriyor. , İngilterede Makdonald çekil- ikten sonrs kabineye oğlu gire- tek. Bu delikanlı 34 yaşındadır. hgiliz harict siyasetini — idare eden Eden henüz otuz beş yaşına gelmemiştir. Tngiliz gazetelerinden biri ge- rn gün, gazetede çalışan tahrir eyetinde otuz yaşına varmamış Bençlerin ekseriyeti teşkil ettiğini Yazıyordu. Çabuk iş, genç iş, kat'i iş, bunu ancak gençlik — yapabilir. ı.'ml:rııiyi ancak böyle önliye- iliriz. Bir Çocuk Kuyuda Boğuldu İzmir, 29 ( Hususi ) — Meone- Menin Ulucuk köyünden Salâhattin nda iki yaşında bir çocuk, bağ civarında su dolu bir kuyuya | düşerek ölmüştür. Pilsudşkinin Kalbi - Vilno, 30 (A. A.) — Mareşal :':'“dıkinin kalbini hamil olan | .nhfuı buraya getirilecek ve | Nesinin külleri ile beraber gö- | , Mesi anına kadar muhafaza cektir. « Hayat bir cephe harbine benzer. Muvallak olmak biraz kuvvet, biraz hesap, biraz da tesadül işidir. Cephede düp manımızın kuvvetini bilmeye mocburuz. Öna göre kuvve- timizi tamamlamak iztirarındayız. Fakat bütün bu tedbirlere Metaksas, Venize- lostan Para Alıyormuş Venizelos Eski Kral İle Anlaşmış Atina, 29 (Hususi) — Seçim mücadeleleri münasebetile çok garip şayialar dönmektedir. Ga- zeteler Metaksasın memlekette karışıklıklar çıkarması için Ve- nizelostan para almakta olduğu- nu yazıyorlar. Yeni çıkan bir gazete Veni- zelosun eski kıral Jorj İle anlaş- mak için ortaya birçok tavassuts cular koyduğunu yazıyor. Hükümeti İseçim zamanında zorluğa koymak için papasların başkaldırmasını da Metaksasın tehrik ettiği söylenmektedir. Bu hallere karşı hükümetin diktatörlük ilân edeceği tekzip olunmuştur. Ortodokslara Saylav İstemat Zihninin Bir Mektubu Ankara, 29 — Bağınsız Es- kişehir Saylavı lstemat Özdamar bütün ortodokslara ve ortodoks mütevelli beyetlerine birer mek- tup göndererek hava tehlikesini blaı Üye —olmalarını tavsiye etmiş, kendisi de ber yıl elli lira vermeği teahhüt etmiştir. Eşek Eti İzmirde De Bir Kaçakçı Şebekesi Tutuldu Izmirden yazılıyor : Burada et kaçakçılığı yapan bir şebekenin eşekleri keserek etlerini halka koyun eti diye sat- tıkları anlaşılmış ve bunu yapan- lar yakalanmıştır. İSTER İNAN Bir yazıcı arkadaş yazıyor: “Size blr. otel anlatacağımı Servisi bozuk. Kışın sular akmaz, muslükler buz tutar. Banyolar, ayakyolları berbat. İçinde elektrik tesisatı var amma, boruk olduğu hattâ mumla aydınlat. y baştan aşağı saydıklarım yetişmiyor gibi, daha birço için, odaları petrol lâmhalarile, mağa uğruşırlar. — Otel de var. SON POSTA ken düşmanınızı bi Hayat ta SON TELGRAF HABERLERİ Yunanistanda Korku Veren Şayialar Atatürk Yakında Ankaraya Git- meleri Muhtemel Ankara, 29 — Cümhur Reisi Atatürkün iki haziranda Ankara- ya gelmesi, birkaç gün kaldıktan ve yeni Rumen ve Macar sefirle- rini kabul ettikten sonra İstan- bula dönmesi muhtemeldir. İş Kanunu Kamutayın Gelecek Top- lantısında Görüşülecek Ankara, 30 ( Husust ) — İş kanununun Kamutayın ikinci teş- rin — toplantısında konuşulacağı ve neticelendirileceği anlaşılmak- tadır. Terkos Deposunda Boğulan Kız Daha İki Gün Evvel Nişanlanmıştı Iki gün evvel Fatih Belediye dalresinde — nikâhı kıyılan — ve Karagümrükte oturan Bedia adlı kızın Edirnekapıdaki terkos su deposunda ölüsü bulunmuştur. Bedianın depoya nasıl düştü- gü tahkik edilmektedir. Depoda ceset çıkınca İstanbula yayılan bütün borular kapatılmış, Ter- kostan depoya — gelen borular doğruca Istanbula giden borulara bağlanarak su temin edilmiş, de- podaki su da boşaltılarak depo- nun temizlenmesine başlanmıştır. Tenzilâtlı Kazanç Vergisi Ankara, 29 — Kazanç vergisl kanunu — hükümlerini değiştiren bir. maddelik kanuna göre bir “Bu otel acaba îi. tutuluyor. Ba | caziboli bir turlet noksan şeyler &it değil vilâyetin b öyledir. Düşmanlarımızı bilmeye, silâhlarimızı bilemeye mecburuz. Tesadüf te yardım ederse, olmamıza mani kalınaz. Fakat hesapsız ve bazırlıksız cephe« ye koşanlar perişan ve mahvolurlır. Hayat cephesine çıkar- ona göre muvaffak iniz, kuvvetlerinizi hesap ederek hazırla- nıniz ve çıkacak ilk fıraattan istifadeve çalışımız. — Çıkt Müzeden Alhn;rî Aşırmışlar İzmirde Üç Kişi Tevkif Edildi Izmir,29— Izmir müzesinde bir hırsızlık meydana — çıkarılmış, ambar memuru Esadın bir buçuk senedenberi bazı Venedik ve Bizans altınlarını — aşırdığı, sarraf Pece ile sarraf Leona sattığı İddiası üzerine tahkikata girişilmiştir. Her üçü de suçlarını itiraf etmişlerdir. Altınlar meydan da yoktur. Esat tevkif edilmiştir. İsmet İnönü Şehrimize Geliyor Başbakan İsmet İnönü yarın şehrimize gelecektir. Yeni Hatlar Önümüzdeki Eylülde İşletmeye Açılacak Ankara, 29 — Devlet Demir- yollarından 90 kilometrelik Eski- pazar - Somacık, 61 kilometrelik yol Çatı - Dicle, 100 kilometrelik Dicle - Ergani - Diyarıbekir, 32 kilometrelik Malâtya - Kocaköp- rü, 80 kilometrelik Sıvas - Koca- köprü, 153 kilometrelik Afyon « Antalya, 62 kilometrelik Çangırı- Somacık hatları Eylülde'işlemeğe açılacaktır. Ankara ile Çankırı ara- sında da bir Hazirandan itibaren tenezzüh katarları İşletilecektir. yazıhane, muayenebhane ve İdare- hanede birkaç kişl müştereken çalıştıklarını ispat ettikleri takdir- de her birinin kazanç vergisinden yüzde 30 tenzilât yapılacaktır. ISTER INANMA! | neredodir, dersiniz? İhtimal ki böyle bir şey olacağına inanamıyacağınız için, mübalâğa etti. gime hükmedeceksiniz. tafsilât) aynen kaydettim. En hücre bir köyo bile lâyik göremiyeceğiniz bu otel bizim en büyük, Hayır; ben, sadece, — verilen en şirin ve merkezi olarak görmek istediğimiz Bursada, Uludağ tepesindel Otel d ursada, Uludağ tepesinde 'niuîn:;l_',ey. bu şahsa İSTER İNAN İSTER İNANMA! Sözün Kısası Ahmet ü Cevdetin Ölümü Servar - Bedi Ahmet Cevdeti ben on yedi sene evvel tanıdım. lik olarak onun İkdam'ında musahhihlikle gazeteciliğe başlamıştım. Onda, | saf bir köylü ruhuna kolaylıkla yerleşmiş bir Avrupa medeniyeti aşkı buldum, Bu ruh ve bu aşk, ona, iki basit ve büyük fikri zahmetsizce hazmettirmişti. Sayısı belki on bini geç:n makalelerin- deki fikirleri şa .ki sörde kısalt- mak mümkündür: Türkleşelim ve Avrupalılaşalım. Hayatında istediğinden âlâsını gördüğü için bahtiyardır. Ankaraya gitmeden birkaç gün evvel, mensup olduğum bir hafta mecmuasında büyük kar- deşimi görmeğe gelmişti. Elini öptük. Hâlâ bir gazete çıkarmak istediğini söylüyordu. Bize bazı öğütler verdi, Henüz yeni çıkan | mecmuaların hiçbirini görmediği için: | — “Resim koyunuz, resim ! dedi, resimsiz gazete olmaz, ,, Bu, çok basit fikir; görgülerle dolu bir hayatın son verimlerinden olun- ca ayrı bir mana alıyordu. lümünün Ankara Basın Ku- rultayı günlerine tesadüf etmesi ondaki mes'ek beyecanının yük- sek ve acı bir İspatıdır.. Son nefesini de mesleğine veren bu büyük Türk gazetecisi, kendisile beraber bütün bir — gazetecilik #«kolunu da mezara götüren son hocamızdır ki Basın Kurultayına gösterdiği alâka, rubunda men- sup olduğu devri aşan hamleler ve tazelikler gizli olduğunu — gös- termiştir. Belki yaşlı bir yürek © genç ruhu taşımadığı İçin sek- ti ve durdu. Bu da onun ölümün- den ziyade canlılığının ispatıdır. Almanyada Askerlik Bir Sınıf Daha Silâh Altına Çağrıldı Berlin, 29 (ALA.) — Mecburl! aakerlik hizmetinin ihtiyat teşkilâtı kara bakımından sonradan yapılacak- tır. Şimdilik her! axkerlik mıntaka- sı, ihtiyat kuvvetlerinin — başlıcasını kendi mıntakalarından tedarik ede« ceklerdir. Fakat doğu Prusyası gibi andân ayrılmış ve kandi sav« kendisinin yapması lâzım gelen ve nüfusu az olan bu mıntaka için harbiye bakanlığı mecburi askerliği elli beş yaşına kadar çıkarmış ve İkinel bir sınıfı 1910 sımıfını da allâh altına çağırmıştır. Önümüzdeki sene- lerde de 1915 liler ile 1911 Hiler, 1916 hlarla 1912 liler ve 1917 lilerle de 1913 Hiler aynl zamanda ellâh aitında bulundurulacaktır. İzmirde Bir Mani- tacı Vuruldu Izmir, 29 (Hususi) — Çukur- çeşme karakolu bekçisi Yusuf, sabaha karşı sokakta dört kişinin para paylaştıklarını görmüş, Üzer- lerine yürüyünce — kaçmışlardır. Fakat bunlardan manitacı Mehmet bekçiye küfür ettiği için bekçi Yusuf tabancasile ateş etmiş, yaralamıştır. Mehmet hastanede- dir. Tahkikat yapılıyor. Güzel Fotoğrat Yarışımız Yaz geldi. Şimdi kırda, de nizde, plâjda birçok güzel manzaralara şahit olacaksı- nır. Elinizde fotoğraf maki- neniz varsa, hemen bunlar- dan birini tembit ediniz ve çıkardığınız — fotoğrafı bize gönderiniz Her neşredilen fotoğraf — Için sahibine (1) lira verilecektir. İ