16 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

16 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Sayfa Kari Mektubları Samsun Fırıncıları Ne Yapmışlar ? Samsunda ekmek pişiricile- rinden biri bize bir mektup gön derdi. Diyor ki: *— Samsun piyasasında 80 kadar fırın mevcut iken fırıncılar aralarında bir anlaşma yaptılar ve fırınlar 40 a İndirilerek bun- lardan yalnız 151 ekmek pişir- mek ve geri kalanları da ekmek satmak kararını verdiler. Bu suretle 35 fırındaki ustalar, pişiriciler, hamurkârlar, ki 100 kişidir, açıkta kaldılar.. Diğer taraftan 15 fırında kalan pişirici, hamurkâr, — ve ustalâr şimdi 8000 haneli büyük ve kala- balık bir şehir halkına ekmek yetiştirmek için geceli gündüzlü 18 saat — çalışıyorlar. Bu fazla çalışmaya para verseler, iyi.. Oda verilmiyor. İşçiler bu haklarını İstemeye kalkışsalar derhal — işle- rimnden çıkarılıyorlar. Devlet bir kanun Vâyihası yap- t. Her işçi vatandaşın ancak sekiz saat ça'ışabileceğini kamuna bağladı. O halde, Samsun fırıncı- larının fazla çalıştığı 10 saat ne- oluyor? Sonra işçinin aldığı ücret de 8O0 ilâ 120 kuruşu geçmez. Bu hususta Samsun völisi ve belediye relsinin şu işi halletmesini candan dilerim . Alvcrada Özer irmzasile mektup gönderen okuyucumuza? İmzasız ve adressiz mektupları narzarıdikkate almıyoruz. Yazınızı adres ve imzanızla göndermeniz gerektir. * Gedikpaya — Bülipaşa otaran okuyucumuza: Evvelâ mektubunuz çok karı- pıktır, — okuyamadık. — Adressiz mektuplar neşredilemez. Daha vözih ve isim ve adresinizi havi mektubunuzu gönderiniz, neşre- delim. yokuşunda * Adana artiriliğe heveskâr okuyu- oümuüz Nevzat Atilâya: — Mektubunuz bizi düşündür- dü. Hareketinizi doğru bulmadık. Size mektebinizi bıraktıracak ka- dar şiddetli tesir yapan artistlik bevesinizi boş görüyoruz. Dağlara çıkıp Tarzan olacağınıza, okuyu- nuz, çalışımız. Memlekete lâzım olan bir uzuv olunuz. -Artletlik bildiğiniz gibi kolay bir iş deği'- dir. Ve okumadan artist olmak ta mümkün değildir. Buyüzden sefa- lete düşebilirsiniz. Bir Doktorun Günlük Notlarından (*) Devamlı Kusmalar Birgün, bir hasta müracaat etti. Sabah kalktığı zaman mide bu- lantımndan ve yemek yediği 2a- manlar daha fazla olmak üzere kusmalardan şikâyet elil. Yirmi- yaşında genç bir kız olan bu hastam midesini üşütmüş. Don- durmaya çok fazla meraklı imiş. Fazla dondurma uaarelerinin vazile| malarını güçleştiren bu dondur- ma meselesinden başka hasta gizli bir sıtmadan murztaripti. Sıtmasnını (atebrin) ile teda' İ ları kesildi. Yemeğini İşliha ile yedi ve iyileşti. Pazar V) Bu sellari kesip saklayımız, — yahut bir elüme yapışlııp kölleksiyon yapır e. Bikieti semanınında u setlar bir dekter gibi imdadımıza yetişebilir. SÖON POSTA Istanbul Mîı_lğ Dolu ! Galatasarayda Demir, Sultanahmette Ceçen Bilmece- Kükürt, Küherçile Madenleri Varmış! Yüzlerce Sene Evvel, Galatasaraydaki Bu Demir Madeni Sürekli Olarak İşlenilmiş, Ayasofyanın Demirleri Buradan Temin Edilmiştir Meğer — lstanbulun içinde ne çok, ne zengin madenler varmışda, biz bilmiyormuşuz. Zamanın- da işletilen, birçok işler de kullanılan bu maden — ler, sayılıp dökülmekle bitirilmez. Altı yüz, yedi yüz yıl evvel şimdiki Sultanahmet camil ima- retinin bulunduğu yerin altında büyük bir ma- ğgarada küherçile ve kü- kürt çıkanlır, bütün Bi- zans İmparatorluğu Ülkesinin İh- tiyacı temin edilirmiş. Fakat yağ- murlu bir günde buraya bir yıl- dırım düşmüş ve büyük Infilâka sebep olmuş. Bu yüzden şehrin birçok yerleri harabeye dönmüş, Insanlar ölmüş, o civarda ne ka- dar eski büyük binalar varsa hepsi birden havaya uçmuşlar. Hattâ Evliya çelebi, göklere fır- .| hıyan bu taş, toprak parçalarının Salacık burnuna, Kadıköyüne düş- tüğünü birçok eski eserlerden e- kuduğunu söylüyor. İkinci maden de, Yedikuleden yarım merha!le uzaklıkta eskiden Kumboğazı (I| denilen yerde de gözün göremiyeceği kadar ince, yumuşak kum maden imiş. Kostan- taniyenin ve o zamanın Âvrupasının kum saatçıları, kuyumcuları bu ku- mu kullanırlarmış. Üçüncü madenin Edirnekapı haricinde Davutpaşa bahçeleri yakınında bir taş ma- deni olduğu söyleniyor. Bu maden bin seneden fazla işlenilmiş, bü- tün İstanbul binalarının taşları bu taş ocağından temin edilmiş- tir. Bir de —Eyüp civarında ve Eyüp ile Hasköy arasında testi, bardak, tabak, küp, kâsa yapılan iki çamur çıkarırlarmış. Aşrıca Göksuda Hisar mesiresi denilen tepelerde yığın yığın — bir çeşit taşlardan o zemanlar kireç çıka- rırlarmış, Bundan başka sayılan Üskü- dardaki taş, yine — Göksudaki kırmızı toprak ocaklarından son- ra en şayanıdikkat maden, Top- hane sirtlarında ve şimdiki Gala- tasaray İisesine yakın bir yerdeki demir madenidir.. Bu —maden rivayete göre Vezendun isminde Şarki Roma imparatoru tarafın- dan bnlunmuş, Ayasofyanın leva- Ç) Burası, gimdiki Florya olacak. yapmıştır.. Bu evler — altında demir madeni yok olmuştur. İşie Istanbulun yedi tepesi içinde böyle sürü sürü madenler arasında gözümüzü en çok çeken Sarıyerdeki altın madeni ile Ca- latasaraydaki demir madenidir. Sarıyerin altın madenini başka yazılarımızın birinde anlatacağız. Elimize geçen — “ Ceditname ,, isimli yazma bir kitapta bu Yukarıdas demir madeninin bulunduğu Galataanraydan bir görünüş. Altta: küküri ve küherçile madenlerinin saklı bulunduğu Sultanahmetten bir görünüş zımatı ve mühimmatı, Tavukpaza- rındaki Dikilitaşın — bentleri bu demir madeninden — temin edil- miştir. Osmanlılar — zamanında Beyazıt l inci buraya bir medrese — yaptırmış, — bilâhara Padişah sarayı kurulduktan sonra da, demir madeni muattal kak mıştır. Genç Osman çağlarında işte bu maden civarında kılhıç, pola, kama, hançer yapan demir- haneler vardı. Viyana bozgunu sıralarında Gümrük emini Ali ağa bu demirhanelerin — ürer- lerine Nöbetçi Eczaneler Bu gece mnöbetçi eczaneler şun- lardır: ar: İstanbul tarafi: Sehzadebaşında (İbrahim Halil), CerrahPpaşada (Şe- ref Celâl), Fatihte (A. Kemal), Tep- kapuda (Narzım), Sumatyada (Ero- yan), Dettordarda (Arifj), Divanyo- lunda (Erat), Bahçekapuda (Salih Necali), Bakırköyünde (İstelan Ter- ziyan). Beyoğlu tarafı: Yüksekkaldı- rımda (Vinikopulo), Galatasarayda (Galatasaray), — Fındıklıda — (Hilâl), Şişlide (Şişli), Kasımpaşada (Yeni turan), Hasköyde (Yenitürkiye). Ka- dıköy taralı; Muvakkıthane caddesin- de (Leon Çubukluyan), Kuşdilinde (Hulüsi Osmav), Büyükadada (Halk). 16 HAZİRAN 935 Arabi M Rebllllevvel 1354 kat kat Yahudi evleri madenin Sarıyerde sarı — renkli yuvarlak bir dağda olduğunu gösteriyor. Dağın tepesine var- lmca, ozamanlar bağ ve bahçeler varmış. İşte maden, bu tepenin doğu tarafında denix kenarına yakın bir mağarada imiş. Maden şarkt Roma imparatorluğundan Sultan Ahmede kadar işletilmiş, Ahmet zamanında da Defterdar Ekmekçi zade Ahmet Paşa: “Bu kıymetli madenin taneleri pek küçük olduğundan faydam araldı,, diyerek seddetmiştir. * Koca Istanbul için böyle biri- birinden ayrı yerlerde, biribirinden bambaşka madenlerin yayılmış, gömülü — kalmış — olmalarına ne dersiniz?. Sultanahmetteki kükürt ve küherçilenin birgün çıkarıldığını tasavvur etseniz, acaba memle- kete ne kadar çok para getirir? Istanbulun yedi tepesi içinde saklı bulunan bu kıymetli, kiymet- siz madenlerden — başka, bir de Şarki Roma, Pizans imparatorlu- gundan, Osmanlı — hükümdariığı zamanına kadar çıkan — seneler içinde bu topraklara kimbilir ne kadar servet saklanmıştır. Define denilen masal tabiri, bazan İstan- bullular arasında sık sık deveran edip duruyor. Bu yazıyı okuyanlar arasında, bir şirket kurup Istanbulun yedi tepesinde maden ve define ara- yacaklar var mı?. — Bilmiyoruz. Fakat Istanbul, öyle düşünüldüğü gibi yalnız dişinin bahası - olan bir memleket değildir. Bağrında da / gehzat,İstanbul birçok saklı kıymetler vardır. * Sonunda Yakalandı Geçen Eylülde tevkifhaneden mahkemeye getirilirken Jandar- manın elinden kaçan kaçakçılık suç'usu Ramiz, muhafaza teşkilâtı bu kaçan kaçakçının izini bulmuş ve dün kendişini yakalamıştır. Ramiz hâkim tarafından - tevkif edilmiştir. —— Bilmecemiz mizi Doğru Halledenler Konya M. Kaza J.K. yüzbaşı O man Arda kizi Neriman Arda, Malatya Gazi ilk- mektebi A-1 den 238 Kâümıran Baştuji, İatanbul birinci mek- tep 535 Nihal, Beyoğlu İtalyan mek- tebi 157 — Nuri Tüncer, — Aksaray Pertevniyal aokak 16 Faruk. tlar mektebi 115 Özer- Samatya 43 — üncü mektep 62 M. Yaşar, Çanakkale çanak - satımi Mağazasında ressam Feriha, Sultane #hmet Peykhane sokağı İstanbul apar. 7 Osman Ölçer, Adana Merkez ecza- nesinde S. Yüksel, İstanbul kız orta mektep 1/A dam 432 Meliha Altan, Konya Mücellit mahallesinde No, 32 de Dursum kıizı Semiha, Haydarpaşa Nsesi 1/B den 305 İbrahim. İstanbul Vefa lisesi 1040 Ahmüt, Ergani maden ilkmeks« tebi $ den 144 H. Korke mar, Divanyolu Dr. Emine paşa sokak 8 Hayri, Hayrebolu tahrlr komisyonu relal Halil Edip — Evin çe Vefa İisesi 701 Hilmi Atilâ, Büyük | Çorlu Muhiddin mahallesi sulu —| Aslan sokak 5 Mehmet boya | Kızı Münirâ, Fatih Hayri- ye mektebi sımf 3 den 17 Nevzat İzmir Poçel, Lüleburgaz — süvari — tümenl Üzbaşı A Riza — kardeşi — Needet, tanbul 6 1me ktop 185 Celâlettin, Beyoğlu kız aan'at mektebi 370 Nuriye, İstanbul 44 Gncü mektep .ıâıı Alâden 112 Ayten Demir« boya | el, Bilecik büyük ilkmeke tep 4 den 74 Turan, Vefa İlsesinden 1085 Yaşar Alkan, Kırklareli Şevket sinde Sermet, İstanbul lah Şevki. t mektebi asım 1028 İrfan, İstanbul 44 Gncü mektep A/5 ten 495 Hicri Köçeoğlu, Mardin askeri has- tane İnmbat zabiti Bekir kızı Naciye Günay, Hayrebolu No. 19 bina tahrir tahrir komisyonu üyesi Rahmi kızi Hayriye, Çankıri Çümhuriyet mektebi 3 Üncü sınıf 260 Comal, Ankara Ge- dikli kzabit mektebi muallimle- rinden Bab. Raşit oğlu Bülend, Konya Pürçüklü —mahallesi £7 de Yücel, Uşak İnhisarlar ambar M. Ziya oğlu Orhan, Uzunküprü Mimar Hayrettin mektebi 181 Belkis Ünsaç, Konya kız tatbikat mektebi 130 Metin Aksoy, Konya küçük Zb. mektebi son sımıf 288 Adamalı Naci Ülkü, —Kone ya Şükran mahallesi — eski mafia dalresi sokağı 12 de Ahmet, İzmir Reşadiya tramvay enddesi 1018 - Rıd- yan, İzmir Alsancak birinci kerdon 284 Aysel, Beyoğlu Tara — Varido mektebi 4 üncü sınıf 24 Danayı Adam, Gerede mühasebel hususiyede Kümil oğlu Bakı Türk Demir, Samsun inbi- sarlar fen memuru Naflı Tü kazı Jale, — Samsun hükümet — karı halk yazı evi Fahri oğlu Sabahaddin, İstanbul 113inel mektep 4/B 99 Fitnet Ünal, Menemen Zirsat Bank yamınca tütün ve müskürat bayil Rüştü Eren, Samsun - Sivaa — hattı Kozaalan İstasyon — M. Rauf oğlu — Selçuk. /de Bakır İsmail oğlu Mehmet Emin, Tokat vilüyet tah- rirat başkâtibi Tevfik Demiral kızı Gönül, Devrek mektep- liler pazarı vasıtasile Hidayet, Tokut dokuz taşlar sokak 26 Hasan Mamak, İstanbul kaz lisesinden 774 Azize Seyit, Eski istasyon İbrahim Sadık oğlu Ra- sim Talay, lstanbul telefon şirketinde ya Pamukçu sokalk 57 Necmiye Türer, İstanbul Erenköy orta sokak Müberra; Kedikpoşa Er- meni ikmektep Alis Çapyan, Adana posta seyyar memuru Sami kızı Ne- rviman, İzmit ortamektep e/1 den 404 Vedat, Adana Bebekli kilise karşısıne da 36-38 de Abdullah — kızi Nuüriye, Düzçe Namık Kemâal mektebi 3 ünell sımf Kenan Işık, M ortamektep 1/3 ten 487 Kâmil, Kastamonu telgraf memuru Ali E:soy oğlu Nihat, Öde- miş ertamektep A/l den 211 Mustafa. Bay ve Bayanlar.