14 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

14 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Kemaliyede Son Posta Dut, Kemaliyelilerin Baş- hca Geçim Mahsullerinden Biridir (Dünden artan) Kemaliyeliler, duttan pekmez ve pestil, yaptıkları gibi kuruta- rak yemek ve satmak suretile de çok İstifade —ederler. Burada Mayıs ayı geldi mi dut ağaçları- nin altı temizlenir ve çamurla sıvanır. düzlenir, dut oluncaya kadar çamur kurur, dutun dökü- leceği yer düz çimento gibi sert- leşir... Dut olduktan sonra yavaş yavaş altına dökülmeğe başlar. Dökülen kurur dökülen kurur. Nihayet bu dutlar toplanır kak burdan geçirilerek adam akıllı elenir, tertemiz hazırlanan çuvak Jara konarak evlerde sureti mah- süsada yapılan anbarlara yerleşti- rilir. Alışveriş sonu gelince dut ku- ruları anbardan çıkarılır, çevredeki kaza ve kasabaların pazarlarına satılmağa getirilir. Dut, pazar- larda para ile satmaktan daha çok buğday ve arpa ile değiştiri- lir. Kemaliye toprakları yaradılış Hibarile taşlık ve dağlık olduğun- dan hububat alımına elverişli de- gildir. Onun için Kemaliyeliler buğday ve arpaya olan iht- yaçlarını civar buğday ve ar- pa İstihaali fazla olan kazalar- dan — temin — ederler. Kema- liyeliler dutun meyvasından bu süretle İstifade ettikleri gibi dut yaprağından da pek çok lstifade ederler. Burada ipekçilik almış yürümüş ve başlıbaşına bir İş olmştur. Burada hemen her evde bir kozahane vardır. Komaliyede halıcılıkta gelişmiş ve ilerlemiş bir durumdadır. Bun» dan birkaç — yıl önce — halıcılar aralarında bir güç birliği yapmış- lardır. — Kemaliye halıları. yurd içinde ve yurd dışında Ün almış bir durumdadır. Buradan Iikinci derecedeki vasıtalarla — yabancı Ülkelere halı satışı yapılmaktadır. Halıcıların toplu bir halde çalışışı aradaki mütovassıtların kâr nis- petini azaltmışsa da son yıllarda- ki halı satışının genel mahiyette- ki durgunluğu Kemaliye halıcıla- rına da önemlice tesir yapmıştır. Burada küçük el tezgühların- da pek çok dokuma İşleri yapı- maktadır. Bundan — birkaç yıl önce şehrin tam tepesinden akan ve bütün şehrin su ihtiyacım karşı- layan “ Kadı göl ,, önden lstifade edilerek masrafaz — bir elektrik fabrikası kurulmak, konuşulmuş ve düşünülmüş, fakat şehrin e'ek- trik istihlâk kabiliyoti hesap edi- lince iş yalnız tenvirata kalırsa zarar olacağı anlaşılmıştır. Yurtta büyüklü küçüklü bötü 1 sanayi makineleşirken, burada 'da küçük el tezgâhları — birleşirse elektrik fabrikasile birlikte bir de küçük mensücat fabrikası kurulmuş olacaktır. Kemaliyeliler bunu düşünüyorlarsa da bu İşe önayak olacak bir uyanık vatan: daş bulamamaktadırlar. M. Enver Boşe | | Trenlerde Yuzde Yetmiş Tenzilâat Yapıldı Konya (Hususl) — 25 haziran- da açılacak — olan Konya yerli mallar sergisi hazırlıkları - bitmiş gibidir. Sergi Atatürk okulunda açılacaktır. Devlet Demiryolları sergi dolayısile tren Ücretlerinde ucuzluk yapmıştır. Yüzde elli nisbetinde olan bu ucuzluk 15 hazirandan 5 temmu- za kadar devam edecektir. Ser- giye getirilecek eşya için tenzilât yüzde yetmiştir. Sergiye Ankara, Urfa, Antep, Adana, lstanbul ve Mersinden birçok firmalar İştirak etmektedir. Gelecekler için Me- ram mesiresinde ve hatip şelâle- sinde eğlenceler ve gezintiler ter» tip edilmektedir. Konya Müzesinde Müze Müdürlüğü Konyada bu- lunan kitabelerin — suretini çıkar- mıya ve bu kitabeleri bir araya toplamıya başlamıştır. Bilâhare müze için bir rehber hazırlana- cak ve basılacaktır. Müze idaresi beyzi kubbeli Iplikçi camilni tamire başlamıştır. Bu — cami islâmiyetten sonraki Anadoluda Türk eserlerinin teşhir edileceği bir müze olacakır. da Açılıyor | SON POSTA Konya Yerli Mallar Dergısı 25 Hazıran- AAĞĞR A Konya Yerli Mallar sergisine tabıla edilen Atatürk okulu Çanakkale (Hususi), — C. H. F. partisi himayesine almış, miş, yedirmiş, yatırmış ve okut- öksüz köy çocuğunu onları giydir- İnegöl Orta Mektebinden Bu Yıl Çıkanlar Ve Hocaları İnegöl, ( Husust ) — Ortamektep yazılı imtihanları bitmiştir. Bu yıl orta okuldan 40 talebe mezun olmaktadır. İnegöl orta okulu ciddi programları ve terbiye sistemile muhitte ün almıştır. Karaman Orta Mektebi Karaman orta moktebi Gğrütmaenleri talebeleri arasında Karaman ( Husust ) — Geçen sene açılan Karaman ortamektebi bu yıl ilk imtihanlarınmı yapmaktadır. Mektep çok İyi randman vermiştir. Talebeler sınıflarını iyl derecelerle geçmişler ve öğretmen- lerinin verdikleri emeğin boşa gitmediğini göstermişlerdir. Çanakkale de Okuyan Köylü Yavrular muştu. Partinin bimaye ettiği bu köy yavruları şehirli kardeşlerin- den çok daha yüksek bir zekâ göstermişler ve hepsl sınıflarını iyi derecelerle geçmişlerdir. Köy- Kü yavrular tatil müddetlerini ge- çirmek Üzere köylerine dönmüş- lerdir. Dera senesi başlayınca yine fırkanın himayesinde ders- lerine devam edeceklerdir. Nazilli Ovasında Yaz Çalışmaları Belediye Amelenin İş Başı Ve Paydos Yapması İçin Top Atıyor Nazilli (Hususi) — Şu sırada Narillinin geniş ovasında gezenler tarlalar ortasında küme küme çapacı amelenin toprakları didik- lediğini — görürler. Hektarlarca araziyi kaplayan pamuk mahsulü Ege havzasının en verimli ürün- lerindendir. Bu yıl ovada boş yer kalma: mış gibidir.. Büyük — mensucat fabrikası — çiftçinin heves ve gayretini arttırmıştır. Fabrika 15 Harziranda inşaya başlanacaktır. Pamuk — islâh istasyonu da bin dekar pamuk ekmiştir. Tarlalarda çalışan çapacılar Eynarlara tabidir. Her köyden bir veya birkaç kişi çıkar, eynar olur. Yanına toplayabildiği yirml otuz kadın, erkek amele ile pa- muk tarlalarına çapaya giderler. Eynar tarlada ameleye nezaret eder. Eynar topladığı ameleye bütün yaz iş bulmağa mecbur- dur. Amele de İş hususunda ey- narın emrine tabidir. Bu yıl kadın amele yevmiyesi 30, erkek amele yevmiyesi 40 kuruştur. Bu yaz Nazilli Belediyesinin karar- ladığı bir üsüle göre — tarla- lardaki amele Nazilliden — atı- lan topla yemek paydosu ve tatil yapmaktadır. Haziran u Dünya İktısat Haberteri | Mısırda Beş Yıllık Bir Plân Ekonomik zorlukları atlatmak için birçok işleri başarmıya — karar veren Miısır hükü- meti, — memleket zirsat ve ticaretine fayda verecek olan birçok tedbirleri almak için bir program | hazırlamıştır. Bu programa göre yapılacak İşler beş yıllık bir plana taksim edil- miştir ve bu işlerin yapılması için 36 milyon Mısır İirası ayrılmıştır. (Bu para Türk parasile 300 mil- yondan fazla tutar) Tahsisatın en büyük kısmı yani 21 mllyon Misır lirası, aşağı ve orta Mısırın sulanması işlerine ayrılmıştır. 36 milyon Misir Urası harcanacak * Avusturalya ve yeni Zelanda vusturalya- tarafından blr Temmuz gününe nın günük- kadar - on ay racatı içinde - — yapılan yün ibracatı 2.967.000 balyadır. Bu Ihracat mıktarı göze çok büyük görünmekle beraber, bir yıl önceki dış satışlara kıyasla 367 bin balya noksandır. Yuka- rıya gösterilen rakkamın 2,458.000 balyası Avusturalya ve 518.000 balyası da yeni Zelanda tarahn- dan dışarıya gönderilmiştir. x Brenden yazıyorlar : İsviçre hükümetinin para siyasetinde aldığı son kararlar Üze- rine İsviçre fran- ginin durümü yeniden İyileşmeye yüztutmuştur. Millt bankanın ka- sasında çıkan altın miktarı hızımı kaybetmiştir. Bu bankanın 1935 yılı başındaki altın istoku 1900 milyon franktı. Halbuki Mart ayında bu miktarın 1773 milyona indiği ve Belçikadaki para düşür: me siyaseti Üzerine 1372 milyona düştüğü görüldü. 30 Nisanda bu istok 1209 milyon franktan iba- retti. 31 Mayısta ise artık az alış durmuş gibidir. Ve istok 1192 milyon frank olarak bir ay Önce- sine kıyasla ufak bir fark göster« mektedir. 1932 yılında bu banka» nin altın İstokunun 2600 milyon frank olduğu düşünülürse bugün- kü miktarın iki üç yıl öncesine kıyasla yarı yarıya İndiği anlaşılır. Fakat lsviçre frangı bakkında bir mutalâa yürütmeden evvel 1930 yıilında bu İstokun yalnız 600 milyon frank olduğu yani bu bu- günkü miktarın ancak yarısına vardığını hatırlamak Coğru olur. Milli banka frangı korumak için iskonto mikyasını yüzde ikiden iki buçuğa yükseltti, oerrereeeeenenam eee Üsvlçre fram- gi sağlam- Taşıyor Pa Gazetenin esar gyozısile Bir sütunun iki satırı bir (eantim) sağıtır.. 2 Sayjasına göre bir santi- min iİlân fiatı şanlardır: Ğ 3-.Bir şantimde — vasall (8) kelime — vardır. 4—Ince ve kalın yazılar tutacakları yere — göre sanlimle ölçülür,